MSI GT663-415NE med GTX460 8990kr på CD-ON

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Jag har inget imot varken Msi aller Asus, har ägt en Asus tidigare o kommer säkert göra det igen.
var själv inne på o köpa en asus dock var den 3000:- dyrare då med sågott som samma hårdvara, så det la jag på uppgraderingar istället.

Jag hade personligen aldrig köpt GT680R o gett 10000:- extra för enbart 8GB i minne och en bluray när man kan uppgradera den själv för 2400:-

Finns flera recensioner både på svenska och engelska angående den dåliga 3d skärmen, bara att googla...

Jo TDE+ finns på GX660, den finns på alla modeller, o det den gör är o höja multin med 0.5

Nope den har inte utgått, den har helt enkelt inte levereras ännu, sverige brukar hamna långt bak...

Lite nyfiken på din processoruppgradering, vart hittade du den och var det svårt att byta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traxus:

Lite nyfiken på din processoruppgradering, vart hittade du den och var det svårt att byta?

Processorn är riktigt lätt att byta.
Lossa plasten undetill och skruva bort kylaren med tre skruvar. Byt cpu och montera ihop igen.
Gjorde själv det när jag bytte kylpastan men bytte aldrig själva cpu, tog bara bort och rengjorde.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxus:

Lite nyfiken på din processoruppgradering, vart hittade du den och var det svårt att byta?

Den är dyr som satan pga att den är en topp processor.
Köpte den här:
http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:3255733;c:361...

nej det är inte svårt, man tar bort luckan under laptopen, tar bort fläkten, tarbort kylflänsen, vrider skruven ett halvvarv som låser processorn, byter ut processorn, monterar ny kylpasta och så på med allt igen. tar ca 10minuter.

Men om du skulle byta så ger den här bra mycket mer för pengarna:
http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:3255734;c:361...

i5 processorn kan du säker sälja för 1000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Den är dyr som satan pga att den är en topp processor.
Köpte den här:
http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:3255733;c:361...

nej det är inte svårt, man tar bort luckan under laptopen, tar bort fläkten, tarbort kylflänsen, vrider skruven ett halvvarv som låser processorn, byter ut processorn, monterar ny kylpasta och så på med allt igen. tar ca 10minuter.

Men om du skulle byta så ger den här ger bra mycket mer för pengarna:
http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:3255734;c:361...

i5 processorn kan du säker sälja för 1000:-

Ok, tackar

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Nej, jag är inte ASUS fanboy.. Isåfall hade jag aldrig testat GX660, jag har även testat GT680R.

Men att jag just G53 och G73 kickar MSIs serie är bara vad jag tycker och har kommit fram till efter att ha testat båda två.

G73SW finns med 16gb ram + bluray + 3dskärm för 3k mindre än GT680R still.. Har inte hört någon klaga på 3Dskärmen faktiskt, har du någon källa? Tur den finns utan 3D också..

TDE+ finns inte på GX660.. Dock GT680R .. så kanske GX660R också har TDE+? borde ju iofs handla om programvara enbart.

Edit: Har GT680R Utgått eller? .. Förut minns jag att många återförsäljare hade den på väg medans nu enbart en har den i sortimentet och med okänd status? :S

Både Asus och MSI äger ju spellaptops marknaden så det kommer alltid att vara krig dom emellan.

Om man säger så här så hade jag valt MSI när det gäller 15" och Asus när vi kommer till 17". Så jag är hyffsat neutral då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cokeman66:

Både Asus och MSI äger ju spellaptops marknaden så det kommer alltid att vara krig dom emellan.

Om man säger så här så hade jag valt MSI när det gäller 15" och Asus när vi kommer till 17". Så jag är hyffsat neutral då.

Håller lite med... Men är själv grymmt sugen på nya msi GT780... Den lär bli poppis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Jag har inget imot varken Msi aller Asus, har ägt en Asus tidigare o kommer säkert göra det igen.
var själv inne på o köpa en asus dock var den 3000:- dyrare då med sågott som samma hårdvara, så det la jag på uppgraderingar istället.

Jag hade personligen aldrig köpt GT680R o gett 10000:- extra för enbart 8GB i minne och en bluray när man kan uppgradera den själv för 2400:-

Finns flera recensioner både på svenska och engelska angående den dåliga 3d skärmen, bara att googla...

Jo TDE+ finns på GX660, den finns på alla modeller, o det den gör är o höja multin med 0.5

Nope den har inte utgått, den har helt enkelt inte levereras ännu, sverige brukar hamna långt bak...

Ah ok jag trodde GX660 bara hade TDE som bara OCade CPU medans GT680R t.ex hade TDE+ .. Som även OCade GPU.. irrelevant egentligen men För minns att bakgrunden på GT680R stog något "New TDE+ bla bla"

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Den är dyr som satan pga att den är en topp processor.
Köpte den här:
http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:3255733;c:361...

nej det är inte svårt, man tar bort luckan under laptopen, tar bort fläkten, tarbort kylflänsen, vrider skruven ett halvvarv som låser processorn, byter ut processorn, monterar ny kylpasta och så på med allt igen. tar ca 10minuter.

Men om du skulle byta så ger den här bra mycket mer för pengarna:
http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:3255734;c:361...

i5 processorn kan du säker sälja för 1000:-

Känner du att det var värt pengarna att byta processor ? Funderar lite på det själv faktiskt men det kostar ju en del då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Känner du att det var värt pengarna att byta processor ? Funderar lite på det själv faktiskt men det kostar ju en del då.

Tvekar.. kanske om du använder spel som kräver mycket CPU eller annat CPU-krävande?

Borde ju gå fynda på ebay detta tycker man

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Tvekar.. kanske om du använder spel som kräver mycket CPU eller annat CPU-krävande?

Borde ju gå fynda på ebay detta tycker man

totalt onödigt...? för den Gpun....

Permalänk
Medlem

Hittade här på ebay:

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=I7%20740QM&_clu=2&_dmpt=Lapt...

199$ = ~1255kr idag .. Fri frakt

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Processorn är riktigt lätt att byta.
Lossa plasten undetill och skruva bort kylaren med tre skruvar. Byt cpu och montera ihop igen.
Gjorde själv det när jag bytte kylpastan men bytte aldrig själva cpu, tog bara bort och rengjorde.

Ok, hade msi gjort ett bra jobb med kylpastan? Fick du någon temperaturskillnad efter bytet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxus:

Ok, hade msi gjort ett bra jobb med kylpastan? Fick du någon temperaturskillnad efter bytet?

Är nog lite svårt att jämföra värdena eftersom han böt från en dualcore I5 460m till en quadcore I7 840QM ... går nog lite varmare iaf

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Känner du att det var värt pengarna att byta processor ? Funderar lite på det själv faktiskt men det kostar ju en del då.

jag hade ju såklart kunnat köpt den billigare i7 720/740 modellen, dock hade jag lite pengar på fickan så jag bestämmde mig för o uppgradera upp den nyinköpta laptopen ordentligt

Man går från Dualcore med 4 trådar till Quadcore med 8 trådar samt från 3mb i chache minne till 8 mb i chache minne + så gav det mig 550mhz extra vid max turbo, så såklart tjänade jag prestanda, hur mycket beror på vad man gör.
Den arbetar som en Dualcore i det mesta, förutom när ett program/spel som har användning och kan tjäna på Quadcore.

Så alltså + 5mb i chache minne + 2kärnor + 4trådar + 550mhz.
Temeraturen ligger nästan exakt likadan, men det beror nog på att jag använder en bättre kylpasta (Noctua NT-H1)

Om man tycker det är värt är från person till person, jag ville göra min laptop snabb och unik...

Skrivet av MasteraCe:

Tvekar.. kanske om du använder spel som kräver mycket CPU eller annat CPU-krävande?

Borde ju gå fynda på ebay detta tycker man

Det handlar inte bara om spel, även om jag fick en uppsving därockså.

Jag ville göra datorn så snabb jag kunde, jag köpte förutom i7 840QM cpun även 12GB DDR3 1333mhz minnen, en bluray brännare, en Intel SSD disk + en extra Momentus 750gb hdd, o jag kan säga att den är bra mycket snabbare nu, + så bytte jag ut kylpastan på cpun och gpun så gtx285m kortet klockar högre också

Skrivet av anon162937:

totalt onödigt...? för den Gpun....

Än en gång så handlar det inte bara om spel.
och så tjänar man såklart, vadå för den gpun, den ligger strax under ett GTX460m i prestanda, med överklockning över...
Jag får 14603poäng i 3dmark06 och 7505poäng i 3dmark Vantage..

Du kan ju göra ett test då du har både ett GTX285m och ett GTX460m.
Kör 3dmark06 och 3dmark vantage på din GT660 laptop, kolla vad du får i prestanda, montera sen GTX285m kortet i din GT680R laptop, (Den passar då dom använder samma MXM port) o kolla vad du får för skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Är nog lite svårt att jämföra värdena eftersom han böt från en dualcore I5 460m till en quadcore I7 840QM ... går nog lite varmare iaf

Menade till ilstallione, han bytte ju inte sin processor
Warrior28, minns du hur det såg ut med kylpastan innan du bytte processor? Hade dom gjort ett bra jobb? Blev alldeles för nyfiken nu, antar jag måste montera isär imorgon och sätta dit ny kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxus:

Menade till ilstallione, han bytte ju inte sin processor
Warrior28, minns du hur det såg ut med kylpastan innan du bytte processor? Hade dom gjort ett bra jobb? Blev alldeles för nyfiken nu, antar jag måste montera isär imorgon och sätta dit ny kylpasta

Jodå kärnan var täck som den skulle, dock vet jag inte vilken pasta dom använder.
Vilken pasta hade du tänkt använda??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulltazar:

jag hade ju såklart kunnat köpt den billigare i7 720/740 modellen, dock hade jag lite pengar på fickan så jag bestämmde mig för o uppgradera upp den nyinköpta laptopen ordentligt

Man går från Dualcore med 4 trådar till Quadcore med 8 trådar samt från 3mb i chache minne till 8 mb i chache minne + så gav det mig 550mhz extra vid max turbo, så såklart tjänade jag prestanda, hur mycket beror på vad man gör.
Den arbetar som en Dualcore i det mesta, förutom när ett program/spel som har användning och kan tjäna på Quadcore.

Så alltså + 5mb i chache minne + 2kärnor + 4trådar + 550mhz.
Temeraturen ligger nästan exakt likadan, men det beror nog på att jag använder en bättre kylpasta (Noctua NT-H1)

Om man tycker det är värt är från person till person, jag ville göra min laptop snabb och unik...

Det handlar inte bara om spel, även om jag fick en uppsving därockså.

Jag ville göra datorn så snabb jag kunde, jag köpte förutom i7 840QM cpun även 12GB DDR3 1333mhz minnen, en bluray brännare, en Intel SSD disk + en extra Momentus 750gb hdd, o jag kan säga att den är bra mycket snabbare nu, + så bytte jag ut kylpastan på cpun och gpun så gtx285m kortet klockar högre också

Än en gång så handlar det inte bara om spel.
och så tjänar man såklart, vadå för den gpun, den ligger stax under ett GTX460m i prestanda, med överklockning över...
Jag får 14603poäng i 3dmark06 och 7505poäng i 3dmark Vantage..

Du kan ju göra ett test då du har både ett GTX285m och ett GTX460m.
Kör 3dmark06 och 3dmark vantage på din GT660 laptop, kolla vad du får i prestanda, montera sen GTX285m kortet i din GT680R laptop, (Den passar då dom använder samma MXM port) o kolla vad du får för skillnad.

Får efter en snabb OC 8500 Vantage..
EDIT: på Gpun... inte totalt
EDIT2: på andra OC fick jag 8700... finns mer att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Får efter en snabb OC 8500 Vantage..
EDIT: på Gpun... inte totalt
EDIT2: på andra OC fick jag 8700... finns mer att hämta.

Jo men det var inte det jag menade, jag menade att du kan se skillnaden mellan en i5 och en i7 cpu, om du först gör ett test med Gt660 som den är, sen monterar gtx285 kortet i din gt680 laptop o ser vad du får för skillnad i 3dmark06 som är mest cpu bunden.
ja tror jag tjänade runt 2500poäng.

Du har inte en compare så jag kan få kika runt lite?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulltazar:

Jo men det var inte det jag menade, jag menade att du kan se skillnaden mellan en i5 och en i7 cpu, om du först gör ett test med Gt660 som den är, sen monterar gtx285 kortet i din gt680 laptop o ser vad du får för skillnad i 3dmark06 som är mest cpu bunden.
ja tror jag tjänade runt 2500poäng.

Du har inte en compare så jag kan få kika runt lite?

Skillnaden mellan i5 och SB-i7 är ju enorma... Men i ren spelprestanda så vinner man ofta inte mycket.

Jag skulle kunna jämföra dem... Har dock inte GT660 här nu så det får bli på måndag! Skicka ett PM med va du vill veta så kan jag se vad jag får till....

Permalänk
Medlem

Såg att ilstallione tidigare redan skrivit i tråden om kylpastabytet, är dålig på att leta

Skrivet av Bulltazar:

Jodå kärnan var täck som den skulle, dock vet jag inte vilken pasta dom använder.
Vilken pasta hade du tänkt använda??

Ska se vad jag har hemma, är säker på att jag har en oanvänd sen sist, tror det var AC MX3 eller 4... Får se imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av IAmSimon:

Skillnaden mellan i5 och SB-i7 är ju enorma... Men i ren spelprestanda så vinner man ofta inte mycket.

Jag skulle kunna jämföra dem... Har dock inte GT660 här nu så det får bli på måndag! Skicka ett PM med va du vill veta så kan jag se vad jag får till....

Det beror på vilket spel det är, är den extremt gpu beroende tjänar man nästan inget, spel som är väldigt öppna med en stor värld lägger mer kraft på cpun o då tjänar man en hel del.

Jo såklar, just det jag sa att skillnaden mellan i5 och i7 är stora, dock skillnaden mellan min i7 840QM och din i7 2630 är inte så stor, tror min låg 4placeringar bakom din..

Du har inte en 3dmark vantage compare på din nya GT680R laptop?

Skrivet av Traxus:

Såg att ilstallione tidigare redan skrivit i tråden om kylpastabytet, är dålig på att leta

Ska se vad jag har hemma, är säker på att jag har en oanvänd sen sist, tror det var AC MX3 eller 4... Får se imorgon

Den pastan är väll ok, inte den bästa, är nog förmodligen rätt sålik den som Msi använder original...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulltazar:

Du har inte en 3dmark vantage compare på din nya GT680R laptop?

Den pastan är väll ok, inte den bästa, är nog förmodligen rätt sålik den som Msi använder original...

Vad menar du med "compare"? jag har fulla 3D Mark Vantage...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Du har inte en 3dmark vantage compare på din nya GT680R laptop?

Den pastan är väll ok, inte den bästa, är nog förmodligen rätt sålik den som Msi använder original...

Ok, vilken skulle du rekommendera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxus:

Ok, vilken skulle du rekommendera då?

Noctua NT-H1 är mycket bra och rätt så vanlig, den är snäppet bättre än Arctic silver 5

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460665#reviews

Edit: nej fasen föresten, jag blanda ihop Arctic Cooling MX-3 med en annan äldre pasta,
den är lika bra som Noctua NT-H1 o lär vara mycket bättre än original pastan , dock är Noctuan lite lättare att applicera.

Om du inte har någon pasta kan du köpa en Noctua pasta annars kör med MX-3 pastan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Vad menar du med "compare"? jag har fulla 3D Mark Vantage...

Så man kan jämföra poängen.

Det här är min Compare:
http://3dmark.com/3dmv/3160498
Under dina poäng står det share och en länk, den kopierar man och klistrar in, jag har tex min 3dmark06 compare i min signatur efter laptop spec.

Och så även när du kör Vantage med ett Nvidia kort måste du stänga av PhysX annars får du mycket högre poäng och är inte godkänt, jag kan lätt få över 8tusen poäng med PhysX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Så man kan jämföra poängen.

Det här är min Compare:
http://3dmark.com/3dmv/3160498
Under dina poäng står det share och en länk, den kopierar man och klistrar in, jag har tex min 3dmark06 compare i min signatur efter laptop spec.

Och så även när du kör Vantage med ett Nvidia kort måste du stänga av PhysX annars får du mycket högre poäng och är inte godkänt, jag kan lätt få över 8tusen poäng med PhysX

Bra score ändå för ett 285! Som ett 460m ungefär. Den ligger på bra temps ändå?

Jao exakt att lägga physx på CPU istället för GPU i Nvidias kontrollpanel.. Annars blir poängen rätt hög

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulltazar:

Så man kan jämföra poängen.

Det här är min Compare:
http://3dmark.com/3dmv/3160498
Under dina poäng står det share och en länk, den kopierar man och klistrar in, jag har tex min 3dmark06 compare i min signatur efter laptop spec.

Och så även när du kör Vantage med ett Nvidia kort måste du stänga av PhysX annars får du mycket högre poäng och är inte godkänt, jag kan lätt få över 8tusen poäng med PhysX

kör utan, här har du min, lyckades pressa den över 10K (Totalt)

http://3dmark.com/3dmv/3183473?show_ads=true&page=%2F3dmv%2F3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

kör utan, här har du min, lyckades pressa den över 10K (Totalt)

http://3dmark.com/3dmv/3183473?show_ads=true&page=%2F3dmv%2F3...

Whoa! Gj.. har inte hunnit OCa nåt ännu jag.. trevligt :9 Vilka frekvenser kör du?

edit: sry stog ju i länken

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Whoa! Gj.. har inte hunnit OCa nåt ännu jag.. trevligt :9 Vilka frekvenser kör du?

edit: sry stog ju i länken

kör ändå på 77 i temp så den håller bra!
EDIT: gör ett test till för att se... Måste se så ja stängde av Physx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Bra score ändå för ett 285! Som ett 460m ungefär. Den ligger på bra temps ändå?

Jao exakt att lägga physx på CPU istället för GPU i Nvidias kontrollpanel.. Annars blir poängen rätt hög

jo den ligger runt ett standard GTX460m kort, men jag kan klocka högre, ska testa imorgon.
Jo tempen när allt är klockat ligger på 70c fullload exakt..