MSI GT663-415NE med GTX460 8990kr på CD-ON

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Om du kollar i videon så msåte skruvarna bort underifrån, ser ut som det är två stycken som håller det.
Efter det ska man bryta loss de fem spärrarna på ovansidan uppåt mot touchpanelen. För att inte göra märken i plasten där måste den bort, jag har försökt utan men det går inte.

Jaha där ser man...:/

Permalänk
Medlem

Jaså, tangentbordet är lite halvt, hur är det att skriva på i långa sektioner, kommer skriva ganska mycket med den då jag studerar och vill ju då att det skall gå så smärtfritt som möjligt.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ashashiva:

Jaså, tangentbordet är lite halvt, hur är det att skriva på i långa sektioner, kommer skriva ganska mycket med den då jag studerar och vill ju då att det skall gå så smärtfritt som möjligt.

Jag personligen hade nog inte accepterat att skriva uppsatser på det som det är nu. Alldeles för rangligt för min del.
Ska se om jag får ett ryck och testrar att åtgärda, postar här i så fall.

Iamsimon: Finns det ingen som rättat till felet @ notebookreview som skriver något om det? Jag har sökt men hittar inget konkret.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Då var en GX660-622NE beställd hos Inet, hoppas på snabb leverans nu bara

Föresten hur var det med att sätta in en till hårddisk? Iamsimon skrev "byta" men hur ser det ut med fästen till den andra 2,5" platsen? Blir det svårt att sätta in en SSD eller behöver jag köpa till någon tillbehör för monetring?

Jag klämde fast ena änden av disken med silver tejp då man inte fick med nåt fäste.

Är det nån förövrigt som vet vad man kan få tag på extra fästen någonstans ?

Permalänk
Inaktiv

Har faktiskt inga problem att skriva mycket på tangentbordet men det är ju personligt...

Permalänk
Hedersmedlem

Testade att bryta upp delen med touch-knapparna nu och det var inga problem. Tog den från sidan med naglarna och den losnnade direkt. Kändes dock som den satt fast i mitten så ska kolla så det inte sitter några skuv underifrån.
Ska bli skönt att fixa glappet

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Måste dubbelkolla, men hur är det med garantin om man brutit förseglings tejpen baktill, gäller fortfarande 2år garanti eller blir det vanlig 1 år garanti hos försäljningsstället ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Har faktiskt inga problem att skriva mycket på tangentbordet men det är ju personligt...

Antagligen en vanesak då, annars så har man ju 14 dagars ångerrätt ifall det skulle vara helt åt ****.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Testade att bryta upp delen med touch-knapparna nu och det var inga problem. Tog den från sidan med naglarna och den losnnade direkt. Kändes dock som den satt fast i mitten så ska kolla så det inte sitter några skuv underifrån.
Ska bli skönt att fixa glappet

Filmen gäller ju flera modeller, även gx660 som jag har. Där sitter iaf inte tangentbordet med några skruvar och man behövde inte ta bort touchpanelen. Blev inga märken i plasten när jag bände loss fästena heller. På höger undersida av tangentbordet finns det dubbelhäftande gummilist men ingen på vänster vilket orsakar problemet. Jag förstår inte hur de missat / snålat på det?!

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Köp till en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10086654 om du ska soffsurfa så blir man inte så varm om det heliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cokeman66:

Måste dubbelkolla, men hur är det med garantin om man brutit förseglings tejpen baktill, gäller fortfarande 2år garanti eller blir det vanlig 1 år garanti hos försäljningsstället ?

Vad jag hört så blir inte garantin ändrad om jobbet görs bra!

Permalänk
Hedersmedlem

Original disk där den satt i min dator när jag fick den. Observera fästöronen där man skruvar fast den, det är själva vaggan som saknas i den andra platsen, därav tejp för att istället klämma fast SSD´n. En SSD väger nästan ingenting så jag ser ingen risk alls med detta.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11c6a8b104__MG_4759.JPG

Så här ser bitarna med silvertejp ut som jag använder för att SSD´n ska sitta fast.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11ce368f9e__MG_4765.JPG

SSD monterad.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11d2d16a11__MG_4766.JPG

Plasten med touchknappar borttagen, akta flatkabeln undertill. Jag började bända på högersidan med naglarna sen steg för steg åt vänster. Inga problem alls om man är försiktig. Glöm inte lossa skruvarna till tangentbodet underifrån. Den ena är märkt med ett tangenbord, den andra är den som har har garantisigillet över sig.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11d63c84c4__MG_4774.JPG

Dubbelhäftande tejp som jag monterat på strategiska platser under tangenbordet, inget klurigt alls. Tänk även här på flatkabeln innan ni river av och även innan ni monterar. På det viset slipper ni göra det två gånger som jag fick göra...

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11dc512f11__MG_4772.JPG

Nu känns det som en annan dator, solid känsla att skriva på den.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Vad menar du med att "flasha" om den? Det går ju att få raid stöd bara man har 2st HDD...

Bara för att du kopplar in 2 hårddiskar får du inte raid, raid-stöd finns endast i R-modellen

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Bara för att du kopplar in 2 hårddiskar får du inte raid, raid-stöd finns endast i R-modellen

Hur vet du det? har för mig att jag kan ställa in RAID i min GT660...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Hur vet du det? har för mig att jag kan ställa in RAID i min GT660...

Enkelt står i recensioner o.s.v.

Klart inte MSI släpper med allt för mycket i snikmodellerna, dom vill ju få fler argument att välja R-modellen.

Saxat ur recension GX660

"MSI introduced the GX660 and GX660R, two new 15.6" gaming laptops with Intel Core i7 processor and the ATI Mobility Radeon HD 5870 graphics card. The MSI GX660 features TDE technology and superior Dynaudio sound. It also supports dual hard disk architecture; doubling capacity and performance (GX660R comes with RAID 0 architecture). Powerful performance and multimedia capabilities designed to overwhelm your senses."

länk: http://www.guru3d.com/news/msi-gx660-and-gx660r-gaming-laptop...

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Enkelt står i recensioner o.s.v.

Klart inte MSI släpper med allt för mycket i snikmodellerna, dom vill ju få fler argument att välja R-modellen.

Saxat ur recension GX660

"MSI introduced the GX660 and GX660R, two new 15.6" gaming laptops with Intel Core i7 processor and the ATI Mobility Radeon HD 5870 graphics card. The MSI GX660 features TDE technology and superior Dynaudio sound. It also supports dual hard disk architecture; doubling capacity and performance (GX660R comes with RAID 0 architecture). Powerful performance and multimedia capabilities designed to overwhelm your senses."

länk: http://www.guru3d.com/news/msi-gx660-and-gx660r-gaming-laptop...

Läser tydligt att GX660 "Stödjer" det medans R-Modellen kommer med Dual HDDs....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Läser tydligt att GX660 "Stödjer" det medans R-Modellen kommer med Dual HDDs....

Om det verkligen kom med på alla modeller skulle knappast frågan funnits t.ex här.

http://forum.notebookreview.com/msi/524083-gx660-r-owners-lou...

Där dom frågar om det är möjligt att flasha ett bios med Raid-stöd (R) på modell utan Raid (Non-R)

Sen verkar raid-funktionen fungera sådär.. tycker man borde få bättre resultat.. Får samma resultat i windows klassificering på GT680R som G73SW

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Om det verkligen kom med på alla modeller skulle knappast frågan funnits t.ex här.

http://forum.notebookreview.com/msi/524083-gx660-r-owners-lou...

Där dom frågar om det är möjligt att flasha ett bios med Raid-stöd (R) på modell utan Raid (Non-R)

Sen verkar raid-funktionen fungera sådär.. tycker man borde få bättre resultat.. Får samma resultat i windows klassificering på GT680R som G73SW

sant, har dock märkt att den faktiskt flyttar filer dubbelt så snabbt... så nöjd är jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Original disk där den satt i min dator när jag fick den. Observera fästöronen där man skruvar fast den, det är själva vaggan som saknas i den andra platsen, därav tejp för att istället klämma fast SSD´n. En SSD väger nästan ingenting så jag ser ingen risk alls med detta.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11c6a8b104__MG_4759.JPG

Så här ser bitarna med silvertejp ut som jag använder för att SSD´n ska sitta fast.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11ce368f9e__MG_4765.JPG

SSD monterad.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11d2d16a11__MG_4766.JPG

Plasten med touchknappar borttagen, akta flatkabeln undertill. Jag började bända på högersidan med naglarna sen steg för steg åt vänster. Inga problem alls om man är försiktig. Glöm inte lossa skruvarna till tangentbodet underifrån. Den ena är märkt med ett tangenbord, den andra är den som har har garantisigillet över sig.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11d63c84c4__MG_4774.JPG

Dubbelhäftande tejp som jag monterat på strategiska platser under tangenbordet, inget klurigt alls. Tänk även här på flatkabeln innan ni river av och även innan ni monterar. På det viset slipper ni göra det två gånger som jag fick göra...

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd11dc512f11__MG_4772.JPG

Nu känns det som en annan dator, solid känsla att skriva på den.

Snygg guide, tror jag ska försöka mig på samma sak, tänkte inte så mycket på glappet från början men nu när jag börjat skriva saker på den är det lite irriterande. Ska slänga in en ssd också tänkte jag. Tackar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traxus:

Snygg guide, tror jag ska försöka mig på samma sak, tänkte inte så mycket på glappet från början men nu när jag börjat skriva saker på den är det lite irriterande. Ska slänga in en ssd också tänkte jag. Tackar

NP! Kan verkligen rekommendera att fixa tangenbordet, det känns som en annan dator nu. Dock lite skrammel kvar, skulle lagt dubbla lager tejp minst eller en dubbelvikt bit gaffa så det ligger konstant i spänn.

En bit gaffa precis under WASD och problemet är helt löst, nu är den supsrstiff att skriva på. Fattar inte hur MSI kan halka på en sånt skitsak, känns rikitgt dåligt faktiskt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Nu kommer man med fler frågor då, mins att jag hade en packard bell för en tid sedan (aldrig igen, riktig skit enligt mig), på den fanns det som ni nämnde en recovery partition och man kunde även bränna ut den på ett par DVD skivor med fabrikstandard på. Alltså jag kunde formatera hela hårddisken till en partition och sedan installera en ren kopia av windows och senare när jag sålde använde jag skivorna och de formaterade om datorn så att den var precis som när jag fick den, med en windowspartition och en recovery.
Min fråga lyder alltså, går detta att göra med MSI´n med?

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ashashiva:

Nu kommer man med fler frågor då, mins att jag hade en packard bell för en tid sedan (aldrig igen, riktig skit enligt mig), på den fanns det som ni nämnde en recovery partition och man kunde även bränna ut den på ett par DVD skivor med fabrikstandard på. Alltså jag kunde formatera hela hårddisken till en partition och sedan installera en ren kopia av windows och senare när jag sålde använde jag skivorna och de formaterade om datorn så att den var precis som när jag fick den, med en windowspartition och en recovery.
Min fråga lyder alltså, går detta att göra med MSI´n med?

Borde inte vara några problem. Annars är det bara att låta recovery-partitionen vara, det är 15Gb du förlorar och den syns inte i utforskaren.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Borde inte vara några problem. Annars är det bara att låta recovery-partitionen vara, det är 15Gb du förlorar och den syns inte i utforskaren.

Hehe, ja e de bara såpas så spelar det ju ingen roll.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Måste dubbelkolla, men hur är det med garantin om man brutit förseglings tejpen baktill, gäller fortfarande 2år garanti eller blir det vanlig 1 år garanti hos försäljningsstället ?

Jag snackade med Elgiganten om detta iaf och dom sa att garantin gäller även fast förseglingen är bruten, så länge det är "fackmannamässigt gjort"

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Hehe, ja e de bara såpas så spelar det ju ingen roll.

Skrivet av ilstallione:

Borde inte vara några problem. Annars är det bara att låta recovery-partitionen vara, det är 15Gb du förlorar och den syns inte i utforskaren.

Funkar recoverypartitionen på GT663? på GX660 fungerar den inte .. försöker man använda den så går inte datorn boota mer.. att det fattas nån fil Läst att fler har detta problem..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MasteraCe:

Funkar recoverypartitionen på GT663? på GX660 fungerar den inte .. försöker man använda den så går inte datorn boota mer.. att det fattas nån fil Läst att fler har detta problem..

Har aldrig testat, blir något att se fram mot om datorn ska säljas. Ser egentligen ingen anledning till att ha den kvar, allt som behövs för att installera om finns på hemsidan. Nu har jag den dock så den får ligga kvar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Funkar recoverypartitionen på GT663? på GX660 fungerar den inte .. försöker man använda den så går inte datorn boota mer.. att det fattas nån fil Läst att fler har detta problem..

Låter skumt. Jag har inte gjort en recovery själv men har ett demo-ex som någon kört en recovery på tidigare så den har bevisligen funkat iaf. Jag håller det i bakhuvet fram framtida behov iaf, men som sagt så är det ju inget på den som inte finns på hemsidan.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Hej, nu fick jag panik, sitter en sticker under datorn över en av skruvarna där det står "Warranty void if sticker is tampered with" vad skall jag göra?

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Hej, nu fick jag panik, sitter en sticker under datorn över en av skruvarna där det står "Warranty void if sticker is tampered with" vad skall jag göra?

Jag kontaktade CDONs support inför mitt planerade uppgradering med ssd, fick detta svaret rörande garantistickern:

"2. Det är okej att öppna och byta/lägga till minne/hårddisk"

Så köpte du från CDON borde du vara ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxus:

Jag kontaktade CDONs support inför mitt planerade uppgradering med ssd, fick detta svaret rörande garantistickern:

"2. Det är okej att öppna och byta/lägga till minne/hårddisk"

Så köpte du från CDON borde du vara ok

Jag köpte ifrån Inet, vad tror du att de skulle säga?

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb