IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misko
ok boys... vad säger ni? ska vi plocka ner den här tråden eller lämna den i avskräckande exempel???

äger en 46.1GB 75GXPa och kan egentligen inte klaga på den speciellt mycket... men det ser ut som om många, många av dessa hårddiskar går sönder...

ska jag ta bort klistringen?

Jag skulle vara intresserad av vilken slutsats/mönster du kom fram till om diskarna..

Permalänk
Medlem

Nej för fanken!

Låt den vara, vetja! Hlet sanslöst vad många som har haft problem med den... vad e fel-procenten på den här tråden?

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

happ, igår fick min disk (46gb) fnatt o jag vart tvungen o köra dedär IBM programmet för att laga den...hoppas den håller nu då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
happ, igår fick min disk (46gb) fnatt o jag vart tvungen o köra dedär IBM programmet för att laga den...hoppas den håller nu då...

Verkar som om min är på gång också... Varje gång jag kör chkdsk i win2k får jag följande meddelande:

Correcting errors in the Volume Bitmap.
Windows found problems with the file system.
Run CHKDSK with the /F (fix) option to correct these.

Har kört med /F varje gång, men samma sak uppstår igen o igen... tur att en Seagate Cuda IV snart trillar ner i brevlådan

Mvh Mats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matsen

Verkar som om min är på gång också... Varje gång jag kör chkdsk i win2k får jag följande meddelande:

Correcting errors in the Volume Bitmap.
Windows found problems with the file system.
Run CHKDSK with the /F (fix) option to correct these.

Har kört med /F varje gång, men samma sak uppstår igen o igen... tur att en Seagate Cuda IV snart trillar ner i brevlådan

Mvh Mats

True som fan, e nöjd med min Barracuda IV... men den har en grymt irriterande Timeout, som den gör ibland vid kopiering av stora filer... någon annan som har det här problemet?
Aldrig råkat ut för det med IBM-disken, men den håller ju o andra sidan på att skära ihop, så...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk

Hmm

Har själv en GXP70 46.1GB:are vilken pajade redan i februari (skaffat den i september 2000).

Först började den med scratch-of-death ljudet, vilket följde efter hängningar i datorn.

När jag sedan skulle ta backup på mina saker och ting, fick jag meddelande "Windows - Delayed Write Failed". Och förrän jag visste av mig, så startar inte hårddisken mer, utan lämnar den IDE port jag har den kopplad i, totalt tom (hittar ingen hårddisk överhuvudtaget ifall kopplad i samma port som GXP70:an).

Har kört DFT:n också, och försökte ta Disk Erase på den, men den misslyckades repetitivt vid kanske ca. 10%, såvitt jag kommer ihåg...

Orsaken varför jag inte skickat den till garantin än har varit för att det har funnits en hel del mycket personlig information och arbete på HD:n, inklusive ca. 40 okomprimerade effekt-CD-skivor inför en produktion.

Borde väl ta och skicka in den...

Permalänk
Medlem

Misko: Vad har du för slutsatser då?'

Döda: 1st 46,1-->40gb Maxtor i retur --->Maxtor dör--->Ibm 40gb i retur--->Ibm dör--->ny 40gb Ibm---> EnoX stämmer Ibm om denna också går sönder!

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

skriver för min kompis typ..

han hade en 60GXP 40 giggare, den höll la i typ 3 månader kanske, innan den började låta konstigt och inte gick att formatera å kärvade sig. Han skickade in den till komplett och fick en ny tillbaka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu igen?!

Hmmmm.... NTFS var visst lite mer än hårddisken klarade av... tck o lov att jag hade kopierat altl viktigt till den andra Hd'n... tog typ 7 tim. att få rättsida på skiten... DFTn har gått varm i mitt hus, kan jag säga... suck...

Edit: satt uppe till 6 i morse, o gick upp halv åtta, därav stavfel, o skumma ord...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Hedersmedlem

Har en sådan hårddisk och allt har fungerat felfritt tills för typ 1 vecka sedan. Helt plötsligt bara försvann 12 gb från hårddsiken. Det går bara inte att få tillbaka det!

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1) sen i december,, ja 11månade nu
2) 10,5 månader,, bytte den idag,,
3) fick en sketen begagnad likadan tillbaka

detta var hos skribofont

Permalänk

har en 60GXP 41GB som så got som alltid är fulltbelastad. Den går utmärkt aldirg haft något problem med den, och snabb är den också

Bara att rekomendera! har hört mycket dåligt om 75GXP 46GB så när ni skickar in den till IBM, så skriv att ni vill ha en 41GB 60GXP istället så får ni det.

Permalänk
Avstängd

håll dig borta från 75GXP serien

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
1. 2 st 75GXP DTLA-307045 inköpta jan 2001 (+6 diskar till bekanta) Allt inköpt på Komplett.

2. Inga fel hittills. En disk returnerad, troligtvis pga S.B.S

3. Den returnerade disken byttes mot en 60GXP 60GB + viss mellanskillnad.

Övrigt: Ingen FSB klocking, kanske orsaken till den låga returfrekvensen?.
Råkade ut för samma sak som "pluntzky", Western Digital's utility disk ställde om IBM diskarna till 32GB. Detta gick dock att åtgärda mha IBM Feature Tool.

HJÄLP.. jag som trode ajg inte mina 3 46:or inte var 75gxp... då den hade dtla-307045 som modellnr... står juh inte en bokstav om 75gxp på etiketten.... tro det blir en ny disk att lägga det viktiga på jag.... =(...

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Min höll i 3 månader
skrev ett mail till komplett och sen fick jag en ny 46gb för 60gxp fanns inte då

Permalänk
Medlem

Ni som köpt från datorbutiken och skickat tillbaka dit....hur länge fick ni vänta innan ni fick en ny/fick nåt mail?

Jag tycker jag väntat bra länge nu....

Permalänk
Avstängd

det var kvalite förut.. dom gammla conner 200mb aran håller fortfarande

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QazTaz
vet faktiskt int riktigt vad jag har... =).. den heter iaf DTLA-306045 ... så kallad 46 gig.. men det är juh bara 46 000 000 000 byte... lite taskigt att kalla det 46 gig... =(.. den är juh bara 42... har 2 å brorsan har 1... funkar fint.... dock kan jag inte köra bägge på samma ide ata 100 kabel... lite mysko.....

En kilobyte är 1000 byte, vilket hårdisktillverkare använder som standard, men windows mäter i kibibyte, dvs 1024 byte per kibibyte. Minnesmoduler använder kibibyte...
Det kan du läsa på en länk från Seagates sida om du söker hårt

1. 8 månader
2. Fungerar perfekt trots att den ligger mellan en 60GXP och botten av vaggan..

edit: Seagates sida, inte IMBs

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaggzz
1) ca 1 år (30Gb 75GXP)

2) Fungerar perfekt, inte ett enda problem.

3) Tja, se #2

Detta stämmer inte längre, igår dog den. Efter att ha tjänat mig felfritt i över ett år var det dags... DFT hittar felaktiga kluster och vill kör Erase Disk

Hur har ni som lämnat in den direkt till IBM gjort? För db.com lär ju inte vilja se disken eftersom 1 år har gått. Jag körde RMA på disken på ibm.com men adressen jag skulle skicka den till var i Holland. Har ni andra gjort så eller går det ringa till IBM i sverige istället?

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaggzz

DFT hittar felaktiga kluster och vill kör Erase Disk

dhu! kör det då!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs

dhu! kör det då!

Tja, det har jag snart gjort. Men det spelar ju ingen roll, disken är ju lika fullt trasig och jag ska ha en ny. Så säger ju tilloch med IBMs egna garantiåtaganden

Även om DFT märker upp trasiga områden på disken är det ju rätt svårt att lite på den i fortsättning. Fast iofs ska man inte lita på hårddiskar, det leder bara till besvikelse. Backup is the answer my friend... Synd bara att jag hade en del som var obackupat :/ Nu har man lärt sig den läxan iaf, ännu en gång

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem

En fråga bara? ATA-100/66... Kommer inte ihåg det här eftersom det var så länge sen jag köpte hårdisken. Men ni som hårdisken har gått sönder för, körde ni i ATA 100 eller 66 ?

Har inga bevis av något slag åt nått håll kommer inte ens ihåg om man kan göra GXP serien i ATA-100 eller om någon har ställt sig frågan förut. Men det skulle va intressant att veta, om det spelare någon roll vad man kör i?

Visa signatur

"Musen drömmer drömmar som skulle skrämma katten från vettet"

Permalänk
Hedersmedlem

75GXP-serien är till för att köras i ATA100.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Missade garantin på komplett med 6 dagar så nu är det bara att skicka den till IBM
Lite sugit är att jag inte kan köra DFT och få tillhörande felkoder eftersom datorn vägrar starta med denna disk. Har testat både som master och slave utan resultat. Vad gör man nu? Antat att IBM gärna vill ha dessa koder innan man skickar in skiten?

Permalänk
Medlem

Måste den här tråden vara klistrad? Börjar bli trött på att den är överst jämt...

Permalänk
Medlem

1) Hur länge har ni haft hårddisken?
haft en 75gxp 30gb i sen december 2000

2) Hur länge fungerade den korrekt?
funkar fortfarande finfint

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken? Vad var felet? Fick ni samma modell i utbyte?

Visa signatur

-
Epox 8kha+
Athlon XP 1600+
Alpha PAL8045 med Titan 36,6cfm fläkt o ASII
512mb samsung pc2100 ram
Cheiftec DX-01BL-D me 340w Sirtec nätagg.
PoV GF2 pro
IBM 75gxp 30gb
IBM 60gxp 60gb
Maxtor Diamondmax plus 40gb
Videologic Sonicfury
No-name NIC

Permalänk
Medlem

1) Hur länge har ni haft hårddisken?
30gb, lite mer än ett år

2) Hur länge fungerade den korrekt?
6 månader

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken?

Fick inget besked, bara en ny Hårddisk direkt och nu funkar den fint! skribofont

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

FSB

Skulle vara rackarns intressant o få veta hur många som har FSB-klockat sina burkar, o i så fall hur mycket... min 30Gb GXP75a skiter på sig inom en kvart, om jag höjer FSBn...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
det var kvalite förut.. dom gammla conner 200mb aran håller fortfarande

Conner är kvalite Har en 1GB SCSI disk som står i servern, dock är det skadade kluster i slutet på hd'n, men det tuffar glatt på som om inget vore fel

Permalänk
Medlem

Har en 75GXP 60GB ...

1) Hur länge har ni haft hårddisken?
Fick den i början på Februari ...

2) Hur länge fungerade den korrekt?
Tills för en kvart sen ...

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken?
Väntar på besked ...

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.