Permalänk
Medlem

Installera ett till OS med PCI->brygga

För några dagar sen satte jag in en ny HDD i datorn som jag har formaterat i NTFS och den verkar fungera som det ska. Jag hade nu tänkt installera Win 7 på den HDDen (som jag döpt till S:).

Men frågan som jag funderar lite över är att i dagsläget har jag har Win XP installerat på en Seagate disk som är partionerad till C: och E: grejen är att denna Seagate disk är en gammal IDE (PATA) disk som är kopplad via ett PATA->PCI kort (brygga) eller vad man ska kalla det.
IDE-kabeln går alltså till PCI kortet som sitter i en PCI-express port på moderkortet och går således alltså inte till någon IDE-kontakt på moderkortet direkt.
Och nu när jag vill installera Win 7 på S: räcker det då om jag bootar upp med Windowsskivan och installerar enligt vanlig proccedur på S:?
Problemet är väl att det då kommer bli två C: vid nästa omstart, vilket jag misstänker kan ställa till problem.

Kanske måste jag formatera nuvarnade C: i samma veva som jag installerar Win 7 på S: och därmed gör den till C:?

Permalänk
Vive la liberté!

För att försäkra dig om att installationen inte kladdar på de andra diskarna. Koppla ur dem och ha bara den disk du vill installera till och DVD-läsaren ikopplade. Sen när allt är klar, kan man i BIOS välja vilken disk som datorn ska boota från. Det borde inte vara några problem med att ha XP på en disk och 7 på en annan. I Win7 kommer din gamla C: få en annna bokstav, men i XP kommer den fortfarande vara C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

För att försäkra dig om att installationen inte kladdar på de andra diskarna. Koppla ur dem och ha bara den disk du vill installera till och DVD-läsaren ikopplade. Sen när allt är klar, kan man i BIOS välja vilken disk som datorn ska boota från. Det borde inte vara några problem med att ha XP på en disk och 7 på en annan. I Win7 kommer din gamla C: få en annna bokstav, men i XP kommer den fortfarande vara C:

Nu har jag installerat Win 7 och jag kan meddela att PCI adaptern Promise Ultra133TX2 inte är kompatibel med Win 7. Detta resulterade i att jag nu får klara mig utan en av två IDE diskar samt min dvd-läsare och dvd-brännare eftersom dessa är IDE kopplade och mitt moderkort endast har en IDE anslutning.

-----

En annan fråga ang. IDE disken som jag nu har i kopplad. Jag har byglat den som master/slave (standard) WDC WD200JB är modellen på disken. Sen har jag kopplat den med master anslutningen på IDE-kabeln direkt in i IDE porten på moderkortet. Är detta rätt konfigurering?
För första gången jag startade datorn tog det lång tid och då visade det sig att IDE disken hade hoppat som master IDE i BIOS och boot priority var 1 st.
Så jag fick ändra om i BIOS till att SATA disken med nya Win 7 skulle boota som 1 st och efter det har det fungerat. Men är IDE rätt byglad och kopplad?