Följ Black Week på SweClockers

Köpråd på en ny speldator till BF3 och kommande spel

Permalänk

Köpråd på en ny speldator till BF3 och kommande spel

Hej !

Jag tänkte bygga en ny dator, då min gamla som jag byggde på ca 3 år sen inte riktigt hänger med längre. Det jag har åstadkommit själv är dessa komponenter som känns ganska okej med min kunskap, men jag ser gärna att jag får tips från andra byggare som antagligen har hängt med mer än jag dom senaste åren. Jag har sedan tidigare större hårddiskar som jag tänkte använda. Jag tar gärna emot lite tips om kringutrustning så som tangentbord, möss, högtalare och headset.

Mina krav är att jag ska kunna spela nyare spel med hyfsade inställningar.

Chassi : CM Storm Sniper Black Edition Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 200mm Side, 1x 120mm Bak, Blå LEDs
Processorkylare : Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1700 RPM, 74.4 CFM, 120mm Fläkt
SSD till OS : Corsair SSD Force Series™ 3, 60GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/490MB/s read/write, SandForce® SF-2200, Akasa SATA3 Kabel (6.0Gb/s)
Nätaggregat : Corsair TX V2 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
Ramminnen : Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin
Grafikkort : MSI Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, "Twin Frozr III Power Edition/OC", 2xDVI, HDMI
Processor : Intel - Core i7 2600K 3,4GHz Quad core, 8GB DDR3 1600MHz
Moderkort : ASUS Sabertooth, P67 chipset

Permalänk

16Gb minne är helt onödigt, ta 8Gb.
2600k är också helt onödigt, ta 2500k.
Då borde du ha sparat ihop tillräckligt för att ha råd med ett gtx 580 eller 2st gtx 560ti.
Som det ser ut nu så har du alldeles för mycket processorkraft som inte kommer kunna utnyttjas, satsa på grafiken så ser du skillnad!

Permalänk
Medlem

ser bra ut, tycker dock du ska ta en i5 2500k istället för en i7'a om du ska spela då i7'an kommer ge dig inget då
sen behöver du inte mer än 8GB ram (8GB är ju billigt, annars är 4GB nog) kommer inte ge dig något i spel med mer ram

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

16Gb minne är helt onödigt, ta 8Gb.
2600k är också helt onödigt, ta 2500k.
Då borde du ha sparat ihop tillräckligt för att ha råd med ett gtx 580 eller 2st gtx 560ti.
Som det ser ut nu så har du alldeles för mycket processorkraft som inte kommer kunna utnyttjas, satsa på grafiken så ser du skillnad!

Får jag fråga hur mer ramminne och 2600k kan vara onödigt ? om jag byter ut grafikkortet mot ett MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX och behåller allt annat som det är, hur kommer det bli då ?

Permalänk

Du har inte behov av så mycket RAM-minne i spel, spel använder sig inte heller av Hyperthreading vilket är stora skillnaden mellan 2600K och 2500K. Därför bör du köra på 2500K då den blir mer prisvärd om du ska använda den till spel och inte till encoda filmer ect.

Permalänk
Skrivet av Stuuupfull:

Får jag fråga hur mer ramminne och 2600k kan vara onödigt ? om jag byter ut grafikkortet mot ett MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX och behåller allt annat som det är, hur kommer det bli då ?

Om du har en så pass flexibel budget så är det mindre onödigt men 16Gb ram-minne i en dator som endast ska användas till spel är fortfarande helt onödigt (och när 16Gb behövs så är den där datorn ändå gammal).
2600k kommer inte ge dig många FPS jämfört med 2500k (speciellt inte om du överklockar). Visst, kommande spel kommer kanske stödja HT men som sagt, då lär den datorn och processorn vara skräp ändå.

Gör som du vill, jag hade lagt pengarna på en grym skärm/högtalare/headset/ljudkort whatever då det kommer ge en roligare upplevelse än 2fps mer i BF3.
Har du budgeten till allt det där eller bara vill ha en stor E-penis så visst, kör i vind!

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

Om du har en så pass flexibel budget så är det mindre onödigt men 16Gb ram-minne i en dator som endast ska användas till spel är fortfarande helt onödigt (och när 16Gb behövs så är den där datorn ändå gammal).
2600k kommer inte ge dig många FPS jämfört med 2500k (speciellt inte om du överklockar). Visst, kommande spel kommer kanske stödja HT men som sagt, då lär den datorn och processorn vara skräp ändå.

Gör som du vill, jag hade lagt pengarna på en grym skärm/högtalare/headset/ljudkort whatever då det kommer ge en roligare upplevelse än 2fps mer i BF3.
Har du budgeten till allt det där eller bara vill ha en stor E-penis så visst, kör i vind!

Då nöjer jag mig med 8Gb ram, 2500k verkar inte finnas hos Komplett så jag kör på 2600k. så man kan säga att jag byter grafikkortet till ett MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX och sänker ramminnet till 8gb. Förlåt aldrig hört E-penis, vad innebär det ? haha..

Anledning till att jag lägger ganska mycket pengar på en dator just nu är för att jag har brutit ryggen på 2 ställen och är sjukskriven minst 6 månader så kommer inte kunna göra så mycket mer än att spela.

EDIT, Hittade precis 2500k så byter den med

Permalänk
Skrivet av Stuuupfull:

Då nöjer jag mig med 8Gb ram, 2500k verkar inte finnas hos Komplett så jag kör på 2600k. så man kan säga att jag byter grafikkortet till ett MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX och sänker ramminnet till 8gb. Förlåt aldrig hört E-penis, vad innebär det ? haha..

Anledning till att jag lägger ganska mycket pengar på en dator just nu är för att jag har brutit ryggen på 2 ställen och är sjukskriven minst 6 månader så kommer inte kunna göra så mycket mer än att spela.

EDIT, Hittade precis 2500k så byter den med

e-penis är väl när man "skryter" om sina grejer relaterat till datorer och internet (kanske inte exakta definitionen).
Tråkigt att höra om ryggen! :/

Permalänk
Skrivet av Stuuupfull:

Så man kan säga att jag byter grafikkortet till ett MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX och sänker ramminnet till 8gb..

Låter bra, kommer ge bättre prestanda än första grafikkortet.

Skrivet av Stuuupfull:

Förlåt aldrig hört E-penis, vad innebär det ? haha..

E-penis

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

e-penis är väl när man "skryter" om sina grejer relaterat till datorer och internet (kanske inte exakta definitionen).
Tråkigt att höra om ryggen! :/

Nej, tyvärr det är inte riktigt jag haha ! jag vill bara kunna spela utan att bli arg för att det inte hänger med

Skrivet av Mulig:

Låter bra, kommer ge bättre prestanda än första grafikkortet.

E-penis

Så bra

Permalänk

Då får min dator se ut så här då

Moderkort ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI
Chassi CM Storm Sniper Black Edition Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 200mm Side, 1x 120mm Bak, Blå LEDs
SSD för OS Corsair SSD Force Series™ 3, 60GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/490MB/s read/write, SandForce® SF-2200
Nätaggregat Corsair TX V2 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
Ramminne Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin
Processor Intel® Core™ i5-2500K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan
Processorfläkt Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 2600 RPM, 46~92 CFM, 22~39 dBA
Grafikkort MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II", GDDR5, 2xDVI, native-miniHDMI, HDCP, CUDA

Permalänk
Medlem

Ni får det att låta att HT är skräp. lol får väl se när alla kommer ångra sig som när BF3 kommer som kommer stödja hyper-threading. Kör på 2600k om du har råd absolut. De andra klagar bara för att de har ångrat sitt 2500k köp eller inte haft råd med en 2600k.

Permalänk
Skrivet av Aikfaans:

Ni får det att låta att HT är skräp. lol får väl se när alla kommer ångra sig som när BF3 kommer som kommer stödja hyper-threading. Kör på 2600k om du har råd absolut. De andra klagar bara för att de har ångrat sitt 2500k köp eller inte haft råd med en 2600k.

Källa tack!

Permalänk

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=963928...

En liten fråga för att vara säker, hur långt räcker 750w till dessa komponenter ?

Permalänk
Medlem

Hade valt corsairs ax 750 Watt istället, 80 + gold och modulärt vilket är ett måste enligt mig.
750 räcker utan problem.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Bra, men skall du överklocka mycket eller vill ha möjlighet att köra 2 stycken 580 i framtiden bör du ta ett nätagg med mer kräm.

Permalänk
Medlem

Säger som många andra, 2600K presterar inte mycket bättre/bättre alls jämtemot en klockad 2500k. Så länge dator är helt avsedd för spel och inte rendering osv så räcker 8GB eller till och med 4GB RAM. Men med tanke på dagens priser så skulle jag säga att 8GB är det man ska satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Källa tack!

Var en tråd för inte alls länge sedan som dom diskuterade detta. Tydligen hade nån hittat källa på att det stödjer det men orkar inte leta fram det efter tråden just nu.

Permalänk
Skrivet av Meanis:

Hade valt corsairs ax 750 Watt istället, 80 + gold och modulärt vilket är ett måste enligt mig.
750 räcker utan problem.

Okej, fick bli ett sånt i stället då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulig:

Du har inte behov av så mycket RAM-minne i spel, spel använder sig inte heller av Hyperthreading vilket är stora skillnaden mellan 2600K och 2500K. Därför bör du köra på 2500K då den blir mer prisvärd om du ska använda den till spel och inte till encoda filmer ect.

Om han nu ska köpa datorn för att spela "BF3" tycker jag att han borde gå på i7an, för BF3 stödjer mer än 4 kärnor så!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Om han nu ska köpa datorn för att spela "BF3" tycker jag att han borde gå på i7an, för BF3 stödjer mer än 4 kärnor så!

Även om BF3 kommer ha stöd för fler kärnor än 4 så tror jag inte att det kommer bli någon skillnad mellan 2500k och 2600k, 2600k kanske får några fåtal frames mer. Bättre att lägga mer pengar på ett starkare grafikkort då

Permalänk
Medlem

Om du har en 3 år gammal skärm så rekomenderar jag att köpa en ny ! Själv skulle jag nog valt 120 Hz före IPS då jag spelar mycket men det är en smaksak, sen är det alltid trevligt att ha en datamus med låg ms etc

Permalänk
Skrivet av nanberg8:

Om du har en 3 år gammal skärm så rekomenderar jag att köpa en ny ! Själv skulle jag nog valt 120 Hz före IPS då jag spelar mycket men det är en smaksak, sen är det alltid trevligt att ha en datamus med låg ms etc

Skärm köpte jag för 6 månader sen :), den duger :).

Permalänk

Nån som har nån kommentar om dessa saker Logitech G35 Gaming headset 7.1, Logitech Gaming Keyboard G110 KB och QPAD 5K Pro Mouse ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Säger som många andra, 2600K presterar inte mycket bättre/bättre alls jämtemot en klockad 2500k. Så länge dator är helt avsedd för spel och inte rendering osv så räcker 8GB eller till och med 4GB RAM. Men med tanke på dagens priser så skulle jag säga att 8GB är det man ska satsa på.

om man klockar 2600k till 5ghz då?

Alla surrar om att 2500K är bättre för spel än 2600K, har man några kronor över så kör 2600K, bara det inte går ut över några andra komponenter. Det gjorde jag och jag är jävligt nöjd med mitt bygge.

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oteknisk:

Alla surrar om att 2500K är bättre för spel än 2600K, har man några kronor över så kör 2600K, bara det inte går ut över några andra komponenter. Det gjorde jag och jag är jävligt nöjd med mitt bygge.

same here, skit nöjd!:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Även om BF3 kommer ha stöd för fler kärnor än 4 så tror jag inte att det kommer bli någon skillnad mellan 2500k och 2600k, 2600k kanske får några fåtal frames mer. Bättre att lägga mer pengar på ett starkare grafikkort då

Kanske det kanske, men om han nu har pengarna så varför inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Nu är det så att jag kom på att ska köra, sli på 2 st MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX eller ett MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX.. Vad tjänar jag mest på i längden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oteknisk:

Förstår vad du menar men det blir betydligt lägre prestanda/krona och om jag inte är helt ute och cyklar så flaskar inte 2500K i något spel vilket innebär att det är bättre att lägga pengarna som är till övers på grafikkort?

Här kan man lätt se att skillnaderna är minimala i dagens spel:
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Skrivet av Stuuupfull:

Nu är det så att jag kom på att ska köra, sli på 2 st MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX eller ett MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX.. Vad tjänar jag mest på i längden ?

Nu får någon rätta mig om jag har fel. Är ganska säker på att två 560ti presterar bättre än ett 580. Det kommer å andra sidan dra mer ström så det kommer kosta mer i drift.

Permalänk

Det kommer bli 2 st MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX, men krävs det någon sorts SLI brygga mellan korten eller ? och räcker 750W till detta ?