Permalänk
Medlem

GTX 580 Krashar.

Jag spelar Deus ex och datorn/spelet krashar med gröna "tetris rutor" över hela skärmen och ibland ett felmedelande: windows kernel mode driver stopped responding.
Detta händer enbart i Deus ex, minecraft och i nvidia system monitor. Datorn spökar i min mening vilket får mig att tro att det är minnena men jag spelar Eve online med fyra clienter igång samtidigt och inga problem... några tankar på mitt "lilla" problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

nvidias kassa drivrutiner?

nä men jag skulle nog börja med att kolla temps och sen furmarka lite och kolla hur stabila klocks och temps är.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag körde Benchmark - Heaven v2.1 på absoluta max, tog kanske 5-8 minuter så var graderna uppe i ~83celcius och efter ca 2 minuter efter att kortet nått 83 grader så krashar heaven och Drivrutinerna springer och gömmer sig.. 83 grader borde väl inte vara så illa, högt men inte så det skulle krasha... eller?

Och furmark låg på max 75grader dock inge mentalt breakdown fick grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulven89:

Jag körde Benchmark - Heaven v2.1 på absoluta max, tog kanske 5-8 minuter så var graderna uppe i ~83celcius och efter ca 2 minuter efter att kortet nått 83 grader så krashar heaven och Drivrutinerna springer och gömmer sig.. 83 grader borde väl inte vara så illa, högt men inte så det skulle krasha... eller?

Och furmark låg på max 75grader dock inge mentalt breakdown fick grafikkortet.

83 grader är det inget fel på. Har du testat andra drivrutiner? ^^

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Och deus ex når ca 81-82 grader sen krashar spelet.. Kan det vara runt 80-85c som korten "slår ifrån"?

Och ja, jag har testat 270,275 och 280 drivisarna, och testat att helt avinstallera alla drivrutiner och sen installera dom allra nyaste.

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att byta drivrutiner innan du klassar kortet sönder. Testa de nyaste betadrivisarna 285.27 från nVidia.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jepp och det krashar precis som förut.. I'm running out of options här!

Jag har en ond aning om att det är som för ca ett år sedan, då hade jag ett ati kort och det ballade ur total det med fast i de flesta spel och i youtube.. det kan jag säga hjälpte inte med 3 olika grafikkort (ATI) och inte heller med att byta ut allt utom chassit och det nyaste av dom 3 grafikkorten efter det lacka jag ur och köpte detta gtx 580 och det har sprungit lugnt nästan hela tiden, första krasherna jag fick var i minecraft för kanske 9 månader sedan (ganska precis när jag skaffade kortet) men inte i några andra spel alls, tills nu såklart. Såklart på den tiden testade jag allt från väldigt gamla drivisar till sprillans nya och formatera C/: ett antal ggr..

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ditt problem ligga i att ditt nätagg har sett sina bästa dagar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Ulven89:

Och deus ex når ca 81-82 grader sen krashar spelet.. Kan det vara runt 80-85c som korten "slår ifrån"?

Och ja, jag har testat 270,275 och 280 drivisarna, och testat att helt avinstallera alla drivrutiner och sen installera dom allra nyaste.

mina kort slår inte enns från vid 95c så de är nog inte problemet

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Om det är ett Gigabyte kort du har så prova att klocka ner Mhz lite, eller öka spänningen en aning. Gigabyte har varit lite väl ambitiösa med sina klockningar, och det verkar vara många som har problem med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Om det är ett Gigabyte kort du har så prova att klocka ner Mhz lite, eller öka spänningen en aning. Gigabyte har varit lite väl ambitiösa med sina klockningar, och det verkar vara många som har problem med det.

Det gäller väl mest 560Ti om jag inte minns fel?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kan ditt problem ligga i att ditt nätagg har sett sina bästa dagar?

Njaa, jag har ett 850w (corsair) som är inte mer än ett år gammalt..

förövrigt så är det ett ASUS nvidia geforce gtx580 så inget gigabytes.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är det då för du skriver att problemen började för ung ett år sedan? Nätagget är ju från denna tid?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur är det då för du skriver att problemen började för ung ett år sedan? Nätagget är ju från denna tid?!

Okey jag var inte tydlig nog jo detta problem visade sig -en- gång i början av datorns tid i min ägo men det var enbart en gång och i minecraft av nån underlig anledning ty såvitt jag vet så kräver inte minecraft så mkt kräm av datorn och därigenom från agget heller?

Och jag har på senare tid spelat Fallout 3 som jag antar hamnar rätt högt upp i listan över spel som kräver lite av datorn?

Permalänk
Medlem

Men det är väl lika bra jag testar ett 650W corsair har ett liggandes, det bör väl funka till mitt grafikkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ulven89:

Men det är väl lika bra jag testar ett 650W corsair har ett liggandes, det bör väl funka till mitt grafikkort?

Ja det borde vara tillräckligt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej sitter nu med det andra nätagget jag har och det krashar fortfarande.. Kernel something something har krashat och nu återställts.. jäj! Ny dator kanske kan lösa mina problem?

Permalänk
Medlem

låter konstigt. vad har du för komponenter (inte bara märke utan exakta modeller) runt om då?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

pröva sänk frekvenserna på core, shader och memory och höja voltage på kärnan (inte gör högt men lite iaf), det låter som det problem man får när man överclockar sitt grafikkort för hårt:/ och funkar det, så skicka tillbaka kortet på garanti,

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

låter konstigt. vad har du för komponenter (inte bara märke utan exakta modeller) runt om då?

Corsair tx 750W PSU (fick för mig att det var ett 850w men hade fel!)
Asus rampage III formula socket-1366
2x Corsair xms3 ddr3 1333mhz 4gb cl9
Intel core i7 Quad processor i7-950

Det är la de jag har plus tre 1tb hdd och en 120gb ssd

Skrivet av 021Martin:

pröva sänk frekvenserna på core, shader och memory och höja voltage på kärnan (inte gör högt men lite iaf), det låter som det problem man får när man överclockar sitt grafikkort för hårt:/ och funkar det, så skicka tillbaka kortet på garanti,

Det får jag testa imorrn eller till helgen! Måste kryptera upp det du just sa tips på ett bra program för just det och en walkthrou kanske?

Permalänk

Om du använder youtube eller något annat som har flash i sig kanske det är som det var för mig. Flash använder sig av "aktivera maskinvaruacceleration" vilket betyder att den tar hjälp av ditt grafikkort för att spela upp saker eller visa saker. Vilket totalt förstörde min dator

Stängde av det o nu fungerar allt. Kanske inte är din lösning men kanske värt ett försök att stänga av (högerklicka på en youtube film och klicka inställningar). Ett annat tips är att installera den senaste beta versionen av nvidias drivrutiner då dessa verkar stabila.

Glöm för övrigt inte att starta om efter varje inställning (inkl. flash). Ananrs är drivrutinerna instabila tills det görs

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightboy42:

Om du använder youtube eller något annat som har flash i sig kanske det är som det var för mig. Flash använder sig av "aktivera maskinvaruacceleration" vilket betyder att den tar hjälp av ditt grafikkort för att spela upp saker eller visa saker. Vilket totalt förstörde min dator

Stängde av det o nu fungerar allt. Kanske inte är din lösning men kanske värt ett försök att stänga av (högerklicka på en youtube film och klicka inställningar). Ett annat tips är att installera den senaste beta versionen av nvidias drivrutiner då dessa verkar stabila.

Glöm för övrigt inte att starta om efter varje inställning (inkl. flash). Ananrs är drivrutinerna instabila tills det görs

Har alltid startat om efter varje uppdatering, efter varje avinstallering.

Jaa, nog för att med denna dator har det inte varit några problem med youtube.. Än, min gamla dator hade sådana problem å där gick det så långt att jag börja misstänka elbolaget, ledningarna i huset och chassit på datorn! hade bytt allt utom hus, el å chassi kan ja säga! nu har jag iaf bett om att reklamera kortet och hoppas dom hittar nått så det inte blir som sist att det är nått mer.

Nån som vet om det kanske kan vara en hårddisk med korupt data som "läcker ut"? (jag vet det kanske låter dumt men jag tror att det är mitt gamla fel som kommit tillbaka å då stod då BK-data å sa att det här kan inte hända, dom visste inte vad som mer kunde göras.. Allt var tesat och bytt men inget funka.

Permalänk

Stäng av DirectX11 i spelet, det fixade krasharna för mig iaf.

Permalänk

gå in på den här sidan och leta upp Download latest msi afterburner beta
http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

när du har installerat programmet kommer det dyka upp en ruta med eller vänta, den borde förklara det mesta om hur man använder det iaf
http://www.youtube.com/watch?v=vWxCcscrrjM

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

på tal om directx 11 ska jag nog ominstallera de tror jag... som sista sak innan nå klocknings process!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 021Martin:

pröva sänk frekvenserna på core, shader och memory och höja voltage på kärnan (inte gör högt men lite iaf), det låter som det problem man får när man överclockar sitt grafikkort för hårt:/ och funkar det, så skicka tillbaka kortet på garanti,

Hur mkt är "för högt" mV på coren? Den står som standard på 1013mV

Permalänk
Medlem

Okey jag gjorde så här att jag drog ner memory med 200mhz, core med ish 70 och shadern följde med coren av nån anledning och höjde volten från 1013 till 1025mV och nu har det funkat i 20 min ish utan crash.
Så tack! Men detta ska vara ett reklamations ärende?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte köra Deus Ex med Directx 11 akiverat, krashar med liknande problem du har. Stänger jag av DX11 så fungerar det helt perfekt. Det är nog Deus Ex som har lite dåligt stöd för Nvidia. Jag använder ett 570.

Permalänk
Medlem

Har hört fler som haft liknande problem med deus ex i DX11. Sen tror jag det är något med drivrutinerna då jag får samma problem fast med BC2. Och kan även hända om ja kollar på t.ex olika streams. Allt började hända efter ja uppdaterat drivrutiner och köpt nytt grafikkort. Hade innan ett gtx 460OC
med nvidias 266.xx drivrutiner och då funkade allt fint. sen köpte ja ett 580 och installerade 285.xx o då började de flippa. Har testat flera olika drivrutinera, är nere på 270.xx just nu och det funkar bättre än 280 och framåt men problemet kommer ibland ändå. Ska testa senare idag att gå ner till 266 igen o se ifall det blir bättre.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Skrivet av Ulven89:

Okey jag gjorde så här att jag drog ner memory med 200mhz, core med ish 70 och shadern följde med coren av nån anledning och höjde volten från 1013 till 1025mV och nu har det funkat i 20 min ish utan crash.
Så tack! Men detta ska vara ett reklamations ärende?

Det låter definitivt som ett reklamations ärende, Men hur äre om du vrider upp till orginal klock med 1025mV?,

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.