Permalänk
Medlem

Nu går det att beställa gigabit om man är uppgraderad.

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/nyahastigheter/index....

Permalänk
Medlem

Någon som har ringt och hört vilka uppladdningshastigheter dem erbjuder till dem nya tjänsterna?

Permalänk
Medlem

Känns ju lite overkill när man redan har 100Mbit men tjah varför inte 250mbit for the funz. 900kr i månaden för 1gbit är lite att överdriva för en privat person som bor själv iaf.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Nu finns det att beställa genom hemsidan också. Förut var det bara över telefon.

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/bredband1000/index.ht...

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att uppladdningshastigheten är "endast" 60-100mbit. Tycker att man nöjer sig med 100mbit i några år till med tanke på prisskillnaderna. 1TB om dager ifall man maxar linan är inte dåligt med 100mbit.

Problemet är att personerna man tankar ifrån inte har tillräckligt snabb upload, vilket gör att det spelar ingen roll ifall du har 100mbit eller 1gbit när de flesta har sunkig internet (yes, you USA).

Permalänk
Skrivet av tessa:

Värt att notera är att uppladdningshastigheten är "endast" 60-100mbit. Tycker att man nöjer sig med 100mbit i några år till med tanke på prisskillnaderna. 1TB om dager ifall man maxar linan är inte dåligt med 100mbit.

Problemet är att personerna man tankar ifrån inte har tillräckligt snabb upload, vilket gör att det spelar ingen roll ifall du har 100mbit eller 1gbit när de flesta har sunkig internet (yes, you USA).

Verkligen, önskar bara jag kunde få 100/100 Mbit tjänsten (sitter på sunkiga 100/10 Mbit nu..). Någon som hört något om när de planerar att börja uppgradera i Göteborg och kanske till och med när de förväntar sig vara klara? Känns ju som att Göteborg eller Malmö borde vara givna städer att fortsätta med nu när de börjat med Stockholm och vilken stad det nu mer var där uppe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hörde med dem idag. Hos mig förväntas det bli klart innan årsskiftet. Men det är nog inget som är skrivet i sten.

Permalänk
Skrivet av vitek:

Hörde med dem idag. Hos mig förväntas det bli klart innan årsskiftet. Men det är nog inget som är skrivet i sten.

Du bor i Göteborg? Vore ju trevligt om det i så fall gäller hela Göteborg, men det låter inte ju inte helt troligt. Får väll höra med dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här sitter jag med 3.0/0.5 fast jag bor mitt i en storstad, och så sitter folk och gnäller på sina 100/100 linor. Fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Här sitter jag med 3.0/0.5 fast jag bor mitt i en storstad, och så sitter folk och gnäller på sina 100/100 linor. Fantastiskt.

Ligger i människans natur; att alltid vilja ha mer oavsett vad det handlar om. Finns barn i Afrika som inte har mat och vatten just nu och håller på att svälta medan folk klagar att de endast har en 3/0.5 mbit internet uppkoppling ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessa:

Värt att notera är att uppladdningshastigheten är "endast" 60-100mbit. Tycker att man nöjer sig med 100mbit i några år till med tanke på prisskillnaderna. 1TB om dager ifall man maxar linan är inte dåligt med 100mbit.

Problemet är att personerna man tankar ifrån inte har tillräckligt snabb upload, vilket gör att det spelar ingen roll ifall du har 100mbit eller 1gbit när de flesta har sunkig internet (yes, you USA).

Det beror ju på vartifrån du laddar ner, jag kommer upp i stabila 11mb/s på varje... grej

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till mölndal snart

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd

Det är fan bud på att hyra en billig sketen etta på 15kvm i stan för 1800kr o sedan flytta in mina filservrar där o tanka så innihelvete

Permalänk
Medlem

Jag ska skaffa BBB 250Mbit. Min router är gammal och har inte throughput som räcker riktigt för 100Mbit. Kan någon tipsa om en budgetrouter som klarar minst 250 för trådade enheter? Ut mot internet alltså, inte bara på LAN. Den behöver inte ha några särskilda andra finesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladobe:

Jag ska skaffa BBB 250Mbit. Min router är gammal och har inte throughput som räcker riktigt för 100Mbit. Kan någon tipsa om en budgetrouter som klarar minst 250 för trådade enheter? Ut mot internet alltså, inte bara på LAN. Den behöver inte ha några särskilda andra finesser.

Den översta kanske?
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för länken! WNDR4500 som är trea på listan hade Inet halva priset på i pågående kampanjen, http://www.inet.se/kampanj/arets-datorbutik .

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitek:

Hörde med dem idag. Hos mig förväntas det bli klart innan årsskiftet. Men det är nog inget som är skrivet i sten.

Så hur går det med uppgraderingen?

No news is bad news?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burbo:

Så hur går det med uppgraderingen?

No news is bad news?

Det uppgraderas i Stockholm kommun, är inkopplat här under December månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burbo:

Så hur går det med uppgraderingen?

No news is bad news?

Inget än iaf så det är nog "försenat" som väntat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det uppgraderas i Södertälje kommun, är inkopplat här under 2014. Tack BBB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatZoLupa:

Det uppgraderas i Södertälje kommun, är inkopplat här under 2014. Tack BBB

2014? Aouch

Permalänk
Medlem

vet att det finns här i centrala skövde, jag fick det erbjudandet nylligen.

känns dock som att det är rätt onödigt att ha mer än 100/10 som privat person man använder ju inte direkt sin 100 lina igentligen.

sen tycker jag att 1000/250 som linan är verkar grymt onödig av fysiska anledningar, kan verkligen en hårdisk enns skriva den datan i den hastigheten? 125mb/s (mb, inte mbit) hem är RUSKITGT fort.

men, sitter man några personer så skulle det ju vara nice, tex en lan.

^^ kommer ihåg när DreamHack var badass och hade 1000 lina för 5000 pers xD haha

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Har en polare i Bandhagen som fått testa 1Gbit, han tyckte det fungerade bra efter att han bytt ut alla grejjer så han kunde få ut mer än 100Mbit.
Tyvärr kan jag inte specifiera vilken prestanda han får ut, men jag kan höra med honnom.

jag bor i högdalen/bandhagen så hoppas att jag kan få strax ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

vet att det finns här i centrala skövde, jag fick det erbjudandet nylligen.

känns dock som att det är rätt onödigt att ha mer än 100/10 som privat person man använder ju inte direkt sin 100 lina igentligen.

sen tycker jag att 1000/250 som linan är verkar grymt onödig av fysiska anledningar, kan verkligen en hårdisk enns skriva den datan i den hastigheten? 125mb/s (mb, inte mbit) hem är RUSKITGT fort.

men, sitter man några personer så skulle det ju vara nice, tex en lan.

^^ kommer ihåg när DreamHack var badass och hade 1000 lina för 5000 pers xD haha

Om du inte redan lärt dig det så ligger en vanlig grön hårddisk på 60-80mb per sek vid kopieringar så ja dom klarar inte 125 men kör du 2st i raid så kan du jo få dubbla hastigheten eller en ssd klarar 250-500mb per sek idag men det är inte att rekommendera att köra arkiveringsmaterial på en ssd för då tar du död på den efter nåt år - beroende på hur mycket.

Nä bäst är att köra med vanliga gröna hårddiskar det är billigast också ser du bara till att du har tillräckligt med ram så löser det problemet för när du då drar ner med torrent vilket jag har en känsla du gör så lägger det sig först i rammet och då har du lätt 125mb per sek sedan kopieras det vidare till disken i kanske 60mb per sek så se till att ha tillräckligt med ram annars kan du ju alltid ha mer än en hårddisk som du laddar ner till och då löser det också problemet för drar du ner till 2st diskar samtidigt så 60+60=120

Permalänk

Yo!

Ska få min BBB 100/10 lina uppgraderad till 1Gbit/s om ca två veckor, och jag har därför två frågor!

1. Är det potentiella 1000/1000 eller 1000/100 eller liknande?

2. Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215488 Router. Hur hög hastighet kan jag komma upp i med den routern? På routerns specifikationer står det att den bara har 4st 100/10 LANportar, men jag får ändå ut cirka 115 av min nuvarande uppkoppling..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Yo!

Ska få min BBB 100/10 lina uppgraderad till 1Gbit/s om ca två veckor, och jag har därför två frågor!

1. Är det potentiella 1000/1000 eller 1000/100 eller liknande?

2. Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215488 Router. Hur hög hastighet kan jag komma upp i med den routern? På routerns specifikationer står det att den bara har 4st 100/10 LANportar, men jag får ändå ut cirka 115 av min nuvarande uppkoppling..

Mvh

Det är 1000/100, och prisjakt säger "Throughput WAN-LAN 87,5 Mbit/s".. så den kan du ta och kasta direkt

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

här får du en kvick överblick på vad dagens routrar klarar:

WAN-LAN Throughput:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

här har du max antal anslutningar som dom hanterar:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/77-ma...

Har själv en Asus N56-U och är väldigt nöjd förstås sitter på en 100/100 uppkoppling så har ingen giga hemma om jag inte kör lokalt nätverk men som sagt väldigt nöjd kan köra 30 000 anslutningar samtidigt vilket är väldigt viktigt och bra för torrent program bland annat

Totalt sätt så är Asus N56-U bästa routern på marknaden enligt deras stora test i alla fall! - nuvarande pris 1007kr på prisjakt.

Hade tidigare en Dir-635 och sedan en 655 och Asus är helt klart värd varje krona jag spendera på den kör 95/95Mbit samtidigt upp och ner utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoWErA:

Om du inte redan lärt dig det så ligger en vanlig grön hårddisk på 60-80mb per sek vid kopieringar så ja dom klarar inte 125 men kör du 2st i raid så kan du jo få dubbla hastigheten eller en ssd klarar 250-500mb per sek idag men det är inte att rekommendera att köra arkiveringsmaterial på en ssd för då tar du död på den efter nåt år - beroende på hur mycket.

Nä bäst är att köra med vanliga gröna hårddiskar det är billigast också ser du bara till att du har tillräckligt med ram så löser det problemet för när du då drar ner med torrent vilket jag har en känsla du gör så lägger det sig först i rammet och då har du lätt 125mb per sek sedan kopieras det vidare till disken i kanske 60mb per sek så se till att ha tillräckligt med ram annars kan du ju alltid ha mer än en hårddisk som du laddar ner till och då löser det också problemet för drar du ner till 2st diskar samtidigt så 60+60=120

varför skulle man göra det om man tankar
well got your point, men det är fortfarande rätt onödigt dem flesta (99.8%) klarar sig säkert med någon 100mbit anslutning , speciellt om den har 100 i upload med (vet inte om så många levererar det längre på 100 linor?)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Här sitter jag med 3.0/0.5 fast jag bor mitt i en storstad, och så sitter folk och gnäller på sina 100/100 linor. Fantastiskt.

Och en annan sitter på sin 0,25/0,25 lina och skrattar sig lycklig

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

något nytt om var BBB är och uppgraderar nu nånstans då dom verkligen inte vill säga något annat än 2013 som ett generellt datum för städerna utanför stockholm göteborg malmö.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro