ssd slutat fungera några dagar efter 1års drift.

Permalänk
Medlem

ssd slutat fungera några dagar efter 1års drift.

Hej jag har en Corsair F60 som kraschat den köptes 2010-10-04 alltså några dagar efter års garantin som inet har. dock så står det det på produktens del att hårdisken har 3 års garanti. Vad gälller ?

kan jag reklamera hårdisken om ja, vad för argument är skäliga ?
Jag har inte tappat hårdisken eller brukat våld mot den.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Du ska nog reklamera den till tillverkaren och inte inet eftersom 1 år har gått, fast man vet ju aldrig kontakta dom först.

Permalänk
Medlem

jag reklamade min PSU 3 månader efter 1 år, alltså 1år och 3månader

så de ska gå. då via Inet

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hanjou:

Hej jag har en Corsair F60 som kraschat den köptes 2010-10-04 alltså några dagar efter års garantin som inet har. dock så står det det på produktens del att hårdisken har 3 års garanti. Vad gälller ?

kan jag reklamera hårdisken om ja, vad för argument är skäliga ?
Jag har inte tappat hårdisken eller brukat våld mot den.

Saxat från Corsair:s hemsida:

"Special Warranty Period in the European Union

In the European Union, the minimum warranty period for Corsair products is two years."

Du har 3 års garanti. Var har du köpt den?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Saxat från Corsair:s hemsida:

"Special Warranty Period in the European Union

In the European Union, the minimum warranty period for Corsair products is two years."

Du har 3 års garanti. Var har du köpt den?

Ja Corsair lämnar tre års garanti.
I ditt citat står det minimum 2år.
Exempelvis deras högtalare har två år garanti.

TS, vänd dig till inet i första hand så kanske du slipper krångla med att skicka utomlands.

Permalänk
Medlem

Här i Konsumentköplagen kan du läsa om reklamation. Bör tilläggas att läsa kommentarerna. Det är en sammanfattning av förarbetena till lagarna. Kan ibland förklara lite hur de som tog fram resp. lagar tänkte.

"Köparen har tre år på sig att reklamera ett fel från dagen man fick tillgång till varan.Reklamationen ska lämnas till säljaren. Om säljaren hänvisar till t.ex en tillverkare så kan köparen välja att vända sig direkt till tillverkaren om det är fördelaktigare för honom. Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag."

Ett argument kan väl vara att den inte stämde överens med varans beskrivning. "Reliable — Over 1,000,000 hours mean time between failures". Sen är det upp till tillverkaren, ev. säljaren, att motbevisa dig.

Edit: La till ett argument varför du ska reklamera.

Permalänk
Medlem

Det går snabbare ta reklamationen med tillverkaren direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Det går snabbare ta reklamationen med tillverkaren direkt.

Det är mycket möjligt att det är så, men det kan vara bra att veta att man faktiskt själv kan välja det alternativ som passar en bäst när återförsäljaren hänvisar till tillverkaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redhawk:

Det är mycket möjligt att det är så, men det kan vara bra att veta att man faktiskt själv kan välja det alternativ som passar en bäst när återförsäljaren hänvisar till tillverkaren.

Nackdelen kan vara att säljaren krånglar för att bli av med dig (vilket jag tycker är skit då det är idel glada leenden när man ska till att köpa en produkt), vilket Siba gjorde med mig:

a) jag blev lovad att: "Gå bara in på X Siba butik så får du hjälp"
b) väl där blev jag lovad att få prata med sektionschefen (som inte var inne för tillfället)
c) var inne hos Siba 3 ggr. och alltid samma sak: chefen: "hade precis gått", "du missade honom just", "han är sjuk idag"
d) dock när de insåg att de inte blev av med mig förrän de löst mitt problem (som jag vid tidpunkten hade laglig rätt att få hjälp med) så helt plötsligt så "fanns chefen tillstädes", som genom ett under ---> (A) (A).

Tror inte Inet kommer krångla med dig så här mycket, men avseende övriga butiker är det viktigt att stå på sig.:) Förortsmamman kanske de kan trötta ut, men i alla fall inte en Swec. medlem som mig!:)^^

Men Inet är nog som sagt hyggliga!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nackdelen kan vara att säljaren krånglar för att bli av med dig (vilket jag tycker är skit då det är idel glada leenden när man ska till att köpa en produkt), vilket Siba gjorde med mig:

a) jag blev lovad att: "Gå bara in på X Siba butik så får du hjälp"
b) väl där blev jag lovad att få prata med sektionschefen (som inte var inne för tillfället)
c) var inne hos Siba 3 ggr. och alltid samma sak: chefen: "hade precis gått", "du missade honom just", "han är sjuk idag"
d) dock när de insåg att de inte blev av med mig förrän de löst mitt problem (som jag vid tidpunkten hade laglig rätt att få hjälp med) så helt plötsligt så "fanns chefen tillstädes", som genom ett under ---> (A) (A).

Tror inte Inet kommer krångla med dig så här mycket, men avseende övriga butiker är det viktigt att stå på sig.:) Förortsmamman kanske de kan trötta ut, men i alla fall inte en Swec. medlem som mig!:)^^

Men Inet är nog som sagt hyggliga!:)^^

Tyvärr är det nog så.
Självklart blir det ju mer bekymmer för dem så det är väl inte direkt konstigt att många företag gör som de gör, men hänvisar man till lagrum och paragraf tror det blir mer fart på dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redhawk:

Tyvärr är det nog så.
Självklart blir det ju mer bekymmer för dem så det är väl inte direkt konstigt att många företag gör som de gör, men hänvisar man till lagrum och paragraf tror det blir mer fart på dem.

Synd att det ska vara så.:/ Vart tog det gamla hederliga handslaget vägen?:) Men som du sa: "Tyvärr är det nog så"...

Det som irriterar mig är att butiker vill ge sken av (speciellt om man i början av: "Gå och köpa"-fasen), att de finns till för kunden när de egentligen (med FÅ undantag) totalt skiter i kunden.:/

Runt förra julen/nyår så skrev Sverker och ett gäng andra konsumentjournalister en insändare om att barn inte fick sin reklamationsrätt rättvist prövad eller i många fall undermåligt tillgodosedd av butikerna. (Har för mig man gjorde stickprov på detta). Det visade sig att bemötandet blev ett heeelt annat *hoppsan kan man tänka sig(A)* när en vuxen kom med barnet till butiken.

Notera att detta var inga komplicerade ARN-fall, utan barnen klagade på uppenbara och synliga fel (en topp som "trådade ur sig", en bil som inte fungerade trots nya batterier bl.a.) men fick ändå hårt mothugg av säljarna eller rena lögner som förklaringar.

Det jag tycker är så trist är att insändaren visar att butiker inte nöjer sig med att VI vuxna (friska, inte svaga etc.) konsumenter får ta skit, utan man ska även ge sig på barn, unga, gamla och den kategori av människor som inte alltid kan tillvarata sin rätt. Då har det gått för långt tycker jag. Just detta att kunna utnyttja de svagare grupperna helt känslokallt bara för att det inte är din gamla mamma/mormor, ditt barn etc. tycker jag är lägre än Glocalnet, kallare än nordpolen och mörkare än universum.:(:/>.<:S

Att Kronprinsessan kunde byta ut en iPod i en butik (hon var inte nöjd med färgen och det rörde sig alltså inte om ett garantifel ens:S) som hon inte ens hade köpt den i från början menade butiken att: "Det är bra reklam för oss", visar bara på hur monsteraktiga butikerna är och att de i de allra flesta fall saknar någon from av samvete.

Men eftersom vi svenskar vill kopiera allt som USA gör så får vi skylla oss själva antar jag.:/ (:))

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

status update efter några mail till corsair har jag nu fått rma godkänt. Innan jag skickar in det ska jag försökta ta kontakt med inet och se vad de säger.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.