Permalänk
Medlem
Skrivet av swetroublemaker:

Har följt tråden ett tag nu men måste nu ställa frågan.

Är det fler än jag som råkar ut för random reset av modemet?
Flera gånger i veckan runt 22-23 så dyker hela nätet och det är bara att starta om modemet.
Har felanmält flera gånger till Comhem och fått ny nätadapter.
Men inte blir det bättre.

Dessutom drar man sig för att ringa till kundtjänst för de flesta man stöter på är jävligt arroganta och ren av otrevliga.

Mvh
Krille

Hände mig i morse, v26, vart ett tag sen sist nu.... segt varje gång det händer dock, portforwards å passwords resettas

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Haha ja om det är kapaciteten de sitter i så. När är det 70.000 aktiverade ituxadresser då? Hur många är aktiv nu? Väldigt få som tjattrar i "framtiden" tråden...

Nått skumt verkar det ju vara iaf. Min lina är mycket långsammare än normalt iaf..

Har ju sagt upp mitt abonemang så jag vet inte om det är någon större idé att felanmälla.

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Jag tror att 2012 skulle dem koppla upp Backa, och de som bor där var bland de sista ? eller om det var så att Jan 2013 skulle allt vara klart och 70,000 skulle kunna köra

Fram tills för 2-3 veckor sedan har Comhem vart bra för mig, men nu har det gått åt helvete :/ Flyttar till Övik i Jan och får Bahnhof 100/100 för 199:-/mån vilket känns roligare än 100(läs 15mbit)/10 för 399:-/mån.

Men Comhem måste väl ha räknat på detta så fort dem i Göteborg kan få stadsnätet så finns det ju ingen som kommer ha kvar Comhem. 10/10 för 25spänn i månaden eller vad kan det tänkas kosta ?

25kr?
Jag betalar just nu 249kr för 10/1 hos comhem men ibland får jag knappt halva hastigheten och händer på kvällarna att jag inte får någon anslutning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ice Breaker:

25kr?
Jag betalar just nu 249kr för 10/1 hos comhem men ibland får jag knappt halva hastigheten och händer på kvällarna att jag inte får någon anslutning.

Det var för 10/10 via stadsnätet jag menade, precis som du säger vem vill betala 249:- för 10/1 om man kan få 100/100 för 199:-/mån av tex Bahnhof. Nej Comhem kan dra nått gammalt över sig, är så trött på skiten så det finns inte. Idag hade 4mbit av deras ultra-super-duper-snabba 200mbit.
Jag ska väl vara glad så länge jag har nån uppkoppling alls, aja skit samma nu har jag iaf sagt upp Comhem, jag antar att väldigt många i Göteborg kommer säga upp Comhem de närmaste månaderna.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Inte helt utrett om det är Comhem teknik inblandad. Det lutar lite åt att det faktiskt är routern Netgear SRXN2305 som gör något underligt. Jag ersatte den med en Netgear MR814v2 (värde 10:-) som låg i elektroniksoporna och då finns inga delays. Går att pinga WAN-porten på routern utan hyss och 1000 accesser till en 5k sida och data anländer inom 200 ms 100% av gångerna.

Routern SRXN2305 som är 250 ggr dyrare får skärpa sig

Permalänk

Åh, mitt första intryck av Comhem har varit följande:

För 12 dagar sedan ringde jag och beställde bredband,telefoni och TV, och får prata med någon förstående och, enligt honom själv, otroligt generös pajas som erbjuder mig ett fantastiskt erbjudande. Jaja, det brukar ju låta så.
Igår hade jag fortfarande inte fått hem varken fullmakt för nummerportering, modem eller On demand-boxen. Jag ringer sedan till kundtjänst som glatt talar om för mig att jag har ett paket liggandes på Pressbyrån - det är nämligen Posten som slarvat bort en avisering.
Hämtade ut paketet idag, varpå jag till min enorma irritation upptäcker att jag fått hem ett Cisco-modem, som endast klarar hastigheter upp till 25 Mbit/s, samt att On demand-boxen lyser med sin frånvaro.
Pga. detta ringer jag återigen kundtjänst som kollar upp ärendet och inser att fel modem har skickats, och att det istället för en box har skickats en TV-modul. Inte nog med att fel saker har skickats, TV-modulen ska enligt uppgift från Comhem ha skickats till min nya adress (där abonnemanget ska gälla från och med tisdag nästa vecka). Men icke då, ingen modul finns i brevlådan där borta heller.

Får berättat för mig att Comhem är sååå ledsna för detta misstag, men att jag tyvärr måste återkomma imorgon för att kunna prata med Ångeravdelningen, som så lägligt stänger klockan sex. Underbart första intryck...

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Upplever riktigt sega hastigheter på kvällstid ca 19-23 tiden senaste veckorna, andra som har samma problem? Kan väl inte vara så att hastigheten som utlovas endast gäller under vissa tider på dygnet hos comhem?

Permalänk
Tele2
Skrivet av Trumstock:

Åh, mitt första intryck av Comhem har varit följande:

För 12 dagar sedan ringde jag och beställde bredband,telefoni och TV, och får prata med någon förstående och, enligt honom själv, otroligt generös pajas som erbjuder mig ett fantastiskt erbjudande. Jaja, det brukar ju låta så.
Igår hade jag fortfarande inte fått hem varken fullmakt för nummerportering, modem eller On demand-boxen. Jag ringer sedan till kundtjänst som glatt talar om för mig att jag har ett paket liggandes på Pressbyrån - det är nämligen Posten som slarvat bort en avisering.
Hämtade ut paketet idag, varpå jag till min enorma irritation upptäcker att jag fått hem ett Cisco-modem, som endast klarar hastigheter upp till 25 Mbit/s, samt att On demand-boxen lyser med sin frånvaro.
Pga. detta ringer jag återigen kundtjänst som kollar upp ärendet och inser att fel modem har skickats, och att det istället för en box har skickats en TV-modul. Inte nog med att fel saker har skickats, TV-modulen ska enligt uppgift från Comhem ha skickats till min nya adress (där abonnemanget ska gälla från och med tisdag nästa vecka). Men icke då, ingen modul finns i brevlådan där borta heller.

Får berättat för mig att Comhem är sååå ledsna för detta misstag, men att jag tyvärr måste återkomma imorgon för att kunna prata med Ångeravdelningen, som så lägligt stänger klockan sex. Underbart första intryck...

Hej,

Det var absolut inte för en trevlig första upplevelse. Vi rättar gärna till detta om du kontaktar oss på Twitter (http://www.twitter.com/ComHemAB). Vi finns tillgängliga helgfria vardagar 8-20 samt helger 9-17.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Upplever riktigt sega hastigheter på kvällstid ca 19-23 tiden senaste veckorna, andra som har samma problem? Kan väl inte vara så att hastigheten som utlovas endast gäller under vissa tider på dygnet hos comhem?

Ring och felanmäl gjorde det själv nyss. Satt med supporten ca 30 minuter och diskuterade olika lösningar/problem angående detta. Då jag själv numera får ut allt ifrån 25-160Mbit. När jag tidigare låg på 200-204Mbit vid mätningar. Som någon nämnde i tråden tidigare så tyder det på kapacitetsproblem och hoppas dom kommer tillrätta med detta.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Det var absolut inte för en trevlig första upplevelse. Vi rättar gärna till detta om du kontaktar oss på Twitter (http://www.twitter.com/ComHemAB). Vi finns tillgängliga helgfria vardagar 8-20 samt helger 9-17.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Kan jag förvänta mig bättre service på Twitter än om jag ringer in? För såvida det inte är fallet så kvittar det, då jag inte har Twitter.

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0p:

Ring och felanmäl gjorde det själv nyss. Satt med supporten ca 30 minuter och diskuterade olika lösningar/problem angående detta. Då jag själv numera får ut allt ifrån 25-160Mbit. När jag tidigare låg på 200-204Mbit vid mätningar. Som någon nämnde i tråden tidigare så tyder det på kapacitetsproblem och hoppas dom kommer tillrätta med detta.

Precis samma som mig fast mellan 4-25 på kvällarna

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Precis samma som mig fast mellan 4-25 på kvällarna

Har du också ringt och felanmält?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0p:

Har du också ringt och felanmält?

Nä jag har sagt upp Comhem flyttar i Jan, så jag pallar inte bry mig vad som händer med Comhem.
*Göteborg/Hisingen

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Okej, problemen började i slutet av september och början av oktober va?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0p:

Okej, problemen började i slutet av september och början av oktober va?

Precis, det var sista dagarna i september det började, och det har var så enda sedan dess :/

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Precis, det var sista dagarna i september det började, och det har var så enda sedan dess :/

Jo precis. Man tycker att Comhem kunde lägga lite info om detta på sin driftinformationsida. Typ att problemet finns och när det beräknas vara åtgärdat.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Även jag har varit drabbad av dåliga hastigheter på senare tid, samt verkar mitt nät vilja koppla ur sig mellan 21:00-22:00 varje dag (otroligt nog inte idag). Detta har fått mig på lite dåligt humör när man inte får någon hjälp från supporten.

Vad värre var att jag idag fick mail från mecenat idag om att man kan få studentrabatt på comhem (100mbit för 100kr i månaden). Vad bra tänkte jag. . . Endast för nya bredbandskunder. . . Vad jag läst ska alla mecenatrabatter kunnas få av alla studenter.
dessutom blir man ju sur då man inte kan få detta erbjudande, men man har då fan pröjsat 399kr/mån i nästan två ur utan att få ett erbjudande.

Måste tyvärr säga att det är jäkligt skönt att de kopplar in fiber i min lägenhet imorgon. Förhoppningsvis kan jag byta direkt, då man inte får någon support för en tjänst man betalar så mycket pengar för är under all kritik.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Upplever riktigt sega hastigheter på kvällstid ca 19-23 tiden senaste veckorna, andra som har samma problem? Kan väl inte vara så att hastigheten som utlovas endast gäller under vissa tider på dygnet hos comhem?

Ne, du ska ju ha över hastighetsgarantin helst hela tiden, nån dipp 1gång i mån kanske inte är nått att ojja sig över men är det varje kväll så felanmäl. I stockholm har jag inte direkt hört någon annan klaga tidigare tillskillnad från göteborg där de klart måste ha kapacitetsproblem på flera håll. Oftast är kapacitetsproblem rellaterade till närmaste området och det kan tyvärr ta lite tid att fixa. I göteborg tyder alla klagomål på nått större. Konstigt att inget har hänt/nämnts. Fel i stockholm och göteborg kan dock inte vara rellaterade.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Ne, du ska ju ha över hastighetsgarantin helst hela tiden, nån dipp 1gång i mån kanske inte är nått att ojja sig över men är det varje kväll så felanmäl. I stockholm har jag inte direkt hört någon annan klaga tidigare tillskillnad från göteborg där de klart måste ha kapacitetsproblem på flera håll. Oftast är kapacitetsproblem rellaterade till närmaste området och det kan tyvärr ta lite tid att fixa. I göteborg tyder alla klagomål på nått större. Konstigt att inget har hänt/nämnts. Fel i stockholm och göteborg kan dock inte vara rellaterade.

Ok, jo har varit dåligt ett par månader här. Om jag mäter på morgonen får jag bra speed 110+Mbit/s men senaste månaden så dippar det ibland rejält på kvällstid 30-70Mbit/s lägre. Antar att det har nåt med kapaciteten att göra? Eftersom jag får bra hastigheter "offtider".

Permalänk
Medlem

Test results:
-------------
Server: 195.54.122.216:1640
Test: 309
Test started: Tue Oct 25 22:07:10 2011
Test ended: Tue Oct 25 22:08:52 2011
TCP Send: 10459142 bps (10.46 Mbit/s)
TCP Recv: 32215817 bps (32.22 Mbit/s)

ca 1 timma senare lite bättre:

Test results:
-------------
Server: 195.54.122.216:1640
Test: 309
Test started: Tue Oct 25 23:07:29 2011
Test ended: Tue Oct 25 23:08:56 2011
TCP Send: 10320686 bps (10.32 Mbit/s)
TCP Recv: 46992068 bps (46.99 Mbit/s)

Ytterligare ca. 1 timma senare

Test results:
-------------
Server: 195.54.122.216:1640
Test: 309
Test started: Tue Oct 25 23:58:08 2011
Test ended: Tue Oct 25 23:59:35 2011
TCP Send: 10635337 bps (10.64 Mbit/s)
TCP Recv: 40379689 bps (40.38 Mbit/s)

Ser inte sa bra ut med 200Mbit va?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Ok, jo har varit dåligt ett par månader här. Om jag mäter på morgonen får jag bra speed 110+Mbit/s men senaste månaden så dippar det ibland rejält på kvällstid 30-70Mbit/s lägre. Antar att det har nåt med kapaciteten att göra? Eftersom jag får bra hastigheter "offtider".

Ja det låter som ett exemplariskt kapacitetsproblem. Går det under 50mbit på 100linan som du beskriver ska comhem ta emot en anmälan och fundera ut en åtgärd. Allt mellan 50-100mbit anser dom som OK. Samma gäller om det går under 100 på 200mbitlinan. Sedan kan jag inte gissa mig till hur lång tid det tar att fixa. Sett riktiga skräckexempel tidigare i tråden. Beror nog lite på hur nätet ser ut i området... Vissa områden blir ju även fixade innan någon ens klagat så det är väldigt olika. Har man tur har comhem redan en planerad åtgärd.

0p: Hisingen som alla andra? Vore bra om folk åtminstonde skrev med stadsdel så de från comhem som läser tråden ser det.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ja hisingen, trodde jag var underförstått genom konversationen/inläggen.

Edit: Lade även till det i location nu

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av pixtmp:

@swetroublemaker. Rent spontant så tycker jag det låter som att du skulle kunna ha någon typ av signalfel. Detta borde ju dock supporten kunna säkerställa genom mätning.

Vad som skulle kunna tänkas hända är att du tappar upplänken. Kikar man på modemets blinkande lampor när det händer så ser det ut som att modemet startar om då det söker kontakt igen.

För att verifiera detta så kan du kika in på modemets (CG3100) webgränssnitt. Du landar då direkt på Modem Status. Har modemet verkligen startat om så ser du det under System Up Time. Har tiden inte nollats så skulle jag kika under Connection, Downstream Bonded Channels. Samtliga åtta kanaler skall vara Locked samt ha en SNR (Signal-to-Noise Ratio) runt 40-42 dBmV. Har någon av kanalerna där skevat ur, dvs. du har ett sk. bonding-problem, så brukar detta temporärt rättas till genom en manuell omstart av modemet, vilket ju är det du brukar göra. Felanmäl till Comhem.

Har System Up Time verkligen nollats så har modemet startats om och då är tänkbara anledningar överbelastning, värmeproblem (du har modemet liggandes istället för ståendes) eller elfel.

Jodå så är det. System uptime nollas vid varje tillfälle.
Signalen verkar helt ok ligger mellan 41-42
Modemet är stående så det är inte det heller.
Det som är är ju att det är runt samma tidpunkt varje gång idag sa dessutom sambon att det har hållt på hela kvällen.

Ja supporten ja. Den är ju rent under all kritik. För det är ALDRIG något fel på comhem. Å dom som svarar känner inte till att det skulle vara några som helst problem. Har till och med upplevt dom som otrevliga för att abbonemanget inte står på mig utan på min sambo men det har lugnat ner sig.
Har ringt och klagat vid upprepade tillfällen. Man är ju trots allt en betalande kund som lägger 399:- i månaden då ska det minsan fungera. Är synd att stadsnätet inte är utbyggd i Falköping mer än på endel ställen för då hade skiten åkt ut och BB2 blivit valda igen. Där fanns det iallafall en trevlig support.

Men nog ska Comhem få ett telefon samtal imorgon bitti igen det är en sak som är säker.
/// Krille

Permalänk
Medlem

@swetroublemaker. Låter lite klurigt detta. Nånting får modemet att starta om vid en specifik tidpunkt, frågan är vad. Du bör ju helt klart felanmäla detta. Krasst sett så kan det bli svårt för Comhem att ta till sig detta problemet som sitt eget då det finns en viss risk att man helt sonika kommer att mäta signalen till din bostad. Konstaterar man då att den är bra så är risken stor att man kommer peka på att felet ligger innanför dina fyra väggar.

Försök då fråga vänligt om dom känner igen denna typ av problem samt vad felet isf varit. Alla som själva jobbat med support vet att snälla och trevliga användare får bättre hjälp än dom som är spydiga och otrevliga. Ibland kan det dock behövas tryckas på lite. Konstruktiva frågor är nyckelordet. Meningen är att du vill ha en felanmälan skapad - inte vinna diskussionen.

Frågor som kan vara bra att fundera över innan du felanmäler är

1) Är grejerna kopplade OK elektriskt? Inga konstiga skarvar, grendosor eller dylikt?
2) Vilken mjukvara kör modemet?
3) Kör du CG3100 med NAT av eller påslaget? (dvs. har du en egen brandvägg)
4) Gör du något speciellt vid den aktuella tidpunkten?
5) Kör du WLAN och trådat?
6a) Om du kör WLAN, testa och stäng av det i modemet och kör utan det ett tag för att se om det gör någon skillnad.
6b) Måste du prompt måste köra WLAN så byt lösenordet till något mer komplicerat. Meningen med detta är att säkerställa att du inte delar ut WLAN till halva kvarteret. Verifiera även att du kör WPA2-PSK på lämplig kanal (1, 6 eller 11).

Permalänk
Medlem

Angående performanceproblemet i Comhem's nät och kompensation för undermålig leverans.

Som vi alla vet så har Comhem väldigt vida gränser för bandbredd de behöver leverera för att det skall anses som acceptabelt enligt avtal.

Bredband 200
Nedströms: 100-200 Mbit/s
Uppströms: 7-10 Mbit/s

Bredband XXL 100
Nedströms: 50-100 Mbit/s
Uppströms: 7-10 Mbit/s

Bredband Large 25/1:
Nedströms: 12-25 Mbit/s
Uppströms: 0,7-1 Mbit/s

Bredband Medium 10/1
Nedströms: 7-10 Mbit/s
Uppströms: 0,7-1 Mbit/s

Vi som har upptäckt att nånting är fel i Comhems nät och därmed inte får tillgång till den bandbredd vi betalar dyrt för under alla tider på dygnet, och därför vill ha kompensation för detta, måste se till att vi har en felanmälan registrerad.

För att du skall anses som drabbad rörande den aktuella störningen bör du ha symptomen att du på morgonen/förmiddagarna kommer upp i max/bra hastighet medans du på kvällar och helgerna får riktigt dåliga hastigheter, dvs. under utlovad bandbredd enl. ovan siffror.

Vad som kan önskas (ev. begäras) av dig som kund är att du gör regelbundna mätningar under olika tider på dygnet mot www.bredbandskollen.se med 5 trådar (vilket hittas under Avancerad mätning) mot den nod som är dig närmst geografiskt så att du på detta sätt kan påvisa att det är som du säger. Jobbar du eller går i skolan, gör en snabb mätning innan du sticker och mät sedan när du kommer hem igen.

När/om Comhem lyckas åtgärda detta problemet så börjar det bli aktuellt för en diskussion angående kompensation. Jag vill inte ens tänka på hur många som är helt ovetandes om att de faktiskt är drabbade av det här problemet, och jag finner det rätt osannolikt att Comhem skulle gå ut och kompensera samtliga drabbade vitt och brett så vida vederbörande inte själv märkt att de har ett problem. Därav bör varje enskild kund göra en felanmälan.

När du gör en felanmälan så kommer Comhem vilja göra ett bandbreddstest ifrån ditt modem då du upplever problem. För att detta skall fungera så måste NAT vara påslaget i ditt CG3100 modem. Detta betyder att du behöver koppla bort din egna brandvägg om du använder en sådan. Gör detta innan du ringer dom. Är det som jag misstänker att denna test körs över UDP så kommer dom inte se några som helst fel utan det kommer bli lysande mätvärden (vilket så var fallet för mig). Viktigt här är att du står på dig och pekar på dina egna mätningar mot www.bredbandskollen.se (som körs över TCP) och som visar bra siffror på morgonen och dåliga siffror på kvällarna. Ge dig inte för än du fått en felanmälan registrerad. Vägrar den du pratar med att registrera en felanmälan så säg att detta är ett känt problem samt hänvisa till denna tråden på Sweclockers där problemet diskuteras.

Tilläggas kan göras att enligt information från Comhem Support så skulle detta problemet först varit löst Torsdagen den 6'e Oktober. Så vart ju dock inte fallet. Senaste budet vart nu vecka 43, vilket ju är nu. Återstår att se om det blir löst innan Jul mao.

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde en mätning nu precis 115mbit av 200mbit, ovanligt med farter över 30mbit så det är ju bättre men ganska långt ifrån 200 än. Antar att när jag kör lite fler bredbandskollen tester efter kl 1800 så kommer jag ha runt 30mbit igen

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Gjorde också en nyss:

Server: 195.54.122.216:1640
Test: 309
Test started: Wed Oct 26 18:25:22 2011
Test ended: Wed Oct 26 18:27:13 2011
TCP Send: 10757722 bps (10.76 Mbit/s)
TCP Recv: 69331199 bps (69.33 Mbit/s)

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Hej Com Hem. Varför pissar ni på alla era nuvarande studentkunder genom att inte låta oss ta del av studenterbjudandet ni har? Dessutom lägga erbjudandet med så kort tid att man inte hinner säga upp det och ta del av det sen. Jag blir sur.
Finns det något sätt att få ta del av erbjudandet, som nuvarande kund?

Permalänk
Medlem

Vilken härlig kundservice, ska precis göra en anmälan och pratar med supporten och dem ska göra ett test men prick kl 2100 så lägger dem på samtalet utan att säga nåt. Trevligt.

edit. och hastigheter nu är under 20Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Ja det låter som ett exemplariskt kapacitetsproblem. Går det under 50mbit på 100linan som du beskriver ska comhem ta emot en anmälan och fundera ut en åtgärd. Allt mellan 50-100mbit anser dom som OK. Samma gäller om det går under 100 på 200mbitlinan. Sedan kan jag inte gissa mig till hur lång tid det tar att fixa. Sett riktiga skräckexempel tidigare i tråden. Beror nog lite på hur nätet ser ut i området... Vissa områden blir ju även fixade innan någon ens klagat så det är väldigt olika. Har man tur har comhem redan en planerad åtgärd.

0p: Hisingen som alla andra? Vore bra om folk åtminstonde skrev med stadsdel så de från comhem som läser tråden ser det.

Borås: Jag har den senaste månaden, kanske längre, haft mellan 30-80 mbit ner på mitt 200 mbit abonnemang.
Varit i kontakt med support ett flertal tillfällen utan att få svar ända tills jag krävde att få prisavdrag. Då lät man meddela att man minsann hade mätt upp 180 mbit till mitt modem. Lustigt då att jag som snabbast knappt kommer över 80 numera. Hade tidigare nästan 200 mbit stadigt.
Kan det bero på att jag sagt upp mitt abonnemang... ? Eller är det firmware v26??

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26231.5000|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2203|Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow