SweClockers bygger nya testsystem inför nästa generation grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lite dåliga jämförelser eller vadå?
En kylare ser man aldrig/nästan aldrig medan det du nämner är saker du och andra ser hela tiden.

Jag ser min kylare hela tiden då jag har ett fönster på datorn.

Skrivet av FallenHero:

Nej, inget av det du tar upp spelar roll, bilen ska frakta mig hemifrån --> jobbet --> hem igen, enda kravet är att den är säker nog för min son att åka i, det spelar ingen roll hur kläder ser ut, de ska vara bekväma, det spelar absolut ingen roll hur tapeterna ser ut

Den ska göra sitt jobb, det är allt

Ok, då tycker vi olika.

Permalänk
Medlem

Varför inte vattenkylning? Då slipper man den stora fula(?) flensen. Men det är klart, ser inte lika imponerande ut då kanske...

Permalänk

Det blev inte Bulldozer alltså? Fint system oavsett.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

*Dregel*

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sirnicke:

Samma skärmar som förut alltså?

Japp, de fungerar bra, så ser ingen anledning att byta.

Skrivet av Mordrana:

Coolt att ni kör med Phanteks kylare, skulle gärna villa se temperaturer eller nån videorecension på en sådan, de verkar vara nya på marknaden eller? aldrig hört talas om dom förens nån månad tillbaka så. Var det verkligen nödvändigt att köpa tgb&mus dock? inte direkt som det gör skillnad för prestandan men iofs om ni spelar på dem kanske det kan va roligt.

Skrivet av _MmattiasS_:

Betyder detta att Phanteks PH-TC14PE presterade bra i erat test?

Skrivet av Jerkanftw:

Little Boy och Little Girl? Haha, låter lite fel

Betyder det också att den där kylaren vann testerna?

Skrivet av Da´Russian Stallion:

De va ingen dålig rigg det inte. Är också intresserad av kylaren. De va länge sen ni gjorde ett större test på kylare.

Anledningen att det blev just Phanteks är att vi fick fram LGA2011-fästen med kort varsel.
Kylaren är förövrigt med i testet som kommer. Kan meddela att det äntligen rullar på (peppar, peppar), och vi har diskat av 4-5 modeller den här veckan. Förhoppningsvis hinner vi med ännu fler nästa vecka, och kanske blir det till och med klart innan jul!

Skrivet av pg_ice:

flådiga komponenter men tyvärr så måste jag medela att inte äns i7 3960X CPUn för nästan 9 papp räcker för att driva dagens snabbaste grafikkort i SLI eller CF i BF3 Multiplayer.
antar att BF3 fortfarande kommer att vara det testet folk kikar på mest så än en gång så kommer resultaten av SLI/CF testerna att bli missvisande.
nuff said!

Mja, det där kan jag nog inte skriva under på, hehe. Ska vara med väldigt nedskalade inställningar, enligt den erfarenhet vi har.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det er förklaring till utebliven fredagspanel, eller kommer det en sådan den här veckan?! ;p Vore bra att veta redan nu, så jag kan avboka min dejt!

Det kommer, det kommer.

Skrivet av KorvMos:

Varför så långsamma minnen? 1600MHz när det finns 2133MHz? Ni kör ju fullt ut på alla andra komponenter

Ptja, med minne i fyra kanaler räcker det och blir över i alla fall.

Skrivet av kaya:

Skulle vara kul om ni kunde ta med lite äldre kort när ni testar 7 serien, skulle gärna se ett par 5870 med i det testet.

Vi kommer ha med HD 5870 samt GTX 480 som representanter för den generationen. Äldre än så har vi tyvärr inte kvar.

Skrivet av Cheewie:

Hur väljer ni kylare, nätagg osv? Bästa ni har eller sponsrat? Kan tänka mig det är bra PR att ha sina delar synliga i era tester.

Det är tillverkare, distributörer och återförsäljare som ställer upp med grejer till testriggarna. Vi väljer själva givetvis.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Kylaren är jag väldigt intresserad av.

Ska bli trevligt när de nya korten kommer

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Vilken tur att ni köpte ett steelseries 6G också, testerna skulle ju visa helt galet om ni använde något annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Säger ju allt om amerikaner......

Finns nog många svenskar också som köper produkter enbart för att det bara står Apple på dem.

Permalänk
Avstängd

Ingen Fredagspanel idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Varför inte vattenkylning? Då slipper man den stora fula(?) flensen. Men det är klart, ser inte lika imponerande ut då kanske...

Inte så kul om det börjar läcka vatten som det händer ibland.

Permalänk
Medlem

It's ***day, ***day

Rejält feta system - i like :).

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Ingen Fredagspanel idag?

Har inte sett någon fredagspanel på flera veckor,förutom förra veckan :S

Permalänk
Medlem

wow, man blir lite kallsvettig

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Inte så kul om det börjar läcka vatten som det händer ibland.

Jo men hur vanligt är det egentligen? Har inte hänt mig eller mina vänner i alla fall. Känns som ett dåligt argument i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det blev inte Bulldozer alltså? Fint system oavsett.

Är du förvånad? Den har väl floppat rätt ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadeInChina:

hoppas att ni är ärliga med resultaten...

Förklaring tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Ok, då tycker vi olika.

Vi gör väl det, inte lätt att vara ung...framför allt inte i Ludvika

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Är du förvånad? Den har väl floppat rätt ordentligt?

Jag var ironisk!!!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vackert.

*tår

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imdak:

Finns nog många svenskar också som köper produkter enbart för att det bara står Apple på dem.

Finns nog fler svenskar som har den stereotypa synen som du/ni har

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Varför inte vattenkylning? Då slipper man den stora fula(?) flensen. Men det är klart, ser inte lika imponerande ut då kanske...

Vart skall dem placera radiatorn tycker du?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Space:ad Cpu kylare!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tunezz:

Har inte sett någon fredagspanel på flera veckor,förutom förra veckan :S

Missade nog förra veckan dårå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi kommer ha med HD 5870 samt GTX 480 som representanter för den generationen. Äldre än så har vi tyvärr inte kvar.

Det är tillverkare, distributörer och återförsäljare som ställer upp med grejer till testriggarna. Vi väljer själva givetvis.

Jag har 2st XFX 5850 BE till salu, super bra skick så hehe

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

fan va slösaktigt att köpa detta NU, nästan ett halvår i förväg...
är inte ens säkert om dagens socket 2011 MOBO:s kommer få riktigt pci-e 3.0 stöd eller om det kommer en ny revision.
intels topp CPU gör ju försumbar skillnad i spel mot näst-topp, som dessutom kan klockas. dubbelt pris dock.

jag tror mer grabbarna skaffar sig varsin sprillans ny dator...
...och sen tjatas det om adblock

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Skrivet av duck_the_hitman:

fan va slösaktigt att köpa detta NU, nästan ett halvår i förväg...
är inte ens säkert om dagens socket 2011 MOBO:s kommer få riktigt pci-e 3.0 stöd eller om det kommer en ny revision.
intels topp CPU gör ju försumbar skillnad i spel mot näst-topp, som dessutom kan klockas. dubbelt pris dock.

jag tror mer grabbarna skaffar sig varsin sprillans ny dator...
...och sen tjatas det om adblock

Är du san eller? Läs tråden, tänk om och tänk rätt. Det är dessutom inte en 16 årings kombinerade spel/porr maskin vi sitter och diskuterar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Ååå man blir lite imponerad av er lista haha

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av duck_the_hitman:

fan va slösaktigt att köpa detta NU, nästan ett halvår i förväg...
är inte ens säkert om dagens socket 2011 MOBO:s kommer få riktigt pci-e 3.0 stöd eller om det kommer en ny revision.
intels topp CPU gör ju försumbar skillnad i spel mot näst-topp, som dessutom kan klockas. dubbelt pris dock.

jag tror mer grabbarna skaffar sig varsin sprillans ny dator...
...och sen tjatas det om adblock

Och här stanna hissen halvvägs upp...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Hmm, Antec Skelton snyggt men blir det inte mycket damm?

Permalänk
Skrivet av duck_the_hitman:

fan va slösaktigt att köpa detta NU, nästan ett halvår i förväg...
är inte ens säkert om dagens socket 2011 MOBO:s kommer få riktigt pci-e 3.0 stöd eller om det kommer en ny revision.
intels topp CPU gör ju försumbar skillnad i spel mot näst-topp, som dessutom kan klockas. dubbelt pris dock.

jag tror mer grabbarna skaffar sig varsin sprillans ny dator...
...och sen tjatas det om adblock

Bra sidor (som sweclockers) brukar ju i och för sig plocka ihop nya testmaskiner till början av exempelvis nytt år eller nytt "banbrytande" hårdvarusläpp för att sedan kunna följa skillnader andra komponenter emellan utöver året... utan att byta ut komponenter i själva testsystemet. Om man nu vill veta hur en testad komponent står sig i förhållande till en annan konkurerande eller liknande så vill åtminståne jag se att de begränsar statiska flaskhalsar (testsystemet) så långt det är möjligt för att kunna skapa mig en så bra bild som möjligt om hur den testade komponenten står sig, allt annat åsidosatt. Sweclockers tidpunkt för byte här är suverän i min mening. Testsystemet är urstarkt och även om det kommer att kunna uppdateras under året så är styrkan redan här nog för att täcka vad de flesta entusiaster kommer att sitta på för hårdvara styrkemässigt sett under 2012.

Genom att börja använda detta testsystem redan nu så kan de utesluta både den ena och andra flaskhalsen i kommande tester. Därtill kommer stöd för rent pcie 3 inte att ge särskillt mycket mer styrka än Asus Rampage IV Extreme med tredje parts inbyggt stöd. Något klipp här och där i bästa fall... om man få ta historien som exempel. I annat fall lär sweclockers utan tvekan upplysa oss om det och troligen visa tester på det också.

Nu tar jag en visky och kollar på fredagspanelen. Skål och trevlig helg på er!