Java Applet. Memory game, hjälp på traven
Har ett projekt i programmering i skolan där jag valt att göra ett memory. (läser programmering a på gymnasiet) Det är tolv rutor och är med tal 1-6
Behöver hjälp med att få till så att talen slumpas rätt och hamnar i rätt ruta. Det måste också bli två av samma tal. Vill inte ha någon färdig kod eller så behöver bara nått så jag kommer igång riktigt.
Har googlat men allt jag hittat använde "Swing", har aldrig läst det så kan inget om det.
Det ska vara en applet kan vara bra att tillägga.
Edit: vet att jag inte gjort något på själva "Motorn" bakom, vet inte riktigt hur jag ska gå till väga
Koden så här långt:
import java.applet.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.MouseEvent;
import java.awt.event.MouseListener;
public class projekt_arbete extends Applet implements MouseListener {
int x;
int y;
public void init() {
setSize(800,600);
this.setBackground(Color.blue);
}
public void paint(Graphics g){
g.setColor(Color.green);
g.fillRect(10, 10, 100, 100);
g.fillRect(110, 10, 100, 100);
g.fillRect(210, 10, 100, 100);
g.fillRect(10, 110, 100, 100);
g.fillRect(10, 210, 100, 100);
g.fillRect(110, 110, 100, 100);
g.fillRect(110, 210, 100, 100);
g.fillRect(210, 110, 100, 100);
g.fillRect(210, 210, 100, 100);
g.fillRect(310, 10, 100, 100);
g.fillRect(310, 210, 100, 100);
g.fillRect(310, 110, 100, 100);
g.setColor(Color.black);
g.drawRect(10, 10, 100, 100);
g.drawRect(110, 10, 100, 100);
g.drawRect(210, 10, 100, 100);
g.drawRect(10, 110, 100, 100);
g.drawRect(10, 210, 100, 100);
g.drawRect(110, 110, 100, 100);
g.drawRect(110, 210, 100, 100);
g.drawRect(210, 110, 100, 100);
g.drawRect(210, 210, 100, 100);
g.drawRect(310, 10, 100, 100);
g.drawRect(310, 210, 100, 100);
g.drawRect(310, 110, 100, 100);
}
@Override
public void mouseClicked(MouseEvent e) {
x=e.getX();
y=e.getY();
if (10<x && x<110 && 10<y && y<110){//ruta 1
}
}
@Override
public void mouseEntered(MouseEvent arg0) {
// TODO Auto-generated method stub
}
@Override
public void mouseExited(MouseEvent arg0) {
// TODO Auto-generated method stub
}
@Override
public void mousePressed(MouseEvent arg0) {
// TODO Auto-generated method stub
}
@Override
public void mouseReleased(MouseEvent arg0) {
// TODO Auto-generated method stub
}
}