Permalänk
Medlem

Asus G74SX Windows till SSD

Har nyligen införskaffat en SSD hårddisk och tänkte omformatera mitt Windows 7 till den.

Mitt problem är att jag inte har några DVD-skivor tillgängliga på ett tag och tänkte därför höra om det går att lösa på andra sätt.

Den andre hårddisken har recovery operativsystemet, går det att använda sig av det och installera på SSDn?

Tillverkarens artikelnmr: G74SX-TZ260V

Permalänk
Medlem
Skrivet av spg:

Har nyligen införskaffat en SSD hårddisk och tänkte omformatera mitt Windows 7 till den.

Mitt problem är att jag inte har några DVD-skivor tillgängliga på ett tag och tänkte därför höra om det går att lösa på andra sätt.

Den andre hårddisken har recovery operativsystemet, går det att använda sig av det och installera på SSDn?

Tillverkarens artikelnmr: G74SX-TZ260V

Genom USB

CMD -

diskpart
list disk

Select disk X (ditt usb)

clean
create partition primary
Select partition 1
active
format FS=NTFS quick
assign

----

Lokalisera windows boot genom cd D/ osv
cd boot
(Boot foldern i windows skivan) (förslagsvis gör du detta på en stationär)
Bootsect.exe /NT60 F: (<- ditt usb)

stäng ner, kopiera över windows 7 till usb

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Detta är typ precis vad jag också behövde hjälp med, fast om några dagar

Jag är inte så ultrabra på detta och förstår inte riktigt vad som menas med alla kommandon, men skulle du kunna vara supergulligt och förklara på ett lite enklare sätt?

Tack så mycket på förhand om du orkar!

GOD JUL!

Skrivet av SuperSverker:

Genom USB

CMD -

diskpart
list disk

Select disk X (ditt usb)

clean
create partition primary
Select partition 1
active
format FS=NTFS quick
assign

----

Lokalisera windows boot genom cd D/ osv
cd boot
(Boot foldern i windows skivan) (förslagsvis gör du detta på en stationär)
Bootsect.exe /NT60 F: (<- ditt usb)

stäng ner, kopiera över windows 7 till usb

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Detta är typ precis vad jag också behövde hjälp med, fast om några dagar

Jag är inte så ultrabra på detta och förstår inte riktigt vad som menas med alla kommandon, men skulle du kunna vara supergulligt och förklara på ett lite enklare sätt?

Tack så mycket på förhand om du orkar!

GOD JUL!

Det är en lite guide som jag memoriserat då jag formaterar ofta...

http://windowshjalp.se/?p=59

Där har du källan
Det enda du behöver göra när du är klar med minnet, är att slänga över filerna från skivan till usb't Men det står även i guiden

Guiden förklarar väldigt bra hur du ska göra, bara att följa den steg för steg

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Det är en lite guide som jag memoriserat då jag formaterar ofta...

http://windowshjalp.se/?p=59

Där har du källan
Det enda du behöver göra när du är klar med minnet, är att slänga över filerna från skivan till usb't Men det står även i guiden

Guiden förklarar väldigt bra hur du ska göra, bara att följa den steg för steg

Grymt, och detta funkar även om man inte har en CD-skiva utan bara på inbyggt i hårddisken?

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Grymt, och detta funkar även om man inte har en CD-skiva utan bara på inbyggt i hårddisken?

Jadå Sålänge du har antingen en ISO, eller installitionsfilerna. Hur det funkar med en recoverypartition vet jag dock inte

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jadå Sålänge du har antingen en ISO, eller installitionsfilerna. Hur det funkar med en recoverypartition vet jag dock inte

Fungera suveränt, jätteenkelt! tack så mycket!

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Fungera suveränt, jätteenkelt! tack så mycket!

Hur stort USB-minne använde du? Tänkte skaffa mig en till löning fast slänga ut ena HDD:n mot SSD.
Vet att W7x64 Ultimate inte får plats på ett 4GB.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Grymt, kommer nog väl till användning.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Fler frågetecken, Hur går man tillväga om man vill slänga över en ren installation av w7? Som det ser ut idag så har jag en förinstallation av Home Premium, finns installationsfilerna nånstans eller kan jag helt sonika ladda ner en från tex TPB och var hittar jag min nyckel isf? Eftersom jag tänkte styra upp en SSD så vill jag absolut inte ha en massa bloatware.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Hedersmedlem

En image av Windows 7 kan du köpa till exempel hos Microsoft, andra alternativ som du nämner diskuterar vi inte i detta forum

De filer du har idag på din recovery är ju bloatade, det är därför du vill ha en image på en helt vanlig standard windows 7 skiva.

http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/428068-le...

Allt du behöver veta finns där, dock verkar nedladdningslänkarna döda nu.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Se bara till att endast ha i SSDn under windows installationen och plocka bort den andra disken sålänge för att inte få dolda system filer på fel disk.

Här har du en bra guide till SSD installation och optimering. http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

En image av Windows 7 kan du köpa till exempel hos Microsoft, andra alternativ som du nämner diskuterar vi inte i detta forum

De filer du har idag på din recovery är ju bloatade, det är därför du vill ha en image på en helt vanlig standard windows 7 skiva.

http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/428068-le...

Allt du behöver veta finns där, dock verkar nedladdningslänkarna döda nu.

Det verkar vara väldigt omständigt att göra det på "rätt" sätt, jag har ju betalat för ett w7hp och borde då kunna installera en ren version från ms ist för *** tycker jag.
Tackar för länken ska läsa igenom noggrannare när jag sitter framför en dator.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av '[sic:

;11924992']Det verkar vara väldigt omständigt att göra det på "rätt" sätt, jag har ju betalat för ett w7hp och borde då kunna installera en ren version från ms ist för *** tycker jag.
Tackar för länken ska läsa igenom noggrannare när jag sitter framför en dator.

Som jag skriver, du behöver en ren image av licensen du har på datorn, förmodligen en Home Premium. Så himla omständigt är det ju inte

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

http://www.mydigitallife.info/download-windows-7-iso-official...

där finns rena image´s av windows 7 x86 samt x64, är på engelska men ser inte det som ett hinder i vårat ultramoderna samhälle

Visa signatur

"De som fattar, fattar."