Köpråd bildskärm med 120Hz eller 60Hz ?

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Varför ska alltid folk vara idioter, människans syn går INTE att beräkna i FPS. Sitter själv på 120hz och JA det är en skillnad, hur stor den är beror troligen på hur kräsen du är, men en "vanlig dödlig fps-spelare" märker ingen större skillnad.

Föreslår att du slår upp "öga" och läser lite om det innan du öppnar käften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Föreslår att du slår upp "öga" och läser lite om det innan du öppnar käften.

Läxa upp mig, visa en vettig studie som påvisar att ögat ser i "FPS". Pajas.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Inaktiv

Lite intressant läsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Frame_rate#Human_Eye
(Det som står under rubriken "Human eye")

Jag tror att uppfattningen om att ögat skulle se mer än 60 fps eller något annat konstant värde kommer från det faktum att det räcker med en lägre fps för att ge en illusion av rörelse. Det betyder dock inte att denna rörelse ser naturlig ut eller att bilden är behaglig att titta på en längre tid. Ögat ser inte i frames, hur mycket vissa än verkar önska att det vore så. Själv märker jag faktiskt att jag blir mindre trött i ögonen av 75 Hz än 60, och att musen känns snabbare. Då är det ändå bara 15 fps skillnad.

Permalänk
Avstängd

120 Hz är skönare för mycket imo, framförallt spel och sport.

IPS är lämpligt för gemene man men för den som spelar mycket tycker jag att 120Hz är en bättre rekommendation.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Jag är inte med på "hypen" angående 120hz. Jag har använt 120hz nu i snart ett år, blev tvungen att lämna in den på lagning för 2veckor sedan och saknar den inte det minsta. Min gamla 60hzare ger precis samma flyt som min 120hzare.
Antingen är jag knäpp som inte ser det, eller så är det sjuk placebo över 120hz..

Eller så kanske du glömde att ställa in 120hz i Windows?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Och vad är äkta hd?

Det som inte är "hd ready" alltså 1080p

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Jag menar att ljuset når ögat i ett konstant flöde. Sedan har du förstås rätt i att ögat inte kan ta emot oändligt mycket information, hur ögat gör för att "begränsa" informationen vet jag däremot inte.
Om ögat har en mätbar uppdateringsfrekvens så måste den vara väldigt hög, annars skulle man ju uppleva tearing även med vsync eftersom ögats uppdateringsfrekvens skulle komma i otakt med skärmens.

Vill du snälla lämna det där tjatet om ögat, det får någon intelligent professor klura ut. Verkligen inget som borde diskuteras på en tråd som handlar köpråd för skärm...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erkapekka:

Vill du snälla lämna det där tjatet om ögat, det får någon intelligent professor klura ut. Verkligen inget som borde diskuteras på en tråd som handlar köpråd för skärm...

Jag håller absolut med dig, men när folk är bergsäkra på att ögat inte ser 120 Hz så kan det ju äventyra TS val av skärm. Men som sagt, egentligen borde man inte behöva ta upp det.

Permalänk
Avstängd

Människor är olika. Det den ena upptäcker, upptäcker inte en annan. Om du inte har någon kompis som har 120Hz och du kan få prova så tycker ett bra råd att välja 120Hz om du tycker att bilden på en 60Hz skärm är "hackig". Om du tycker att flytet är bra på en 60 Hz skärm så är antagligen IPS ett bättre val.

Permalänk
Medlem

120 hz all the way.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Allt som har med skärmar att göra handlar om att lura våra ögon/hjärna att "tro" att det flyter.
Bara ta er egen hand och skaka den framför era ögon så ser ni själv hur "snabbt" ni kan se saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Eller så kanske du glömde att ställa in 120hz i Windows?

Ja, såklart, det måste vara så det ligger till! klumpigt av mig!!

...onödig kommentar? Jag märkte för övrigt ingen större skillnad på 120hz och 60hz på samma skärm heller.
Ska även tillägga att det inte var helt smärtfritt att köra 3 skärmar på ett AMD 6950 och där bara en skärm rullade i 120hz, men min konfiguration är väl hyffsat ovanlig så kanske inte ett speciellt stort problem.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Ja, såklart, det måste vara så det ligger till! klumpigt av mig!!

...onödig kommentar? Jag märkte för övrigt ingen större skillnad på 120hz och 60hz på samma skärm heller.
Ska även tillägga att det inte var helt smärtfritt att köra 3 skärmar på ett AMD 6950 och där bara en skärm rullade i 120hz, men min konfiguration är väl hyffsat ovanlig så kanske inte ett speciellt stort problem.

Det är ett vanligt problem hos AMD. Du kan inte köra tre skärmar i 120Hz med ett kort.

OnT:

Det är en fruktansvärt svår fråga, som jag också sitter och funderar på.
Satt så sent som idag med en BenQ XL2410 och en Samsung S27A850D med PLS.

Det är så svårt att välja någon att föredra, flytet på BenQ's skärm är fruktansvärt behagligt för ögat men det var även de fantastiska fägerna från Samsungs PLS.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ett vanligt problem hos AMD. Du kan inte köra tre skärmar i 120Hz med ett kort.

Det var heller aldrig min avsikt...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Ingen här som äger en 30fps kamera? Den funkar alldeles utmärkt tills man gör hastiga rörelser. spel=hastiga rörelser...

Problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Det var heller aldrig min avsikt...

Det jag menade var att det bara finns en output som stöder 120hz utöver displayport hos AMD. Så det gäller att koppla rätt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag är inte med på "hypen" angående 120hz. Jag har använt 120hz nu i snart ett år, blev tvungen att lämna in den på lagning för 2veckor sedan och saknar den inte det minsta. Min gamla 60hzare ger precis samma flyt som min 120hzare.
Antingen är jag knäpp som inte ser det, eller så är det sjuk placebo över 120hz..

Stängde du av V_sync då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigan:

Ingen här som äger en 30fps kamera? Den funkar alldeles utmärkt tills man gör hastiga rörelser. spel=hastiga rörelser...

Problem?

Exakt, ju snabbare rörelser ju mer nytta gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det jag menade var att det bara finns en output som stöder 120hz utöver displayport hos AMD. Så det gäller att koppla rätt.

men om du hade läst alla ord i min post hade du sett att inte heller det var något problem.. Suck

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Suck... Är också på gång att köpa en ny skärm. Men min plånbok hade önskat att alla varit överens om att 120hz är onödigt

Alla som äger en 120hz skärm verkar ju helt övertygade om att det är en märkbar skillnad.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

men om du hade läst alla ord i min post hade du sett att inte heller det var något problem.. Suck

Du förstår ju inte ens vad jag snackar om, så det är inte lönt att fortsätta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Stängde du av V_sync då?

Vad skulle det göra för skillnad?

Skrivet av Jaxione:

Alla som äger en 120hz skärm verkar ju helt övertygade om att det är en märkbar skillnad.

Mvh J

Utom jag då.. men å andra sidan är det väl knappast speciellt förvånande att folk som pungar ut 3lök för något inte är objektiva till det. Läs gärna den post jag skrev tidigare i den här tråden... jag påstår inte att jag har rätt, eller att jag för den delen är inne på rätt spår. Men jag vill ändå hävda att det är ett vettigt resonemang..

Skrivet av SeF.Typh00n:

Du förstår ju inte ens vad jag snackar om, så det är inte lönt att fortsätta.

Haha, men va? Är det jag som inte förstår när du inte lyckats utläsa alla ord i det jag skrev? Allt du har skrivit med mina "citat" har ju varit helt irrelevant till det jag skrev. Men visst, vi behöver inte fortsätta för min skull...bara jag får sista ordet!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Det finns en del myter i den här tråden ser jag.

Myt #1: "120hz är värdelöst om man inte kommer upp i mer än 60 fps". Det stämmer helt enkelt inte. Jag spelar en del krävande spel på min rigg , och jag märker att min nya 120hz är mycket mer responsiv och flytande än min gamla 60hz:are. Precis som någon sa tidigare så får man en skön CRT-känsla, oavsett vilken fps man kommer upp i.

Myt #2: "Ögat kan inte uppfatta mer än 60 fps". Samma sak där, det upplevda flytet är ändå mycket högre ju högre FPS man kommer upp i. Personligen tycker jag 60fps känns lite ryckigt i jämförelse med t.ex. 90 fps och högre.

Myt #3: "TN-paneler är värdelösa på färgåtergivning". Det stämmer säkert på billigare TN-skärmar, men kör man t.ex. en Samsung 750D / 950D som är en dyrare TN-skärm är färgerna ingenting gemene man bör störa sig på. Självklart ska man satsa på IPS om man fotoredigerar, men jag tror (rätta mig om jag har fel) att Sweclockers målgrupp ändå är gamers, och för spel är 120hz att föredra enligt mig.

Permalänk
Medlem

fan jag fattar inte,det måste vara folk som inte testat 120hz som inte gillar dom,det är grym skillnad, jag märker ju direkt skillnad om jag kör spel i 60hz på min 120hz skärm, som faktiskt går att köra i 60hz med;)och jag lirar bf3 med 120hz,med dator i sign,och jag får inte ut 120fps,men märker i alla fall grym skillnad om jag kör spelet i60hz!

har du råd så köp 120hz,för du kan faktisk köra den i 60hz med som sakt;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Gjorde inte sweclockers något video klipp där de gick igenom de olika skärmteknikerna och hz och grejer? Kan inte hitta det. Någon som har den länken?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxione:

Gjorde inte sweclockers något video klipp där de gick igenom de olika skärmteknikerna och hz och grejer? Kan inte hitta det. Någon som har den länken?

Mvh J

Snapp sökning på "fredagspanelen" i arkivet

http://www.sweclockers.com/artikel/14636-fredagspanelen-bilds...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Man tackar

Mvh J

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar