5770, 2x bildskärmar en flimmrar

Permalänk

5770, 2x bildskärmar en flimmrar

Tjena, införskaffade mig ett ATi 5770 kort igår. Det funkade galant till en början, men sedan när jag skulle testa att köra 2 skärmar så börjar alltid en av skärmarna flimmra. Den går att använda, men som sagt den flimmrar när jag rör musen. Jag har testat med 3 olika skärmar alla 3 flimmrar, även den primära skärmen kan göra det. Men det är alltid bara 1 skärm som flimmrar (Inte testat att köra 3 skärmar, ska iväg och köpa dp sladd idag, så kommer update om det senare).
Det enda jag gjort med kortet är att auto tune'a när jag fick det från 800-950, och 1200-1435. Om det nu kan vara något problem? Testat att dra ner upplösning på skärmarna, gör ingen skillnad.
Help meeee!

Permalänk
Medlem

kortet klockar ner sig för mycket i idle så att det helt enkelt inte klarar bildsignalen i den hastigheten.

Ta bort OC är enklaste fixen. kör stock. Andra om du vill överclocka men också att kortet klockar ner sig i idle utan flimmer så får du antingen skapa en egen CCC profil med egna idle clocks som är högre så bilden inte flimmrar eller ändra kortets bios.

Jag rekommenderar ingen klock eller att köra med CCC profilen med egna hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

kortet klockar ner sig för mycket i idle så att det helt enkelt inte klarar bildsignalen i den hastigheten.

Ta bort OC är enklaste fixen. kör stock. Andra om du vill överclocka men också att kortet klockar ner sig i idle utan flimmer så får du antingen skapa en egen CCC profil med egna idle clocks som är högre så bilden inte flimmrar eller ändra kortets bios.

Jag rekommenderar ingen klock eller att köra med CCC profilen med egna hastigheter.

Jag har kört CCC profilen med egna hastigheter på mitt 5850, och det funkar jättebra. Så kör på det bör hjälpa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mitt 5870, dock hade jag ett Geforce kort innan i burken och körde en "clean install" men det blev problem efter ett tag o några program som jag installerat så blåste rent skiten och nu är det inga problem. Kan vara värt o testa om inte föregående post funkar.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har kört CCC profilen med egna hastigheter på mitt 5850, och det funkar jättebra. Så kör på det bör hjälpa.

Får jag fråga vart du gör det och vad du ställer in? på CCCs GPU Overdrive så står klocken som vanligt enligt slidersen men den klockar ner sig ganska ofta till 400 Mhz på GPU ser jag....

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Får jag fråga vart du gör det och vad du ställer in? på CCCs GPU Overdrive så står klocken som vanligt enligt slidersen men den klockar ner sig ganska ofta till 400 Mhz på GPU ser jag....

Ojojoj, det var över ett år sedan jag gjorde detta så jag kommer tyvärr inte ihåg :/ men det var något med att ändra en textfil.

Varför den klockar ner sig är pga "strömsparläge" de kör oftast i 157mhz i 2d ( skrivbord internet osv ) sen 400mhz ( filmer och flash ) och sen sist högsta ( beror på vad du har ) som innebär spel, tunga program.

Jag ska söka efter hur man ändrar detta och se om jag kan återkomma med svar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ok, har letat lite nu och här är en länk till hur du ändrar IDLE ( 2D ) och "mellanlägets" klockfrekvenser. http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=117633 Det står dock på engelska.

Detta funkar till 5000 serien i alla fall kanske funkar till nyare / äldre? Confirm?

Lycka till!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Sorry har inte varit hemma, men väldigt mycket tack. Hade klockat upp kortet för ett tag sen och nu när jag satte det på standard värden så funkar det fin fint.
tacktacktacktack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ok, har letat lite nu och här är en länk till hur du ändrar IDLE ( 2D ) och "mellanlägets" klockfrekvenser. http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=117633 Det står dock på engelska.

Detta funkar till 5000 serien i alla fall kanske funkar till nyare / äldre? Confirm?

Lycka till!

Tack så mycket! Håller på att fixa med det nu, vad bör man köra för clocks egentligen? 400/1200 ser jag på vissa ställen på nätet men 1200 känns ju sjukt mycket... Genom att leka med inställningarna har jag sett till att få flimmer hela jävla tiden nu... FML. Enligt Afterburner så vägrar den ladda in mina 2d clocks för dom sjunker fortfarande inte till det jag har suttit som...

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Tack så mycket! Håller på att fixa med det nu, vad bör man köra för clocks egentligen? 400/1200 ser jag på vissa ställen på nätet men 1200 känns ju sjukt mycket... Genom att leka med inställningarna har jag sett till att få flimmer hela jävla tiden nu... FML. Enligt Afterburner så vägrar den ladda in mina 2d clocks för dom sjunker fortfarande inte till det jag har suttit som...

Ifall du gör fel, kan du bara gå in i CCC och ta bort din "profil" så kör den på stock igen. Jag skulle rekomendrera 300/575 som lägsta och sen 500/900 tror jag ska fungera. Efterssom 1200 är otroligt högt ( högre än vad jag kör i 3d spel med överklockning ;D )

Testa detta och sen citera så att jag kan återkomma och se resultatet Lycka till!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ifall du gör fel, kan du bara gå in i CCC och ta bort din "profil" så kör den på stock igen. Jag skulle rekomendrera 300/575 som lägsta och sen 500/900 tror jag ska fungera. Efterssom 1200 är otroligt högt ( högre än vad jag kör i 3d spel med överklockning ;D )

Testa detta och sen citera så att jag kan återkomma och se resultatet Lycka till!

Alltså 300 och 575 som lägsta på core respektive memory och sedan 500, 900 på andra inställningen va? Så att jag förstår rätt nu

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Alltså 300 och 575 som lägsta på core respektive memory och sedan 500, 900 på andra inställningen va? Så att jag förstår rätt nu

Ja precis, 300 core 575 memory repsektive 500, 900 ja

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja precis, 300 core 575 memory repsektive 500, 900 ja

Äh det funkar fan inte, det flimmrar ju inte nu med standardvärden så ingen mening med att leka mer med det kanske...

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Äh det funkar fan inte, det flimmrar ju inte nu med standardvärden så ingen mening med att leka mer med det kanske...

Neh, ifall det löste sig ( inte flimmrar ) så är det ingen mening att leka med det, ifall du gör helt fel klockfrekvenser såsom 500 / 9000 iställer ( inte troligt ) så hade kanske något kunnat gå snett

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Neh, ifall det löste sig ( inte flimmrar ) så är det ingen mening att leka med det, ifall du gör helt fel klockfrekvenser såsom 500 / 9000 iställer ( inte troligt ) så hade kanske något kunnat gå snett

HAde Auto-tune'at kortet innan då jag hade en skärm, sen när jag plugga in två det var då det krisa. Tack massor för hjälpen

Permalänk
Medlem

Bugar och bockar även jag för hjälpen på denna sidan! Har löst överklockningsproblemet som jag halvt surat över i lite över ett år

Permalänk
Medlem

Inga problem. ( ifall det var jag som löste det då )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om man gör en profil som låser min-klocken i 2d.
Måste man göra en till och byta profil sedan när man vill spela, eller hoppar den automatiskt in/ut när man byter ifrån 2d/3d?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

kör med ett ati 5770 och 2 st skärmar har aldrig haft problem med det :/

har för mig att detta kort inte stödjer 3 skärmar

Visa signatur

_____________
NXZT LEXA S | i5 2500k | Sapphire HD 7970 | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Fractal Integra 500w |