Ingen prövning av domen mot The Pirate Bay

Permalänk
Medlem

Varför? Det är ändå bara en sida bland hundratals andra och torrentarna försvinner inte om tpb gör det, de är redan länkade på en massa andra ställen. Jag förstår varför man bekämpar piratkopiering men att i stort sett ignorera fildelarna själva och ge sig på sidorna är ju bara dumt. Antingen har de någon dold mening bakom som jag inte förstår eller så förstår de bara inte att de inte uträttar något som helst förutom att stämma någon. Roligt för dem med lite extra cash men inget som på något sett stoppar fildelning.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Det är ett skevt land vi lever i...

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Borde inte skivbolagen betala skadestånd till artisterna för all missad inkomst deras oförmåga att anpassa sina affärsmodeller till nya förutsättningar lett till?

Det var faktiskt en mycket bra fråga, inte en enda gång under mina 11 år i musikbranschen har jag hört någon säga detta.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Men det är ju fruktansvärt hur lågt värdet beräknas på ett liv. Genom att ge t.ex. 75 000kr till en person vars fru eller barn har blivit mördade är som att säga, vi tycker att 75 000kr är vad din son var värd. Att det då sticker i ögonen när fall som TPB ger skadestånd på 46 miljoner är inte konstigt.

Ett människoliv är ju overdeligt, men om man ska sätta något slags belopp så borde det åtminstone handla om mångmiljonbelopp för mord och grova våldtäkter. Att sverige har så låga belopp får ju oss bara att se dumma ut för resten av världen.

Något som kan ge 25 000kr i skadestånd i Sverige kan ge miljonbelopp ( i dollar) i USA. Detta borde ses över av vår regering.

En människa som dör i förtid (kanske 20-års åldern) i t e x USA brukar vara försäkrad av företaget till ca 6-8 miljoner dollar. 6-8 miljoner dollar är vad företaget förlorar på att en gubbe dör ung under hans yrkesverksamma liv. 6-8 miljoner dollars värde är vad en normal människa tillför ett företag under ett liv. Du kan ju dividera det med din lön under den tiden och fundera lite. Allt detta sker i det dolda. D v s dör du på jobbet så får din fru inget men ditt jobb kanske får 6 miljoner dollar för dig!

Men nu är det ju inte en familj som förlorar dom pengarna, för familjen anställer ju inte sina barn vanligtvis. Så då blir beloppet 0kr+lite plåter på såren.

En person kan i genomsnitt skapa värde för mellan 6-8 miljoner dollar under sitt liv, men oftast inte för sig själv, om man inte har eget företag d v s.

Staten får ju skatt på det värdet en person skapat under sitt liv, så om någon mördar dig när du är 20 så går staten miste om kanske 2 miljoner dollar, därför ligger det i deras intresse att du inte dör. Men för företaget spelar det egentligen ingen roll för dom anställer ju bara en ny (+håvar in försäkringspengarna), men för staten så försvasnn ju 1 person totalt man skulle få inkomst från.

Kul va.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Det är ett skevt land vi lever i...

Its all fucked!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej det är inte samma sak. Dock kan du dömmas för tex medhjälp till mord om du på ngt sätt hjälper personen och medhjälp är precis det som de ansvariga för piratebay åkt dit för. De har medvetet sett till så att folk på ett lätt sätt kunnat ladda hem upphovsrättsskyddat material. Domen är solklar.

Bör inte då Bofors, H&K, Smith&Wesson dömas för medhjälp till massmord? De har medvetet sett till att folk på ett lätt sätt kunnat döda varandra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

En människa som dör i förtid (kanske 20-års åldern) i t e x USA brukar vara försäkrad av företaget till ca 6-8 miljoner dollar. 6-8 miljoner dollar är vad företaget förlorar på att en gubbe dör ung under hans yrkesverksamma liv. 6-8 miljoner dollars värde är vad en normal människa tillför ett företag under ett liv. Du kan ju dividera det med din lön under den tiden och fundera lite. Allt detta sker i det dolda. D v s dör du på jobbet så får din fru inget men ditt jobb kanske får 6 miljoner dollar för dig!

Men nu är det ju inte en familj som förlorar dom pengarna, för familjen anställer ju inte sina barn vanligtvis. Så då blir beloppet 0kr+lite plåter på såren.

En person kan i genomsnitt skapa värde för mellan 6-8 miljoner dollar under sitt liv, men oftast inte för sig själv, om man inte har eget företag d v s.

Staten får ju skatt på det värdet en person skapat under sitt liv, så om någon mördar dig när du är 20 så går staten miste om kanske 2 miljoner dollar, därför ligger det i deras intresse att du inte dör. Men för företaget spelar det egentligen ingen roll för dom anställer ju bara en ny (+håvar in försäkringspengarna), men för staten så försvasnn ju 1 person totalt man skulle få inkomst från.

Kul va.

Ja men det du snackar om handlar inte om värdet för min (påhittade) son utan vad värdet på honom är för staten. Jag skiter väl i vad min son hade varit värd för staten. Ett skadestånd för min del ska dels vara plåster på såren och dels vara ett straff för den som gjort brottet. T.ex mördar du min son och du döms betala mig 75 000kr så är inte det plåster på såren - tvärt om, det är ett hånskratt rakt i ansiktet vilket skulle få mig att må sämre. Då kan jag lika gärna ta 0kr, det blir samma sak. Sen är 75 000kr inget straff för dig heller, du borde snarare få betala mångmiljonbelopp för det du har gjort och det ska utöver ditt fängelsestraff verkligen få dig att ångra dig genom att din ekonomi blir förstörd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Problemet är snarast att du inte kan eller ens behöver bevisa att du lidit en förlust av varken X, Y, Z eller någon annan bokstav. Tvärt om kan du ha gjort en massiv vinst just tack vare "stölden"/kopieringen, då din produkt fick mer uppmärksamhet och spridning. Om något är detta att anse som reklam och därför måste du betala den som spridit ditt verk för varje person som tagit del av den, då du fått gratis reklam.
Det är ju till och med mer logiskt än din smörja. Man kan inte bevisa att någon går mer förlust pga att ex. en film ligger på piratebay, det enda man kan se är hur många som laddat upp/ner den, men inte på något sätt hur det påverkar ev. försäljning. *puckon är värre än troll, ett troll slipper du iaf irl*
Jag gjorde en låt nyss, lägger ut den på piratebay och den blir dragen säg 1000ggr. Jag utgår då från att standard-pris för en singel ligger på 70kr, alltså ska jag ha minst 70 000 för mitt trallande i badrummet. Samma om jag gör en "film", det kan ju vara nästa Paranormal Activity, vem vet? *fejspalm*

OnT:
Det mest skrämmande med det hela är ju inte skadeståndet, eller domen i sig, utan att HD helt skiter i att involvera sig. De som ska fastslå gällande lag och pröva och tolka lagen, skiter helt i hur denna lag tolkas. Det kan bara tolkas på två sätt: Antingen att straffet är helt fel och HD vet det men inte får/vågar uttala sig (politikerstyrning igen) eller att de känner att de saknar kompetens att göra en bedömning och därför skiter i det hela, då de hellre bedömer "enkla" mål.
I vilket fall som helst så är hela agerandet en fars och en skam för rättssamhället vi lever i, denna dom är lika seriös som de svenska journalisterna som klassades som terrorister eller valfri från Saddam. Det var i förväg uppgjort vad som skulle beslutas, och HD fick antingen hålla god min i elakt spel eller helt strunta i frågan. Att säga nej eller stå upp för lagen som de borde, vågar de inte ens.
När inte ens den högsta dömmande makten i samhället går fri från påtryckningar, hot och korruption, då vet man att man iaf inte lever i en demokrati och ska vara väldigt noga med vad man yttrar på nätet då följderna numera kan bli grova. Tack IPRED och FRA för att ni nu kan spara detta i bästa Nazi-stil, läge leve diktaturen sverige där din ekonomiska ställning avgör din rättssäkerhet och inkomst betyder mer än bevis.
Fy FAN!

Bästa inlägget med råge!. Sverige styrs mer och mer av Usa som i sin tur är helt i händerna på en massa lobbygrupper..fantastiskt.

Var inte domaren i målet jävisk också.Har för mej att han var medlem i någon intressegrupp för upphovsrätt,om detta stämmer så är ju det svenska rättsystemet ruttet och genomkorrumperat.

Helt otroligt att någon tror att man kan bevisa inkomstbortfall p.g.a kopiering,att sedan är högt uppsatta jurister i vårt land ändå gör det är skrämmande.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Det känns verkligen som en modern häx jakt, speciellt anti pirat byron = inkvisationen

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du har på inget sätt alls rättfärdigat eller ursäktat eller gett ett bra argument till att det ska vara OK att ge 46 miljoner för fildelning men 75 000 kr för våldtäckt.

Som du själv säger "de förra blir mer en värderingsfråga (kränkning etc)." Och "värderingen" av en våldtäckt ska, i ett sunt samhälle, i princip ALLTID övergå summan av piratkopiering. DVS, en skada orsakat av en våldtäckt ska "värderas" till ett MYCKET högre belopp än någon som delar filer olagligt.

" Detta förutsatt att de kan styrka att de har skadats i den mån de påstår sig ha skadats." Vilket ingen av dem kan. Hollywood, inklusive samtliga som jobbar där, VD, regissör, producent, utgivare, skådespelare etc. mår ju fortfarande jävligt bra. Kan fortfarande betala deras räkningar, och sätta bensin i deras 10 bilar.

Mycket vill ha mer! Tänk bara på alla stora skivbolag som blir utan pengar! Hur skall det gå för dem nu när artister inte längre behöver dem och faktiskt tjänar mest pengar på att turnera och/eller promota sig själva. Fy satan vilken utveckling! Såhär kan vi bara inte ha det!?! Mer pengar till feta skivbolagsdirektörer!!!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Hört om voddler?

Tyvärr har utvecklingen på voddler gått alldeles för långsamt. 95% av vad som finns där är dåliga B-filmer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att hålla en sansad ton utan invektiver, trots ett engagerande ämne. Tack.

*Tråd rensad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja precis, men om jag ger någon en kniv och säger åt denne att döda person X, då kanske jag är medskyldig, men ger jag personen kniven och säger: Den här kniven kan du döda någon med, men du kan också tälja, skära bröd, frukt och annat med den och sen går personen ut på stan och dödar någon, då är jag knappast medskyldig.

Det är det som piratebay har gjort, dom har gett folk kniven (själva trackern) men inte uttryckligen sagt att de ska mörda folk (ladda upp olagliga filer). De kan lika gärna skära bröd med den (ladda upp lagliga filer).

Edit: "Ladda upp" kan ersättas med dela med sig av eftersom man faktiskt inte laddar upp filerna.

Det som piratebay har gjort är att ge en kniv till en mentalstörd våldsbenägen person (som har lika lätt att hugga någon som vanliga internetanvändare har att ladda ned) och sagt, gör vad du vill.
Självklart kan han tälja eller skära frukt med den men piratebay är högst medvetna om att personen antagligen kommer hugga ner någon med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealarn:

Det som piratebay har gjort är att ge en kniv till en mentalstörd våldsbenägen person (som har lika lätt att hugga någon som vanliga internetanvändare har att ladda ned) och sagt, gör vad du vill.
Självklart kan han tälja eller skära frukt med den men piratebay är högst medvetna om att personen antagligen kommer hugga ner någon med den.

Ja det är PRECIS så det har gjort. HEMSKA människor!!! "%&"#¤%=`)!!(

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealarn:

Det som piratebay har gjort är att ge en kniv till en mentalstörd våldsbenägen person (som har lika lätt att hugga någon som vanliga internetanvändare har att ladda ned) och sagt, gör vad du vill.
Självklart kan han tälja eller skära frukt med den men piratebay är högst medvetna om att personen antagligen kommer hugga ner någon med den.

Så du liknar typ 25% av sveriges befolkning med mentalpatienter?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Pinsamt hur lagen fungerar gentemot de som begår mord eller annat i samma kaliber. Fängelse och 46 miljoner....
Ta dessa politiker och ge dem en rundresa till brottsoffer och familjer i sorg istället så kan de förklara för dem personligen att pengarna ska läggas på att jaga fildelning.

Hoppas ni sover gott om nätterna nu och känner er stolta.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Håller med :(, och vi gör inget åt saken! Vill ha revolution

Tyvärr är svensken för feg för det. Skulle göra som något land gjorde ställde alla lastbilar och bilar direkt över vägarna i protest.

Permalänk
Medlem

Det är bara skrämsel propaganda det som står på slutet av artikeln.

Permalänk
Medlem

Sverige har ju tyvärr blivit Amerikas lilla hora efter dess att moderaterna kom till makten, så vad förväntar man sig?
Det är ju lite smått ironiskt hur t.ex ett mord ger mindre skadestånd än vad upphovsrättsbrott ger.

Permalänk
Medlem

Detta gör mig oerhört ledsen och rädd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealarn:

Det som piratebay har gjort är att ge en kniv till en mentalstörd våldsbenägen person (som har lika lätt att hugga någon som vanliga internetanvändare har att ladda ned) och sagt, gör vad du vill.
Självklart kan han tälja eller skära frukt med den men piratebay är högst medvetna om att personen antagligen kommer hugga ner någon med den.

Om vi nu ska börja med att jämföra knivar med fildelning så.... du menar alltså att dom som har sålt kniven ska bli skyldiga för att någon mentalsjuk ska hugga ner någon, som kanske verkade vara en vanlig person när han köpte den? Eller om vi ska fortsätta med dåliga jämförelser.. En kille som köper en Ferrari kommer att åka i 300 km/h på en 70km/h väg bara för att han kan. Ska dom spärra in killen som sålde Ferrarin till honom då?

Det ligger sjukt mycket pengar bakom detta som Usa vill tjäna in och pressar sedan lilla Sverige som inte vågar göra ett skit.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Hur är de kriminella? De har skapat ett verktyg som andra nyttjar, inte deras fel. Om du ska använda dig av den logiken så är alla företag som säljer bredband bovar och borde straffas, eller varför inte bensinmackar som säljer bensin, de borde ju kunna straffas eftersom personer hällt bensin på folk och tänt eld.

Jag vet inte om du missade det men sidan heter "The Pirate Bay", vad antyder det? Och exakt vad gör den? Den är till för att dela med sig av upphovsrättsskyddad material. The Pirate Bay har själva organiserat sidan med kategorier så du lättare hittar rätt säsong av valfri TV serie. Och om du frågar 200 000 personer runtom landet idag vad The Pirate Bay är svarar dom (om dom känner till sidan) "en sida där man kan ladda ner filmer, musik osv". Det är inte bara en sida (eller mer intressant ett program som DC++) där man lägger upp vad som helst och så kan folk söka efter det, t.ex rapidshare.com eller 4share.com, eller till och med YouTube. Dessa sidor har mest användarskapat material. Jag hade kunnat förstå ditt resonemang om det handlade om just DC++, eller YouTube, programmet är inte problemet, det är servrarna/hubarna och dess användare.

Något som är specifikt gjort för att någon annan ska kunna göra olagliga saker med, och uppmuntrar det, är därmed ansvarig. T.ex. att sälja knivar i Sverige är inte olagligt, men om sidan heter knivarattdödamed.se och sidan innehåller kategorier som "Halssnittar-knivar" och "Mag-cuttar-knivar" så borde den bli stängd.

Permalänk
Medlem

Till de som jämför skadestånden för mord och mål som dessa, det är en stor skillnad: I det här fallet så ersätter skadeståndet en förlust så att personen i fråga hamnar på 0 förlust, 0 vinst. Vid exempelvis ett mord så är det inte fallet, du får x summa pengar trots att du inte förlorat några pengar, så du har i slutändan x kronor mer än innan brottet. Att materiella skadestånd kan komma upp i samma summa som offret faktiskt förlorade är ju inte konstigare än att du får lämna tillbaka ett jet plan du stulit om du åker fast.
Att skadestånden är för låga kan ju dock stämma, men det är inte relevant för det här ämnet. Det kan också självklart diskuteras om företag verkligen förlorat 46 miljoner på det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thillonoz:

Jag vet inte om du missade det men sidan heter "The Pirate Bay", vad antyder det? Och exakt vad gör den? Den är till för att dela med sig av upphovsrättsskyddad material. The Pirate Bay har själva organiserat sidan med kategorier så du lättare hittar rätt säsong av valfri TV serie. Och om du frågar 200 000 personer runtom landet idag vad The Pirate Bay är svarar dom (om dom känner till sidan) "en sida där man kan ladda ner filmer, musik osv". Det är inte bara en sida (eller mer intressant ett program som DC++) där man lägger upp vad som helst och så kan folk söka efter det, t.ex rapidshare.com eller 4share.com, eller till och med YouTube. Dessa sidor har mest användarskapat material. Jag hade kunnat förstå ditt resonemang om det handlade om just DC++, eller YouTube, programmet är inte problemet, det är servrarna/hubarna och dess användare.

Något som är specifikt gjort för att någon annan ska kunna göra olagliga saker med, och uppmuntrar det, är därmed ansvarig. T.ex. att sälja knivar i Sverige är inte olagligt, men om sidan heter knivarattdödamed.se och sidan innehåller kategorier som "Halssnittar-knivar" och "Mag-cuttar-knivar" så borde den bli stängd.

Så du menar att om dom byter namn till köksknivar och sen säljer knivar som ser ut som ramboknivar så är det lugnt? Sluta med dom dåliga jämförelserna..

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Helt absurdt straff. Ser fram emot nästa val, framför allt nästa val till EU-parlamentet.

Skrivet av Majora:

Sverige har ju tyvärr blivit Amerikas lilla hora efter dess att moderaterna kom till makten, så vad förväntar man sig?
Det är ju lite smått ironiskt hur t.ex ett mord ger mindre skadestånd än vad upphovsrättsbrott ger.

Sorry men du är fel ute. I sverige får ministrar inte blanda sig i individuella rättprocesser. Det hade sett likadant ut oavsett vilken regering vi hade haft.

Permalänk
Medlem

Sjuk dom och nu sjukt beslut... men, det är väl ingen som tror på vare sig rätt eller rättvisa ?
OM denna dom nu gäller, så varför anmäls nu inte de stora andra aktörerna för hänvisningsbrott o.s.v... ?
och varför döms nu huvudmännen för brott som är utförda av andra ? mycket konstigt enligt mig, men men, är vare sig lagman eller professor. så vad vet jag.
OBS det handlar nu inte om Rätten till andras egendom.
(om det nu är en kopia, hur kan någon annan då fortfarande äga detta då ? )
( Om jag skapar något, så tar det tid och material i anspråk, okay vi tar betalt för det då... men om man nu gör kopia efter kopia av denna sak, så hur kan man då fortfarande betala för originalet ?= och om det är en kopia ? är inte det då förfalskning ? )
Gör jag ett bord eller stol så säljer jag detta, gör jag en kopia av denna så säljer jag även denna, men om nu Karlssons på hörnet, gör en kopia av min kopia som jag själv står för, så varför skall det då betalas igen till någon som påstår sig äga rätten till min kopia-- ? // snacka om att jag själv blir mer och mer förvirrad...) jaja släpper ämnet, tycker fortfarande man skjuter budbärarna istället för huvudmålet... men det är jag det...

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Pinsamt hur lagen fungerar gentemot de som begår mord eller annat i samma kaliber. Fängelse och 46 miljoner....
Ta dessa politiker och ge dem en rundresa till brottsoffer och familjer i sorg istället så kan de förklara för dem personligen att pengarna ska läggas på att jaga fildelning.

Hoppas ni sover gott om nätterna nu och känner er stolta.

Håller med, kör på någon rattfull och få mindre straff än TPB skaparna, fy hemska TPB eran sida var värre än mord... Jävla rättssystem.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv

Som postat innan i tråden, här har vi lite "godis" från domen 2010, där en bloggare säger sig ha fått dokument om hur USA styr Sverige i fildelningsfrågan. Jag ber er att läsa nedan

http://internetcensur.se/?tag=piratebay-domen

3. [...] Justitiedepartementet, som har huvudansvaret för de här frågorna, är helt med på våra noter och vet vad som står på spel. De slåss just nu med Näringsdepartementet om nästa lämpliga steg för att slå ner på fildelning. Nu när IPRED äntligen kommer att ta effekt den 1 april, och det snart kommer att finnas en tingsrättsdom i Pirate-Bay-målet, så kommer Justitiedepartementet att ge uppmärksamhet åt andra nyckelfrågor, framför allt frågan om hur Internetleverantörer ska kunna hållas ansvariga [för det som folk skickar i deras nät]. [...]

Finns fler exempel på länken ovan, och detta händer just idag, SOPA, ACTA...

Konspiration eller sanning? fyfan...

Kan direkt säga att jag är emot kopiering av det andra har gjort, att ladda hem och testa är ok men ska man använda sig av det ska man också betala, så fungerar ju hela samhället (nåja nästan iaf). Så förstår att det finns en stark fight om att bekämpa detta från industrin. Den stora nackdelen är ju inte att piratkopieringen minskar (eller nästan försvinner) utan att våra rättigheter försämras, allt för att vissa vill kopiera och inte betala för sig/giriga företag vill öka sin extrema profit än mer. Vi snackar inte fattiga indiesingersongwriters här utan om Sony, Warner etc. Det har ju fan gått så långt nu att hackers ses som internets räddning och upplopp och våldsamma demonstrationer startas som en reaktion på den censur som kan komma.
Knappast det man räknade med när man kopierade scorched.exe till sin diskett för en tjugo-trettio år sedan? Shit nyss hade vi Kazaa och det värsta som fanns var att någon bytte namn på en mp3a..nu är hela internet i farozonen, på riktigt också, ingen hype, ingen konspiration, inga foliehattar...utan vi är där just nu.

Långt inlägg men visst blir man rädd när saker man tidigare nonchalerat eller skrattat bort plötsligt verkar vara på riktigt.

Permalänk
Medlem

Sverige dansar efter USA pipa och gör exakt som USA vill. Det är inte längre det lilla kära Sverige som vi en gång känner. Det lilla landet Sverige vill vara med och leka med de stora. Då gäller det att lyda och svara efter villkoren. Lagarna skapas för att främjas till de större makternas fördel och folket röst tystnas.

För de som följt rättegången, skulle det aldrig någonsin kunnat bli en fälld dom och med de ynka bevis som åklagaren hade mot TPB. Inte med tal om, bristande kunskap om vad en torrent fil vad för något och all felaktigheter som åklagare hade som bevis.

Alla i världen vet, att det var USA som låg bakom det fällande domen och Sverige bara lydde. IPRED skapades för USA vill det. Men vad kommer härnäst?

Off:
En man klättrade upp genom ett fönster, för våldta en kvinna, vad han inte vet var hennes man rummet bredvid och hon skrek. Hennes man kom och försvarade hans fru. Han klippte till mannen och gissa vad?
Våldtäktsmannen anmälde mannen för misshandel och mannen blev fälld för grov misshandel. Bara för han försvarade sin fru mot våldtäkt!! Helt makalöst!
Det säger vilka lagar man har här i Sverige. Vad fan skall man göra i sånt läge då? Bara stå och titta på medan mannen våldtar sin fru eller?
1 milj av 1 milj fall, självklart går man och klipper till den våldtäktsman som klättrade in i eget hem för våldta sin egen fru!
Inte fan står man där bara och hojtar till. "hörru fan, våldta inte min fru och stick härifrån nu"?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det är väl konstigt att dom dömdes. Dom har ju helt medvetet underlättat spridning av upphovsrättskyddat material och inte gjort några försök till att stoppa det (jämför med t ex YouTube som aktivt tar bort material som bryter mot lagen).

Det som är skrämmande är väl hur pass mycket makt lobbyister verkar ha nu för tiden, och hur lätt dom kan ställa sig över lagen.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q