Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Avstängd

7970 kylare.

Har beställt en ARCTIC Accelero Xtreme 7970 till mitt Xfx 7970 kort. Har nu lite problem med att ta bort reference kylaren från kortet. Jag har tagit bort samtliga av de skruvar som sammankopplade kortet med kylaren men den sitter fortfarande som sten. Det är förmodligen något sorts lim mellan och jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att få bort det utan att skada kortet. Någon som har gjort detta som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ska nog också beställa en sådan... Kommenterar så jag kan följa tråden i fall jag får problem.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Sitta som en sten tvivlar jag på. Är du säker på att du tagit bort alla skruvar? Även de som sitter på PCI-bracketen?

Permalänk
Avstängd

Den satt verkligen som en sten! Alla skruvar var som sagt borttagna men klistret på skydden som är fast satta på kylaren var inte att leka med. Prövade med våld, men i och med att det inte fungerade så fick jag ta till med lite mer våld. Först då lossnade kylaren!

Permalänk
Medlem

Skriv om Arctic kylaren satt bra! Undrar om jag ska köpa den... Men eftersom folk på forumet har sagt att den var skit, alla vrm flänsar passade inte osv så undrar man ju... Tack för att du håller en uppdaterad.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Det är fyra piggar som sticker upp mitt i kortet(där bracketskruvarna satt). Om man trycker på dom så lossnar det förutsatt att du skruvat bort alla skruvar.
Rekommenderar INTE accelero. Fyfan aldrig igen. Ingen manual, passningen är skit, dåligt lim/tejp=kylflänsar lossnar, vissa minnen blir inte kylda för att själva passningen är för stor OSVosv... Jag har satt på accelero, vågar knappt röra mitt grafikkort nu. Om du råkar stöta till dom så är det kört, allting lossnar. Dock kyler den bra, 10grader minre idle och 30grader mindre load. Ligger på 50grader med 1250/1750, 1,28volt. Vet inte hur varmt de blir med minnet dock.. Inte lyckats läsa av det.

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klemze:

Skriv om Arctic kylaren satt bra! Undrar om jag ska köpa den... Men eftersom folk på forumet har sagt att den var skit, alla vrm flänsar passade inte osv så undrar man ju... Tack för att du håller en uppdaterad.

Förhoppningsvis så får jag kylaren idag men kommer bara kunna avsätta ca en timme till den pga dubbla prov imorgon. Så alternativa bilder och tankar kommer på torsdag!

Skrivet av Daquis:

Det är fyra piggar som sticker upp mitt i kortet(där bracketskruvarna satt). Om man trycker på dom så lossnar det förutsatt att du skruvat bort alla skruvar.
Rekommenderar INTE accelero. Fyfan aldrig igen. Ingen manual, passningen är skit, dåligt lim/tejp=kylflänsar lossnar, vissa minnen blir inte kylda för att själva passningen är för stor OSVosv... Jag har satt på accelero, vågar knappt röra mitt grafikkort nu. Om du råkar stöta till dom så är det kört, allting lossnar. Dock kyler den bra, 10grader minre idle och 30grader mindre load. Ligger på 50grader med 1250/1750, 1,28volt. Vet inte hur varmt de blir med minnet dock.. Inte lyckats läsa av det.

Var du noggrann med att rengöra grafikkortet så att limmet skulle fästa bättre? Hade nämligen en kompis som inte gjorde det och han hade precis samma problem som du, att den satt dåligt osv. Hur tycker du att ljudet är om du jämför med reference kylaren?

Permalänk

Om du kör accelero använd inte medföljande lim, köp eget tvåkomponentslim.
Fanns nåt jättebra från zalman jag hittade på kjell&co men det verkar inte finnas att få tag på nånstans nu längre fattar inte vart det blivit av.
Hittar faktist inget tvåkomponents kylpastalim nånstans verken hos dustin eller komplett heller wtf.

Har dock hört att de nya cellelero till 7xxx kommer med eget tvåkomponentslim hoppas det stämmer.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

Jag rengjorde med suddigummi och tröd. Ljudet är grymt, hört ingenting. Hör ingen skillnad på 20eller 100% fläktspeed

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Avstängd

Du rengjorde alltså innan du satte fast kylaren och den sitter fortfarande dåligt?

Permalänk
Inaktiv

Att inte ha tvättat rent ordentligt först gör att flänsarna sitter dåligt. Radergummi hjälper inte alltid, prova någon form av sprit istället som löser upp det gamla materialet (jag kör Aceton). Tycker 7970 sitter som berget, men det gjorde i och för sig Sapphire kylaren också...dock kyler Arctic tonvis bättre...helt ljudlust oavsett hur jag belastar det.

Dock håller jag med om att dokumentationen var under all kritik...varför snålat in så mycket till en kylare för världens snabbaste singlekort? :S

Permalänk
Avstängd

Nu är den monterad och satt i arbete! Denna kylare är dubbelt så bra än vad jag hade förväntat mig. Efter en noggrann rengöring av kortet så limmade jag fast kylflänsarna enligt manualen som jag fått linkad av - ThePreTor1aN - (Cheers!) Efter det så var det bara att köra igång med testerna.

Hade den körandes på 1125/1575 med stock kylaren, ligger just nu på 1300/1800.
Idle temperatur låg på ~38-48c, med den här kylaren så liggar jag på 26-28c.
Efter 15 min i furmark med 99% load så ligger den på stabila 52c, en drop från ca 78-82c med reference kylaren.

Kör just nu 1250/1725 utan artifakter i spel. 1300/1800 fungerade i furmark men inte lika bra i gta 4 och saints row 3.

Angående dess ljud så märker jag extremt lite skillnad mellan 20% och 100% fläkthastighet. Mina chassifläktar låter mer än vad kylaren gör. Helt otroligt.

Efter många positiva punkter så finns det alltid en och en annan negativ. Det enda som var dåligt med inköpet var att det inte följde med någon manual som kunde förklara vad man skulle göra. Personen i fråga som köper kylaren måste tydligen skicka mail till Arctic för att få manualen. Som tur var för mig så la en snäll person ut bilderna i en annan tråd.

Jag rekommenderar start denna kylare till de grafikkort som den passar till. Den är värd pengarna.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte orkade länkade själv så letade jag upp pretorians inlägg och manual

Bilder

Själva manualen

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5