Följ Black Week på SweClockers

Lämna tillbaka Diablo 3, Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag refererade till det avtal man som användare godkänner, det är upp till dig som användare att gå med på det eller ej.

"Har du inte accepterat Terms of Use:
"IF YOU REJECT THE TERMS OF THIS AGREEMENT WITHIN THIRTY (30) DAYS AFTER YOUR PURCHASE, YOU MAY ARRANGE TO RETURN THE GAME TO THE PLACE WHERE YOU PURCHASED IT"

Har du accepterat Terms of Use:
"Once you accept the License Agreement and the Terms of Use, you will no longer be eligible for a refund. "

Det här har du accepterat:
"Blizzard will use reasonable efforts to provide the Service all day, every day. However, Blizzard reserves the right to temporarily suspend the Service for maintenance, testing, replacement and repair of the telecommunications equipment related to the Game, as well as for transmission interruption or any other operational needs of the system. " "

Alltså, en EULA är iprincip ogiltig, om så användaren har godkänt den eller ej. Det är vad säljaren och konsumenten kommer övrens om, inte tillverkaren och konsumenten. Sådana här begränsningar ska säljaren informera kunden om.

För att citera konsumentverket

Citat:

Din vara är felaktig om: den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet. [...]

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.

Avtalet kan dock inte vara till köparens nackdel.

Det går inte heller att begära att konsumenten lägger ned vidare stor tid på att informera sig om produktens eventuella fel. Det är säljarens skyldighet att redogöra. Om det är ett företag som säljer till ett annat är det dock en annan sak. http://www.idg.se/2.1085/1.421563/eula---avtalen-ingen-laser

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Planen är alltså inte att spela spelet efter jag lämnat tillbaka det, jag får det gladeligen borttaget från mitt Battle.net-konto, och det är det min fråga främst handlar om - hur skulle det gå till rent praktiskt med tanke på att vi är tre parter i detta?

Men det funkar inte så, då kan folk ju spela ut spelet sen be dom ta bort spelet från accet. Chansen för att Webhallen ska ge dig pengarna tillbaks är minimal(1%) då det inte är deras fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

då det inte är deras fel.

Detta har absolut ingen betydelse för kunden. Vi kan se det som att det är webbhallens ansvar att de säljer fungerande produkter. Om det inte är webbhallens "fel" så är det webbhallen som får ta det med blizzard eller dylikt, det är inte kundens problem.

Hur skulle det se ut om du köpte sur mjölk på ica och fick som svar att det inte är icas fel utan mjölkbonde X och därför konsumentens ansvar att söka upp denne mjölkbonde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Efter att ha sätta detta tråd igår så höll jag på att posta direkt om att det inte skulle vara några problem att återlämna spelet men jag postade inte utan väntade tills idag istället.

När vi hade fikarast på jobbet så rusade jag ner till GameStop butiken runt hörnet och frågade hur de skulle göra i samma läge. Efter en djup suck fick jag veta att de redan fått tillbaka flera Diablo 3 just på grund av detta. Även om de skulle vilja nej så kan de inte det eftersom kunden har lagen på sin sida och dessutom är det för mycket bad will för att det ska vara värt det. Butiken får dessutom nya kopior av Blizzard och serienumret blockeras.

/thread på sidan 4? Om Gamestop gör så är det inte helt orimligt att Webhallen också skulle göra så. Uppenbarligen så kör Gamestop på att produkten inte fungerar som den skall och väljer att ersätta kunden istället för att tjafsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Alltså, en EULA är iprincip ogiltig, om så användaren har godkänt den eller ej. Det är vad säljaren och konsumenten kommer övrens om, inte tillverkaren och konsumenten. Sådana här begränsningar ska säljaren informera kunden om.

För att citera konsumentverket

Avtalet kan dock inte vara till köparens nackdel.

Det går inte heller att begära att konsumenten lägger ned vidare stor tid på att informera sig om produktens eventuella fel. Det är säljarens skyldighet att redogöra. Om det är ett företag som säljer till ett annat är det dock en annan sak. http://www.idg.se/2.1085/1.421563/eula---avtalen-ingen-laser

Köper du spelet från Blizzard så är ju tillverkaren och säljaren samma part.

Angående:
"Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan."

Så kan det exempel som trådskaparen inte appliceras på ovanstående text. Men därom kan det ju bli en tvist och då får man ju lyfta det till en högre instans för att avgöra vad som är rätt eller fel. Sen kan förstås butiken acceptera det av goodwill eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Köper du spelet från Blizzard så är ju tillverkaren och säljaren samma part.

Denna tråd handlar vad jag vet om köp från webhallen. Webhallen ≠ blizzard!

Skrivet av Zyriak:

Angående:
"Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan."

Så kan det exempel som trådskaparen inte appliceras på ovanstående text. Men därom kan det ju bli en tvist och då får man ju lyfta det till en högre instans för att avgöra vad som är rätt eller fel. Sen kan förstås butiken acceptera det av goodwill eller liknande.

Nu var detta bara en bipoäng. Huvudpoängen är att det är säljaren som ska upplysa köparen om defekter, så tycks inte ha gjorts. Dessutom är en eula därför värdelös i sverige.

Dock anser jag att ett spel som kretsar mycket kring singleplayer ska kunna spelas som ett sådant utan att vara beronde av servers. Kunden är inte skyldig att ta reda på specialgrejer som blizzard sysslar med. Det är, som sagt, säljaren som ska upplysa kunden om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Denna tråd handlar vad jag vet om köp från webhallen. Webhallen ≠ blizzard!

Nu var detta bara en bipoäng. Huvudpoängen är att det är säljaren som ska upplysa köparen om defekter, så tycks inte ha gjorts. Dessutom är en eula därför värdelös i sverige.

Dock anser jag att ett spel som kretsar mycket kring singleplayer ska kunna spelas som ett sådant utan att vara beronde av servers. Kunden är inte skyldig att ta reda på specialgrejer som blizzard sysslar med. Det är, som sagt, säljaren som ska upplysa kunden om detta.

Säljaren har ingen skyldighet att upplysa om eventuella problem som kan uppstå efter ett köp.

"Webbhallen: I fall Blizzard får problem med inloggningsservern någon gång så kan du inte spela"

Någon sådan skyldighet finns ej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoAim:

Vad är det som inte har fungerat som utlovat? Zyriak har länkat till text som säger både att servrarna kan ligga nere och att det måste spelas mot battle.net. Så igen, förklara vad Blizzard har lovat som inte stämmer?

Skrivet av NoAim:

Vad är det som inte har fungerat som utlovat? Zyriak har länkat till text som säger både att servrarna kan ligga nere och att det måste spelas mot battle.net. Så igen, förklara vad Blizzard har lovat som inte stämmer?

Måste jag förklara varför det inte är ok att köpa något som inte fungerar? Verkligen?
1. Köpa produkt
2. Produkten fungerar inte, i det här fallet servrar hos TILLVERKAREN som inte fungerar, inget fel hos slutkund
3. lämna tillbaks
4. Rikets lagar, exempelvis konsumentköplagen, står över även Blizzards EULA.

Det handlar alltså om att sälja en produkt där man medvetet anar att den inte kommer att fungera, man har krånglat till det extra för konsumenten när det tydligt inte behövs. Dessutom är det tveksamt om EULA ens gäller i domstol, då det kan anses som ett dokument som ingen läser, dvs att slänga en bibel med text åt någon för ett köp på 400-600kr luktar ju bedrägeri redan där.

Kort och gott, moralsikt fel att sälja produkter som inte fungerar, det är det enda jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Måste jag förklara varför det inte är ok att köpa något som inte fungerar? Verkligen?
1. Köpa produkt
2. Produkten fungerar inte, i det här fallet servrar hos TILLVERKAREN som inte fungerar, inget fel hos slutkund
3. lämna tillbaks
4. Rikets lagar, exempelvis konsumentköplagen, står över även Blizzards EULA.

Det handlar alltså om att sälja en produkt där man medvetet anar att den inte kommer att fungera, man har krånglat till det extra för konsumenten när det tydligt inte behövs. Dessutom är det tveksamt om EULA ens gäller i domstol, då det kan anses som ett dokument som ingen läser, dvs att slänga en bibel med text åt någon för ett köp på 400-600kr luktar ju bedrägeri redan där.

Kort och gott, moralsikt fel att sälja produkter som inte fungerar, det är det enda jag menar.

Mycket goja du skriver..

Citat:

moralsikt fel att sälja produkter som inte fungerar

Det är en personlig åsikt som är värd vatten.

Citat:

då det kan anses som ett dokument som ingen läser

Ett sådant resonemang håller garanterat inte i rätten, det är din skyldighet att läsa det, därmed basta.

Citat:

Det handlar alltså om att sälja en produkt där man medvetet anar att den inte kommer att fungera

På vilket sätt skulle Webbhallen ha "anat" att det inte skulle fungera under några timmar?

Tyvärr lever en del personer i en bubbla där man antar att man kan bete och göra vad som helst som konsument, tyvärr drabbar det konsumenter med riktiga problem då både tid och pengar går åt till att hjälpa/avfärda den förstnämnda gruppen av konsumenter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

Mycket goja du skriver..

Tyvärr lever en del personer i en bubbla där man antar att man kan bete och göra vad som helst som konsument, tyvärr drabbar det konsumenter med riktiga problem då både tid och pengar går åt till att hjälpa/avfärda den förstnämnda gruppen av konsumenter.

Tack för konstruktiv feedback.

För övrigt, läs konsumentköplagen eller varför inte börja med resten av tråden?

Att "leva i en bubbla" har jag svårt att förstå. Är väl snarare att leva i en bubbla att rakt upp och ner acceptera och betala för felaktiga och trasiga produkter? Ser inte hur det drabbat mig som konsument att reklamera en trasig vara som jag betalat för? Givetvis tar dom betalt för framtida garantier osv, det är jag med på, men mina rättigheter enligt lag är ju till för att jag inte ska ge bort mina pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoAim:

När man säljer en produkt, ett spel som även kan spelas online så vågar jag påstå att man faktiskt ska kunna spela det online?
Sen har dom inte skrivit i klartext VI LOVAR ATT DU SKA KUNNA SPELA VÅRT SPEL, utan det är ju ett helt rättvist antagande från kund, att man ska kunna använda produkten.

Eller har jag fel i att kunna använda en produkt som jag nyss har köpt, ska jag som kund behöva vänta? Förklara gärna varför man ska kunna sälja produkter som inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

När man säljer en produkt, ett spel som även kan spelas online så vågar jag påstå att man faktiskt ska kunna spela det online?
Sen har dom inte skrivit i klartext VI LOVAR ATT DU SKA KUNNA SPELA VÅRT SPEL, utan det är ju ett helt rättvist antagande från kund, att man ska kunna använda produkten.

Eller har jag fel i att kunna använda en produkt som jag nyss har köpt, ska jag som kund behöva vänta? Förklara gärna varför man ska kunna sälja produkter som inte fungerar?

Nertiden för dom som har varit allra värst drabbade är 2.9% av den totala driftstiden, det anser jag som en acceptabel siffra.

Var ska man dra gränsen? Har du en router så kanske den måste få ny firmware? Har du en tv-box så kanske den också måste uppdateras och under tiden kan inte tjänsterna användas, vid hur många minutrar/timmar går gränsen för vad som är acceptabelt? Jag tror man måste rannsaka sig själv först och främst.

Permalänk
Medlem

Det roliga med folk som hela tiden hänvisar till konsumentköp lagen verkar endast fastna på det stycka där kunden har rätt att lämna tillbaka varan.

Dock verkar dom glöma helt och hållet att detta är i princip sista skedet utav en lång process som följs.

Att ett spel går ner några timmar är tråkigt MEN det är inte ett permanent fel och skulle i princip innebära att du som kund som lämnar in spelet fastnar mellan "nyttjande av reklamation" och företaget "avhjälp felet" med att hålla det inne några timmar tills i detta fall servarna är uppe igen.

Som sagt vi har våra rätter när det gäller produkter men det innebär inte att allt är möjligt heller.

Permalänk
Avstängd

Älskar å läsa vad alla hobby jurister skriver.. varenda jävla tråd spårar ju ur totalt..

Anmäl till ARN istället för att gnälla och låt de som faktiskt får lön att driva tvister lösa det.. Tyvärr har ju inte ARN så mycket att komma med längre - oerhört många företag som struntar helt i deras utfall av en tvist, då är frågan, är det värt att driva ett civilrättsligt mål som handlar om ett spel för några hundringar ?

Min synpunkt/åsikt i det hela(kan vara inkorrekt):

Vad jag förstått det som så har man accepterat speltillverkarens avtal gällande server kapacitet och tillgänglighet så fort man installerat spelet - dvs. du har utfört en handling och tackat ja till deras avtal och så vitt jag vet så har du alltså accepterat att du inte har någon som helst rätt till kompensation/reklamation då du frånskrivit dig dessa rättigheter vid avtalstäcknandet vid installationen utav spelet!

Jag kan ha helt fel men även rätt - låter det vara osagt tills att någon bevisar motsatsen i ett civilrättsligt mål

För tidigt att döma ut någon/något innan bevisen ligger på bordet

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Gör du samma antagande med tex. kommunaltrafik? Köp ett busskort och tex. andra dagen kommer ett tåg försent, går du och lämnar tillbaka busskortet då?

Feltolerans är ju något som folk måste lära sig. Dessutom är skulle det vara intressant och se uptime vs. downtime. Kan ju slå vad om att downtime ligger på runt 3-5% vilket imo är helt okej.

Varför inte bara höra av sig till Blizzard & webhallen för att se hur de ställer sig i frågan?

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoAim:

Du kan ju jämföra det med internetleverantörer som börjar ge dig kompensation efter ungefär 5 dagar utan internet (iaf enligt avtal, vissa kan ge tidigare som goodwill).

Det finns EU direktiv på att kunden ska få kompensation efter 48 timmar. När du kontaktar supporten så är det också det som de brukar säga (har varit i kontakt med så väl Telenor, Comhem som Bredbandsboleget). Enda företag som jag har hörtalas om som bråkar om detta är Telia, där måste man själv upplysa dem om att det är 48 timmar som gäller och då blir de sura och rättar sig efter det utan att behöva bråka.

Lite offtopic men det är bra att veta.

Jag har utvecklas mjukvara i många år nu, som assembler programmerare, och arbetat med kodbasen som är betydligt större än vad koden för tex Diablo 3 är. Saken är den att skulle vi lämna ifrån oss projekten i samma status som flera av spelen varit på sista tiden så skulle företaget gå i konkurs ganska snabbt. Jag kan inte för mitt liv begripa hur marknaden när det gäller spel förändrats de sista 10 -15 åren. Nu är mer rycker folk på axlarna för show-stop buggar som tidigare hade lätt till ramaskri och långa köer av folk som återlämnar spel.

Det är just attityden "Ja det fixar sig inom någon vecka" som gör att bolagen kommer undan med detta. Hade de istället väntat en vecka till eller gjort en ordentlig QA så hade detta inte hänt. Kanske jag som är en gammal gubbe vad vet jag, men som jag ser på det så är det inte okay att behandla kunder på detta sättet. En produkt ska fungera ifrån dag 1. Att man senare kommer med små fixar och optimeringar är en helt annan sak.

Om TS är missnöjd så ska han definitivt gå tillbaka med spelet och han har lagen på sin sida så det är ingenting varken Webbhallen eller Blizzard kan göra åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag kan inte för mitt liv begripa hur marknaden när det gäller spel förändrats de sista 10 -15 åren. Nu är mer rycker folk på axlarna för show-stop buggar som tidigare hade lätt till ramaskri och långa köer av folk som återlämnar spel.

Sicket svammel, "det var bättre förr", nej sannerligen inte. Innan internet så fick man leva med buggarna, dom blev aldrig fixade, fanns ju till och med spel som inte gick att spela och aldrig fixades. När man spelare på en PC måste man anpassa spelen för miljontals komponent kombinationer, vill man inte njuta av alla fördelar som PC spelande för mer sig på grund av enstaka olägenheter så bör man nog spela på en Xbox eller PlayStation.

Permalänk

Jag tror inte TS har lagen på sin sida gällande en reklamation. Produkten de sålde var felfri och jag skulle tro att det står på förpackningen att spelet kräver uppkoppling mot en tjänst som Webhallen inte säljer, dvs Battle.net.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Sicket svammel, "det var bättre förr", nej sannerligen inte. Innan internet så fick man leva med buggarna, dom blev aldrig fixade, fanns ju till och med spel som inte gick att spela och aldrig fixades. När man spelare på en PC måste man anpassa spelen för miljontals komponent kombinationer, vill man inte njuta av alla fördelar som PC spelande för mer sig på grund av enstaka olägenheter så bör man nog spela på en Xbox eller PlayStation.

Nu pratade jag 10-15 år sedan och då fanns det internet. Backar man dock tiden ännu mer. Låt säga 25 år så hamnar vi på 1987 och man satt på sin Amiga 500. Spelandet fanns inte på PC på den tiden, en del hade väl Atari också. Jag jobbade redan så som assembler programmerare för Mortorola 6800 CPU och var inblandad i att hjälpa till med optimera flera spel titlar till just Amigan. Trots att det då var betydligt svårare att koda pga ganska strikta begränsningar i hårdvaran så var det betydligt förre show-stop buggar än idag.

Men det var inte min poäng. Ja innan internet så fick du leva med buggarna som nu via internet kan fixas, det har jag heller inte sagt något om. Det jag har sagt är att antalet buggar samt hur pass show-stoppers de är har ökat dramatiskt de senaste åren. Vi har ju till och med vissa spel där du måste KÖPA patcharna nu för tiden och fortfarande tycker en del konsumenter att det är helt okay. Vart går egentligen gränsen? När vår man lov att säga stopp? När man börja utnyttja sina konsumenträttsliga rättigheter? Jag tycker att vi redan har passerat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Tänk efter lite själv va. Köper man ett spel för 500 kr eller mer så tycker ju iallafall jag att man ska kunna spela det också?

Är du allvarlig? Du inser alltså inte, på fullt allvar, att servrarna kommer fungera klockrent framöver? Nej, självklart inte, varför skulle du göra det...
Om du inte klarar av att ett spel inte fungerar perfekt vid release tycker jag att du ska vänta 1 eller 2 veckor efter releasen innan du köper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Så du tycker det är helt ok? Seriöst?

Jag skulle kunna gå med på det ifall man fick den informationen innan man köper spelet.

Köper man ett spel så ser ju iallafall jag det som en självklarhet att man ska kunna spela det. I annat fall så hade de kunnat skjuta upp lanseringen några veckor/månader... tills de hade kunnat garantera mer stabila servrar.

Jag menar att du borde kunna räkna ut att det skulle hända, med tanke på hur näst intill varje stor release från blizzard har varit väldigt lik denna.

Permalänk
Medlem

inte bara blizzard detta gäller
ALLA spel man köper releasedagen får man räkna som ett lotteri, det kan vara ostabila servrar(överbelastning), eller rena buggar som patchas senare.
vill du inte beredd på några problem ska du inte börja lira första dagen o sen tro att du kan få några pengar tillbaks.
om du inte är nöjd så får du antigen:
-Vänta
-Sälj kontot med förlust
det är förövrigt enligt mig oväsentligt om det va webhallen eller din lokala spelbutik du handlade spelet spelar ingen roll så vet inte varför det tas upp. kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll om spelet köptes på annan valfri butik.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kagamex:

Är du allvarlig? Du inser alltså inte, på fullt allvar, att servrarna kommer fungera klockrent framöver? Nej, självklart inte, varför skulle du göra det...
Om du inte klarar av att ett spel inte fungerar perfekt vid release tycker jag att du ska vänta 1 eller 2 veckor efter releasen innan du köper det.

Allvarligt talet, om det hade varit någon annan produkt, precis vilken produkt som helst, hade då du sagt samma sak? Varför ska dataspelsbranschen ha egna regler som står över gällande lagar och regler?

Varför inte en respirator. Tja de första patienterna som tvingas använda den de första veckorna kommer antagligen inte att överleva men det är sådant man måste ta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Allvarligt talet, om det hade varit någon annan produkt, precis vilken produkt som helst, hade då du sagt samma sak? Varför ska dataspelsbranschen ha egna regler som står över gällande lagar och regler?

Varför inte en respirator. Tja de första patienterna som tvingas använda den de första veckorna kommer antagligen inte att överleva men det är sådant man måste ta

För ett spel är ju lika livsviktigt som en respirator? Handlade det om något som var nödvändigt för folks välmående eller liknande hade jag hållit med till fullo, men ett spel är en annan sak, ett spel är INTE en nödvändighet. Även om väldigt många tycker om (och spelar) spel, inklusive jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Säljaren har ingen skyldighet att upplysa om eventuella problem som kan uppstå efter ett köp.

"Webbhallen: I fall Blizzard får problem med inloggningsservern någon gång så kan du inte spela"

Någon sådan skyldighet finns ej.

Kan du ge en källa på detta påstående? Eftersom jag gett en källa om mitt? Eller trollar du bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kagamex:

För ett spel är ju lika livsviktigt som en respirator? Handlade det om något som var nödvändigt för folks välmående eller liknande hade jag hållit med till fullo, men ett spel är en annan sak, ett spel är INTE en nödvändighet. Även om väldigt många tycker om (och spelar) spel, inklusive jag.

Min egen åsikt är att betalar man för en vara/tjänst ska den fungera. Tänk på att man förlorar pengar på ett spel, man inte kan spela på förväntat sätt.

Skulle du vilja betala för en vara/tjänst som inte fungerar som du förväntar dig?

Läs och begrunda:

Skrivet av Morkul:

Efter att ha sätta detta tråd igår så höll jag på att posta direkt om att det inte skulle vara några problem att återlämna spelet men jag postade inte utan väntade tills idag istället.

När vi hade fikarast på jobbet så rusade jag ner till GameStop butiken runt hörnet och frågade hur de skulle göra i samma läge. Efter en djup suck fick jag veta att de redan fått tillbaka flera Diablo 3 just på grund av detta. Även om de skulle vilja nej så kan de inte det eftersom kunden har lagen på sin sida och dessutom är det för mycket bad will för att det ska vara värt det. Butiken får dessutom nya kopior av Blizzard och serienumret blockeras.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kagamex:

Ja okay respirator kanske var att ta i lite men det var bara för att jag just nu sitter och jobbar på firmware till just respiratorer och EKG utrustning.

Men vilket fall. Varför ska vi förvänta oss detta av ett nytt spel kommer för även andra icke kritiska produkter ställer vi hårdare krav på. Vad säger du om tex din nyköpta TV inte fungerar direkt och affären svarar med att "tja om par tre veckor så kommer ny firmware och då är det nog fixat ska du se". Eller om det vore en Paradox TV så skulle de säga vänta ett par månader så kommer det en expansion till din TV och när du köpt den så kommer det att fungera. Skulle du inte reklamera TVn då?

En bisak till detta är att om du inte klagar så fort du upptäcker felet så förlorar du din rätt till att reklamera.

Saken är den att om vi som konsumenter inte skulle tåla detta utan börja reklamera miljontals kopior av dessa spel så kommer vi tvinga utvecklarna att faktiskt göra sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Detta har absolut ingen betydelse för kunden. Vi kan se det som att det är webbhallens ansvar att de säljer fungerande produkter. Om det inte är webbhallens "fel" så är det webbhallen som får ta det med blizzard eller dylikt, det är inte kundens problem.

Hur skulle det se ut om du köpte sur mjölk på ica och fick som svar att det inte är icas fel utan mjölkbonde X och därför konsumentens ansvar att söka upp denne mjölkbonde.

Det finns en viss skillnad. Att du jämför sur mjölk och ett spel som har lite buggar är en stor skillnad då dom olika mjölk produkterna har en garanti på att mjölken håller en viss kvalitet t.o.m utgångsdatumet medans det inte finns en garanti på att spelet skulle vara ''bugg'' fritt.

Men åk till Webhallen och prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Det finns en viss skillnad. Att du jämför sur mjölk och ett spel som har lite buggar är en stor skillnad då dom olika mjölk produkterna har en garanti på att mjölken håller en viss kvalitet t.o.m utgångsdatumet medans det inte finns en garanti på att spelet skulle vara ''bugg'' fritt.

Men åk till Webhallen och prova

Skilj på garanti och reklamationsrätt.

Nej jag tänker inte köpa ett spel bara för att prova detta (köper det eventuellt om ett halvår, och då lär det förhoppningsvis inte vara samma problem). Men det vore intressant om någon annan drev det och rapporterade.

Permalänk

Du kommer aldrig kunna återlämna skiten, inte en chans.

Jag sitter och LER över folk som gnäller över nysläppta online-spel som "inte fungerar" vid release. Ni som varit med ett tag vet vad jag snackar om