Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag skulle vänta med java, själva miljön är inte portad ordentligt än, men varför inte t.ex. python?

Okej, jag får kolla in det! Tackar!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Fint som fasen
Signa upp mig på en direkt via länken.

Kan va skönt att ha en portabel dator att använda sig av på jobbet för privata dokument mm.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Perfekt för att ha som mediaspelare över nätverket! eller?
riktigt sugen på att testa en sån. nu är jag inte helt inläst och kunnig på linux men skulle man kunna köra en usb hubb på denna för att få fler uttag?

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

riktigt snyggt, har dreglat på den här i över ett år (virtuellt:P) och det var på tiden att se den i galleriet:)

Men tänkte bara fråga, går det att koppla in usb-kabeln (Strömmen) från tv:ens usb-raspberry?:P

Riktigt snyggt, så 5/5 för min "kåthet" efter den:)

Tackar :). Det ska gå, men det rekommenderas inte av tillverkarna (en vanlig USB-port lämnar för liten ström (500mA). Enligt dem ska man ha någon form av adapter som ansluten direkt till en strömkälla. Jag använder en USB-laddningsadapter till en läsplatta (5V 700mA).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davey2kay:

Perfekt för att ha som mediaspelare över nätverket! eller?
riktigt sugen på att testa en sån. nu är jag inte helt inläst och kunnig på linux men skulle man kunna köra en usb hubb på denna för att få fler uttag?

Japp, det kommer den att funka fint för. Raspberry Pi utvecklades ju från början för att man ska lära sig mer om datorn, så att passa på att lära sig lite Linux är ju perfekt :). Det går bra att köra en USB-hub till den, men kom ihåg att den bara har en enda USB-port (även om den har två uttag - så i princip är den en hub redan), man kan inte brassa på med hur många enheter som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Trevligt, jag har 2 frågor.

1. Vet någon om/när nästa batch kommer och hur många som kommer säljas då ?

2. följer operativsystemet med eller måste man tanka och installera det automatiskt ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Tackar :). Det ska gå, men det rekommenderas inte av tillverkarna (en vanlig USB-port lämnar för liten ström (500mA). Enligt dem ska man ha någon form av adapter som ansluten direkt till en strömkälla. Jag använder en USB-laddningsadapter till en läsplatta (5V 700mA).

Okej, tack för svaret:)

HAde lite svårt från början med exakt hur man skulle göra med strömmen, men det var riktigt hjälpande:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Trevligt, jag har 2 frågor.

1. Vet någon om/när nästa batch kommer och hur många som kommer säljas då ?

2. följer operativsystemet med eller måste man tanka och installera det automatiskt ?

1. De blogginlägg jag har läst tyder på att det tillverkas minst 200.000 Raspberry Pi nu framöver och under sommaren och att alla som anmält sig innan ett datum i april (minns inte exakt, kan ha varit den 18:e) kommer att få en dator innan slutet av juni. Det bästa sättet att få information är att ställa sig i kö och att läsa inläggen på www.raspberrypi.org regelbundet.

2. Man måste tanka ner operativsystem själv och lägga in på ett SD-minneskort. Jag använder programmet Fedora Remix installer - det funkar att installera även andra distributioner med denna. Mer info om det här: http://www.raspberrypi.org/archives/805
Jag kör programmet i Fedora på min vanliga dator, det funkade bättre för mig i Linux än i Windows.
Mer information om hur du lägger in operativsystemet på SD-kortet finner du här: http://www.raspberrypi.org/downloads

Skrivet av bourne94:

Okej, tack för svaret:)

HAde lite svårt från början med exakt hur man skulle göra med strömmen, men det var riktigt hjälpande:)

Tänk Iphone-laddare. Vet dock ej om det funkar med en sådan, men principen är densamma.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Japp, det kommer den att funka fint för. Raspberry Pi utvecklades ju från början för att man ska lära sig mer om datorn, så att passa på att lära sig lite Linux är ju perfekt :). Det går bra att köra en USB-hub till den, men kom ihåg att den bara har en enda USB-port (även om den har två uttag - så i princip är den en hub redan), man kan inte brassa på med hur många enheter som helst.

weee då kommer jag nog köra på det, tänkte att i nya lyan inte ha datorn i sovrummet därav koppla RPI till sovrummet o kolla en prinsessa dagbok 1 och 2 :D:D:D
Ah kan nog bli en bra inlärningsenhet!
Ang usb så tänkte jag på tangentbord och ev en extern hhd för filmerna!
Tack som tusan för svaret!

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

1. De blogginlägg jag har läst tyder på att det tillverkas minst 200.000 Raspberry Pi nu framöver och under sommaren och att alla som anmält sig innan ett datum i april (minns inte exakt, kan ha varit den 18:e) kommer att få en dator innan slutet av juni. Det bästa sättet att få information är att ställa sig i kö och att läsa inläggen på www.raspberrypi.org regelbundet.

2. Man måste tanka ner operativsystem själv och lägga in på ett SD-minneskort. Jag använder programmet Fedora Remix installer - det funkar att installera även andra distributioner med denna. Mer info om det här: http://www.raspberrypi.org/archives/805
Jag kör programmet i Fedora på min vanliga dator, det funkade bättre för mig i Linux än i Windows.
Mer information om hur du lägger in operativsystemet på SD-kortet finner du här: http://www.raspberrypi.org/downloads

1. Antar att man får vänta ännu längre då om man inte anmält sig, 200k lär väl gå åt åt alla som har anmält sig.

2. Tack ska kicka vidare på det

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

1. Antar att man får vänta ännu längre då om man inte anmält sig, 200k lär väl gå åt åt alla som har anmält sig.

2. Tack ska kicka vidare på det

Jag väntade i tre månader ungefär på min (anmälde mig i feb), jag tror att det kommer gå snabbare nu när de fått igång produktionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Galet phett! Perfekt för en liten webbserver hemma

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Hur bra klarar den full-HD video, flyter allt bra på den och hur mycket värme generar den?
Funderar på att köpa och montera på en Tv eller göra en liten låda.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke910:

Hur bra klarar den full-HD video, flyter allt bra på den och hur mycket värme generar den?
Funderar på att köpa och montera på en Tv eller göra en liten låda.

Saxat från webbplatsen (http://www.raspberrypi.org/faqs):

"The GPU is capable of BluRay quality playback, using H.264 at 40MBits/s. It has a fast 3D core accessed using the supplied OpenGL ES2.0 and OpenVG libraries."

"The GPU provides Open GL ES 2.0, hardware-accelerated OpenVG, and 1080p30 H.264 high-profile decode.

The GPU is capable of 1Gpixel/s, 1.5Gtexel/s or 24 GFLOPs of general purpose compute and features a bunch of texture filtering and DMA infrastructure.

That is, graphics capabilities are roughly equivalent to Xbox 1 level of performance. Overall real world performance is something like a 300MHz Pentium 2, only with much, much swankier graphics."

Den genererar värme under load såklart, men med tanke på att den endast kräver 5V 700mA (nån som kan räkna ut effekten i huvudet?) är den inget värmeelement direkt. Jag har inte själv kört HD-video med den så jag vet inte hur varm den blir då. Men om du ska bygga in den i en TV, se till så att den inte är nära några varma komponenter och att den får luft. Googla gärna på Raspberry Pi och "cases" så får du ett hum om hur andra gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Den genererar värme under load såklart, men med tanke på att den endast kräver 5V 700mA (nån som kan räkna ut effekten i huvudet?) är den inget värmeelement direkt.

5 * 0,7 = 3,5W, borde väl inte ens kännas fesaljummen?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Om du ändå ställer upp!

1. Vad är det för linux-dist som körs?
2. Går det att få en fungerande apache-webbserver på den?

Jag blev sjukt sugen på att bygga koppla ihop en raspberry pi med en mikroprocessor och/eller en webbkamera, som kan behandla bild/temperatur/etc. och sen lägger upp resultatet på en webbsida.

Mvh,

http://www.youtube.com/watch?v=c5QCoh8S0N4
Är det vad du söker?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;12299744']5 * 0,7 = 3,5W, borde väl inte ens kännas fesaljummen?

Jag kan säga att efter att ha kört HD-filmer på min i XBMC är det knappt så jag kan röra cpun. Kan känna med fingret i ca 2 sekunder innan jag bränner mig. Min kanske är ovanligt varm, vad vet jag :S

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm.. är rätt så säker på att jag kommer ihåg min ellära rätt och uträkningen stämmer. Kanske helt enkelt är så att det blir så varmt på en sån liten krets. Men eftersom den inte har någon kylfläns monterad antar jag att den är designad för att klara det. Vill minnas att jag läste att Arch-imagen klockar upp den i 800MHz som standard då den skall klara det utan problem.

Väntar fortfarande på min inbjudan att få köpa en, lite avundsjuk är man.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Grymt sugen på att bygga en egen bilstereo med en sån här liten pryl

Permalänk
Medlem

Får min i mitten av Juni betalat och klart dock!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av flIpz0R:

VNC-server? Nej, inte egentligen. Jag tänkte mig en apacheserver, så att man kan surfa in på sina filer via webbläsaren, istället för att använda något special vnc-program, även om det i grunden utför samma uppgift. Det som man använder VNC till, dvs grafiskt kunna klicka sig runt i sin dator, har jag inga behov av för detta projekt. Det duger gott med Putty, ssh och scp. Men tack ändå!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Jag ska använda min som mediaspelare över nätverk iaf, är en kille som fixat XBMC till den, han är nästan klar med en liten installationen för sdkortet i windows miljö, såsom jag förstår det behöver man inte ha några linux kunskaper als såvida man inte ska in och mecka.

mer info här: http://www.raspbmc.com/

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag väntade i tre månader ungefär på min (anmälde mig i feb), jag tror att det kommer gå snabbare nu när de fått igång produktionen.

Det kommer säkert gå snabbare denna gång. Undrar hur länge det tar innan nästa batch kommer... jag anmälde mig nu vilket är alldeles för sent men kanske jag har chans att få vid nästa batch efter denna

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

En surfdator för 300kr..

Permalänk
Medlem

Android körs ju på mobiler och surfplattor som är ARM-baserade. Kan inte Rasp köras med Android då?
Borde ju öppna upp för hur många appar som helst. Chrome, Spotify, Skype etc.

Eller Win8 kanske? Den skulle ju komma i en ARM-version vad jag förstod det som....

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Android körs ju på mobiler och surfplattor som är ARM-baserade. Kan inte Rasp köras med Android då?
Borde ju öppna upp för hur många appar som helst. Chrome, Spotify, Skype etc.

Eller Win8 kanske? Den skulle ju komma i en ARM-version vad jag förstod det som....

Win 8 skulle nog inte fungera pga av det enbart är 256 mb ram minne, men android skulle nog inte vara några problem.
Rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Eftersom processorn är ARM-baserad fungerar inte x86-applikationer. Programvaran måste kompileras för ARM. Vad jag vet finns ingen spotifyklient som är anpassad till Raspberry Pi i nuläget, men i princip skulle den kunna göra allt.

Om det finns intresse för det så borde jag kunna fixa detta, måste bara kolla upp hur det är med rättigheterna.

Edit: Finns tydligen redan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skogsmulletrance:

Win 8 skulle nog inte fungera pga av det enbart är 256 mb ram minne, men android skulle nog inte vara några problem.
Rätta mig om jag har fel?

Det finns redan Android för Rassbarry.

Edit: Nu jobbar jag dagligen med assembler programmering av just ARM cpus så jag kanske är lite nördig. Jag älskar min Rassbarry men för en del kanske detta kan vara ett alternativ: http://www.bit-tech.net/news/hardware/2012/05/23/via-apc-8750... Kommer nog bli en sådan också här hemma i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Det finns redan Android för Rassbarry.

Edit: Nu jobbar jag dagligen med assembler programmering av just ARM cpus så jag kanske är lite nördig. Jag älskar min Rassbarry men för en del kanske detta kan vara ett alternativ: http://www.bit-tech.net/news/hardware/2012/05/23/via-apc-8750... Kommer nog bli en sådan också här hemma i alla fall.

VIAn såg riktigt intressant ut! Bättre strömförsörjning, fläktkontakt etc.
Gillar fjärde bilden där dem jämför storleken med en banan http://apc.io/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

VNC-server? Nej, inte egentligen. Jag tänkte mig en apacheserver, så att man kan surfa in på sina filer via webbläsaren, istället för att använda något special vnc-program, även om det i grunden utför samma uppgift. Det som man använder VNC till, dvs grafiskt kunna klicka sig runt i sin dator, har jag inga behov av för detta projekt. Det duger gott med Putty, ssh och scp. Men tack ändå!

here ya go! http://www.youtube.com/watch?v=4OyJVDhoN0A&feature=g-u-u

Visa signatur

Citera för svar!