SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk
Medlem

Anidees AI6 - bygglogg

Hej allihop,

Efter några önskemål i en tidigare tråd (#12154621), så tänkte jag lägga upp ett galleri som huvudsakligen visar chassit från de nya tillverkarna anidees, och ge lite korta synpunkter på hur chassit var att arbeta med.

Hårdvaran är som följer:
anidees AI-6B
Seasonic X-850 Gold
ASUS P5E WS PRO
Intel Core 2 Quad Q6700 @ 3,1GHz
Prolimatech Megahalems Black
4GB OCZ Reaper DDR2
Gigabyte GTX 460 OC
Samsung 830 120GB
Innovatek HDM E, hårddiskkylare
Western Digital Caviar Green 500GB
Asus Xonar Essence STX
Noiseblocker Black Silent Pro, 120mm, 900 rpm
Noiseblocker Black Silent Pro, 120mm, 600-1500 PWM
Zaward Golf Fan 3, 140mm, 800 rpm

Några korta plus och minus:

+ Design. Enkelt, stilrent, front i borstad aluminium.
+ Plats för 6 140 mm fläktar (alt. 120mm), plus en 120mm på baksidan.
+ Hyfsat med plats för kabeldragning, ifall man inte har extra ljuddämpning
+ Tyst. Jag har i och för sig bytt ut de medföljande fläktarna mot lågvarviga Noiseblocker, men chassit känns gediget och inget som skramlar.
+ Hårddiskburen går att ta bort

- Dammfilterna är ej avtagbara, åtminstone inte enkelt
- Översta platsen 3,5-platsen går ej att ta bort
- För att installera två fläktar i botten krävs lite meckande.

Hör gärna av er ifall ni har frågor kring chassit eller någon av de andra delarna.

Anidees AI6 - bygglogg

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk

5 p för bra beskrivningar, bra med bilder och att du faktiskt la upp ett galleri för oss intresserade

EDIT: Snabb fråga också. Du skrev att frontgallret inte var lätt att ta bort? På denna bild(http://anidees.com/images/products/highlights/7.jpg) så ser det ju ut som det är skitlätt :P. Men det är det alltså inte?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för betyget! Jag skrev faktiskt till dem och frågade om det:

"On your Product Highlight page, you indicate that the front mesh is easily removable without removing the entire front panel. Is this actually the case? Because on my case, the metallic mesh is bent around a plastic frame, which in turn is fastened to the front panel with two screws.

<anidees>sorry to confuse you, if you want to remove the front mesh, the front panel need to remove first, and then unscrew the 2 screws. please refer to photo 3."

Så det är nog inte bara jag som är trög Å andra sidan så funkar det ganska bra att rensa det med tryckluft ändå.

Skrivet av Kebabhyvlarn:

5 p för bra beskrivningar, bra med bilder och att du faktiskt la upp ett galleri för oss intresserade

EDIT: Snabb fråga också. Du skrev att frontgallret inte var lätt att ta bort? På denna bild(http://anidees.com/images/products/highlights/7.jpg) så ser det ju ut som det är skitlätt :P. Men det är det alltså inte?

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Skrivet av ekscha:

Tack för betyget! Jag skrev faktiskt till dem och frågade om det:

"On your Product Highlight page, you indicate that the front mesh is easily removable without removing the entire front panel. Is this actually the case? Because on my case, the metallic mesh is bent around a plastic frame, which in turn is fastened to the front panel with two screws.

<anidees>sorry to confuse you, if you want to remove the front mesh, the front panel need to remove first, and then unscrew the 2 screws. please refer to photo 3."

Så det är nog inte bara jag som är trög Å andra sidan så funkar det ganska bra att rensa det med tryckluft ändå.

Ah, okej :). Nåja, chassit är iaf ett av de snyggaste jag har sett.

Visa signatur
Permalänk

det var ett riktigt fint chassi! gillar även minnena vad gick lådan på? ;o

Permalänk
Medlem

Lådan gick lös på 139 EUR, inklusive ljuddämpning. Jag tror att standardversion ligger på 109.

Skrivet av jaghetermicke:

det var ett riktigt fint chassi! gillar även minnena vad gick lådan på? ;o

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett riktigt stiligt chassit det där, skulle se att Jonas tar en titt på det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Batman:

Det är ett riktigt stiligt chassit det där, skulle se att Jonas tar en titt på det

Vet att insidan är i princip likadan som på Nexus Prominent R.
Sedan så finns ju denna tråd : http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/1066511-chassi-r.... Vi har försökt att få en recension.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vet att insidan är i princip likadan som på Nexus Prominent R.

I så fall låter det ju inget vidare om det stämmer

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

I så fall låter det ju inget vidare om det stämmer

Jaså? Hårdiskvaggorna är bättre i Anidees, då de är tillverkade i metall. Skulle tro att det är mer plats för kablar på baksidan. Och det finns inga snabbfästen. Alltså, raka motsatsen mot Nexus chassit.
Det är bara insidan, själva formen på moderkortsplåten som är samma, menade jag Formulerade mig lite dåligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Jaså? Hårdiskvaggorna är bättre i Anidees, då de är tillverkade i metall. Skulle tro att det är mer plats för kablar på baksidan. Och det finns inga snabbfästen. Alltså, raka motsatsen mot Nexus chassit.
Det är bara insidan, själva formen på moderkortsplåten som är samma, menade jag Formulerade mig lite dåligt.

Ja ok. Trodde det bara var ren copy rakt av. Fanns ju en del aspekter i Nexus chassit som andades low-budget lång väg, som snabbfästena och HD-vaggorna som du nämnde. Då vart det ju genast mycket bättre

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Batman:

Ja ok. Trodde det bara var ren copy rakt av. Fanns ju en del aspekter i Nexus chassit som andades low-budget lång väg, som snabbfästena och HD-vaggorna som du nämnde. Då vart det ju genast mycket bättre

Yes. Vad jag tänker på mest är hur kylningen är i Anidees-chassit. Känns ju som att de borde vara bra, då man kan installera 6x 140 mm fläktar och 1x 120 mm fläkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Yes. Vad jag tänker på mest är hur kylningen är i Anidees-chassit. Känns ju som att de borde vara bra, då man kan installera 6x 140 mm fläktar och 1x 120 mm fläkt.

Lite synd som jag reagerat på är att fläktfiltret i fronten inte verkar vara så lättåtkomligt. Har du nån ide om hur många fläktfilter som finns, och om dom är lätta att komma åt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Batman:

Lite synd som jag reagerat på är att fläktfiltret i fronten inte verkar vara så lättåtkomligt. Har du nån ide om hur många fläktfilter som finns, och om dom är lätta att komma åt?

Titta i galleriet I botten så är det liknande ett fläktfilter som täcker nätagg insuget och alternativt 2 fläktar.

Btw sorry för OffT Ts!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Off-topic: Jag är nog av åsikten att "fläktfilter" bestående av plåtmesh som inte på ett mycket enkelt sätt går att lossa inte borde få kallas fläktfilter.

Fläktfilter för -mig- skall vara något liknande det som finns på exempelvis Fortress 2-chassit, något man enkelt drar ut från chassit, helst av något "tygliknande" material som enkelt kan tvättas i rinnande vatten. ( se bild )

Utöver det så verkar chassit väldigt trevligt och framför allt mycket designmässigt tilltalande. Stilren!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||