Följ Black Week på SweClockers

Köpa ny bil eller leasa via företaget?

Permalänk
Medlem

Köpa ny bil eller leasa via företaget?

Hej!

Hade tänkt sälja iväg pärlan nu och tänkte höra med folk som har erfarenhet av att leasa bilar via företaget om det är värt? hur mycket bör du tjäna för att det ska bli en rimlig månadskostnad osv?

Före skatt i dagsläget tjänar jag kring 30k (olika då jag jobbar skift).

Hade inte tänkt mig en värstingbil eller så, en Passat, v70 eller något liknande...

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Tjänstebil är generellt sett mest värt om du s.a.s. inte har rätt att förfoga över de bakomliggande pengarna som firman betalar för själva bilen. Den enda kostnaden som du drabbas av privat blir ju då förmånsvärdet. Generellt sett är förmånsbil rätt nice. Framförallt om firman därtill betalar all bensin.

En normalutrustad V70 (typ D3/4 med automat + krimskrams) kostar i princip ingenting att ha som förmånsbil (med din marginalskatt pratar vi förmodligen typ 2-3k i månaden). Se; http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/bilformansberakni... .

Nu är de inte speciellt dyra att köpa privat heller. Men att spara de 350´~ i kapital och istället finansiera bilen löpande är ju rätt tacksamt och ger dig möjligheter att placera pengarna på börsen t ex.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag antar att jag måste kontakta en bilfirma i stan som leasar för att kunna få rätt priser, tror de flesta handlare vi har kontakt med är i stockholmsområdet och jag bor och jobbar i umeå.

Det gör ingen skillnad att man jobbar statligt antar jag?

Visa signatur

System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad alls. Vad gäller priserna så har stora arbetsgivare ofta ett ramavtal med generalagenterna. Dessa brukar innebära att man har cirka 10-20% på bilarna samt extrautrustning. Detta påverkar inte din privata kostnad i och med att förmånsvärdet beräknas på listpris. Men, det innebär ofta att om du har säg 10 basbelopp att leka med (450' för enkelhetens skull), så har du i praktiken möjlighet att plocka ut en bil för över 500' listpris. Men, du får ju givetvis skatta för det.

Synd att du jobbar offentligt, då kommer du garanterat att få pröjsa för all extrautrustning. Annars kan det vara en rätt tacksam grej för bilhandlaren att glömma att nämna...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag blir inte klok på kalkyler på t.ex volvos hemsida och så, tror inte de stämmer överens så mycket med verkligheten för mig.

Vad skulle ni gissa att en V50/70 skulle landa på för mig som har ca 29-30k i månaden före skatt? Skulle det vara en acceptabel kostnad?

Någon som har koll kanske kan få fram en vettig summa...

Visa signatur

Permalänk

Använd oggans länk ovan till skatteverket och räkna ut förmånsvärdet där, det är enkelt. Det kanske blir 3-4 tusen/mån.

Sedan tar du din marginalskatt (dvs 33% eller vad den nu är) och multiplicerar den med förmånsvärdet - tex 0,33*4000=1320kr som då blir din månadskostnad.

Sedan tillkommer själva leasingkostnaden men det är vanligt att arbetsgivaren står för den om man har rätt till förmånen tjänstebil. Dock ska man ha klart för sig att bilen innebär en kostnad för arbetsgivaren, dessa pengar skulle man i teorin lika gärna kunna plocka ut i lön istället.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Bukar inte sånt här vara baserat på ens lön? eller tar man bara med lön för att kika hur mycket man har kvar efter marginalskatten samt leasingkostnad?

Låter lite väl billigt om en V50 skulle gå lös på ca 2k i månaden eller är det rimligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att jag i princip inte kör något i tjänsten, så blir bara jag som betalar för bensin och inget via företaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Principen är ju förmånsvärde * din marginalskatt. Bygg lite bilar på respektive tillverkares hemsida. Du får ut ett förmånsvärde per månad, multiplicera detta med din marginalskatt och du är golden precis som fastforward säger. Det du får räkna in är ju att det förmånsgrundande beloppet läggs som en "spöklön" på din inkomst av tjänst, därmed ska du även räkna in det årliga förmånsvärdet vid bestämmande av marginalskatt.

Tjänstebil är ofta en pruttbillig lösning i Sverige, så några tusen för en V50 (som i och för sig är en riktig skitbil med diverse kvalitetsproblem) är absolut inte omöjligt! Fördelen med att arbetsgivaren betalar ens bensin (tjänste- och privatkörning) är ju att även fast man toppar marginalskatten så ger det ändå en substantiell rabatt mot att köpa drivmedlet privat.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Har kontaktat en utav våra Volvo leverantörer nu och ska snacka med honom i eftermiddag, han sa via mail att de hade bra delas på V70 samt v60, någon som rekommenderar någon utav dom eller någon annan?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer bilen att innebära något avdrag på din lön ifrån företaget? Eftersom det är en kostnad för företaget är det vanligt att denna kostnad kommet att neutraliseras genom ett lika stort avdrag på bruttolönen. Om inget löneavdrag finns så borde du egentligen kunna plocka ut denna förmån som lön istället. Värt att tänka på bara!
Sen brukar det generellt bli lite billigare i alla fall genom företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fått en offert från bolaget vi har avtal med och det verkar bli bra mycket dyrare än de uträkningar jag fått av er?

Är det bolaget man leasar från som satt den så kallade Leaseavgiften? Bara den enligt offerten ligger på över 3700kr + förmånsvärdet, så totalsumman för mig skulle ligga på 4397~ kr för en Volvo v60 momentum?

Nu skrev han i offerten att den gick på ca 300k men på volvos hemsida så gick den på ca 244k så han har lagt dit en hel del utrustning men det skiljer inte så mycket i månadskostnaden ändå...

Bilmodell Volvo V60 DRIVe Momentum
Förmånsvärde 44 800 kr/år 3 733 kr/mån
RSV-pris 282 000 kr
Förmånsgrundande belopp 301 624 kr
Avtalstid 36 månader
Total körsträcka 1 500 mil/år
Varav i tjänstkörning mil/år
Drivmedelsförbrukning 4,5 lit/100 km
CO2 utsläpp 119 g/km
Drivmedelspris (Diesel) 14,19 kr/lit

-------------------------------------------------

Service, rep, däck 6 150 kr/år
Fordonsskatt 65 kr/år
Fordonsförsäkring 3 360 kr/år
Administrationsavgift 1 044 kr/år
Leaseavgift (37 093 kr/år) inkl. halv moms 41 730 kr/år 3 478 kr/mån
Diverse bilkostnader (självrisk, hyrbil e.dy.) 1 125 kr/år
Övrig moms 6 717 kr/år
Summa 60 191 kr/år 5 016 kr/mån

--------------------------------------------------------
Bilkostnader 60 191 kr/år
Sociala avgifter FMV 14 076 kr/år
Summa 74 267 kr/år
Beräknat bruttolöneavdrag * 56 511 kr/år 4 709 kr/mån

-------------------------------------------------------------------------------------------

Löneavdrag efter skatt 38 428 kr/år
Skatt på förmånsvärde 14 336 kr/år
Summa före milersättning 52 764 kr/år 4 397 kr/mån
Skattefri milersättning kr/år
Milersättning beskattad kr/år
Summa exkl. drivmedel 52 764 kr/år 4 397 kr/mån
Drivmedelskostnad 9 578 kr/år
Summa inkl. drivmedel 62 342 kr/år 5 195 kr/mån

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag tidigare inte varit med om att man gjort löneavdrag för själva förmånsbilen. I min värld så ger man en anställd en förmånsbil _istället_ för löneförhöjning. Weird...

Såhär tänker jag;

Förmånsvärdet är så att säga det 'värde' som du som privatperson får ut för att bolaget står för kostnader som bilen tar i anspråk. Därför skall du som privatperson beskattas för detta, ty de pengar som betalar de kostnaderna kommer ifrån den juridiska person du är anställd av.

Vad jag vidare förstod så skulle du betala drivmedelskostnaderna själv (inte firman) - således bör du ju rimligen inte beskattas på någon schablonmässig grund för detta.

Därför tänker jag mig att totalkostnaden för dig är "löneavdrag efter skatt", eller?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så förstod jag inte offerten och vissa summor som de lagt med på denna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du som köpare är intresserad är ju vad bilen kostar i kronor. Du vill ju veta vad du får in inom gränserna din arbetsgivare har angivit. Sedan skiter du ju i resten. Vad det kommer att kosta dig i månaden är enkelt att räkna ut enligt skatteverkets formel.

Det är inte heller du som beställer bilen, utan du vidarebefordrar endast offerten. Myndigheten har garanterat ansvariga som sköter detta.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Mmm, ska ringa och prata med säljaren igen imorn för lite mer info, har även kontaktat våra leverantörer för toyota för att kika på en Avensis Business, mycket billigare bil även om man väljer en massa tillval.

Visa signatur