Moped Klass II förarbevis och försäkring?

Permalänk

Moped Klass II förarbevis och försäkring?

Kanske inte rätt forum att fråga den här frågan men finns mycket vettigt folk här så hoppas någon vet. Är så att jag fyllde år ett tag efter lagen om förabevis till moped men som jag fattat det så är det ingen som någonsin kollar detta, men hur funkar det om man skulle krocka eller dylikt gäller försäkring då om man inte har förarbevis och vad är påföljderna om man skulle åka fast? Känns rätt dumt att skaffa ett om man ska åka ute på landet är ändå 2 k för ett förarbevis, tack på förhand. Hoppas inte den här tråden bryter mot någon forumregel annars får mod plocka bort.

Permalänk

Du blir straffad för olovligkörning, får böter och risk för att inte få ta körkortet när du fyller 18år. Risken är också att din försäkring inte gäller vilket är tråkigt om du orsakar skada på någon annan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Ok var främst det med försäkring ja va rädd för, jobbigt om man skulle skada nån och blir tvungen att betala för resten av livet, får bli ett förabevis i guess.

Permalänk
Medlem

Det är rätt skönt att slippa oroa sig, och som DasBoot sa så gäller med största sannolikhet inte försäkringen om du kör utan förarbevis.

kunskapsprov + förarbevis = 250 +150 = 400 kr
sedan tillkommer någon bok samt alt något testprov på datorn, bok borde gå att köpa/få begagnat.
Är du någolunda normalbegåvad så klara du att läsa in teorin på egenhand, och vid oklarheter läsa/fråga på dvs forum, vet att körkortsfrågor har diskuterats på bland annat flashback.

så du borde kunna få kortet under 1000 kr eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Inget körkort = ingen försäkring i världen som kommer täcka dig då och detta gäller bil,mc,moped,traktor,lastbil,etc.
Och det att det inte är nån som kollar kan jag inte hålla med om i alla fall här i närke där dom brukar stå minst ett par månader utanför,nära skolor och stoppa alla mopeder och kolla allt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Det är rätt skönt att slippa oroa sig, och som DasBoot sa så gäller med största sannolikhet inte försäkringen om du kör utan förarbevis.

kunskapsprov + förarbevis = 250 +150 = 400 kr
sedan tillkommer någon bok samt alt något testprov på datorn, bok borde gå att köpa/få begagnat.
Är du någolunda normalbegåvad så klara du att läsa in teorin på egenhand, och vid oklarheter läsa/fråga på dvs forum, vet att körkortsfrågor har diskuterats på bland annat flashback.

så du borde kunna få kortet under 1000 kr eller har jag missat något?

Man måste ha gått utbildningen med för att få göra prov och den kostar ca. +-2000kr.

Permalänk
Skrivet av Murmelmannen:

Kanske inte rätt forum att fråga den här frågan men finns mycket vettigt folk här så hoppas någon vet. Är så att jag fyllde år ett tag efter lagen om förabevis till moped men som jag fattat det så är det ingen som någonsin kollar detta, men hur funkar det om man skulle krocka eller dylikt gäller försäkring då om man inte har förarbevis och vad är påföljderna om man skulle åka fast? Känns rätt dumt att skaffa ett om man ska åka ute på landet är ändå 2 k för ett förarbevis, tack på förhand. Hoppas inte den här tråden bryter mot någon forumregel annars får mod plocka bort.

Vad jag vet så gäller inte försäkringen, är så gott som säker på det.

Visa signatur

Bitfenix Merc Alpha | i5 3570K @3,4Ghz | KFA2 GTX570 | Corsair 8GB Vengeance | FSP 700W | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Det finns inte ett försäkringsbolag som täcker någonting om föraren saknar körkort.
Varken i svedala heller i 90% av alla andra länder visst det kanske kan finnas nåt i africa heller så men tvivlar på det.
Tex Ryssland har ju nästintill infört krav på att man ska ha kamera monterat i,på bil,mc,etc och har du ej det på dom få bolag som täcker utan kamera så kostar det väldigt många gånger mer i premie.

Så med andra ord är jag 100% säker på att INGET försäkringsbolag som trådskaparen kan teckna för att köra moppe i svedala kommer vara giltig om denne kör utan körkort.
Sen försöker ju alla jävla bolag att slingra sig undan att betala ett öre så länge dom bara kan i majoriteten av alla fall det är ju nu mer standard att man får kämpa sig till ersättningar från dessa frb maffiosos.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Säker på att du ska ha klass 2? Det känns bara sorgligt att folk ska betala försäkring och förarbevis för att bli omkörda av cyklar på cykelbanan...

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Säker på att du ska ha klass 2? Det känns bara sorgligt att folk ska betala försäkring och förarbevis för att bli omkörda av cyklar på cykelbanan...

Hmm nu förstår jag inte riktigt. Jag förstår inte varför folk skaffar klass 1 finns nästan inga fördelar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeezZ:

Hmm nu förstår jag inte riktigt. Jag förstår inte varför folk skaffar klass 1 finns nästan inga fördelar..

Förutom att du får köra 20 km/h snabbare och skjutsa folk över 10 år.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Förutom att du får köra 20 km/h snabbare och skjutsa folk över 10 år.

15km snabbare om man inte har en kinamoppe, men min moppe går 60 så att köra 15km snabbare då är inte så stor fördel. Skjutsa folk över 10 gör jag ändå fast man behöver inte skjutsa folk så ofta så det ser jag heller inte som en stor fördel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeezZ:

15km snabbare om man inte har en kinamoppe, men min moppe går 60 så att köra 15km snabbare då är inte så stor fördel. Skjutsa folk över 10 gör jag ändå fast man behöver inte skjutsa folk så ofta så det ser jag heller inte som en stor fördel

Tänker du köra fort kan du lika gärna skita i licens över huvud taget inget gäller för trimmade moppar.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeezZ:

Haha, det här är ju underbart!
Skit i moppen mannen, gå rakt på en vråltrimmad 240! Körkortet är inte så nödvändigt.

Nästa gång du ser en betongsugga, väja inte för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Tänker du köra fort kan du lika gärna skita i licens över huvud taget inget gäller för trimmade moppar.

Precis det gäller för klass1 mopeder också och nästan alla här kör med mopeder som är trimmade på något sätt. Jag känner inte att det är någon större ide att ligga i 30 hela tiden när man har kapacitet att köra snabbare. Sen så kan jag inte göra så jävla mycket åt att moppen är trimmad. Det är billigare att betala böter än att lämna in moppen och få den pluggad. Men det är större chans att åka fast med en klass 1 eftersom du kör på vägen mycket mer. Och ärligt talat det suger att köra på vägen när det är en stor väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Haha, det här är ju underbart!
Skit i moppen mannen, gå rakt på en vråltrimmad 240! Körkortet är inte så nödvändigt.

Nästa gång du ser en betongsugga, väja inte för den.

Vad i hela världen snackar du om...?

Permalänk
Skrivet av AddeezZ:

Bara för att din moppe gör 60km/h så får du inte köra så fort. Vilket är en fördel med klass 1 då du lagligt får köra 45km/h. Sen att skjutsa folk är väll ingen big deal. Men är fortfarande billigare att ta klass 1 än klass 2 + böter.

Nu har ju jag B kort men hade jag varit 16 så hade jag valt klass 1 utan att tveka.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Inget körkort = ingen försäkring i världen som kommer täcka dig då och detta gäller bil,mc,moped,traktor,lastbil,etc.
Och det att det inte är nån som kollar kan jag inte hålla med om i alla fall här i närke där dom brukar stå minst ett par månader utanför,nära skolor och stoppa alla mopeder och kolla allt.

Vanligt skitsnack på internet;) ... Försäkringen täcker din motparts fordon samt personskador om du inte varit rattfull, blir dömd för grov vårdslöshet i trafik eller haft uppsåt att orsaka olyckan. (Olovlig är inte vårdslöshet i trafik).
Du kan dock bli återbetalingskyldig på ett maxbelopp av ~4000kr (kommer inte ihåg exakt siffra).

Permalänk
Medlem

Ett litet förtydligande behövs tydligen.
Enligt lag så ska man kunna teckna en trafikförsäkring utan att ha körkort (dock finns det ej något i lagen om pris vilket innebär svindyrt) all annan försäkring är det upp till bolagen att besluta om dom vill teckna heller inte (hel,halv,glass,etc).

Problemen kommer ju när det är en förare utan giltigt körkort som kör ett fordon vid en eventuell olycka då det fordonet räknas som oförsäkrat eftersom en utan körkort körde fordonet.
Och utan en giltig försäkring står du helt rättslös vid en olycka och kommer inte att få ett öre för skador på fordonet heller person(er) i det fordonet.

Det finns ett sätt som försäkringen inte slutar gälla för och det är om den körkortslöse är den som orsakat olyckan så kommer försäkringen att gälla som vanligt för allt på motpartens fordon,person(er).
Sen kanske motparten får ut på andra försäkringar som liv,skade,etc om denne får skador som trafik inte täcker osv och i båda dessa fall så KOMMER ditt och motpartnerns försäkringsbolag hålla dig personligt ersättningsskyldig på det ersättningsbelopp som motpartnern får utdelad.

Tänk då på att det inte bara behöver stanna vid materiella skador (billigt) utan innefattar läkarvård (med allt vad det innebär och är dyrt) och i värsta fall även rehabhilitering (svindyrt).

Så en sammanfattning du får inget för skador på ditt fordon heller dina egna skador och alla eventuella utbetalningar till annan part är det du som till slut får betala (vilket kan hamna på ett belopp med många nollor i).

En person här i trakten som kört länge utan kort (10+ år) blev vållande till en olycka (en av väldigt många men den enda han inte lyckats smita från) som inte var så allvarlig.
Det vart plastskador (och en del plåt men det är ju plasten som är dyr) på nån nyare bil som gick på runt 25000:- att fixa och en bruten tumme för den föraren (båda bilarna var körbara efteråt dock).
Han själv hade smitit om han inte hade slagit i huvudet i rutan (inget bälte) och var utslagen i 25-30min, han vaknade nån min innan ambulans,polis kom dit (och just detta är varför han kört utan KK då det knappt finns några poliser här utom en dag i veckan och det tar dom en halv timme att komma hit) och började direkt att fumla kring ratten och letade efter nyckeln men ett vittne (en kompis) stod och höll koll på honom (och hade nycklarna) dels pga av att han var utslagen och dels för att han visste att han skulle smita om han vakna.

Allt som allt så har han nu efter ett par år (3-4år) betalat av allt som var på runt 38000:-
Summan var att han fick betala hela summan av vad det gick på att laga den andra bilen 25000:-
Böterna vart 4-5000:- nånting har jag för mig och resten var för tummen som personen fortfarande har lite problem med värk i efter han har jobbat mycket.

Maxbelopp på ~4000:- är rent ut sagt bullshit!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Bara för att din moppe gör 60km/h så får du inte köra så fort. Vilket är en fördel med klass 1 då du lagligt får köra 45km/h. Sen att skjutsa folk är väll ingen big deal. Men är fortfarande billigare att ta klass 1 än klass 2 + böter.

Nu har ju jag B kort men hade jag varit 16 så hade jag valt klass 1 utan att tveka.

Även om jag kör 5 km/h så får jag ändå böter om polisen testkör moppen. Mina kompisar som tagit AM kan jag säga att dom har lagt ner betydligt mycket mer pengar än mig.. Jag kommer ha några tusen extra till en fin bil. Men om man tycker det är viktigare att ha en fin moppe och ett körkort istället för förarbevis så visst varför inte. Klass 1 har alla fördelar i livet! Du får tillochmed skjutsa en person "lagligt"!!! !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Maxbelopp på ~4000:- är rent ut sagt bullshit!

Saxat Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2006 är återkravet högst 3970 kronor och för år 2007 är det 4030 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet. Desamma gäller för utan körkort. Nu är jag inte helt 100 på om det är trafikdelen i det försäkrade bolaget eller om tff träder in i stället. (2012 är det runt 4000-5000)

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande. Dvs olovlig är INTE medräknad, men du får gärna bifoga nån lagtext/vilkor som säger anorlunda.
Att du skulle få bekosta dina egna skador vet jag inte vart du fått ifrån? Spelar ingen roll om man påtänd/full med stulet fordon o smäller rakt in i en bergväg o blir ett vårdpaket, du kommer ändå ha "fri" sjukvård o inte få miljonbelop i räkning, sen att man inte är berättigad sveda o verk mm är en annan historia. Egna fordonet ersätts ej(aldrig i nått fall med bristande kk/förs.).

Att motpartnern / bolag skulle kräva återbetalning via stämmningar etc är till viss mån rätt, men då faller man tbx på vårdslöshet för att det ska gå igenom. Låter onekligen som personen i din trakt faller under detta, kanske även påverkad vid tillfället?.

Kortfattat: Kör du utan kort men i övrigt lagligt o orsakar skada pga olycka täcker försäkringen motpartnern fordon/person.
Kör du i 200 genom ett samhälle o smäller blir det att pynta själv.