Canon picture style problem med video (dynamic range)

Permalänk

Canon picture style problem med video (dynamic range)

Hej, jag testade idag att följa denna sidas tips:
http://vimeo.com/7256322#at=0
Tanken är att öka min kameras dynamiska omfång (canon 550d) genom att stänga av ökad kontrast och liknande i behandlingen från rådata till t.ex. den färdiga filmfilen. Min egentliga fråga står i stycke tre.

Detta fungerar bra för .jpg bilder, samt verkar även ändra hur råformat bilder behandlas? Gjorde ett litet test och där blev bilderna olika i råformat när jag fotade i den normala "picture style" samt i "super flat" som jag lagt in på "user defined 3". Däremot blev båda likvärdiga enligt mig efter behandling i PS.

Min fråga är egentligen vad jag ska göra för att få bättre dynamiskt omfång i film. För när jag filmar och ändrar profil till t.ex. "Faithful" får jag klart sämre omfång, men mellan normal och super flat blir det ingen som helst skillnad i film. Däremot stor skillnad vid .jpg fotografering. Det är betydligt sämre omfång vid videoinspelning. Riktigt dåligt skulle jag säga till och med.

Jag har laddat upp mina testbilder och de finns här och man ser på filnamnet vad bilden föreställer.
http://www.speedyshare.com/PSgjn/download/DynamicRange.zip

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Har 550D "highlight tone priority" i menyerna? Minsta iso blir 2oo istället för 100

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Har 550D "highlight priority" i menyerna? Minsta iso blir 2oo istället för 100

Hittade "highlight priority" undangömt i custom functions menyn. Däremot tycker jag inte att det blev så mycket bättre utav det? Visst kom mer detaljer fram i de ljusa partierna, men allt annat blev brusigare samt lite mörkare. Men ska testa lite mer, verkar helt klart intressant! Verkar även fungera i film, vilket var det jag var ute efter. Fortfarande betydligt sämre omfång i film än vid raw foto däremot. Skulle den nedladdade profilen "super flat" fungera i film hade det gjort stor skillnad. Som jag förstod det ska den göra det, så antingen gör jag något fel eller så fungerar det annorlunda till min kamera (550d) än 7d som guiden var gjord för.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |