Podcast 1: "Testing... testing. Premiär!"

Permalänk
Medlem

Funkar i FF här också!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Den här gången blir det direktnedladdning för alla med Internet Explorer, då det inte finns stöd för *.ogg. Vi testade *.mp3 först, men det fungerar inte i Firefox.. Faktum är att det inte finns ett enda ljudformat som går i alla webbläsare, så till nästa avsnitt blir det ett system med olika filer för olika webbläsare. Smidigt.

Givetvis upphör inte Fredagspanelen, det är ju en av de första grejerna vi säger! Det kan dock tänkas att vissa frågelådor blir i ljudform, då det är lättare att plocka in "experter" och att hantera komplicerade ämnen jämfört med videon. Dessutom hinner vi förhoppningsvis med lite fler avsnitt, då det framför allt är tiden som sätter krokben just nu.

Ni måste enkoda er podcast i både ogg och mp3 format om ni ska ha uppspelning direkt i webbläsaren. Bäst är nog att bara direktlänka till en ogg eller mp3 så får besökaren ladda ner filen istället.

Vill ni ha det direkt i webbläsaren så ska koden se ut så här ungefär :

<audio controls preload="auto" autobuffer>
  <source src="elvis.mp3" />
  <source src="elvis.ogg" />
  <!-- now include flash fall back -->
</audio>

Mer info:
http://html5doctor.com/native-audio-in-the-browser/

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

blir att lägga till denna i listan över podcasts man lyssnar på !

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kommer detta vara istället för fredagspanelen? Kommer den vara längre, uppemot en timma ungefär?

Permalänk
Medlem

Gillar eran ide skarpt!!

Jag heter Kjell i andra namn.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

När kommer iTunes releasen?

Permalänk
Medlem

puss o kram???

Permalänk
Medlem

Ni borde testa att göra det här live med en chatt där man kan ställa frågor och kommentera samtidigt.

Permalänk
Medlem

bläbläblä det ska va ånglok

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Medlem

Sweclockers fortsätter att leverera!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Detta är jättebra. Nu kan jag göra annat samtidigt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nån mer som får klipp-ljud? Några exempel:
12:42
12:46
14:15
14:16
Får problemet i både VLC och MPL-HC.

Permalänk

Jättebra idé, det tycker jag verkligen. Dock måste jag erkänna att jag tycker att kvaliteten på era mikrofoner är bristfällig. Givetvis hör man vad ni säger, men emellanåt kan jag tycka att det är störigt att kvaliteten inte är på topp samt att det känns som volymen, på era mikrofoner, väljer att gå lite upp och ner vid vissa tillfällen. Ingenting som är jättemärkbart, men tillräckligt för att vara störigt.

Kortfattat:

• Bra initiativ och väldigt bra programidé, jag kommer definitivt att följa era podcasts

• Lite bristfällig ljudkvalitet

Permalänk
Medlem

Bra idé, va riktigt skönt att ha igång den i bakgrunden!

Permalänk
Medlem

Kommer absolut att följa om den släpps på itunes.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

Blir det iTunes podcast också? Hade varit succé att lyssna på er via iPhone. Dvs. att man slipper allt manuellt arbete och får nytt och fräscht avsnitt varje gång jag synkar till iTunes.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Det var väldans vad många bollar redaktionen verkar ha i luften, projekt efter projekt, väldigt kul att se! Den här idén är inte sämre den, perfekt att lyssna på när man sitter just på tåget.

Keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Uttalar det "skäll" fast det kanske borde vara "kjell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Ja, tack! Jag håller med. Det går att importera manuellt nu, men jag får inte till det att synka över till telefonen.
"Officiallt stöd" för iTunes skulle alltså vara prima skinka, jappjapp.

http://www.apple.com/itunes/podcasts/specs.html

Där finns information om hur man gör.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

uttalar nog shell som 'shell', men jag har för mig att det typ är engelskt uttal och att det egentligen heter 'chell', jfr med ex skjul som uttalas med 'ch' på svenska...

Skrivet av Spixel:

Älskar det, gå gärna hur mycket mycket off topic som helst och dra upp på tiden, älskar er och kan lyssnar på er hela dagen, fredagspanelen kan ni ha för mer seriösa saker.

Håller fullständigt med spixel, ni är så sjukt härliga! Sänd så många som ni kan spruta ut, bara det inte går åt på fredagspanelen eller något annat. Off topics är ju såå himla roliga också! Det efter shell-snacket gjorde min kväll.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

När de sa "sluta titta på skärmen" så tänkte jag mig inte för utan tryckte bort webbläsaren... och det blev tyst.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Shell ska ju uttalas som "Kjell" och det är även det jag gör. Annars är ju arkitekt en klassiker. Personligen uttalar jag det arkitekt, men känner flera som uttalar det arkjitekt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr inte som om podcasts är något för mig, orkade inte lyssna mer än ca 10min ens på era trevliga röster.

Står i och för sig inte ut med "riktig" pratradio heller så inget ont om erat försök här. Kul för dom som gillar det och så länge det inte ersätter saker som fredagspanelen och liknande så kör på bara!

Fungerar för övrigt utmärkt i Firefox för mig här, men det beror kanske på att ni löst problemet redan?

Permalänk
Medlem

Funkar bra i Chrome
Trevligt att bara lägga sig ner efter jobbet och koppla av till er gubbar lite!

Permalänk
Medlem

Gör gärna många podcasts, kvaliten behöver faktiskt inte vara så jättehög för att det ändå ska bli intressant.

T.ex. om ni testar moderkort kan ni berätta lite om hur ni gör och vad ni har för testbänk och vad som händer i testlabbet etc.

Ni håller normalt en väldigt hög standard men just podcast behöver faktiskt inte vara perfekt för att man ändå ska få en inblick i vad ni gör, hur ni gör och så.

Sånt tycker iaf jag är intressant

Permalänk

Skaffa windows på macbooken genom boot camp?

Permalänk

Säger det som en norrlänning som använder för mkt "schh"

Podcast historian är nog det bästa på länge! Det händer nästan alltid att jag sitter och gör ngt annat medans man har fredagspanelen i bakgrunden.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk

Grymt! Detta måste ni ju göra fler gånger! jätte trevligt att lyssna på detta medans man spelar bf3!

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem

Perfa när man sitter i bilen! Brukar lyssna på era Fredagspaneler och sånt då, fett värt att slipppa bandbredd för nåt man ändå inte kollar på

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP