Avbokade en order - De skickade ändå den.

Permalänk
Medlem

Avbokade en order - De skickade ändå den.

Hejsan

Jag köpte en dator av Komplett.se på deras rea den 27 augusti.
Men efter 2 veckor hade den fortfarande inte skickats så jag valde att avboka den.

Jag gick in på deras sida, tryckte avboka. Det stog "Cancelled / rejected" eller något liknande på min order. SÅ jag tänkte inte något mer på det. (#12680984)

Nu kom jag hem ifrån jobbet och hade fått ett mail av KOmplett där DE HADE SKICKAT DEN!?

Har försökt ringa, men som folk kanske vet har komplett den sämsta supporten i världen så har inte kommit fram efter 20min kö, sen stängdes deras support.

SÅ jag undrar, vad kan jag göra och vad har jag rätt till? För jag tänker inte betala för en vara jag avbokade.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag hört något liknande innan(komplett då också)
Så är inte så förvånad om det har hänt igen, dom verkar ha ganska dålig koll i sitt system. <.<

Permalänk
Hedersmedlem

Fanns ordet "rejected" med var det kanske cancellation rejected, alltså att det inte gick att avbeställa pga dator som håller på att byggas kanske? Fick du mail om att avbeställningen bekräftades? Du måste ju säkerställa att avbeställningen är accepterad innan du beställer från annat håll.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Du har två veckors ångerrätt enligt distanslagen. Skicka tillbaka på vändande post.
Vet inte om de har en retursedel med, annars får du säga till komplett att ge dig en (vet dock inte om de måste).

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fanns ordet "rejected" med var det kanske cancellation rejected, alltså att det inte gick att avbeställa pga dator som håller på att byggas kanske? Fick du mail om att avbeställningen bekräftades? Du måste ju säkerställa att avbeställningen är accepterad innan du beställer från annat håll.

Jag är inte säker, men den hade inte blivit plockad ännu utan endast bekräftad. Eftersom att den endast var bekräftad så tänkte jag inte mer på det. Ingen big deal, den hade inte blivit plockad, inte påbörjad att sättas ihop eller något... enligt logiken så ska det vara ganska lätt att avboka den, men du har antagligen rätt.. det är ju komplett vi snackar om och då är inget som det ska.

Jag hade beställt den på postorder förskott, så hur funkar det då? Måste jag betala frakt för deras skit misstag?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Jag är inte säker, men den hade inte blivit plockad ännu utan endast bekräftad. Eftersom att den endast var bekräftad så tänkte jag inte mer på det. Ingen big deal, den hade inte blivit plockad, inte påbörjad att sättas ihop eller något... enligt logiken så ska det vara ganska lätt att avboka den, men du har antagligen rätt.. det är ju komplett vi snackar om och då är inget som det ska.

Jag hade beställt den på postorder förskott, så hur funkar det då? Måste jag betala frakt för deras skit misstag?

Deras skitmisstag?
Om det Stefan säger stämmer så är det ditt misstag.
Om du nu är så missnöjd så är det ju faktiskt ditt val var du beställer ifrån, har inga problem med dem.

Permalänk
Medlem

Min order var Bekräftad endast och inte ens påbörjad som sagt (enligt telefon supporten, ringde innan jag avbokade). Så jag är nästan 100 % på att den inte skulle kunna bli rejected.

Men om den nu blev rejected hur kan jag skicka tillbaka den då jag köpte den som sagt på postförskott. Jag kan inte plocka ut den direkt.

Trevlighet, §1
Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom du faktiskt inte talat med supporten än är det tämligen omotiverat att spekulera om ärendet. Talar du med dem imorgon och med en trevlig ton förklarar ärendet löser de säkerligen det hela smidigt. Skulle det mot förmodan inte lösa sig hjälper vi till att nysta i det hela då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tala med supporten, du har rätt att skicka tillbaka allt du beställt på internet upp till 14 dagar efter du fått det.

Var bara noga med att allt går rätt till, komplett är ju inte ett "jätteseriöst" företag...

Permalänk
Medlem

vill bara säga att du har 40 dagar på komplett! wiehooo

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Lite relevanta lagrum:

37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.

41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för

1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.

Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.