Permalänk
Medlem
Skrivet av Micki:

Tack för svaren, men min nackdel har inget med avstånd, ljusnivå eller ångor att göra. Skruvar jag upp ljuset på max så ser jag mindre flimmer, men det är ohållbart att sitta framför, skruvar jag ned det så flimrar det och det är med ohållbart att sitta framför. Det är damn if i do and damn if i dont =(

Poängen är att jag känslig emot ljus ochr flimmer på skärmar & tv. En led-monitor för mig var rena mardrömmen, jag trodde skärmar utvecklades och inte gick tillbaka i tiden. CCFL-lysrör är även flimrigt för mig på 60 eller 75hz, men jag klarar längre tid på dessa än på en bra led-skärm. Jag behöver en ny skärm då min gamla har gått sönder, men alla jag tittar på i butikerna nu flimrar för mig. Jag har dock ej sett en 120hz skärm då de inte har haft dem uppkopplade. Jag vet en HD skärm som ej använder PWM men den kostar helt för mycket för mig. Så snart är det frågan om jag inte får ragga efter en 19" crt skärm på 100hz. Men hur kul är det.

Min fråga är, skulle 120hz lcd gynna mig just när det kommer till flimmer, eller är de endast till för att få bättre flyt i spel. Är det äkta 120hz eller bara något man dubblerar så det låter bra, så jag ändå kommer sitta och halvkräkas vid dator=). Jag spelar väl Wow ibland men är mer ute efter en bildskärm som jag faktiskt kan sitta framför utan att må illa och få ryckningar.

Tacksam för svar. /Micki

Hur vet du vilken frekvens CCFL-lysrör kör? En 120 Hz-skärm lär inte ha högre PWM-frekvens än en 60 Hz-skärm för övrigt så det lär inte underlätta ditt problem.

Du får kolla runt i butiker på skärmar och kika efter tillverkare som kör högre PWM-frekvenser helt enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem

En diod slocknar i stort sett omedelbart, medans rören har en viss efterlysning som jämnar ut ljusstyrkan, de "glöder"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Testa f.lux som justerar ljusstyrkan efter vilken tid på dygnet det är. Mitt på dagen, mycket ljus, sent på kvällen, ganska lite ljus.

http://stereopsis.com/flux/

Kan endast hålla med, skaffa flux och dina ögon kommer att vara evigt tacksamma. Jag är en sådan som sitter nätterna långa och kodar och utan flux så skulle det helt enkelt inte gå

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Paneltyp: TN

Förklarar det hela

Nej det gör det inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ninji:

Kan endast hålla med, skaffa flux och dina ögon kommer att vara evigt tacksamma. Jag är en sådan som sitter nätterna långa och kodar och utan flux så skulle det helt enkelt inte gå

Det finns minst 2 ännu bättre alternativ, en riktig belysning så ljusförhållandena i omgivningen inte påverkas eller att man fixar en kalibrator och skapar olika profiler beroende på omgivningsljuset.
Kanske kan även en kalibrering hjälpa mot andra problem för visst blir man extra irriterad om det är dålig färgåtergivning, det lär inte ta bort, men det dämpar troligen besvären från en monitor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Uppdateringsfrekvensen är sannolikt helt skild från bakgrundsbelysningen flimmer så det blir noll skillnad där.

Jepp, det är min bedömning också. Tyvärr...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns minst 2 ännu bättre alternativ, en riktig belysning så ljusförhållandena i omgivningen inte påverkas eller att man fixar en kalibrator och skapar olika profiler beroende på omgivningsljuset.
Kanske kan även en kalibrering hjälpa mot andra problem för visst blir man extra irriterad om det är dålig färgåtergivning, det lär inte ta bort, men det dämpar troligen besvären från en monitor.

Fast det där stämmer inte, jag får mer flimmer hur lägre ljuset är på monitorn. Och som sagt, jag ser detta flimmer även i en bra upplyst affär som säljer skärmar. Jag vet att det är jättesvårt att förklara, men t ex om jag går in i en stor butik, oavsett om det skulle vara El-giganten eller Siba, Webhallen osv, så tar det inte mig mer än 2 sekunder att se vilka skärmar som flimrar direkt. Vanliga lysrör i taket "flimrar" för mig med. Det är ett helvete rent ut sagt.

Skrivet av Hardware guy:

Uppdateringsfrekvensen är sannolikt helt skild från bakgrundsbelysningen flimmer så det blir noll skillnad där.

Det enda flimmer som panelen i sig kan vara orsak till är när dithering används för att skapa en färg som saknas.

Låter skit rent ut sagt. Vad ska jag då leta efter. Alternativet är en 100hz CRT skärm som jag klarade bra av att ha innan. Men det känns jävligt trist att köra igen 10 år efter.

Jag är inte skolad inom elektronik, så det säger mig inget. Jag vet bara att saker blinkar 100gg i sekunden framför mina ögon. Och det är otroligt jobbigt efter bara 15 minuter.

Skrivet av Murer:

Hur vet du vilken frekvens CCFL-lysrör kör? En 120 Hz-skärm lär inte ha högre PWM-frekvens än en 60 Hz-skärm för övrigt så det lär inte underlätta ditt problem.

Jag vet inte vilken frekvens CCFL, eller LED kör, men jag har märkt att jag lättare kan sitta framför datorn om jag minskar upplösningen samt ökar Hz:en. Hur det påverkar bakgrundsbelysningen har jag ingen aning om. Jag tar emot alla råd och fakta som finns.

Har sökt omkring nu i 2 veckor, jag fann en skärm men den kostade så mycket så det var inget alternativ tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du är väldigt känslig så kanske det går att modda en skärm genom att glätta strömförsörjningen till bakgrundsbelysningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Micki: Har du samma problem med plasmor, de brukar ju oftast vara lite stora/lågupplösta (eller varför texten nu blir jobbig) för att ha som datorskärmar.
Men för just dig kanske de kan vara ett alternativ om de flimmrar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

@Micki: Har du samma problem med plasmor, de brukar ju oftast vara lite stora/lågupplösta (eller varför texten nu blir jobbig) för att ha som datorskärmar.
Men för just dig kanske de kan vara ett alternativ om de flimmrar mindre.

Har en 42 plasma, den flimrar de lux, men den fungerar, men samtidigt är jag inte personen som tittar på tv så ofta egentligen. Men efter 3 timmar eller 4 framför tv'n så är jag lika snurrig i huvudet och får "pip" i öronen som framför en skärm. Men där räknar jag iofs att 3 timmar är ju bättre än 15 min. Men surfar jag på tv'n så får jag samma obehag ganska omgående som framför en skärm.

Jag vet att jag låter som en jävla idiot och som ett "offer". Men detta är en av de få sakerna jag har i mitt liv som driver mig till vansinne. Har inte problem med något annat, det är bara dessa jävla tv och monitors som dödar mina ögon och huvud. Även Led-lampor på "fräcka" bilar får mig ut ur spel, dock så är det lättare att titta bort från dessa. Vill bara ha en skärm så jag kan spela mitt Wow och surfa normalt =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micki:

Har en 42 plasma, den flimrar de lux, men den fungerar, men samtidigt är jag inte personen som tittar på tv så ofta egentligen. Men efter 3 timmar eller 4 framför tv'n så är jag lika snurrig i huvudet och får "pip" i öronen som framför en skärm. Men där räknar jag iofs att 3 timmar är ju bättre än 15 min. Men surfar jag på tv'n så får jag samma obehag ganska omgående som framför en skärm.

Jag vet att jag låter som en jävla idiot och som ett "offer". Men detta är en av de få sakerna jag har i mitt liv som driver mig till vansinne. Har inte problem med något annat, det är bara dessa jävla tv och monitors som dödar mina ögon och huvud. Även Led-lampor på "fräcka" bilar får mig ut ur spel, dock så är det lättare att titta bort från dessa. Vill bara ha en skärm så jag kan spela mitt Wow och surfa normalt =(

Så även LEDs som lyser med ett fast sken matade från en likspänningskälla (bil) stör dig?

Du är inte extra känslig mot vissa våglängder av ljus? Har du kontrollerat dig hos läkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

se över ljusintensiteten på skärmen, brightness och gamma.

jag tror jag har brightness runt 20-25 på min benq (xl2420t )

Detta! min gamla Samsung skärm kom med en brightness på 90 samt gamma på 60.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murer:

Så även LEDs som lyser med ett fast sken matade från en likspänningskälla (bil) stör dig?

Du är inte extra känslig mot vissa våglängder av ljus? Har du kontrollerat dig hos läkaren?

Billjusen har för det mesta inte fast sken utan blinkar högfrekvent eftersom de oftast är pwm styrda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Billjusen har för det mesta inte fast sken utan blinkar högfrekvent eftersom de oftast är pwm styrda.

Det var det värsta. Vilka frekvenser brukar man använda för PWM vid ljusstyrning? Det var längesen jag sysslade med sånt, men jag vill minnas att det var rätt höga frekvenser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murer:

Det var det värsta. Vilka frekvenser brukar man använda för PWM vid ljusstyrning? Det var längesen jag sysslade med sånt, men jag vill minnas att det var rätt höga frekvenser.

Några hundra hertz, det brukar synas väldigt tydligt på kvällen när det regnar och du ligger bakom en v 70, de är riktigt jobbiga, det kan ju finnas andra bilar som har mindre blink, men volvo ser man direkt, det är iofs kanske en medveten sak eftersom synbarheten ökar, men det är otroligt irriterande om man kör efter dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här är det som gör att du får ont i huvudet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Backlight#Flicker_due_to_backlig...

Skrivet av wikipedia:

LED backlights are often dimmed by applying pulse-width modulation to the supply current, switching the backlight off and on again like a fast strobe light. If the frequency of the pulse-width modulation is too low and or the user is very sensitive to flicker, this may cause discomfort and eye-strain, similar to the flicker of CRT displays. [...]

Det är dålig PWM-styrning av bakgrundsbelysningen i skärmen. Prova köra med högsta brightness hela tiden så får du säkert inte ont i huvuet då PWM'en inte behövs då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det här är det som gör att du får ont i huvudet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Backlig...klight_dimming

Mmm, vi har nämnt pwm dimming redan. (se länken här från förra sidan: http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_modulation.h... )

Skrivet av FL3JM:

Det är dålig PWM-styrning av bakgrundsbelysningen i skärmen. Prova köra med högsta brightness hela tiden så får du säkert inte ont i huvuet då PWM'en inte behövs då.

Mjo, men då är risken rätt stor att man får ont i huvudet och ögonen av ljusstyrkan istället, då ju de allra flesta skärmar är alldeles för ljusa

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

EIZO's kommande EV-serie så kör de PWM-fri dimming ner till en viss gräns och PWM-dimmar resten. Det löser i stort sett hela problemet då grundproblemet, som många påpekat redan i tråden, är att skärmarna är för ljusstarka i grunden. Det hjälper inte att sänka ljusstyrkan och det är inte flimmret i sig som är problemet. Enkelt bevis för det är ju att folk klarar CRT-skärmar bättre och de flimmrar ju som fan. Skillnaden är att nivåskillnaden mellan på och av är mindre och hela skärmen blinkar inte på en gång.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem

Dom hade väl kunnat lösa det smidigare genom att bara köra med en massa kondensatorer som jämnar ut pulserna till dioderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Dom hade väl kunnat lösa det smidigare genom att bara köra med en massa kondensatorer som jämnar ut pulserna till dioderna.

Det kostar väl flera spänn ju - sånt kan de inte bränna budgeten på

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Dom hade väl kunnat lösa det smidigare genom att bara köra med en massa kondensatorer som jämnar ut pulserna till dioderna.

Det behövs ingen puls alls. Pulsen är artificiellt introducerad för att det är det konventionella sättet att göra dimming. De flesta LED-drivers som används klarar att reducera strömmen, till valfri nivå, utan PWM.
http://powerelectronics.com/lighting_systems/led_drivers/add-...
Anledningen till att man _vill_ göra dimming med PWM är att man introducerar marginella färg-skiftningar beroende på strömstyrka. Speciellt när man börjar dra ner strömmen riktigt lågt. Men de flesta skärmar tillåter inte att man drar ner ljusstyrkan till så låga nivåer ändå, trots att de använder PWM! Så vad är då poängen med att använda PWM i första läget, kan man undra?

För en utomstående är det ganska obegripligt. Men samtidigt så vet jag inte alla detaljer. Det kan ha någon annan teknisk betydelse, men det mest troliga är att det handlar om konventioner och ekonomi. Man vill helt enkelt inte byta gammal elektronik-design som funkar eftersom det inte ger något som man kan sälja. Många använder samma dimmingfrekvens (180hz) som man körde på CCFL-tiden, t.ex. Samma gamla skit.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."