alla nätverkskunninga!! hjälp mig, har en del frågor som jag behöver svar på!!

Permalänk
Medlem

alla nätverkskunninga!! hjälp mig, har en del frågor som jag behöver svar på!!

skulle vara jätte snällt om någon/några kunde redogöra/förklara mina frågor. jag tackar på förhand så länge...svara gärna med med frågnr. jag hoppas någon har tid en stund...evigt tacksam

fråga (1) Förklara ett nätverkskorts uppgift samt beskriva ett nätverkskorts adressering.

(2) Beskriva OSI-modellens funktion samt kortfattat kunna redogöra vad som sker i dom olika lagren. Du ska även kunna placera in dom olika nätverksenheterna Repeater, hub, brygga, router och gateway i OSI-modellen.

(3) Förklara betydelsen och funktionen för nätverksprotokoll samt beskriva följande protokoll (tillämpningsområden), FTP, Telnet, SMTP, TCP, IP, NETBEUI

(4) Kunna förklara skillnaden på en Domän och en Workgroup.

(5) Kunna förklara hur man delar ut kataloger och skrivare i NT, samt beskriva dom olika rättigheterna som används vid utdelningar.

(6) Beskriva dom olika Acces-metoderna CSMA/CD samt Token passing.

(7) Redogöra vad dom olika Ethernet-standarderna 10BaseT, 10 Base2, 10Base FL samt 100BaseX har för olika egenskaper.

(8) Redogöra vad en IP-adress är samt hur den är uppbyggd. Du skall även redogöra för följande konfiguration: Subnet Mask, Default Gateway samt vad det betyder att "erhålla en IP-adress automatiskt"

(9) Redogöra vart man lägger till tjänster i NT samt vad en tjänst är för något. Du ska även beskriva vart man stoppar och stoppar tjänster i NT.

(10) sista frågan!!!!
Kunna självständigt adminstrera en NT-server med att utföra följande uppgifter: Installation, skapa användare, konfigurera Account policies och profiles.

vissa av uppgifterna skulle det vara till stor hjälp om ni förklarar destinationsvägarana ex. den här datorn-hantera-local user osv.

Visa signatur

"Samtron 96P 19"Intel P4 2.4@2.68 (MSI 645E Max) 1024mb Twinmos. Gecube 9800 pro@XT. Sound Blaster® Audigy® 2 ZS. (Creative 5.1) (Samsung extend 250gig) Western 80gig. Logitech MX510-Surface 1030
Windows XP Pro

Permalänk
Medlem

Det känns som att det är mycket skoluppgifter just nu, står inte sånt här i era böcker

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du ska klara av ditt prov eller vad du nu sysslar med på egen hand.

Permalänk
Medlem

prova www.google.com eller annan sökmotor så ska du nog kunna hitta svaren

Permalänk

Herregud.... lös dina skoluppgifter på egen hand.

Visa signatur

Finis coronat opus.

Permalänk
Hedersmedlem

Seriöst, du har bara skrivit rakt av, kolla på fråga 10

Citat:

Kunna självständigt adminstrera en NT-server med att utföra följande uppgifter: Installation, skapa användare, konfigurera Account policies och profiles

Det är vad du ska lära dig i skolan eller var det nu är du utbildar dig, inte något vi ska svara på. ;).

Permalänk
Medlem

hm, sluta klaga, tänkte bara hitta någon snäll snubbe som ville hjälpa till lite. trodde forum var till även för sånt... jag brukar då hjälpa till med andra saker som folk vill ha hjälp med i den mån jag kan.

så skriv inte en masse klagande i fortsättningen tack, utan hjälp till om ni kan/har lust.

Visa signatur

"Samtron 96P 19"Intel P4 2.4@2.68 (MSI 645E Max) 1024mb Twinmos. Gecube 9800 pro@XT. Sound Blaster® Audigy® 2 ZS. (Creative 5.1) (Samsung extend 250gig) Western 80gig. Logitech MX510-Surface 1030
Windows XP Pro

Permalänk
Medlem

Om du har böcker om detta så är det ju bättre att ta informationen därifrån eftersom den blir mer detaljerad än om någon ska förklara det kortfattat här.

Om du är intresserad av att lära dig så är det ju bäst att läsa böcker och söka på nätet och sedan testa allt i praktiken. Det känns som att du vill att andra ska göra jobbet så att du bara behöver skriva av det sedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petan
hm, sluta klaga, tänkte bara hitta någon snäll snubbe som ville hjälpa till lite. trodde forum var till även för sånt... jag brukar då hjälpa till med andra saker som folk vill ha hjälp med i den mån jag kan.

så skriv inte en masse klagande i fortsättningen tack, utan hjälp till om ni kan/har lust.

Alltså, om du fastnar på en fråga eller två, visst, fråga här så hjälper jag dig med glädje. Att däremot sitta och skriva av alla sina uppgiter man får ordagrant och be om ett svar på dem är inte att be om hjälp utan mer åt håller fusk.

Att tänkta på är även att mycket som sägs på detta forum stämmer inte för fem öre. Ex. är att en person trodde att ju högre hastighet man körde på nätverket (10 MBit, 100 Mbit etc.) ju längre kabel kunde man ha.

Om du skriver något sådant kommer du nog inte att få G ens, iofs. är det en teori, dock helt åt helvete. Även hans svar på att en hubb jobbar på lager 3 var helt åt helvete :D.

Permalänk
Medlem

okey, det kanske var att ta i! med alla frågor, håller väl med, gjorde en chansning. få se om google kan vara till nytta.
tack för alla svar!!

Visa signatur

"Samtron 96P 19"Intel P4 2.4@2.68 (MSI 645E Max) 1024mb Twinmos. Gecube 9800 pro@XT. Sound Blaster® Audigy® 2 ZS. (Creative 5.1) (Samsung extend 250gig) Western 80gig. Logitech MX510-Surface 1030
Windows XP Pro

Permalänk
Medlem

Jag postade faktiskt en hel NO-uppgift en gång, och fick ett mycket utförligt svar av Vargas.
Jag skrev om det lite och lämmnade in det, fick MVG på uppgiften

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petan
okey, det kanske var att ta i! med alla frågor, håller väl med, gjorde en chansning. få se om google kan vara till nytta.
tack för alla svar!!

Har ni inget material till kursen förutom google?

Permalänk
Medlem

Har precis tentat det där ämnet

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Alltså, om du fastnar på en fråga eller två, visst, fråga här så hjälper jag dig med glädje. Att däremot sitta och skriva av alla sina uppgiter man får ordagrant och be om ett svar på dem är inte att be om hjälp utan mer åt håller fusk.

Att tänkta på är även att mycket som sägs på detta forum stämmer inte för fem öre. Ex. är att en person trodde att ju högre hastighet man körde på nätverket (10 MBit, 100 Mbit etc.) ju längre kabel kunde man ha.

Om du skriver något sådant kommer du nog inte att få G ens, iofs. är det en teori, dock helt åt helvete. Även hans svar på att en router jobbar på lager 3 var helt åt helvete :D.

en router jobbar på nätverkslagret enligt osi modellen, även kallat lager 3 men det borde du veta som går på cisco network academy

Permalänk
Medlem

japp router = lager 3 eller nätverks lager...
Hade prov pa detta förra veckan =)... Alla han frågor verkar ju vara rena tentan...

Visa signatur

~macrae~
Two roads diverged in a yellow wood...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martiin

en router jobbar på nätverkslagret enligt osi modellen, även kallat lager 3 men det borde du veta som går på cisco network academy

Hyffsad klantig felskrivning av mig, tänkte på lager 3, vips kom router fram, syftade på att han trodde att en hubb jobbade på lager 3.

En hubb jobbar f.ö på lager 1, fysiska om jag minns rätt =).