Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Nya fläktar, lite funderingar

De medföljande fläktarna i mitt Carbide 500R börjar låta på tok för mycket och det är dags att byta ut dem.
Jag läst om Scythe Genthe Typhoon 1150RPM/1450RPM, men börjar bli lite nojjig efter att ha läst tråden om att de ger ett högfrekvent ljud. Dock, om jag skulle våga mig på att köpa dem, spelar det nån roll om jag köper 1150 eller 1450? Min plan är ändå att styra dem via den inbyggda fläktkontrollern (inte en susning hur många volt jag får genom den dock).
Eller borde jag helt satsa på några andra?

Och en annan fråga, hur svårt är det att byta fläkt i nätagget? Jag tror nämligen att den, tillsammans med chassifläktarna är de stora bovarna. Det är ett TX 650W V2.

Permalänk
Medlem

Köp 1450rpm, då kan du dra ner den istället så blir den tyst och fin. Enermaxfläktar är också ett riktigt bra märke som gör tysta fläktar, dock får man betala en del.

Att byt aen fläkt i ett nätagg är inte så värst svårt, peta bara inte på allt i den då de fortfarande har en laddning ström i sig som kan ge dig en redig kyss/förstöra agget

I vissa fall får man skarva sladden för att byta fläkt då den är fastlödd, men så länge du gör det rätt så borde det inte vara några problem. välj bara en fläkt som kyler bra nog.

Permalänk
Administrativ avgift

Cougar fläktar ska också vara rätt bra men som sakt lite smaksak

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har "Corsairs Af Quiet" fläktar. Rekommenderar de starkt! Har även en "SP Quiet" på Cpu kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Köp 1450rpm, då kan du dra ner den istället så blir den tyst och fin. Enermaxfläktar är också ett riktigt bra märke som gör tysta fläktar, dock får man betala en del.

Att byt aen fläkt i ett nätagg är inte så värst svårt, peta bara inte på allt i den då de fortfarande har en laddning ström i sig som kan ge dig en redig kyss/förstöra agget

I vissa fall får man skarva sladden för att byta fläkt då den är fastlödd, men så länge du gör det rätt så borde det inte vara några problem. välj bara en fläkt som kyler bra nog.

Har du bytt fläkt i ett nätagg?

De flesta nätagg idag har en fläkt som är ~135mm vilket är VÄLDIGT svårt att få tag på(om man vill ha en vettig fläkt)
Så då få du modda "fläktfästet" i nätagget för att få in en 140/120mm fläkt.

Ingen jätte avancerat, men man bör dock ha lite kunskaper om vad man gör så man inte fördärvar något

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Har du bytt fläkt i ett nätagg?

De flesta nätagg idag har en fläkt som är ~135mm vilket är VÄLDIGT svårt att få tag på(om man vill ha en vettig fläkt)
Så då få du modda "fläktfästet" i nätagget för att få in en 140/120mm fläkt.

Ingen jätte avancerat, men man bör dock ha lite kunskaper om vad man gör så man inte fördärvar något

Hm, visste jag inte om. Men om det är i sådana fall så är det bara lite borrande som behövs.

Sist jag moddade om ett agg var ett "TX750 V2" som hadde 140mm-fläkt. Hade väl turen på min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Hm, visste jag inte om. Men om det är i sådana fall så är det bara lite borrande som behövs.

Sist jag moddade om ett agg var ett "TX750 V2" som hadde 140mm-fläkt. Hade väl turen på min sida.

ja en del har 140mm, men något man bör kolla upp innan så man vet vad som väntar

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com