Är det min hårddisk som låter?

Permalänk
Medlem

Är det min hårddisk som låter?

Hejsan. Jag har en hemmaserver i ett fractal design core 1000.
Till att börja med så är det nåt som låter då och då. Det låter som om det skrapar. Antar att det är hårddisken.
Disken blir även väldigt het och det är inte så bra. Den är ett par år gammal, köpte den begagnad.

Det är antagligen dags för en ny hårddisk. Servern står under min säng så den ska vara så tyst som möjligt.
Är det smart att sätta i en SSD eller en ny tystare hårddisk?

Kan ni rekommendera en tyst och sval disk på 300-500 GB och billig

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Det är omöjligt för oss att veta vad som låter. Testa att koppla ur den och köra systemet för att se om ljudet uppstår. Gör så med alla fläktar också om det inte skulle vara hårddisken.

Personligen skulle jag satsa på en 5400rpm disk för en lätt använd server. Om den är tungt belastad så kanske du ska satsa lite högre. Du kan även kombinera en väldigt liten SSD för systemet och lagringsdiskar i form av 5400rpm.

Permalänk
Medlem

Aaa omöjligt för oss o veta vart skrapandet kommer ifrån.. jag skulle ju lägga ett öra påt och lokalisera ända logiska

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Aaa omöjligt för oss o veta vart skrapandet kommer ifrån.. jag skulle ju lägga ett öra påt och lokalisera ända logiska

Skrivet av StabTheDrama:

Det är omöjligt för oss att veta vad som låter. Testa att koppla ur den och köra systemet för att se om ljudet uppstår. Gör så med alla fläktar också om det inte skulle vara hårddisken.

Personligen skulle jag satsa på en 5400rpm disk för en lätt använd server. Om den är tungt belastad så kanske du ska satsa lite högre. Du kan även kombinera en väldigt liten SSD för systemet och lagringsdiskar i form av 5400rpm.

Jag går nu kopplat ur hårddisken och det var den som lät. Som jag trodde eftersom resten av systemet är rätt tyst

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Hejsan, ett par frågor..
Det framgår inte vad för andras saker du har i maskinen som vilket nät agg. antal diskar. grafikkort o.s.v.
därför är det svårt att veta eller ens gissa... hårddiskar kan svischa, surra, knattra, tjuta o.s.v.
men både grafikkort och nätagg. kan också föra massa oväsen.
Du skrev även att du har den under sängen... liggandes då eller ?

Jo, det kan vara på tiden att skaffa ny hårddisk SSD låter inte alls men är liten i storlek och kostar massor, per GB
men vanlig HDD kostar nästan ingenting så frågan varför du sätter begränsningen vid 3-500GB, min rekommendation, baserat på att du förmodligen beställer den online är att ta första bästa när de har extrapris på någon 1-2Tb HDD [650-850Kr)
alternativt en 120/128GB SSD för samma peng. ( utrymme kan man inte få för lite av... )
T.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Hejsan, ett par frågor..
Det framgår inte vad för andras saker du har i maskinen som vilket nät agg. antal diskar. grafikkort o.s.v.
därför är det svårt att veta eller ens gissa... hårddiskar kan svischa, surra, knattra, tjuta o.s.v.
men både grafikkort och nätagg. kan också föra massa oväsen.
Du skrev även att du har den under sängen... liggandes då eller ?

Jo, det kan vara på tiden att skaffa ny hårddisk SSD låter inte alls men är liten i storlek och kostar massor, per GB
men vanlig HDD kostar nästan ingenting så frågan varför du sätter begränsningen vid 3-500GB, min rekommendation, baserat på att du förmodligen beställer den online är att ta första bästa när de har extrapris på någon 1-2Tb HDD [650-850Kr)
alternativt en 120/128GB SSD för samma peng. ( utrymme kan man inte få för lite av... )
T.

Har ett gammalt HP agg och inget grafikkort. Har en 60 GB SSD på denna dator som jag har har steam liggandes på, dock är det för litet för alla mina spel så måste endå flytta över det till en hårddisk. Så den SSDn kan jag använda tills jag flyttar i april och inte behöver ha datorn under sängen

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance