6970 > 7970, en värdig uppgradering?

Permalänk

6970 > 7970, en värdig uppgradering?

Har suttit och tittat lite på ett 7970, sitter för tillfället på ett 6970.
Har inga större problem med att maxa spel just nu. Enda som datorn inte klarar av är Assassins Creed III på högsta inställningarna. (Tror dock detta beror på hur pass dåligt optimerat det är)

Är uppgraderingen värd? Tänkte se det som en julklapp till mig själv.

Övriga speccs i burken är 3570k, 16GB RAM, 1st SSD.

Tack på förhand, och god jul på er.

Mvh Tobias

Permalänk
Avstängd

jupp tomten säger det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Själv skulle jag vänta på 8000-serien

Permalänk

Om du inte känner att du behöver mer prestanda (låter inte som det då du säger att det klarar av det mesta på högsta) kan du ju lika gärna vänta till nästa generation?

Permalänk
Medlem

skulle inte säga att det är värt, om du inte har massa pengar över du inte vet vad du vill göra med dvs! hade också väntat på 8000-serien

Permalänk
Medlem

7970 Ghz edition är ca 60 % snabbare än ett 6970 så det är en bra uppgradering. Ett 7970 går dessutom att klocka rätt mycket högre så prestadaskillnaden blir ännu större

http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Permalänk
Medlem

Ska du enbart spela Assassins Creed III så är Nvidia bättre valet. Nej, inget fanboy här.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RTX 4060 | Dell UltraSharp U2415 IPS

Permalänk

Det är ungefär det jag känner också.
Men vad jag hört så ska det ta ett tag tills nästa generation grafikkort kommer. (Såg det på någon nyhet här på SweC.)
Tänkte även vilja ställa mig säkert för kommande spel, såsom Crysis 3 m.m.

Och nej, jag har inte tänkt att enbart spela Assassins Creed III.

Permalänk
Medlem

Om du vill så kan du också skaffa ett 6990 och köra i CrossfireX med ditt 6970. Det drar visserligen mer ström än ett 7970 men presterar mycket bättre också. Microstutter ska vara nästintill försumbart i tri-fire. Det för dock med sig andra problem som kan krångla i vissa spel o.s.v.

Ett 6990 kostar runt 3000kr begagnat vad jag vet.

Permalänk
Avstängd

Det finns inga direkta nyheter om vare sig Nvidias eller ATIs nästa kort - så från att det börjar komma nyheter borde det dröja ett antal månader innan de når lansering. Räkna med att ingen ny generation lanseras i butik före sommaren, antagligen i kvantiteter efter sommaren. Jag väntade inte på det (satt i samma situation som du) och köpte ett Hd7970. Anledningen för mig var heller inte att jag egentligen "behövde" uppgradera utan att ett enda sketet spel ställde till det (Skyrim) med enorma krav på grafikminne. Problemet löst med ytterligare 1gb vram! Sedan kommer förhoppningsvis GTA V till pc till våren/sommaren och kanske blir det lagom att stoppa i ett HD7970 till då - med tanke på hur väl optimerat GTA IV var...