Funderar på gaming laptop från PC-konsulten och önskar tankar och reflektioner...

Permalänk
Medlem

Funderar på gaming laptop från PC-konsulten och önskar tankar och reflektioner...

hej Sweclockers!

Som alla andra under denna avdelningen så sitter jag och funderar på ny dator, och har fastnat för en från PC-Konsulten enl följande spec:

X-768B:1 x X-768B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm:1 x AUO B173HW01 V5, 1920x1080, 72% NTSC, matt (kampanj)
Pixelgaranti:1 x Utökad pixelgaranti
Processor:1 x I7 3612QM | 2,1-3,1 GHz 6 MB, 35 W - 4 kärnor
RAM:1 x 12 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz (2x4+2x2 GB)
Grafikkort:1 x AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5
Lagring 1:1 x Ingen
Lagring 2:1 x Ingen
Optisk enhet:1 x Blu-ray combo
Operativsystem:1 x Ingen
Språk för operativsystem:1 x Svenska
Språk för tangentbord:1 x Svenska
Trådlöst nätverk:1 x Intel Centrino Ultimate 6300 - endast trådlöst (kampanjpris)
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator):1 x Arctic MX-4

pris: 13620

Som ni ser så saknas lagring samt operativsystem.

Detta då jag har en laptop hemma där jag planerar att plocka hårddisk ifrån.
OP och extra SSD planerar jag att köpa från annat håll för att spara lite pengar, täknar med att det drar ner priset med en 4-5 hundra totalt. Småsummor i det stora hela men då budgeten är extremt ansträngd så hjälper alla bäckar små....

Jag har varit ytterst sugen på Asus G75 tidigare då jag, innan jag började läsa på lite trodde att den var riktigt bra. Tyvärr så når inte grafikkorten den levereras med upp till mina önskemål.

min profil: jag har blivit pappa så kommer inte ha tid att spela sådär jättemycket, men vill ha möjligheten att göra det då andan faller på och tiden finns.
Var en tidiagre junkie på WoW och har sällan kört de senaste grafiskt tunga spelen, men vill ändå köpa det "bästa" inom rimliga pengar då jag upskattar kvailitet och så vidare. Vill inte känna att jag måste byta dator inom 2 år pga att prestandan inte räcker till för just det där spelet jag vill spela. Och ja, med bättre dator kommer det säkerligen bli lite BF3 och annat som ställer lite krav på pryttlarna

Oavsett, några frågor har jag såklart

1. Är detta den mest prisvärda lösningen out there? Är inte sugen på att handla från tyskland eller liknande. Med prisvärd så tänker jag 7970 kortet som är marginellt sämmre/bättre beroende på vilket spel än vad 680m kortet är och några tusen billigare. Förstår även självklart att en 2k dyrare processor ger en bättre dator, på samma sätt som SLI/crossfire och en större mängd ram/lagringsmedia beroende på ens krav. Men då springer priset iväg ordentligt.
Misstänker att jag kommer att hamna på ca 15500 med en SSD disk och OS. Då ser jag en intel 330 180 gb eller liknande som SSD. Tankar på det?

2. processorn kommer inte flaska grafik kortet?

3: Det går att trycka in 2 diskar och en optisk enhet? verkar såklart logiskt eftersom man kan välja den settingen i beställningsformuläret, men vill vara 100%

4: om man köper op idag, bör man köpa Win 8 eller win 7 ? känner mig lätt skeptisk till win 8 av anledningar som jag har svårt att sätta fingret på. Samt att jag är van användare av win 7.

5: Ram minne, många säger att 8 gb räcker, men tänker jag fel om jag tar i lite extra för att vara iallfall på kort sikt säkrad mot ökade systemkrav?

6: PC-konsulten, inga problem att handla därifrån eller strul vid garantiärenden och så vidare?

7. finns det någon anledning att snegla på deras nya modell x - 2048B? Vad är skillnaden mer än att man kan köra SLI.

8. Hur går det med Amd´s Enduro problem?

9. Övriga tankar och funderingar runt spec och mina tankar och reflektioner mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Du får inte billigare om du tar en lite mer etablerad butik? Komplett/Inet t.ex. Känns säkrare också kanske?

Permalänk
Medlem

tjo,

Varken komplett eller Inet säljer Clevo som barebonet heter.

Webbhallen har deras egna märke som är baserat på Clevo som jag kollat in men fick känslan av att man fick en sämre presterande dator för samma pengar. Skall dock kolla upp den igen för säkerhets skull.

förövrigt, vad finns det för fördelar med att köpa via webbhallen kontra PC-konsulten förutom de uppenbara, så som att webbhallen är en större och mer etablerad handlare.

Tack för tanken herrNilsson!

Permalänk
Medlem

efter en snabbkoll:

Processor: Intel Core i7-3610QM (2,3GHz / 3,3GHz Turbo, 4 cores / 8 threads, 6MB cache)
Display: 17.3” (43.94cm) FHD (1920x1080) 16:9 panel (Matte-type panel)
Memory: Kingston HyperX PnP 8GB DDR3 1600Mhz CL9
Video Controller: AMD Radeon HD7970M 2GB with Enduro Technology
HDD1: Intel 330 Series SSD 120GB
HDD2: Western Digital Scorpion Blue 500GB
Networking: Realtek RTL87 LAN & WLAN (Wifi)
DVD-RW 8X
Keyboard: Backlit - 8 colors / 3 sections

15990 kr.

sämre processor och mindre ramminne + avsaknad av Bluray läsare för en lite dyrare peng.

känns svårt att motivera på rak arm i dagsläget. Men kan någon övertyga mig så shoot!

Edit: processorna är likvärdiga inser jag efter att ha läst runt lite, kan tillockmed vara en marginell fördel till webbhallens dator i hastighet.

Permalänk
Medlem

Ytterligare fråga:

10. Pixelgaranti finns i 3 steg, standard, utökad och perfekt, och på det självklart en extra kostnad.
Är det någon ide att ta en pixelgaranti alls, eller är det bara att kasta pengar i sjön ?

Permalänk
Medlem

Ursäkta bump,

Men ingen som har några tankar?

Tolkar det som att det är inget att tveka på? Bara slå till?

Windows 8 känns lika bra att köra. Kan ju lägga in assonans för startmeny..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

hej Sweclockers!

Som alla andra under denna avdelningen så sitter jag och funderar på ny dator, och har fastnat för en från PC-Konsulten enl följande spec:

X-768B:1 x X-768B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm:1 x AUO B173HW01 V5, 1920x1080, 72% NTSC, matt (kampanj)
Pixelgaranti:1 x Utökad pixelgaranti
Processor:1 x I7 3612QM | 2,1-3,1 GHz 6 MB, 35 W - 4 kärnor
RAM:1 x 12 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz (2x4+2x2 GB)
Grafikkort:1 x AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5
Lagring 1:1 x Ingen
Lagring 2:1 x Ingen
Optisk enhet:1 x Blu-ray combo
Operativsystem:1 x Ingen
Språk för operativsystem:1 x Svenska
Språk för tangentbord:1 x Svenska
Trådlöst nätverk:1 x Intel Centrino Ultimate 6300 - endast trådlöst (kampanjpris)
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator):1 x Arctic MX-4

pris: 13620

Som ni ser så saknas lagring samt operativsystem.

Detta då jag har en laptop hemma där jag planerar att plocka hårddisk ifrån.
OP och extra SSD planerar jag att köpa från annat håll för att spara lite pengar, täknar med att det drar ner priset med en 4-5 hundra totalt. Småsummor i det stora hela men då budgeten är extremt ansträngd så hjälper alla bäckar små....

Jag har varit ytterst sugen på Asus G75 tidigare då jag, innan jag började läsa på lite trodde att den var riktigt bra. Tyvärr så når inte grafikkorten den levereras med upp till mina önskemål.

min profil: jag har blivit pappa så kommer inte ha tid att spela sådär jättemycket, men vill ha möjligheten att göra det då andan faller på och tiden finns.
Var en tidiagre junkie på WoW och har sällan kört de senaste grafiskt tunga spelen, men vill ändå köpa det "bästa" inom rimliga pengar då jag upskattar kvailitet och så vidare. Vill inte känna att jag måste byta dator inom 2 år pga att prestandan inte räcker till för just det där spelet jag vill spela. Och ja, med bättre dator kommer det säkerligen bli lite BF3 och annat som ställer lite krav på pryttlarna

Oavsett, några frågor har jag såklart

1. Är detta den mest prisvärda lösningen out there? Är inte sugen på att handla från tyskland eller liknande. Med prisvärd så tänker jag 7970 kortet som är marginellt sämmre/bättre beroende på vilket spel än vad 680m kortet är och några tusen billigare. Förstår även självklart att en 2k dyrare processor ger en bättre dator, på samma sätt som SLI/crossfire och en större mängd ram/lagringsmedia beroende på ens krav. Men då springer priset iväg ordentligt.
Misstänker att jag kommer att hamna på ca 15500 med en SSD disk och OS. Då ser jag en intel 330 180 gb eller liknande som SSD. Tankar på det?

2. processorn kommer inte flaska grafik kortet?

3: Det går att trycka in 2 diskar och en optisk enhet? verkar såklart logiskt eftersom man kan välja den settingen i beställningsformuläret, men vill vara 100%

4: om man köper op idag, bör man köpa Win 8 eller win 7 ? känner mig lätt skeptisk till win 8 av anledningar som jag har svårt att sätta fingret på. Samt att jag är van användare av win 7.

5: Ram minne, många säger att 8 gb räcker, men tänker jag fel om jag tar i lite extra för att vara iallfall på kort sikt säkrad mot ökade systemkrav?

6: PC-konsulten, inga problem att handla därifrån eller strul vid garantiärenden och så vidare?

7. finns det någon anledning att snegla på deras nya modell x - 2048B? Vad är skillnaden mer än att man kan köra SLI.

8. Hur går det med Amd´s Enduro problem?

9. Övriga tankar och funderingar runt spec och mina tankar och reflektioner mottages tacksamt

1: Vad jag vet finns det bara Webhallen och någon annan återförsäljare för Clevo i Sverige, prisskillnaden lär inte vara allt för stor mellan dessa. Precis som till stationära datorer är det för och nackdelar med 7970m vs 680m, de drar ganska jämnt, bättre i vissa spel och sämre i andra. Men allt som allt är det ganska jämnt. Jag tycker att den billigare prislappen på 7970m ger en klar fördel dock.

2: Jag har en 3610QM och jag upplever inte att processorn flaskar. Någon gång i Planetside 2 har fps mätaren visar att CPU flaskar, men det är i lugna område där fps ändå ligger på 110-120 med mina inställningar.

3: Jag är inte helt 100 och kan inte kolla nu men vad jag vet har 17.3" 2 platser för 2.5" hdd, du kan även byta den optiska enheten mot en hddcaddy och sätta en disk där. Tänk på att det är sata 2 på hddcaddyn. I 15.6" (den jag har) är det 1 plats för 2.5" och jag har en hddcaddy med en disk till. Du kan även köra mSata hårddiskar, inte säker på antalet platser för dessa.

4: Jag tycker du ska köra w8, har det på hemmadatorn samt på jobbet. Även om du inte har touch är w8 trevligt när man vant sig, om du nu inte gillar det kan du ändra mycket så det blir mer likt w7. Du kan även nedgradera din w8 licens till en w7 via MS supporten, gjort det på w8 pro, inte säker på om det fungerar för vanliga w8. Annars har Microsoft en kampanj där du kan köpa w7 pro och uppgradera inom en viss tid till w8 för en mindre slant.

5: Jag kör 2x4gb 1333mhz ram, inte upplevt att det gått i taket vid vanligt användande eller spelande.

6: Har inte behövt bruka garantin på pc-konsulten men de var snabba på att svara på mail och telefon. Skulle skickas via Schenker men då mitt ombud hade sommarstängt var det inga problem att få det skickat med posten istället.

7: Inte kollat detta, tror inte det är stora skillnader mer än sli / xfire.

8: AMDs enduro problem var riktigt illa ett tag, nu har det kommit nya drivrutiner och även beta drivrunter (12.10 och 12.11 om jag minns rätt) jag kör beta och min gpu går i 99% som den ska, till skillnad från innan då den körde 30-60%. Om du tar w8 så tänkt på att drivrutiner som inte har WHQL (beta drivrutiner t ex) inte alltid går att installera utan ett kort kommando i cmd, googla detta så hittar du hur du ska göra.

9: I övrigt ser den bra ut, tuta och kör

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med pc-konsulten. Köpte p170em i somras och det är det bästa köpet jag någonsin gjort. Har pratat mycket med deras support också, dom svarar väldigt snabbt och hjälper till med allt.

Ja, det finns plats för 2 hdds som standard. Sedan kan du också ta ut cd-läsaren om du så vill så får du plats för en till.

Jag kör win7 och kommer inte uppgradera till win8 på ett bra tag.

Jag har 3610qm med 680m och cpun har inte flaskat en enda gång.

Du kommer bli otroligt nöjd

Edit: jag har även skrivit en recension av datorn när jag fick den. Finns här på sweclockers

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar!
Hjälper mycket.

Har läst din recension toppen info.

Hur gjorde du med pixelgaranti?

Behöver bara lösa det ekonomiska nu

Permalänk
Medlem

Finns ju denna lösning också! Även denna byggd på clevo.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157787-webhallen_conf...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Såg nu att du redan hade koll på webhallens datorer

Edit2: finns ju även denna som verkar grymt prisvärd, finns en dedikerad tråd om denna på sweclockers.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165610-msi_gx60_1ac-0...
http://m.sweclockers.com/forum/trad/1163821#l-1353847025

Edit3: Verkar som denna datorn ska vara ett monster, finns även här en dedikerad tråd på sweclockers. Ingen har tyvärr fått sin dator än men såg att någon skrev att grafikprestandan var den kraftigaste bland bärbara idag. Och priset är riktigt bra!
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164691-lenovo_y500-co...
http://m.sweclockers.com/forum/trad/1161082#l-1354960505

Permalänk
Medlem

Tack thexps

Jag kommer köpa en 17 tums då jag vill ha en större skärm

Båda är dock intressanta ur prestanda/pris synpunkt. Dock tror jag inte 650sli kommer upp i samma prestanda som 7970 är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Tack thexps

Jag kommer köpa en 17 tums då jag vill ha en större skärm

Båda är dock intressanta ur prestanda/pris synpunkt. Dock tror jag inte 650sli kommer upp i samma prestanda som 7970 är?

Urklipp från sweclockers tråden "
* Två SLI GT 650 M har bättre prestanda än något annat MOBIL kort just nu (till och med GTX680M som är ungefär 20% långsammare). Om man jämför med desktop versionerna av dessa kort så hamnar två SLI GT650M straks över gamla GTX560 Ti dvs. GT650 Ti men under GTX660.Resultat:Skyrim, 1920x1080, på ultra: gå runt = konstant 60 fps, fight = 45-55 fpsCrysis 2, hardcore detaljer : 35-50 fps (oftast runt 40 fps)Metro 2033, hi-detail : upp mot 30 fps men funkar, medium detail = funkar riktigt fintDishonored = 60 fps (max)Darksiders = 50-120 pfs (vanligtvis 75 fps)"

Så jo, prestandan är nog strax över 7970m.
Nootbookchek har lagt upp 650m Sli nu men benchmarks har inte kommit än, kommer väl i dagarna.
Men om det bara är 17"tum som gäller så kvittar det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var som fan....
Ja tyvärr. Har en 15 tum idag med kass skärm, och insett att jag vill ha större dock nye stationär

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Urklipp från sweclockers tråden "
* Två SLI GT 650 M har bättre prestanda än något annat MOBIL kort just nu (till och med GTX680M som är ungefär 20% långsammare). Om man jämför med desktop versionerna av dessa kort så hamnar två SLI GT650M straks över gamla GTX560 Ti dvs. GT650 Ti men under GTX660.Resultat:Skyrim, 1920x1080, på ultra: gå runt = konstant 60 fps, fight = 45-55 fpsCrysis 2, hardcore detaljer : 35-50 fps (oftast runt 40 fps)Metro 2033, hi-detail : upp mot 30 fps men funkar, medium detail = funkar riktigt fintDishonored = 60 fps (max)Darksiders = 50-120 pfs (vanligtvis 75 fps)"

Så jo, prestandan är nog strax över 7970m.
Nootbookchek har lagt upp 650m Sli nu men benchmarks har inte kommit än, kommer väl i dagarna.
Men om det bara är 17"tum som gäller så kvittar det

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du faktiskt FEL!!! 650sli har ingen chans alls mot 7970m vi snackar stora skillnader, ett 7970m är till och med snabbare än 670m sli

Visa signatur

Clevo p150em. 3610qm, 7970m, 8gb ram, intel 520 120gb ssd

Permalänk
Skrivet av sheby7a:

Där har du faktiskt FEL!!! 650sli har ingen chans alls mot 7970m vi snackar stora skillnader, ett 7970m är till och med snabbare än 670m sli

Ja precis. 650m sli motsvarar ett GTX 670mx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheby7a:

Där har du faktiskt FEL!!! 650sli har ingen chans alls mot 7970m vi snackar stora skillnader, ett 7970m är till och med snabbare än 670m sli

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Benchmarksen på 650 SLI finns uppe på notebookcheck nu. Att lägga på minnet är också att det är långt ifrån alla spel som drar nytta av sli/cf-konfigurationer, i synnerhet till 100%. Så i bästa fall handlar det alltså om prestanda motsvarande ett 670MX, och i värsta fall motsvarande ett single 650M. 7970M är bättre än båda.

Permalänk
Medlem

7970 it is

Ursprungsconfiggen innehåller en i7 3612. Lägger man till 1500 så får man en I7 3740QM

Är prisökningen motiverad?
Behöver jag egentligen en bättre processor?

Någon idé att köra pixelgaranti, eller är det att slänga pengar i sjön?

Permalänk
Medlem

Blev ovan nämnda laptop.

Skall köpa till en ssd samt win8 från annat håll.
Nu hoppas jag bara sen dyker upp innan jul!

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Fråga:

Hur stor SSD passar i P170EM ?

Då tänker jag inte i GB utan måtten på den fysiska disken?
Vad jag försår det som så är det flera laptops som inte tar tjockare diskar än 7mm?

Om jag skall installera en SSD i laptopen, behöver jag något extra eller räcker en vanlig OEM disk? Något jag bör tänka på när jag drar in en ny fräch kopia av windows 8 eller är det som om man installerar en vanlig mekanisk disk ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grymt, tack!

Innebär det att 7 mm funkar med, eller måste den ha en distans så den blir 9.5?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att de flesta löser det genom någon form av distans för att det ska sitta bättre. Jag vet inte hur nödvändigt det är, men av det jag sett är det inte helt ovanligt att man bara klipper till lite gummibitar i rätt storlek från vad-man-nu-har-till-hands. Det är ju inget som ska vara synligt, så gå efter devisen funktion före form.

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att jag nu fått hem min dator från Pc-konsulten. Support och leverans har fungerat väldigt bra.

Har tryckt in en SSD samt en vanlig disk och installerat win8. Känns bra, lite svårt att vänja sig vid tng bordet då knapparna känns något små. övertygad om att det är en vanesak dock.

Helhetsintrycket är super, win8 kräver sin man/kvinna inser jag. Försöker vänja mig och det går lite lättare nu kommer bli bra.

har inte hunnit testa den för något spel, men dragit ner några under natten. Skall se ifall jag kan få igång Planetside 2 i kväll

Summa sumarum så är jag väldigt nöjd med köpet än så länge. inga besvikelser, bara positivt att säga

slängde in SSD´n under bluray spelaren och satte den mekaniska disken i "första" HHD slotten. Upplever inga problem med det. Detta för att slippa sätta distanser. Dock såg jag att det följde med distanser i paketet.
installation av diskar, win8 m.m gick löjligt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Vill bara meddela att jag nu fått hem min dator från Pc-konsulten. Support och leverans har fungerat väldigt bra.

Har tryckt in en SSD samt en vanlig disk och installerat win8. Känns bra, lite svårt att vänja sig vid tng bordet då knapparna känns något små. övertygad om att det är en vanesak dock.

Helhetsintrycket är super, win8 kräver sin man/kvinna inser jag. Försöker vänja mig och det går lite lättare nu kommer bli bra.

har inte hunnit testa den för något spel, men dragit ner några under natten. Skall se ifall jag kan få igång Planetside 2 i kväll

Summa sumarum så är jag väldigt nöjd med köpet än så länge. inga besvikelser, bara positivt att säga

slängde in SSD´n under bluray spelaren och satte den mekaniska disken i "första" HHD slotten. Upplever inga problem med det. Detta för att slippa sätta distanser. Dock såg jag att det följde med distanser i paketet.
installation av diskar, win8 m.m gick löjligt smidigt.

Grattis till datorköpet