Mellandagsrea eller vänta med köp?

Permalänk
Medlem

Mellandagsrea eller vänta med köp?

Funderar på att köpa en laptop för ~6000 kr nu på rean. Jag kommer att köpa en laptop av vissa nödvändiga skäl och senare förmodligen även en stationär men det är 2 år framåt.

Kommer inte spela enormt mycket men spel som Total War Third Age (kraftig mod av originalet) som faktiskt är krävande med det enorma antalet soldater hade jag velat kunna köra flytande med bra grafik. Även LoL, mmorpgs och något nyare fps kommer spelas.

Är en dator för 6000 kr på rea (verkar inte vara så mycket rea, nästan allt är dyrare än för en månad sen enligt prisjakt) alldeles för fjuttigt för det? Är det mer värt att lägga ut 3000 kr extra om 3 månader och skippa att köpa en stationär i framtiden? Har ni några rekommendationer för den här prisklassen?

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i7-... hur ser denna ut?

Permalänk
Medlem

Jag går själv i köptankarna och datorn du länkade såg helt klart mycket intressant!
Väntar nyfiket på svar från andra!

Permalänk
Medlem

Hjälp uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

aldrig gillat det märket, men det är väl personligt kanske...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

För 6000 kr kommer du inte få en laptop som du kan spela nyare spel med några höga inställningar, varken nu eller om 3 månader tyvärr.
För 9000 får du en hyffsad bärbar, har du tur så får du tag på en med 7970m som är de enda vettiga alternativet om du vill ha en med bra grafikprestanda. Och gärna då med en I7 cpu.

Permalänk
Medlem

Känns dock som den där du hittat ger mycket för sin prislapp och lär klara av spel hyfsat med tanke på att upplösningen inte är full HD. Du kan ändå inte köpa en laptop idag som ska klara vad dom stationära två år in i framtiden kommer att klara. Är budgeten 6000:- tror jag du hittat rätt produkt, ska du ha bättre grafik kommer du upp i 9000:- klassen som sagt och för riktigt bra ett par tussenlappar till.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

För 6000 kr kommer du inte få en laptop som du kan spela nyare spel med några höga inställningar, varken nu eller om 3 månader tyvärr.
För 9000 får du en hyffsad bärbar, har du tur så får du tag på en med 7970m som är de enda vettiga alternativet om du vill ha en med bra grafikprestanda. Och gärna då med en I7 cpu.

Fast den kostar 8500 sek ny. Kommer den klara Third Age Total War (kraftig modd med förbättrad grafik, klart mycket mer prestandakrävande än Medieval 2 Total War som är originalet) på high? Vars befinner den sig prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Synd att den inte hade Full HD skärm för filmer och Blu-ray, då hade jag köpt den direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbreeze:

Synd att den inte hade Full HD skärm för filmer och Blu-ray, då hade jag köpt den direkt.

Bryr mig inte så mycket om det, mer intresserad av prestandan. Har en Asus 52j med en Intel I3 370m 2.4 Ghz och Nvidia 310m cuda 1gb. Stor skillnad eller bara några %?

Skulle kunna gå upp 1000 kr på rean om det ger en påtaglig skillnad.

Permalänk
Medlem

Tittat en hel del på Laptop själv nu i dagarna. Vad jag kom fram till så ligger den GPUn som sitter i denna datorn någonstans i stil med ett AMD Radeon HD 5770. Det är en VÄLDIGT prisvärd dator men ingen super dator om du jämför med stationära datorer.

Permalänk
Medlem

denna är den prisvärdaste jag hittat, http://www.dell.com/se/p/inspiron-17r-se-7720/fs om du kan gå upp en tusing så är den din.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

denna är den prisvärdaste jag hittat, http://www.dell.com/se/p/inspiron-17r-se-7720/fs om du kan gå upp en tusing så är den din.

Vad jag kan se är det samma grafikkort med lite högre klockfrekvens och en sämre processor, plus en bättre skärm och ljud för 1000 kr mer, eller ?

Permalänk
Medlem

Asus G55VW? Där får du rejält med "Bang for the Buck", fast en hyfsad rejäl slant extra tyvärr. Känner du att du har ännu mer pengar att spendera finns storebrorsan G75VW med GTX670M och två SATA-portar.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Asus G55VW? Där får du rejält med "Bang for the Buck", fast en hyfsad rejäl slant extra tyvärr. Känner du att du har ännu mer pengar att spendera finns storebrorsan G75VW med GTX670M och två SATA-portar.

Lite dyrt kanske, spelar inte så hiskeligt mycket, tar emot i plånboken också. Hur tror ni Fujitsin presterar med Total War Third Age, kommer det lagga på lite högre inställningar och med många soldater? Diablo 3? LoL?