Kan ej nå min FTP via Filezilla. "Tidsgränsen överstegs"

Permalänk
Medlem

Kan ej nå min FTP via Filezilla. "Tidsgränsen överstegs"

Hej

Som ni kan läsa i rubriken har jag ett problem. Jag kan nämligen inte ansluta till min ftp (ja, har testat med port 21 och även utan) av någon anledning. Testar jag att gå in via webläsaren så kommer jag in utan problem (http://wstnas:8080 tex) Jag skriver in ftpns IP-nr, inlogg och allt, men strax därefter får jag fram:

Tidsgränsen för anslutningen överstegs
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Varför blir det såhär via Filezilla när jag kan komma in via browsern? Har även testat cyberduck men det funkar inte heller =/ Vad ska jag göra?

EDIT: Är en QNAP om det nu spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Antingen är FTP-servern inte påslagen eller så kör du mot fel port. Att du kommer in via HTTP har inte med saken att göra.

Permalänk
Medlem

:8080 verkar vara webUI't, sant?

Har du kontrollerat så att du ens aktiverat FTP på din NAS?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Antingen är FTP-servern inte påslagen eller så kör du mot fel port. Att du kommer in via HTTP har inte med saken att göra.

Jo, den är påslagen, för jag kan komma in på den via webläsaren och ändra i.

Skrivet av aztekk:

:8080 verkar vara webUI't, sant?

Har du kontrollerat så att du ens aktiverat FTP på din NAS?

Ja, asså den är aktiverad. Det har funkat förut att komma in via filezilla. Funkade för två veckor sen typ.

EDIT: "Enable FTP Service" är ibockad, som den ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Jo, den är påslagen, för jag kan komma in på den via webläsaren och ändra i.

Med det sagt, så verkar du inte skilja på att din NAS är påslagen, eller om FTP-servicen i din NAS är aktiverad.

Som tidigare sagts, så har det faktum att du kan logga in med webbläsaren på port 8080, ingenting som helst att göra med FTP-funktionen.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Med det sagt, så verkar du inte skilja på att din NAS är påslagen, eller om FTP-servicen i din NAS är aktiverad.

Som tidigare sagts, så har det faktum att du kan logga in med webbläsaren på port 8080, ingenting som helst att göra med FTP-funktionen.

Okej, väldigt märkligt att jag kan lägga upp filer via web UIt men inte via filezilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Okej, väldigt märkligt att jag kan lägga upp filer via web UIt men inte via filezilla.

Inte alls. Via GUIt flyttar du filer via HTTP. Filezilla använder inte HTTP utan endast FTP.

Öppna en kommandoprompt o kör: "telnet x.x.x.x 21" där x.x.x.x är IP-addr till NASen. Får du något som helst svar eller tom en svart sida så svarar FTPn som den skall. Får du timeout är den inte igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Inte alls. Via GUIt flyttar du filer via HTTP. Filezilla använder inte HTTP utan endast FTP.

Öppna en kommandoprompt o kör: "telnet x.x.x.x 21" där x.x.x.x är IP-addr till NASen. Får du något som helst svar eller tom en svart sida så svarar FTPn som den skall. Får du timeout är den inte igång.

Får fram detta bara när jag gör exakt som du skriver:

"telnet är inte ett internt kommando, externt kommande, program eller kommandofil"

Permalänk
Medlem

Du har inte telnet installerat.
Installera det via lägg till/tag bort windows funtioner (el liknande), alt ladda hem putty.exe (behöver ej installeras)
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.ht...

Gör samma sak med det och glöm inte välja "Telnet" i putty,

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Du har inte telnet installerat.
Installera det via lägg till/tag bort windows funtioner (el liknande), alt ladda hem putty.exe (behöver ej installeras)
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.ht...

Gör samma sak med det och glöm inte välja "Telnet" i putty,

"Det gick inte att ansluta till värddatorn, på porten 21: Anslutning misslyckades"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Inte alls. Via GUIt flyttar du filer via HTTP. Filezilla använder inte HTTP utan endast FTP.

Öppna en kommandoprompt o kör: "telnet x.x.x.x 21" där x.x.x.x är IP-addr till NASen. Får du något som helst svar eller tom en svart sida så svarar FTPn som den skall. Får du timeout är den inte igång.

Skrivet av nimren:

"Det gick inte att ansluta till värddatorn, på porten 21: Anslutning misslyckades"

Där har du problemet.
Antingen så fungerar inte FTP servicen på NAS'en, eller så har du problem med din brandvägg (om du har någon).
Kolla så att FTP är inställt på att faktiskt svara på port 21 också ...

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

"Det gick inte att ansluta till värddatorn, på porten 21: Anslutning misslyckades"

Provat att starta om din NAS?
Gissar att ftpd gått ner.

Permalänk
Medlem

Ja, den är inställd på port 21. Har starta om både NASen och den så kallade FTP-datorn nu flera gånger, men funkar ändå inte. Blir frustrerad. Jag har inte ändrat något, för det funkade för 2 veckor sen. Sjukt konstigt.

Permalänk
Medlem

Din NAS har kanske bytt ip? Kolla i GUI på NASen.

Alternativt så testa att köra "telnet wstnas 21"

Permalänk
Medlem

- Du provar att ansluta internt och har ingen router eller något i vägen?
- Vad är det för någon nas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

- Du provar att ansluta internt och har ingen router eller något i vägen?
- Vad är det för någon nas?

Asså det funka prima för 2 veckor sen. Folk utifrån kunde även ansluta. Nu funkar det mysteriskt inte och jag inte INTE ändrat något. Ingen annan här kan ändra för dom är för okunniga och jag har alla lösenord.

har en QNAP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Din NAS har kanske bytt ip? Kolla i GUI på NASen.

Alternativt så testa att köra "telnet wstnas 21"

Anslutningen bröts, fick jag fram när ja körde "telnet wstnas 21"

Permalänk
Medlem

Du hade inte varit inne och ändrat något eller hur? Du kör "vanlig" ftp och inte sftp då?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Asså det funka prima för 2 veckor sen. Folk utifrån kunde även ansluta. Nu funkar det mysteriskt inte och jag inte INTE ändrat något. Ingen annan här kan ändra för dom är för okunniga och jag har alla lösenord.

Det tar jag som att det inte fungerar innan för din router heller.

Skrivet av nimren:

har en QNAP.

Hur ser din ftp-konf ut i nasen? Internt så ska det inte vara något som stör.
http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?ftp_service.htm

Permalänk
Medlem

Kolla så FileZilla inte försöker ansluta med Passiv FTP (inte säker på om QNAP-naset klarar av det). Testa tvinga FileZilla att ansluta med Aktiv FTP istället och se om det fungerar bättre. Kan ju ha kommit en uppdatering till FileZilla eller liknande som ändrat denna inställning.

http://forum.filezilla-project.org/viewtopic.php?f=1&t=7001

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Anslutningen bröts, fick jag fram när ja körde "telnet wstnas 21"

Skrivet av nimren:

"Det gick inte att ansluta till värddatorn, på porten 21: Anslutning misslyckades"

Ser du någon skillnad på de olika svaren?

Din NAS har en ny ip-adress.
Kör din ftp-klient mot den korrekta ip-adressen så kommer det säkert att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ser du någon skillnad på de olika svaren?

Din NAS har en ny ip-adress.
Kör din ftp-klient mot den korrekta ip-adressen så kommer det säkert att fungera.

Så den kan automatiskt byta IP adress efter att ha haft samma i flera år?

Edit: Någon som vet hur jag får fram nuvarande IP på QNAPen? Hittar ingen inställning dit =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Så den kan automatiskt byta IP adress efter att ha haft samma i flera år?

Edit: Någon som vet hur jag får fram nuvarande IP på QNAPen? Hittar ingen inställning dit =/

Vad händer om du skriver "nslookup wstnas" i ett cmd-fömster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad händer om du skriver "nslookup wstnas" i ett cmd-fömster?

Då får jag fram olika IP nummer. server ip samt wstnas ip. Men det står .local efter dom.

Permalänk
Medlem

FIXAT!

Tydligen startade jag om FEL router hela tiden. Det fanns en undangömd i ett hörn som routar vår FTP.

Tack alla som försökte hjälpa till. Har iaf lärt mig mer nu om felsökning.