EVGA GeForce GTX 660Ti 3072MB Superclocked eller EVGA GeForce GTX 670 2048MB

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce GTX 660Ti 3072MB Superclocked eller EVGA GeForce GTX 670 2048MB

Vilket kort är bäst ? det är svårt med grafikkort

Tacksam för svar
Tommy

Permalänk
Antielefant

680 > 670 > 660 Ti > 660 > 650 Ti > 650.

Minnesmängden är högst sekundär, och allt över 2 GB är bortkastat på 600-serien då minnesbussen är för trång för att hantera det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

680 > 670 > 660 Ti > 660 > 650 Ti > 650.

Minnesmängden är högst sekundär, och allt över 2 GB är bortkastat på 600-serien då minnesbussen är för trång för att hantera det.

ok då vet jag, en 670 satsar jag på tack för svar

Permalänk
Medlem

Försök undvika EVGA. Kör på någon som gör egna kort, stabilare, svalare och tystare.

Asus med DCII kylare, MSI med TwinFrozr eller Gigabyte med Windforce kylare.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Minnesmängden är högst sekundär, och allt över 2 GB är bortkastat på 600-serien då minnesbussen är för trång för att hantera det.

Intressant, utveckla gärna. Sitter just nu själv och funderar på ett 660 3 GB. Tänkte använda det till ett tungt moddat Skyrim och där är swr bättre med mer VRAM men skulle vara bra att veta om det är bortkastat på ett kort med 192 buss.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av migge100:

Intressant, utveckla gärna. Sitter just nu själv och funderar på ett 660 3 GB. Tänkte använda det till ett tungt moddat Skyrim och där är swr bättre med mer VRAM men skulle vara bra att veta om det är bortkastat på ett kort med 192 buss.

Det är rätt bortkastat, ja.

Kort sagt kan man säga att bussen inte är snabb nog att utnyttja mer än runt 1,7 GB effektivt, och att snabbare minne är mer användbart än mer minne. Pratar vi dessutom om ett svagare kort typ ett 660 kommer GPU'n att strypa långt innan minnesmängden gör det.

Kan ett 680 inte använda mer än 2,2 GB trots att det är betydligt snabbare och har 33% bredare buss så kan inte ett 660 heller göra det.

Jag är själv inbiten Skyrim-spelare och märker snarare en förbättring än en försämring av att gå från 4GB till 2GB, eftersom latenserna är lägre på de mindre minneskretsarna. Du bör snarare titta på att lägga de extra pengarna på ett 660 Ti eller 670 och få en skarpare GPU.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Försök undvika EVGA. Kör på någon som gör egna kort, stabilare, svalare och tystare.

Asus med DCII kylare, MSI med TwinFrozr eller Gigabyte med Windforce kylare.

Jag har ett EVGA-kort, det bästa jag testat faktiskt, och deras community är extremt aktiv, det vill jag säga!

Har inte haft ett enda problem än så länge! Kan du motivera varför de är så dåliga?

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Jag har ett EVGA-kort, det bästa jag testat faktiskt, och deras community är extremt aktiv, det vill jag säga!

Har inte haft ett enda problem än så länge! Kan du motivera varför de är så dåliga?

EVGAs kort har väldigt höga RMA siffror, iaf på 660Ti kortena.
När jag köpte mitt så var det många sidor som varnade för att köpa EVGAs version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Jag har ett EVGA-kort, det bästa jag testat faktiskt, och deras community är extremt aktiv, det vill jag säga!

Har inte haft ett enda problem än så länge! Kan du motivera varför de är så dåliga?

Skrev inte dom var dåliga. Skrev att andra kort är snabbare, tystare, svalare och stabilare.

EVGA är bara reklam, dom har bara stock kort som dom döper till SSC, FTW osv.... inget speciellt med dem.

Dom andra tillverkarna jag listade bygger om PCB korten med större och starkare komponenter, sedan sätter dom på större
och stakare kylning, vilket leder till det jag skrev ovan, fördelar.

Sen har EVGA stundtals hög RMA, men det är inte så konstigt, kör man ett kort 20% snabbare än ett standardkort och EJ modifierar strömförsörjning och kylning så blir det automatiskt större chans till RMA....

Jag skulle påstå att EVGA är PC komponent marknadens största PR kupp. Massa reklam, ingen fakta...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Skrev inte dom var dåliga. Skrev att andra kort är snabbare, tystare, svalare och stabilare.

EVGA är bara reklam, dom har bara stock kort som dom döper till SSC, FTW osv.... inget speciellt med dem.

Dom andra tillverkarna jag listade bygger om PCB korten med större och starkare komponenter, sedan sätter dom på större
och stakare kylning, vilket leder till det jag skrev ovan, fördelar.

Sen har EVGA stundtals hög RMA, men det är inte så konstigt, kör man ett kort 20% snabbare än ett standardkort och EJ modifierar strömförsörjning och kylning så blir det automatiskt större chans till RMA....

Jag skulle påstå att EVGA är PC komponent marknadens största PR kupp. Massa reklam, ingen fakta...

Evga lämnar dock 3 års garanti som består genom en kylarmodifiering.

Detta skulle kunna förklara den höga RMA:n

Sedan verkar det väldigt smidigt att få en sådan om det är fel på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Evga lämnar dock 3 års garanti som består genom en kylarmodifiering.

Detta skulle kunna förklara den höga RMA:n

Sedan verkar det väldigt smidigt att få en sådan om det är fel på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Allting handlar om affärsmodell. Deras 3år garanti som tillåter kylarmodifiering kanske gör att dom måste ta 5-7% av korten på RMA för det, vilket
gör inget, för deras image som "klock enthusiast" kort gör att dom tar ut 20% mera för standardkort med häftiga namn.

Asus behöver inte lämna garanti på moddad kylning för vem behöver pilla och förbättra en DC2 kylare ?

Sen med ärlighetens namn, om ett grafikkort som t.ex. ett 660ti idag, för 2000kr ett "mellan prestanda" kort, går sönder i fläkten om 2år och 9 månader, lägger du då 500-600kr på en eftermarknadskylare ? Eller köper man ett nytt grafikkort då?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

måste det vara Geforce? har du tänkt på Radeon? 7950 är väldigt prisvärd och presterar lite sämre än 670 men kostar 2600kr med gigabyte kylare hos inet. värd o tänka på.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Antielefant

Mja, pratar vi kort vars kylare går sönder så pratar vi sällan EVGA men rätt ofta Asus DirectCU...

EVGAs garantier är oslagbara om du däremot ska köra riktig klockning, det vill säga vattenkylt. Ska du bara ha en bra kylare däremot så anser jag DCU-II vara enormt överskattad. Dels tenderar fläktarna att ha dåliga lager, dels är kylaren ineffektivt stor. Dessutom bör jag kanske påpeka att DCU-II inte kyler minnena...

TF3 eller WF-3 är bättre val om man vill ha kylare som håller.

Skrivet av AkUs:

Allting handlar om affärsmodell. Deras 3år garanti som tillåter kylarmodifiering kanske gör att dom måste ta 5-7% av korten på RMA för det, vilket gör inget, för deras image som "klock enthusiast" kort gör att dom tar ut 20% mera för standardkort med häftiga namn.

Asus behöver inte lämna garanti på moddad kylning för vem behöver pilla och förbättra en DC2 kylare ?

Sen med ärlighetens namn, om ett grafikkort som t.ex. ett 660ti idag, för 2000kr ett "mellan prestanda" kort, går sönder i fläkten om 2år och 9 månader, lägger du då 500-600kr på en eftermarknadskylare ? Eller köper man ett nytt grafikkort då?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, pratar vi kort vars kylare går sönder så pratar vi sällan EVGA men rätt ofta Asus DirectCU...

EVGAs garantier är oslagbara om du däremot ska köra riktig klockning, det vill säga vattenkylt. Ska du bara ha en bra kylare däremot så anser jag DCU-II vara enormt överskattad. Dels tenderar fläktarna att ha dåliga lager, dels är kylaren ineffektivt stor. Dessutom bör jag kanske påpeka att DCU-II inte kyler minnena...

TF3 eller WF-3 är bättre val om man vill ha kylare som håller.

Visst, det finns flera bra eftermarknads kylare, skall inte påstå att DC2 är bättre än WF-3 eller TF3.

Jag menar bara, EVGA är ren marknadsföring. Man klockar vanliga kort och sätter feta klistermärken och säger att ens garanti gäller för moddare.
Det kostar företaget kanske 10% mera än om dom hade haft 1års garanti och läggre klock som gav mindre RMA, men dom tar ut ca 20% mera
för korten vilket ger ekonomiskt fördel.

Grejen är dock att du kan ta vilket stock kort från Asus, MSI, Gigabyte eller dyl o sätta i samma frekevenser.

*EDIT*

Läste igenom EVGAs garanti.

•Removal and or Defacing of Serial/Part number sticker(s) on ANY EVGA products WILL void ALL warranties. All products ship from EVGA with a serial sticker.
•All products must be returned in the originally sold condition. Products received by EVGA for replacement that include 3rd-party attachments (CPU heatsink backplate, memory chip heatsinks, etc) will have all attachments removed and discarded. EVGA holds the discretion to return the product to the sender if necessary.
•There must be no physical damage to any component including the PCB, GPU/chipset, CPU Socket, or damage that is caused by: ◦inadequate or improper repairs carried out by any person or entity which is not authorized by the manufacturer to perform warranty services on its behalf;
◦negligence, accidents, modifications, defective installation or misuse and use of inappropriate spare parts;
◦fire, immersion in liquid, lightning, earthquake, inadequate ventilation, Acts of God, incorrect application of main voltage howsoever arising, or any other cause beyond the control of EVGA;
◦any other goods which can be used with the Product, but are not the Product itself;
◦consumable or wearing items requiring replacement as part of normal service, including (but not limited to) dry cells and rechargeable batteries.

•The product must be returned to EVGA in the original factory configuration and condition. All aftermarket modification must be reversed before sending in the product for replacement.

"

Dom har juh en hel del klausuler för att komma undan att ej ersätta moddade kort som gått sönder.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs