Permalänk
Medlem

CPU Fan Speed

Tjenare

Har lite problem med min dator. Det är så att vad jag än gör så ändras inte min CPU Fan Speed, har testat med Fan Xpert, ändrat i bios osv.
#Edit: Just ja, moderkort kan ju vara bra. Har ett Asus M5A97 r2.0
Vad kan de vara för fel? Eller, vad har jag gjort för fel? ;P

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är fläkten 3 pins eller 4 pins?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gå in reseta bios och sen starta om och gör dom inställningar du kanske måste göra för att komma in i windows.
Kör sen något stresstest och håll koll på temperaturerna och sen om det inte fungerar då gör en bios upgrade och om de ändå inte fungerar är det förmodligen något defekt med fläkten eller cpu headern på moderkortet.

Det skulle också kunna vara att du kopplat in den på fel fläkt header på moderkortet men då brukar det varna när du startar datorn för att ingen cpu fläkt hittades.
och avinstallera alla program du har som kan styra cpu fläkten eller så på något sätt som kan göra att det inte fungerar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är fläkten 3 pins eller 4 pins?

Den är 3-pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Gå in reseta bios och sen starta om och gör dom inställningar du kanske måste göra för att komma in i windows.
Kör sen något stresstest och håll koll på temperaturerna och sen om det inte fungerar då gör en bios upgrade och om de ändå inte fungerar är det förmodligen något defekt med fläkten eller cpu headern på moderkortet.

Jag har använt fläkten på ett annat moderkort, och där fungerade det. Jag hade dock en inställning i bios på det, dc fan control eller något sådant.

#Edit: Ja, här hittade jag. Fan Type, DC Fan ställde man in då pga 3-pin. Annars var det PWM för 4-pin. Hittar ingen sådan inställning i bios på detta moderkort dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azhtyhx:

Den är 3-pin.

Där var förklaringen, nej via CPU fan headern går den inte att styra, behövs PWM 4 pins för det, antar du har ett inte jättegamalt Asus kort.

Däremot kanske den kan styras via chassi fan headers, men blir ju inte så lyckat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Där var förklaringen, nej via CPU fan headern går den inte att styra, behövs PWM 4 pins för det.

Däremot kanske den kan styras via chassi fan graders, men blir ju inte så lyckat.

Okej... Men jag använde mig av DC fan type på det förra moderkortet, då blev det i alla fall väldigt tyst, i förhållande mot PWM med 3-pin. Det finns ingen sådan inställning för det i bios på detta moderkort vad jag kan se, så tänkte hur man skulle gå till väga nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azhtyhx:

Okej... Men jag använde mig av DC fan type på det förra moderkortet, då blev det i alla fall väldigt tyst, i förhållande mot PWM med 3-pin. Det finns ingen sådan inställning för det i bios på detta moderkort vad jag kan se, så tänkte hur man skulle gå till väga nu.

Ja äldre moderkort typ. Några år gamla där kunde man ofta styra 3 pins fläktar, samt även 4 pins PWM fläktar, sen kan det skilja lite emellan tillverkare, asus tog bort den fiktioner först av alla tror jag.

4 pins PWM fläktar går däremot bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej. Tack i alla fall, får väl stoppa i manuella saken i datorn... Hade hoppats att det kunde gått utan

Hade bra