vilken audioanläggning för 1500kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Det är som att säga att Tvn endast ska vara i vardagsrummet, datorer ska vara i kontoret osv.

Jag har själv M-Audio BX8 D2 och kommer aldrig gå tillbaka till Logitech, Creative eller liknande skit, de är gjorda för att förvränga ljudet och låta "bättre".
Att lyssna på dessa är som dag och natt mot ett Logitech system.
Sen om du mixar lite med EQ får du riktigt bra ljud i både film och musik. Nu kan man höra små detaljer i musiken som man inte gjorde innan och det är riktigt bra tryck i dessa!
Lyssnar du på musik i FLAC, då hör du verkligen skillnaden vilket jag tror att du inte gjort.

För 1500kr får man nog inte mycket bättre än BX5 eller liknande högtalare.

Tycker TS ska åka och lyssna på Hifi klubben, musikbörsen och andra butiker innan han bestämmer sig, vet med säkerhet att musikbörsen (4sound numera) i Täby har BX5 framme som man kan provlyssna på när jag var där sist, så andra av deras butiker borde ha det också

I hear you. Själv lyssnar jag också bara på FLAC, :). Men ja det är ju klart dom är MYCKET bättre än Logitech, jag tycker bara ljudet är lite trist i studiohögtalare. Jag föredrar helt klart en fin förstärkare och ett par Dali. Men det är ju kanske lite över budget om han nu inte redan har en duglig förstärkare.

Men men, är TS budget omkring 1500kr, är ju M-Audio antagligen en av de bästa alternativen.

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad du lyssnar på också. Har testlyssnat på elektronisk musik i ett par studiomonitorer och det låter väldigt tråkigt. Föredrar mina SP2500 faktiskt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

En Yamaha AX-392. Något att ha?

Det lär vara en helt okej förstärkare och den har kraft att driva de flesta högtalare till ganska hög ljudnivå.
Det som kan vara "farligt" med något äldre förstärkare (denna är från slutet av 90-talet, tror jag) är att det kan har börjat oxidera i rattar och reglage, vilket kan ge glapp och sprak osv, när man vill ändra volymen. Detta går att fixa tillfälligt med kontaktspray, men mer långsiktigt bör man kanske byta de delar som felar.
Nu är det inte alls säkert att det är så på just denna, men det kan vara bra att vara medveten om det iaf.

Ett alternativ, som föreslagits här ovan, är att köpa en liten "T-Amp", dvs en "digital" förstärkare baserad på ett tripath-chip. Dessa finns för från ett par hundralappar för de billigaste till runt 500kr för de lite mer påkostade varianterna, om man kan tänka sig att köpa på ebay.
Dessa har något begränsad effekt och behöver högtalare som har relativt hög känslighet för att komma till sin rätt. Fördelen med dem är dock att de har otroligt bra ljudkvalitet.
Dessa är åxå lite mindre och nättare än en "standardförstärkare", vilket kan vara trevligt om man ska ha dem till en "datorstereo".

Jag har själv en kombo av
http://www.ebay.com/itm/TOPPING-TP20MK2-MKII-TO20-MARK2-TA202...

och

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-s-5-ex-b...

Om detta låter bättre eller sämre än studiomonitorerna som föreslagits ovan ska jag låta vara osagt, men det låter väldigt bra för 1500kr

Permalänk
Medlem

Jag måste slå ett slag för dumbo och lossah's förslag!

Jag kör själv med en SMSL SA-S1 (som lossah länkade till) med ett par snorbilliga bokhyllehögtalare, har betalat under 1600:- för förstärkare, högtalare samt hörlursanläggningen (en SMSL SD-793II DAC med inbyggd hörlursförstärkare och ett par Superlux HD-330 hörlurar). Och då är allt köpt helt nytt, allt förutom högtalarna på eBay. Måste säga att det är dem bäst investerade 1600:- jag någonsin spenderat när det gäller ljud.

Det man ska tänka på dock är att T-amps ger en väldigt klar och detaljerad ljudbild som är väldigt korrekt, är man van vid t.ex Logitech-system så kan man till en början känna en stark avsaknad av bas, men själv tycker jag att det utan tvekan är värt det.

Fick hem hörlurarna och dacen idag, så får lov att återkomma med hur det låter när jag fått hem de sista kablarna!

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen allesammans!
Kom nyss på att hörlurar existerar, borde jag köpa ett par Akg K272 istället?.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Hörlurar kan, i min värld, inte ersätta stereo/högtalare och vice versa. Det är två olika saker som kompletterar varandra.
Personligen föredrar jag att lyssna i högtalare, men använder ju hörlurar när jag inte vill störa de andra som kanske sover här hemma, eller när jag spelar in musik osv. Hörlurar ger ett lite mer "instängt" ljud.

Med en vettig lurförstärkare får man ju dock "mer välljud för pengen" mer hörlurar. Man behöver inte lägga lika mycket för att få ett par bra hörlurar som ett par bra högtalare.

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Tack så mycket för tipsen allesammans!
Kom nyss på att hörlurar existerar, borde jag köpa ett par Akg K272 istället?.

Skickades från m.sweclockers.com

Högst personlig åsikt, men har du inte redan ett par AKG-kåpor i hemmet, så bör det införskaffas först av allt, innan du ens köper mjölk nästa gång.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Högst personlig åsikt, men har du inte redan ett par AKG-kåpor i hemmet, så bör det införskaffas först av allt, innan du ens köper mjölk nästa gång.

Oj fan Räknas pappas K701?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Skulle kört på M-Audio i den prisklassen, annars finns det Logitech och det är i princip rent skit.
Titta på Studiophile BX5. http://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm

Nej!, det måste ju vara en SUB

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Jag vet mycket väl vad studiomonitorer är och när de ska användas.
"Mycket bättre grejer". Visst finns det. Om han nu har en förstärkare och kan köpa ett par fina passiva högtalare istället, men det framgick inte riktigt i hans inlägg. Men i 1500kr prisklassen har man i nästan bara logitech att välja på och då väljer jag hellre ett par studiomonitorer än Logitech alla dagar i veckan.

Här skulle kunna funka också, det är inga studiomonitorer och de går över budget.
http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=5234

Logitech är bra och prisvärt, vad är det för något fjutigt? .. SUB ska man ha

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Personligen föredrar jag att lyssna i högtalare

Samma här men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Upplever alltid när jag lyssnar i lurar att ljudet kommer "bakifrån", alltså bakom mig, medan om jag lyssnar i högtalare så blir det mer "framifrån" och framför mig på något sätt. Och med högtalare får man ju en "riktig" stereobild, det är säkert därför jag föredrar att lyssna i högtalare

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Hej!
Funderar på att köpa en ljudanläggning till datorn, men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa! :S
Vilken setup är den bästa för 1500kr?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

haha hoppas du bor i malmö, http://www.blocket.se/kronoberg?q=logitech+z-680&cg=0&w=3&st=... synd att det är gammalt, finns inte i många butiker, Riktigt grym bas hela huset skakar, (Inte tala om minna stora 4x 15")

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag kunde köpa lurar först, och komplettera lite senare med stereo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Samma här men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Upplever alltid när jag lyssnar i lurar att ljudet kommer "bakifrån", alltså bakom mig, medan om jag lyssnar i högtalare så blir det mer "framifrån" och framför mig på något sätt. Och med högtalare får man ju en "riktig" stereobild, det är säkert därför jag föredrar att lyssna i högtalare

Samma här, bakifrån med hörlurar och framifrån med högtalare, fast jag brukar inte prov lyssna jag beställer.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Logitech är bra och prisvärt, vad är det för något fjutigt? .. SUB ska man ha

Sub är bra, men väger den som en av mina bakhögtalare, och är gjord plast, njae, då är det ingen sub värd namnet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Jag tänkte att jag kunde köpa lurar först, och komplettera lite senare med stereo.

Skickades från m.sweclockers.com

Synd att inte mionix keid 20 finns så mycket längre men dom var grymma, samt roccat kulo, sköna och bra diskant fast jag tycker att dom är ganska hårda och sitter hårt på och runt huvudet efter 12 timmar, Inga LAN hörlurar, men funkar bra till spel, film eller musik under kort tid

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Synd att inte mionix keid 20 finns så mycket längre men dom var grymma, samt roccat kulo, sköna och bra diskant fast jag tycker att dom är ganska hårda och sitter hårt på och runt huvudet efter 12 timmar, Inga LAN hörlurar, men funkar bra till spel, film eller musik under kort tid

Fråga bara på om det är något, jag har båda 2 hemma hos mig, du får med 2 olika hörlurs "muffar" eller vad det nu heter till Roccats kulo, Sund bara att min mic funkar dåligt till dom. Men det måste vara något med just mina du behöver inte vara orolig för jag har inte hört något om det på internet.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Sub är bra, men väger den som en av mina bakhögtalare, och är gjord plast, njae, då är det ingen sub värd namnet.

Älskar sub ja synd att dom väger mycket..

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Sub är bra, men väger den som en av mina bakhögtalare, och är gjord plast, njae, då är det ingen sub värd namnet.

Mina http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1562, väger 21kg och blinkar blåt till musiken dunkar på rejält synd att jag måste ha hörlurar för att minna föräldrar inte kan sova när jag har dom på lägsta bas med min EQ

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Älskar sub ja synd att dom väger mycket..

Altså, nej. Logitech subabr vger inte mycket. Dom väger, för att vara subbar. väldigt väldigt lite.

Det är dödsdömt att försöka få vettigt ljud ur ett system som är beroende av en sub. Först skaffar man nånting som är kompetent nog att klara sig hyffsat utan, sedan lägger man till en sub för att få ut den sista djupa basen. Den som logitechs grejjer inte är i närheten av.

Det finns visserligen system med pyttesmå högtalare och sub som ger en bra ljudande kombination, men dom hittar man inte i prisklasser under 10k.

Ett par stereohögtalare eller monitorer är den enda vettiga vägen att gå om man vill ha bra ljud för små pengar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Altså, nej. Logitech subabr vger inte mycket. Dom väger, för att vara subbar. väldigt väldigt lite.

Det är dödsdömt att försöka få vettigt ljud ur ett system som är beroende av en sub. Först skaffar man nånting som är kompetent nog att klara sig hyffsat utan, sedan lägger man till en sub för att få ut den sista djupa basen. Den som logitechs grejjer inte är i närheten av.

Det finns visserligen system med pyttesmå högtalare och sub som ger en bra ljudande kombination, men dom hittar man inte i prisklasser under 10k.

Ett par stereohögtalare eller monitorer är den enda vettiga vägen att gå om man vill ha bra ljud för små pengar.

Okej du har rätt logitech är inte så bra men minna är det och det är dom ända, jag har testat ca 20st logitech och inga är bra men minna är det, kom och lyssna lovar att du kommer bli förvånad.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Avstängd

Är inte så mycket för datorljud men kan definitivt varna dig för dessa överpriserade skitar! Min bror köpte dom för 1500 och jävlar va plastigt dom låter! Basen finns knappt förutom runt 100 hz och diskanterna går väl max till 5000...
http://www.inet.se/produkt/6606129/logitech-z623-2-1
Har du råd tycker jag det är både roligast och oftast med bäst resultat att köpa begagnat och bygga ev. låda till högtalarna om du skaffar lösa element. Köpte ett par GAS 12 tummare med några hyffsade Pro Audio diskanter och några skräp mellanregister för 1200 begagnat och byggde låda och delningsfilter. Delningsfilter är väl inget man bygger själv om man inte har någon teori i elektronik, men det har jag. Så räknade ut brytfrekvenser, belastning osv. och fick ut ett par bra värden på kondensatorer och spolar och lödde ihop.
Låter riktigt ok för att kosta runt 1500 kr, men då hade jag ju redan förstärkare! Hela huset skakar om man inte passar sig!
Men gillar man inte att bygga eller köpa begagnat så äre väl bara å köra på studiomonitorer. Skulle rek. dessa:
http://www.hifikit.se/hifi/hogtalare/aktiva-hogtalare/truth-b...
Har hört dom lite snabbt hos en kompis och lät riktigt bra!

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Älskar sub ja synd att dom väger mycket..

:/ Har du någonsin hört ett par "riktiga" högtalare?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

:/ Har du någonsin hört ett par "riktiga" högtalare?

Vad är riktiga högtalare? 2 små diskander som står i ett hörn och skriker så att man blir döv eller??? Jag har 4st 15 tummare som välter mit hus...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Nej. Studiohögtalare ska vara i en studio och ingen annanstans! När ska folk lära sig? Studiomonitorer har en så plan ljudkurva som möjligt för att det ska vara möjligt och mixa. Inte att lyssna med!

Klart det går och duger att lyssna med, men de är inte roliga när det finns så mycket bättre grejer om man nu inte ska mixa.

Har du en förstärkare? Eller är du ute efter kit liknande tex Corsair SP2500?

En musikanläggnings uppgift är enbart att återge signalen utan färgningar och förvrängningar, inte att ge sin "egen" version av signalen.
Om man sen själv väljer att manipulera ljudet så är det en annan sak.

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Vad är riktiga högtalare? 2 små diskander som står i ett hörn och skriker så att man blir döv eller??? Jag har 4st 15 tummare som välter mit hus...

Nej inte riktigt.. Ett par vanliga Hifi-högtalare menar jag ju

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Nej inte riktigt.. Ett par vanliga Hifi-högtalare menar jag ju

Det finns många saker jag har lärt mig här på forumet. Den viktigaste är att det inte går att argumentera med "logitech-folk".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Det finns många saker jag har lärt mig här på forumet. Den viktigaste är att det inte går att argumentera med "logitech-folk".

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag vet, det känns lite hopplöst. Men det kanske iofs inte behövs nu när jag tänker efter.. Är han nöjd med det han har så är han det, och det är ju huvudsaken.;p

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrGoreMann:

Det finns många saker jag har lärt mig här på forumet. Den viktigaste är att det inte går att argumentera med "logitech-folk".

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns extremister i båda lagen, generalisera inte.

Jag har ett par Z-5500 som jag är helnöjd med och som täcker mitt behov för spotify och spelande på datorn.
Logitech samt andra märken som bygger färdigbyggda ljudsystem är väldigt prisvärda, det går inte att förnerka. (Syftar på Z-906, SP2500 etc) Visst, ljudet kanske inte passar herrn men du får inse att man betalar för att få systemet färdigt så det bara är att koppla in och köra.

Jag skaffade nyligen ett par riktiga golvhögtalare och en förstärkare till min TV/Dator/PS3 och ljudet är grymt, men det är ett jäkla jobb att få det att fungera som du vill ha det. Skaffa kablar, skarva, terminera, ställa in förstärkare, pilla med ljudinställningar, Input/output och liknande saker.

Personligen hade klarat mig på mina Logitech, finns inte en chans jag hade bytt ut det mot studiomonitorer eller liknande som länkats i tråden.
Studiomonitorer eller liknande system ska inte läggas in i en budget på 1500:- för att komponenterna säkert inte kommer uppfylla samma syfte. Neutralt ljud är oftast riktigt tråkigt, alla vill inte lyssna kritiskt på musiken utan njuter av lite extra bas eller liknande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Det finns många saker jag har lärt mig här på forumet. Den viktigaste är att det inte går att argumentera med "logitech-folk".

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då. Jag kunde väl räknas som en "Logitech-folk" för ett tag sedan. Klart jag visste att man kunde få bättre ljud men jag trodde inte skillnaden var så pass märkbar som den var. Sen blev jag i princip utskälld i en tråd då jag föreslog logitech system där det frågades om något som lät bra. Lång historia kort så är det värt det. Logitech låter inte bra. Visst det är mycket bas, men efter att ha haft en riktig baslåda från XTZ (som är billig i hifi världen) kan jag aldrig gå tillbaka till logitech igen. Till alla er som fortfarande tror att det inte är värt pengarna, gå och provlyssna.