Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Permalänk
Medlem

8GB ram 99% med fåtal program!?

Har nu säkert gjort fem trådar angående min nya dator, men men har aldrig haft stationär Till problemet! Jag satt och spelade Crysis 3 och så hackar spelet till sig helt plötsligt. Det krachar ibland eller så stänger jag av det manuellt och märker sedan i aktivitetshanteraren att min RAM användning ligger på 99%. Crysis 3, Spotify, Skype samt andra små program kan väl knappas använda så mycket ram!? Efter krashen kan jag starta om datorn och så när RAM användningen som vanligt och efter att krashen har hänt blir allt trögt.
Har letat lite på internet utan att hitta några bra svar.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Citat:Skrivet av Alexander7938:

Har nu säkert gjort fem trådar angående min nya dator, men men har aldrig haft stationär Till problemet! Jag satt och spelade Crysis 3 och så hackar spelet till sig helt plötsligt. Det krachar ibland eller så stänger jag av det manuellt och märker sedan i aktivitetshanteraren att min RAM användning ligger på 99%. Crysis 3, Spotify, Skype samt andra små program kan väl knappas använda så mycket ram!? Efter krashen kan jag starta om datorn och så när RAM användningen som vanligt och efter att krashen har hänt blir allt trögt.
Har letat lite på internet utan att hitta några bra svar.

kolla i aktivitetshanteraren vad det är som drar så mycket.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Citera flera Citera
Permalänk
Vila i frid

Windows använder din dators interminne - det är tänkt att en dator skall använda internminnet - inte för att lägga upp det på en minnes-hylla. Kikar du lite närmare ser du att det "använda" minnet är cachat av systemet dvs fritt att allokera och använda för dina program - precis som det är tänkt att fungera.

Min W7-64, just nu i skrivande stund, med 32 GB internminne har "bara" 19 GB ledigt, resten är cachat eller allokerat av program.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av filipcombat:

kolla i aktivitetshanteraren vad det är som drar så mycket.

konstigt nog står det bara i MB, typ för crysis 100 mb så fattar inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur tusan får ni era datorer att använda så mycket ram? Min använder 3,6gb i win samt 10gb virtuelt minne.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av hasenfrasen:

Windows använder din dators interminne - det är tänkt att en dator skall använda internminnet - inte för att lägga upp det på en minnes-hylla. Kikar du lite närmare ser du att det "använda" minnet är cachat av systemet dvs fritt att allokera och använda för dina program - precis som det är tänkt att fungera.

Min W7-64, just nu i skrivande stund, med 32 GB internminne har "bara" 19 GB ledigt, resten är cachat eller allokerat av program.

Förstår det men med mina förra dator hände detta aldrig och då hade jag 6 GB. Har aldrig hört talas om att du ska behöva mer än 8 GB för spelandes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har i storsett inga program öppna förutom Skype som inte tar så mycket RAM. Men den är fortfarande på 99% :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har i storsett inga program öppna förutom Skype som inte tar så mycket RAM. Men den är fortfarande på 99% :S

Kolla Processer i Aktivitetshanteraren, där Privat Arbetsminne, vad tar mest minne? För egen del tar 1,7 GB av 8GB upp minnet och då är firefox och flash plugin i topp på ~400mb, då jag streamar radio. Annars brukar ju processoranvändningen räknas i %.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Punnisher:

Kolla Processer i Aktivitetshanteraren, där Privat Arbetsminne, vad tar mest minne? För egen del tar 1,7 GB av 8GB upp minnet och då är firefox och flash plugin i topp på ~400mb, då jag streamar radio. Annars brukar ju processoranvändningen räknas i %.

Ska göra det men känns som jag antingen fått ett virus som överbelastar RAM eller så äcker den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visa oss en screenshot tack.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Du har inte stängt av virtuellt minne då? Windows kan lacka om man gör det samtidigt som man spelar, den vill ha möjligheten att allokera mer än den använder.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

tryckte du i visa processer för alla användare när du kikade upp vad som använde mkt ramminne ?
finns nere i ena hörnet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Hymer:

Hur tusan får ni era datorer att använda så mycket ram? Min använder 3,6gb i win samt 10gb virtuelt minne.

Är ju inte svårt, lite multitasking så är det löst.
Kör mina 16GB i botten och windows varnar för lite minne.

100MB för crysis? Säker att du inte har kollat fel? Inte ens cs1.6 tar så lite

T.ex WoW tar 1.5GB - 2GB för mig.

Sen har asus en memory leak i ett program (kommer inte ihåg vilken, är inte på min egna dator atm).
Den ökade med 100MB~ om dagen för mig så kör nu ett script som dödar den varje natt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Citat:Skrivet av Hymer:

Virtuellt minne använder man endast om det fysiska minnet är fyllt. Du använder alltså 13,6 GB minne. 16 GB RAM skulle kanske passa herr'n?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av blomqvist:

Virtuellt minne använder man endast om det fysiska minnet är fyllt. Du använder alltså 13,6 GB minne. 16 GB RAM skulle kanske passa herr'n?

Mina ligger på 7.9 GB av 8 GB på RAM sedan 9.5 av 12.6 på det virtuella minnet. Vad är skillnaden mellan virtuellt minne och fysiskt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Mocka:

Visa oss en screenshot tack.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som han kör en ramdisk.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av anon185723:

Ser ut som han kör en ramdisk.

Har två lagringsenheter, Corsair Force GT som OS är installerat på, har ca 11 GB kvar på den. Sedan min HDD får Seagate på 500 GB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessutom kör han minnet i 1333 MHz istället för 1600MHz (dock inget med minnesanvändningen att göra:))

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Pellepelikan:

Dessutom kör han minnet i 1333 MHz istället för 1600MHz (dock inget med minnesanvändningen att göra:))

JO jag gick in i bios och försökte ändra det men fungerade inte, ska fixa det dock!

Visa signatur

Permalänk

Minnes problem

Hej Alex,

Du skulle kunna köra en "Data collector" och samla information om från minnesprocesserna och så pekar den sedan ut vad som kan orsaka felet.

Permalänk

Mina ligger på 7.9 GB av 8 GB på RAM sedan 9.5 av 12.6 på det virtuella minnet. Vad är skillnaden mellan virtuellt minne och fysiskt?

Fysiskt minne är ditt RAM. Virtuellt minne är det som inte får plats i RAM utan läggs på disk. Disken har otroligt mycket långsammare access-tid samt läshastighet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Grimstorm:

Hej Alex,

Du skulle kunna köra en "Data collector" och samla information om från minnesprocesserna och så pekar den sedan ut vad som kan orsaka felet.

http://i.imgur.com/LMODnuA.png

Vilken av de fyra alternativen för data collector ska jag ta?

Visa signatur

Permalänk

Vilken av de fyra alternativen för data collector ska jag ta?

Föreslår att du tar Prestanda övervakning eller liknande.

PS: Står även förklaring för de olika sökningarna när du markerar dom.

PSS: Det kommer ta 60 sec att generera en rapport och rapporten hittar du lite längre ner under "Data collector sets" under "Användar definierade"

/Grim

Permalänk
Medlem

JO jag gick in i bios och försökte ändra det men fungerade inte, ska fixa det dock!

Se om du kan hitta något i BIOS som heter X.M.P (eXtended Memory Profile tror jag det står för). Det borde låta moderkortet köra dina minnen i rätt hastigheter.

Tänkte att en av stickorna kanske är defekt ändå? Fast då borde du kanske fått blåskärmar osv.

Virus, malware kanske?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Mocka:

Se om du kan hitta något i BIOS som heter X.M.P (eXtended Memory Profile tror jag det står för). Det borde låta moderkortet köra dina minnen i rätt hastigheter.

Tänkte att en av stickorna kanske är defekt ändå? Fast då borde du kanske fått blåskärmar osv.

Virus, malware kanske?

Tror inte de är defekta då de borde synas tycker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte de är defekta då de borde synas tycker jag

Hoppas du lyckas lösa det och delar med dig för detta problem känns intressant att veta svaret på ifall det skulle hända en själv någon dag.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Säker på att det inte är 32 Bitars OS? Jag menar, då skulle den bara kunna utnyttja 4GB...

Permalänk

Måste man fixa det i BIOS? Märkte att mina 1666mhz minnen kör på 626mhz häromdagen...

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag lade märke till att din "Icke växlingsbar pool" var sjukt hög på 7.4 GB. Min ligger på 59 MB.
Hittade detta - http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w8itproperf/thread/5b12b780-6a5f-4022-ab20-ba9838e2ba52
Vore kanske en ide att testa Poolmon.exe som nämns där i tråden.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ