Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Hmm. Jag lade märke till att din "Icke växlingsbar pool" var sjukt hög på 7.4 GB. Min ligger på 59 MB.
Hittade detta - http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w8itproperf/thread/5b12b780-6a5f-4022-ab20-ba9838e2ba52
Vore kanske en ide att testa Poolmon.exe som nämns där i tråden.

Testa att göra en minnesdiagnostik och nu ligger det endast på 100 MB, återkommer senare ifall det har gått upp igen eller ifall det har lyckats!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Hmm. Jag lade märke till att din "Icke växlingsbar pool" var sjukt hög på 7.4 GB. Min ligger på 59 MB.
Hittade detta - http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w8itproperf/thread/5b12b780-6a5f-4022-ab20-ba9838e2ba52
Vore kanske en ide att testa Poolmon.exe som nämns där i tråden.

Tror jag har hittar vad som kan vara boven i det här, mig! Har felmonterat min H60 så att fläkten blåser åt fel håll, den ska blåsa in ny luft, inte skjuta ut. Så vad jag har sett är att när min CPU börjar gå över 70 grader så ökar min icke växlingsbara pool. Bara en teori men jag ska testa att montera om fläkten, sätta om cpu kylaren och lägga på ny kylpasta. (Hur tar man bort den gamla kylarpastan?) Sen kan jag testa igen och ifall problemet kvarstår har jag iallafall dragit ner tempsen på min CPU.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blomqvist:

Virtuellt minne använder man endast om det fysiska minnet är fyllt. Du använder alltså 13,6 GB minne. 16 GB RAM skulle kanske passa herr'n?

Jag har 16 och nej den använder ca 4gb av min fysiska ram samt ca 5gb virtuellt. Har 12,6 ledigt fysiskt samt ungefär samma virtuellt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Sen har jag när jag tänker efter sagt åt Windows att den bara får använda 1024-2048gb virtuellt minne. Jävligt knepigt.

Bifogar en bild:

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har funnit varför detta händer, ingen lösning dock. Det verkar som att efter att jag har spelat ett game Crysis 3 och datorn får vila så ökar min icke vaxlingsbara pool så länge jag har spelet igång. När jag stänger av spelet slutar den att växa. Ska testa att avinstallera Intel Smart Lagring eller vad det nu hette! Återkommer med resultat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok det fungerade inte ifall jag avinstallerade Intel Rapid Storage. Ska nu testa att återställa BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Jag har 16 och nej den använder ca 4gb av min fysiska ram samt ca 5gb virtuellt. Har 12,6 ledigt fysiskt samt ungefär samma virtuellt.

Antingen har du då någon gång tidigare överskridit din gräns så att saker har skrivits till virtuellt minne, eller så har du ett operativsystem som hanterar det dåligt. Att ha saker i virtuellt minne är aldrig att föredra så länge fysiskt minne finns tillgängligt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag har funnit varför detta händer, ingen lösning dock. Det verkar som att efter att jag har spelat ett game Crysis 3 och datorn får vila så ökar min icke vaxlingsbara pool så länge jag har spelet igång. När jag stänger av spelet slutar den att växa. Ska testa att avinstallera Intel Smart Lagring eller vad det nu hette! Återkommer med resultat!

Enligt snubben i länken jag postade tidigare verkar non paged pool ha att göra med drivrutiner, så det låter som att något buggar ur och suger upp allt minne när du spelar. Kolla med poolmon om du kan spåra var problemet ligger och uppdatera/avinstallera programmet eller drivrutinen som spökar.

Du kan också få fram en kolumn som visar icke växlingsbar pool i aktivitetshanteraren, enligt post#4 här - http://www.overclock.net/t/1341023/non-paged-pool-issue-windows-8
Vet inte om det visar lika detaljerad info som poolmon, men du kanske hittar något att gå på där.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blomqvist:

Antingen har du då någon gång tidigare överskridit din gräns så att saker har skrivits till virtuellt minne, eller så har du ett operativsystem som hanterar det dåligt. Att ha saker i virtuellt minne är aldrig att föredra så länge fysiskt minne finns tillgängligt.

Går det att "tömma" det virtuella?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Enligt snubben i länken jag postade tidigare verkar non paged pool ha att göra med drivrutiner, så det låter som att något buggar ur och suger upp allt minne när du spelar. Kolla med poolmon om du kan spåra var problemet ligger och uppdatera/avinstallera programmet eller drivrutinen som spökar.

Du kan också få fram en kolumn som visar icke växlingsbar pool i aktivitetshanteraren, enligt post#4 här - http://www.overclock.net/t/1341023/non-paged-pool-issue-windows-8
Vet inte om det visar lika detaljerad info som poolmon, men du kanske hittar något att gå på där.

Ok är det där poolmon en programvara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok är det där poolmon en programvara?

Det är del av Windows Driver Kit, som används för att snickra drivrutiner. Instruktion + nedladdning hittar du här http://blogs.msdn.com/b/ntdebugging/archive/2012/08/30/troubleshooting-pool-leaks-part-2-poolmon.aspx
Finns säkert andra enklare program för att hitta minnesläckor, poolmon var bara det första jag läste om i första tråden jag hittade via google

Visa signatur

Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Det är del av Windows Driver Kit, som används för att snickra drivrutiner. Instruktion + nedladdning hittar du här http://blogs.msdn.com/b/ntdebugging/archive/2012/08/30/troubleshooting-pool-leaks-part-2-poolmon.aspx
Finns säkert andra enklare program för att hitta minnesläckor, poolmon var bara det första jag läste om i första tråden jag hittade via google

Ok ska kolla detta nu. Konstigt nog när jag spelade Crysis 3 nu så stannade det på 581 MB. Så hoppas att det inte ökar och kanske stannar vid 70 MB vid nästa omstart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Ok ser nu att den fil som tar mest minne är MINI Nonp, vilket enligt vissa är från AMD så borde vara min drivrutin 13.4. Återkommer med resultat! BTW hur avinstallera man gamla drivrutiner??

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Går det att "tömma" det virtuella?

Starta om datorn. Men så länge du inte behöver utrymmet gör det ingen skillnad.

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det verkar som vi har lite terminologiproblem här. "Alla saker" finns i virtuellt minne idag. En del av det virtuella minnet är mappat till RAM, en del till växlingsfilen, en del till grafikkortets minne, o.s.v. Den "virtuella" delen av namnet syftar bara på att man numera hanterar allt i samma adressrymd.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Ok ser nu att den fil som tar mest minne är MINI Nonp, vilket enligt vissa är från AMD så borde vara min drivrutin 13.4. Återkommer med resultat! BTW hur avinstallera man gamla drivrutiner??

Nu har jag inte använt AMD på några år, men det borde vara på samma ställe som alla andra program. Dvs Lägg till/ta bort program eller vad det nu heter på svenskt Windows

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RAM 99% load! FIX

Okej jag har nu fastslagit varför jag har fått detta problem. Det är min GPU drivrutin från AMD (13.4) som har buggat. Körde poolmon.exe som går att hämta genom Windows Defender Kit sedan C:\Program Files (x86)\Windows Kits\8.0\Tools\x64 tryck på B i programmet för att se vad som tar mycket RAM och vad som då antagligen läcker. För mig stod det MINI Nonp vilket jag läste att det betydde GPU drivrutin från AMD. Vet inte ifall problemet är löst om jag laddade ner en konstig version av 13.4 eller ifall det är ett generellt problem, ska testas!!!
Stort tack till Poppu-chan som visade hur jag skulle göra!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Windows använder din dators interminne - det är tänkt att en dator skall använda internminnet - inte för att lägga upp det på en minnes-hylla. Kikar du lite närmare ser du att det "använda" minnet är cachat av systemet dvs fritt att allokera och använda för dina program - precis som det är tänkt att fungera.

Min W7-64, just nu i skrivande stund, med 32 GB internminne har "bara" 19 GB ledigt, resten är cachat eller allokerat av program.

tror nog att du har en hel del jävla skit igång på din dator, om den drar sådan massiv hög med GB

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Skrivet av Weeblie:

Det verkar som vi har lite terminologiproblem här. "Alla saker" finns i virtuellt minne idag. En del av det virtuella minnet är mappat till RAM, en del till växlingsfilen, en del till grafikkortets minne, o.s.v. Den "virtuella" delen av namnet syftar bara på att man numera hanterar allt i samma adressrymd.

Det du skriver är sant och jag använde helt klart fel term. I detta fall tror jag dock att virtuellt minne är detsamma som page-fil. Om inte används väldigt lite virtuellt minne, eller så visas det på ett annat sätt än jag är van vid. (Jag har 400 GB virtuellt minne i skrivande stund..)

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det du skriver är sant och jag använde helt klart fel term. I detta fall tror jag dock att virtuellt minne är detsamma som page-fil. Om inte används väldigt lite virtuellt minne, eller så visas det på ett annat sätt än jag är van vid. (Jag har 400 GB virtuellt minne i skrivande stund..)

Detta är egentligen ett extremt tungt ämne att diskutera och som vanliga dödliga bör undvika helt.

Aktivitetshanterarens "Dedikerat virtuellt minne" står egentligen för "Commit Charge" och som är summan av:

- Det som finns i växlingsfilerna.
- Det som finns i RAM och som kan växlas ut till växlingsfilerna.
- Det som finns i RAM och som inte kan växlas ut till växlingsfilerna.

Commit Charge inkluderar specifikt inte det som finns i RAM och som är uppbackat av minnes-mappade filer (t.ex. EXE och DLL binärerna själva). Lite luddigt talat så är gränsen för Commit Charge den maximala mängd av "vanligt" minne som programmen kan allokera innan Windows ökar storlekarna på växlingsfilerna. Commit Charge har egentligen väldigt lite med RAM att göra. Rent prestanda-mässigt bör man istället kika på antalet page faults.

Poppu-chan har för detta problem redan slagit huvudet på spiken. 7.4 GB icke-växlingsbart minne gör att TS i praktiken bara har 500 MB RAM på maskinen, hehe.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."