Permalänk

Köpa mobil!

Tja Sweclockers!

Det är så att jag tänkte köpa en ny mobil till morsan när hon fyller år, eftersom hennes knappt fungerar längre. Det hon använder mobilen till är att surfa, kolla nyheter och facebook, några spel (typ Quizkampen och liknande) och så klart smsa och ringa med. Så jag undrar nu vad ni skulle rekommendera att köpa för mobil, kostnaden hade jag tänkt skulle vara max 3000 kr, men kanske kan sträcka mig till 3500 om det ger stor skillnad. Har funderat på om man ska köpa en iphone 4 eller om man ska satsa på en android istället, vad tror ni?

Tack på förhand

Permalänk

Jag hade utan tvekan kört på en android telefon istället för Iphone, och om man skulle köpa iphone så hade jag inte valt någon annan än 5an.
En Samsung Galaxy S2 hade räckt fint till din mor då den klarar av de flesta spelen och har enligt mig en utomordentlig touch/display. Och skulle de vara så att man vill ha bättre batteritid (inte för att den är dålig original) så finns det större batteri att köpa utan att behöva göra telefonen extremt ful pga mycket större batteri.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Entusiast

För de pengarna är det en Nexus 4 och inget annat som gäller!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Samsung Galaxy S3 16GB eller Google Nexus 4 16GB.

Eftersom hon bara surfar, spelar spel, kollar nyheter och använder facebook så är det i stort sätt inga skillnader på dessa för henne.

Samsung Galaxy S3 stödjer några mer video och ljud format, har stöd för FM-radio och kommer i några fler färgval.

Har hon en Iphone i dagsläget kanske jag skulle köpt en Iphone 4 8GB till henne så hon känner sig hemma direkt i telefonen men om hon inte har det så hade jag köpt en Galaxy S3.

Permalänk

Necus 4! Underbar liten maskin som inte kostar särskilt mycket och är lätt att förstå sig på!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Samsung S3

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem

Lumia 520,620,720,820
Köpte en lime green 620 till morsan, hon älskar den men hatar sin android job-mobil.
Htc 8x funkar också.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Inaktiv

Efter som att hon surfar så skulle jag satsa på en 4g telefon typ en huawei ascend p1 lte eller en zte grand era det är de två smart phones som jag vet kostar max 3500 och som klara 4g

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon198674:

Efter som att hon surfar så skulle jag satsa på en 4g telefon typ en huawei ascend p1 lte eller en zte grand era det är de två smart phones som jag vet kostar max 3500 och som klara 4g

Lumia 820, har LTE under 3tkr

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk

Okej, tack för alla svar ska ta och kolla lite mer på de modellerna som ni har tipsat om

Permalänk
Medlem

Klockren mamma-mobil. Bra storlek och prestanda som räcker till. Dessutom känns den väldigt välbyggt och lyxig. Skippa gamla värstinglurar ala Galaxy S2 och köp en ny modell istället. Kostar ca 2500.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1376541

Permalänk

Vad har hon nu? Tänkte på vilket OS hon är van vid?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Om hon har iPhone idag, fortsätt då med det och bespara dig och henne tiden det tar att lära henne något nytt.
Om hon har android idag, kör antingen en S2a eller en Nexus 4, en S3a är slöseri på pengarna för någon som uppenbarligen inte är i behov av en sådan.
Angående Windowsphone skulle jag nog undvika det om hon nu inte redan sitter med en.

Och slutligen, köp för guds skull inte en 4G-telefon till henne och om du mot förmodan gör dt så begränsa den till 3G så slipper hon en massa CS-fallback och missade samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Klockren mamma-mobil. Bra storlek och prestanda som räcker till. Dessutom känns den väldigt välbyggt och lyxig. Skippa gamla värstinglurar ala Galaxy S2 och köp en ny modell istället. Kostar ca 2500.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1376541

http://www.htc.com/managed-assets/shared/desktop/smartphones/...

Funktioner: vibrator bland annat

Permalänk

En iPhone 4S kan du nog hitta på blocket för 2000-2500 på blocket om hon föredrar iOS. Köpte själv en i nyskick för någon månad sen för det priset.

Jag skulle undvika iPhone 4 dock, den börjar kännas seg och kommer förmodligen inte få iOS 7 när det kommer är min gissning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Okej Hon hade en Sony Ericsson Xperia X8 innan, så det känns som om det får bli en Samsung galaxy s2

Permalänk

Om din stackars mamma har haft en X8 tidigare kan du känna dig trygg med att vilket val du än gör kommer vara en uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon198674:

För att 4g ska funka måste man ändå bo i fjollträsk eller liknande. Stora delar av sveriges befolkning bor inte där och kommer mest troligt sitta på 3G. Och 8-9 Mbit uppkoppling på mobilen är oftast mer än nog för vanligt surfande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Köp en Android till henne. Har hon tålamod att stå ut men en trasig telefon så funkar Android bra.

Har en Galaxy S3 4G själv som är helt kass. Sega menyer, inställningarna är en djungel. Telefonen är för stor för att vara smidig när man kör bil.
BR som säljer på barn skit?

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Jag hade utan tvekan kört på en android telefon istället för Iphone, och om man skulle köpa iphone så hade jag inte valt någon annan än 5an.
En Samsung Galaxy S2 hade räckt fint till din mor då den klarar av de flesta spelen och har enligt mig en utomordentlig touch/display. Och skulle de vara så att man vill ha bättre batteritid (inte för att den är dålig original) så finns det större batteri att köpa utan att behöva göra telefonen extremt ful pga mycket större batteri.

S2 är en bra mobil men batteriet håller inte länge och det överhettas lätt. Har tre stycken i familjen och det är likadant med alla tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyaz:

Köp en Android till henne. Har hon tålamod att stå ut men en trasig telefon så funkar Android bra.

Har en Galaxy S3 4G själv som är helt kass. Sega menyer, inställningarna är en djungel. Telefonen är för stor för att vara smidig när man kör bil.

Man bör inte pilla på telefonen när man kör bil så det är inget problem...:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyaz:

Telefonen är för stor för att vara smidig när man kör bil.

Det är ju bra för man ska ge fan i att snacka i telefon/facebooka eller smsa när man kör bil.
Riskerna för olyckor ökar drastiskt och är värre än att köra rattfull. Att det inte är lag på det är bortom min förståelse.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Man får tydligen en Lumia 920 för de pengarna. Det är mitt förslag till tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Lumia 820 eller HTC First, bara att ta o avinstallera fejjangrejjen så är det done deal

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Okej, tackar men jag har en fundering bara, vad är det för skillnad på Samsung Galaxy S2 i1900 och Samsung Galaxy S2 Plus I9105P? Och vilken bör man satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknistjavel:

Okej, tackar men jag har en fundering bara, vad är det för skillnad på Samsung Galaxy S2 i1900 och Samsung Galaxy S2 Plus I9105P? Och vilken bör man satsa på?

http://lmgtfy.com/?q=samsung+galaxy+s2+vs+s2+plus

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Någon av Lumia telefonerna helt klart kommer hon att älska och inte vilja ha någon annan sedan. Båda päron som är skillda gick över till det efter iphone och ångrar ej en sekund och tog morsan typ 5 år att smsa nu klarar hon allt gallant och slipper klicka på menyer och stänga program osv windows phone bakåt knapp stänger program så passar perfekt.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 pro Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden. Jag röstar på en stöt och vattentålig mobil från Sony!
Mammor och pappor brukar oftast fumla lite med telefonerna och dem hamnar ibland på fel ställen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyaz:

Min farfar (använder inte ens en dator) skaffa sin första android vid 87år ålder o han fixar det. Men det är klart, man kan ju inte vara hur oteknisk som helst..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Min farfar (använder inte ens en dator) skaffa sin första android vid 87år ålder o han fixar det. Men det är klart, man kan ju inte vara hur oteknisk som helst..

Eller så trycker man dit www.biglauncher.com så t.o.m. en inbiten iPhone-ägare fattar!

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...