Söker program som ger temperaturer till text fil eller Command prompt.

Permalänk
Medlem

Söker program som ger temperaturer till text fil eller Command prompt.

Hej
Jag jobbar just nu med ett projekt i powershell som skall hämta ut viktig information om alla datorer i en domän exempelvis vilken processor som används och vilka temperaturer den har. För att detta skall kunna köras från en dator på alla andra i domänen skulle jag behöva ett program som bara behöver köras för att get output. Inte exempelvis CoreTemp eller Hwmonitor där man kan spara en textfil med resultat.

Windows egna "Get-WmiObject win32_TemperatureProbe" saknas det stöd för i många maskiner. Det jag söker är ett Program som antingen genererar en prompt output när det körs eller skapar en textfil med resultat direkt.

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att köra python?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Efter lite sökning så hittade jag en konversation på stack overflow där problemet verkar vara att olika moderkortstillverkare har olika sätt att göra det på och därför kan det lätt bli ett onödigt stort projekt för något så enkelt. Kolla om OHM (Open Hardware Monitor) löser problemet åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Har du möjlighet att köra python?

Jag kan inte koda i python men om det går att anropa koden/scriptet genom powershell ska det inte va några problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att testa Pc Monitor ?
Jag kör det på mina 2 folding riggar och min huvuddator.
Du kan se temps, hårddiskar, processor användning, vilka processer som använder vad, Köra powershell, commandprompt, ip adresser, en jävla massa helt enkelt!

Både från en dator och från mobilen!

Edit: http://www.mobilepcmonitor.com/
Funkar på i princip alla platformar!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suedede:

Efter lite sökning så hittade jag en konversation på stack overflow där problemet verkar vara att olika moderkortstillverkare har olika sätt att göra det på och därför kan det lätt bli ett onödigt stort projekt för något så enkelt. Kolla om OHM (Open Hardware Monitor) löser problemet åt dig.

tack, stöter dock på samma problem som i Coretemp. Programmet genererar ett resultat men användaren måste spara de manuellt. Hittat en kille som utveckalat en autologgnings patch till OHM men inte säker på hur jag ska installera den ( http://ejrh.wordpress.com/2011/05/13/open-hardware-monitor-lo... ).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte kodat mot windows api själv och är inte hemma så jag kan testa, men
hittade den här kodsnutten på stackoverflow.

Du behöver självklart ha python installerat på systemet, samt pywin32.
Du kör programmet i powershell med att skriva python och filnamnet bara, t.ex:

python cputemp.py

Det enda som printas är resultatet av koden, vilket jag uppfattar ditt inlägg som att du är ute efter.

Hittar inte powershell python efter installationen så kör detta i powershell (förutsatt att pathen stämmer):

[Environment]::SetEnvironmentVariable("Path", "$env:Path;C:\Python27", "User")

Och så python-koden som ska köras, så klart:

import wmi w = wmi.WMI(namespace="root\\wmi") print (w.MSAcpi_ThermalZoneTemperature()[0].CurrentTemperature/10.0)-273.15

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Inte kodat mot windows api själv och är inte hemma så jag kan testa, men
hittade den här kodsnutten på stackoverflow.

Du behöver självklart ha python installerat på systemet, samt pywin32.
Du kör programmet i powershell med att skriva python och filnamnet bara, t.ex:

python cputemp.py

Det enda som printas är resultatet av koden, vilket jag uppfattar ditt inlägg som att du är ute efter.

Hittar inte powershell python efter installationen så kör detta i powershell (förutsatt att pathen stämmer):

[Environment]::SetEnvironmentVariable("Path", "$env:Path;C:\Python27", "User")

Och så python-koden som ska köras, så klart:

import wmi w = wmi.WMI(namespace="root\\wmi") print (w.MSAcpi_ThermalZoneTemperature()[0].CurrentTemperature/10.0)-273.15

tack, finns dock redan ett WmiObject där man hämtar "MSAcpi_ThermalZoneTemperature". Problemet är att detta inte stöds på mängder av moderkort så man får felmeddlenade att det inte finns. Du har uppfattat rätt i att ja behöver ett minimalistiskt program som bara ger resultatet av koden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Vad sägs om att testa Pc Monitor ?
Jag kör det på mina 2 folding riggar och min huvuddator.
Du kan se temps, hårddiskar, processor användning, vilka processer som använder vad, Köra powershell, commandprompt, ip adresser, en jävla massa helt enkelt!

Både från en dator och från mobilen!

Edit: http://www.mobilepcmonitor.com/
Funkar på i princip alla platformar!

tack, Dock går det inte installera PC Monitor utan .Net framework 4.0 eller senare och maskinen som det skall köras på är en virtuell win 7a som saknar internetåtkomst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffey:

tack, finns dock redan ett WmiObject där man hämtar "MSAcpi_ThermalZoneTemperature". Problemet är att detta inte stöds på mängder av moderkort så man får felmeddlenade att det inte finns. Du har uppfattat rätt i att ja behöver ett minimalistiskt program som bara ger resultatet av koden.

Okej, fick intrycket av att det var betydligt vanligare att ThermalZoneTemperature fungerade istället TemperatureProbe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffey:

tack, Dock går det inte installera PC Monitor utan .Net framework 4.0 eller senare och maskinen som det skall köras på är en virtuell win 7a som saknar internetåtkomst.

Virtult? Kan inte svara fullt ut men du må hända ha rejält stora problem att få ut processor temperatur från moderkortet genom en virtuel miljö, jag skulle inte rekommendera detta, faktum är att jag vet inte enns om det är möjligt i huvud taget.

T.ex. Core Temp hanterar det inte bland annat, den kommer rapportera fejt temp som t.ex. 20C konstant ( som Virtual Box avger )

Utöver detta så finns det offline installationer av .NET

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.