Xbox One innehåller svagare grafikdel än PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Kommer att köpa xboxen för att jag vill ha Forza 5.

varför är alla så kåta på Forza? O.o

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det efter att ha sett båda presskonferenserna:

Xbox One: Mediastation, Kinect 2.0, Halo Tv-serie, NFL (och förutom kinect kommer inte mycket att fungera utanför USA iaf till en början)
Playstation 4: Spel

Så var jag en konsolspelare så skulle jag nog gå på PS4:an, speciellt iom att den även är snäppet kraftigare. Tycker dock är riktigt trevligt att båda företagen gick X86-64 vägen, kommer förhoppningsvis gynna oss PC-spelare genom att göra det enklare, snabbare och billigare att släppa spelen på PC också. Spännande tider framför oss

Permalänk
Medlem

Men kom igen, låt oss ta en titt på föregående konsolgenerationer. N64 var tekniskt överlägsen PS1, både Gamecube och Xbox 1 var överlägsen PS2 och denna generationen så vet vi hur det gick med superkraftfulla PS3. Hög prestanda innebär inte att konsolen kommer sälja bäst.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

För att det är den bästa serien racing spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigglyBIGbush:

Nja inte riktigt, då ps2an levde fram till typ 2009 eller när det var dem sluta släppa spel till den. Den hade inte bättre hårdvara men den kunde hantera hårdvaran bättre än xobx och kunde då klara av nya spel mycket längre än xbox

Första Xbox var dock bättre på alla håll och kanter. Det var då MS var som bäst.

Permalänk
Medlem

Säkert postats, men angryjoe gilla inte xbox1an
Och om det han säger stämmer, så är xbox inte ens ett alternativ.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Hoppar denna konsollgeneration helt. Föredrar att spela på PCn. PS3an jag har duger fortfarande utmärkt som mediacenter.

Kan bara hoppas att denna konsollgeneneration inte blir kraftigt överprissatt för er som funderar på att införskaffa en av dem (eller båda).

Permalänk
Medlem

Äh jag tror att spelprestandan/grafiken mellan båda konsolerna kommer vara väldigt likvärdiga. Själv lutar det mera åt ett Xbox One köp än PS4

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Antar att det inte finns någon info om ljudnivå på ps4 o Xbox one ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Blir o köpa ett Ps3 billigt och spela resten på PC, värdelös generation konsoller....

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Avstängd

Är imponerad att Sony inte satsade svagt grafiskt...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Som Robcar sa, jag kommer antagligen också att skaffa xbox one och mest p.g.a. Forza 5, men även Halo 5 och 6 som kommer släppas senare Xboxet skulle också få 15 exclusives under första året så något av dem måste vara värt att skaffa också

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Kommer att köpa xboxen för att jag vill ha Forza 5.

Tror också jag ska köpa den mycket p.g.a. Forza... till en början iaf! Lär komma många bra fler spel

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ursäkta min bristande matematiska förmåga, men sett till TFLOP måste det innebära att Sony har ett 33%+ övertag på den teoretiska beräkningskapaciteten i grafikdelen...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Men kom igen, låt oss ta en titt på föregående konsolgenerationer. N64 var tekniskt överlägsen PS1, både Gamecube och Xbox 1 var överlägsen PS2 och denna generationen så vet vi hur det gick med superkraftfulla PS3. Hög prestanda innebär inte att konsolen kommer sälja bäst.

Du jämför ju med den tiden då spel var viktigare än siffror. Orättvist! Så klart att den som har högst prestanda kommer sälja bäst

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Ingen p12:a som ska klaga att de inte har tryckt in ett Titan eller en form av super-ultra-DERP-grafikkort i någon av dessa två? Man brukar se sånt...

Kommer nog bli en Xbox för mig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av combatzone:

har inte ps3 mer prestanda än xbox 360? Men ändå så ser spelen likadan ut...

PS3 har mer rå-flyttalsprestanda, men det är något som är ganska svårt att utnyttja fullt ut så väldigt få titlar gör detta, i praktiken är det bara några PS3 exklusiva spel som faktiskt använder PS3:an fullt ut. Finns det något Xbox 360 spel som kan matcha Uncharted serien?

Däremot så har Xbox360 en bättre GPU än PS3 och överlag är Xbox360 mer lik en "vanlig" dator än PS3. Titlar som är multiplattform tenderar därför att endera vara programmerade mot minsta gemensamma nämnare, PS3 i detta fall, eller så är de (marginellt) bättre, rent grafiskt, på Xbox360.

Men det verkar som skillnaden mellan PS4 och Xbox One är större än skillnaden mellan Xbox 360 och PS3 vad det gäller GPUn, får se vad det betyder i praktiken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska ointressant vad dom har för prestanda såvida inte priset är samma. Värstingprestanda i en konsol är inte bra om det innebär att konsolen blir allt för dyr.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Landelusen:

Ursäkta min bristande matematiska förmåga, men sett till TFLOP måste det innebära att Sony har ett 33%+ övertag på den teoretiska beräkningskapaciteten i grafikdelen...?

33% övertag i flyttalsoperation i alla ära, men det är nog betydligt viktigare i praktiken att PS4 har 2.6x bandbred mot RAM (1.7x om man jämfört mot SRAM) jämfört mot Xbox One. GPU prestanda tendera att skala rätt väl med bandbredd mot RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas priset hålls nere som utlovats. De preliminära prissättningarna från butik är på tok för höga om man utgår från vad som sagts... Betydligt lägre pris än vad dagens konsoler kostade vid lansering bör det bli.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som är en total Idort..

För mig kommer det nog att bli den konsollen som släpps först, alternativt först kommer med ett konsolexklusivt spel som jag vill ha.

Båda ser nice ut på pappret imo. Skönt för AMD att de fick en deal med båda och hoppas att de levererar. Så att de såklart kan satsa mer på x86 emot Intels dominans atm. :/

Permalänk
Medlem

Hmm. Trodde ändå inte skillnaden skulle vara sååå stor.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Nu till stora frågan, nya "Red Ring Of Death" VS nya "Yellow Light Of Death"? PREPARE!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte insatt i detta men min spontana känsla är att det troligtvis inte kommer att spela någon större roll. Har inte Xbox fler exklusiva titlar än vad PS brukar ha?

Känns som att det enbart är PS exklusiva spel som kan dra nytta av den snabbare GPU:n i PS4 eftersom resten kommer vara multiplattformspel, och då lär man anpassa sig efter lägsta gemensamma nämnare. Eller?

Permalänk
Medlem

Vet inte om Xbox One känns värd att skaffa. Jag kopplar fortfarande in mitt gamla NES ibland och spelar mario/metroid/zelda/castlevania även om det finns emulatorer, känslan slår allt.

Det kommer inte funka på nya Xbox om de lägger ner "online" grejen, de ger också svar hela tiden till frågan som inte är svar.
“No, it does not have to be always connected, but Xbox One does require a connection to the Internet.”, vad är det för svar?

Vet inte om jag vill ha någon av konsolerna längre men det lutar mest åt PS4 om det blir en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vet inte om Xbox One känns värd att skaffa. Jag kopplar fortfarande in mitt gamla NES ibland och spelar mario/metroid/zelda/castlevania även om det finns emulatorer, känslan slår allt.

Det kommer inte funka på nya Xbox om de lägger ner "online" grejen, de ger också svar hela tiden till frågan som inte är svar.
“No, it does not have to be always connected, but Xbox One does require a connection to the Internet.”, vad är det för svar?

Vet inte om jag vill ha någon av konsolerna längre men det lutar mest åt PS4 om det blir en.

Första gången man ska spela ett spel, så kanske man måste regga det via internet? Vild gissning bara, hoppa inte på mig om det ligger till på något annat sätt

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om de kan pressa ner priset så visst, varför inte. Personerna som köper konsoll brukar nog inte gå efter hur snabb den är ändå, rullar du förbi mediamarket och ser "Xbox one" för endast 4000 och Playstation för typ 6-7 så tror jag många tar Xbox istället. Personligen så kommer jag inte skaffa någon av dem.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Första gången man ska spela ett spel, så kanske man måste regga det via internet? Vild gissning bara, hoppa inte på mig om det ligger till på något annat sätt

Måste nog vara fler gånger då de skulle kolla upp om det finns dubletter av spel installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Ingen p12:a som ska klaga att de inte har tryckt in ett Titan eller en form av super-ultra-DERP-grafikkort i någon av dessa två? Man brukar se sånt...

Kommer nog bli en Xbox för mig.

Du kan inte ta att PS4 har en bättre grafikdel eller hur ska jag tolka det du skriver. Ganska underligt inlägg förövrigt.