Permalänk
Medlem

Tips på prisvärda Dacar

Hejsan!

Nu är jag i full fart med att uppgradera min ljudutrustning till min dator. Harprecis införskaffat en kondensatormick vilket nu slår ut mitt headset. Jag söker nu en Dac att använda till antingen ett par DT770 Pro, eller ATh m50s.

Priset på Dacen får ligga runt 1-1500kr vilket jag vet är väldigt billigt för en dac i audiofil världen, men tänk på att jag är en vanlig svensson som endast söker lite bättre ljudkvalite i vardagen.

Är INTE! intresserad av internt ljudkort pga, ( vad jag uppfattat som) lättare chans till störningar.

Tack för eran hjälp och ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Turtel

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar att du vill ha en dac och en hörlursförstärkare? Om det går bra med att den bara har usbingång så ta O2 och Odac det är de bästa billiga saker man kan hitta idag.
http://www.headnhifi.com/ Bygger du själv så blir det billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att du vill ha en dac och en hörlursförstärkare? Om det går bra med att den bara har usbingång så ta O2 och Odac det är de bästa billiga saker man kan hitta idag.
http://www.headnhifi.com/ Bygger du själv så blir det billigare.

har själv kollat på fiio e10 som är en kombinerad helst för att jag vill börja litet och kanske bygga själv i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag kör på ODAC+O2 till mina ath-m50 och tycker det fungerar riktigt bra. Jag ser ingen anledning att uppgradera, tror inte man får så mycket bättre utan att lägga rejält med pengar.
Vill du inte löda och fixa själv går det att köpa allt färdigt och monterat för ca 2k så är det bara att köra. Jag skulle rekommendera att lägga lite mer pengar på O2 nu så slipper du uppgradera inom närmaste tiden.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Jag kör på ODAC+O2 till mina ath-m50 och tycker det fungerar riktigt bra. Jag ser ingen anledning att uppgradera, tror inte man får så mycket bättre utan att lägga rejält med pengar.
Vill du inte löda och fixa själv går det att köpa allt färdigt och monterat för ca 2k så är det bara att köra. Jag skulle rekommendera att lägga lite mer pengar på O2 nu så slipper du uppgradera inom närmaste tiden.

Jag har lite samma behov som TS, och bygger gärna själv. ODAC-kombon ser riktig smidig ut.

Går det att klämma in en ODAC i lådan till det färdiga amp-kittet? Eller bör man satsa på större låda?

Hur fungerar det med strömförsörjning? Vågar man ens överväga att plocka ström från USB-porten?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

O prylarna, speciellt Odac är oerhört bra för pengarna och räcker det med de anslutningar de har så lär man inte behöva byta ut dem, (inte någonsin när det gäller Odac) ljudprestandan går egentligen inte att få så mycket bättre oavsett vad man väljer utan begränsningarna ligger i interfacetyperna.
De presterar som en Benchmark men kostar nästan inget och ska man ha dem till en dator så är den enda begränsningen att O2 inte kan driva de mest exotiska hörlurarna som behöver nått som är mera likt ett normalt slutsteg för att fungera, men de som har såna lurar vet troligen om det och väljer drivsteg efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag kör på ODAC+O2 till mina ath-m50 och tycker det fungerar riktigt bra. Jag ser ingen anledning att uppgradera, tror inte man får så mycket bättre utan att lägga rejält med pengar.
Vill du inte löda och fixa själv går det att köpa allt färdigt och monterat för ca 2k så är det bara att köra. Jag skulle rekommendera att lägga lite mer pengar på O2 nu så slipper du uppgradera inom närmaste tiden.

Hur mycket är det attgöra om man vill löda och sånt själv, samt vad kostar det? kollade runt på hemsidan men hittade bara vart man konfigurerar den för att få färdigbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

O prylarna, speciellt Odac är oerhört bra för pengarna och räcker det med de anslutningar de har så lär man inte behöva byta ut dem, (inte någonsin när det gäller Odac) ljudprestandan går egentligen inte att få så mycket bättre oavsett vad man väljer utan begränsningarna ligger i interfacetyperna.
De presterar som en Benchmark men kostar nästan inget och ska man ha dem till en dator så är den enda begränsningen att O2 inte kan driva de mest exotiska hörlurarna som behöver nått som är mera likt ett normalt slutsteg för att fungera, men de som har såna lurar vet troligen om det och väljer drivsteg efter det.

Det stog att max impedans var 250ohm? så om jag köper dt770 pro 250och och kör med dem, kommer den då få det svårt att ge dem ordentligt ljud eller är set värt att köra på lite mindre impedans på hörlurar?

Permalänk
Rekordmedlem

Hög impedans på en hörlur innebär att den behöver högre spänning för att spela starkt och det är en av de parametrar som O2 inte löser eftersom den konstruerades för att vara billig och klara att driva 99% av alla lurar på marknaden och inte 100%, för det skulle göra den rejält dyrare utan nytta för en majoritet av de som kan tänkas använda den, men den kan driva "normala" lurar så det går bra med dt770, problemen kommer när du kopplar in sånt som AKG K-1000, elektrostater och magnestater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hög impedans på en hörlur innebär att den behöver högre spänning för att spela starkt och det är en av de parametrar som O2 inte löser eftersom den konstruerades för att vara billig och klara att driva 99% av alla lurar på marknaden och inte 100%, för det skulle göra den rejält dyrare utan nytta för en majoritet av de som kan tänkas använda den, men den kan driva "normala" lurar så det går bra med dt770, problemen kommer när du kopplar in sånt som AKG K-1000, elektrostater och magnestater.

Det är bra, hade faktiskt inga planer på hörlurar som akg k-1000, dt770 räcker för mig, och med att den klarar dom så är det perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turtel:

har själv kollat på fiio e10 som är en kombinerad helst för att jag vill börja litet och kanske bygga själv i framtiden.

Jag har en Fiio E10 och ett par DT770 (80 ohm-varianten). Det har fungerat klockrent för min del än så länge, och DAC:en är så pass liten (något större än en tändsticksask) att den lätt kan följa med om jag och laptopen åker iväg någonstans. Ett annat alternativ i samma prisklass skulle kunna vara Creative Sound Blaster X-Fi HD -- jag har ingen personlig erfarenhet av den, men recensionerna är över lag positiva.

Men som sagts tidigare i tråden, kombinationen O2/ODAC är nog det mest prisvärda du kan hitta. Det är vad jag hade köpt om min budget varit större när jag införskaffade min utrustning, men just då kunde jag inte avvara den extra tusenlappen.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Audioengine D1. Kan jag rekommendera efter att jag själv lyssnat på, dock med mina HD558. Annars har Asus ett nytt externt ljudkort, Asus U7. Kanske kan vara något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Jag har en Fiio E10 och ett par DT770 (80 ohm-varianten). Det har fungerat klockrent för min del än så länge, och DAC:en är så pass liten (något större än en tändsticksask) att den lätt kan följa med om jag och laptopen åker iväg någonstans. Ett annat alternativ i samma prisklass skulle kunna vara Creative Sound Blaster X-Fi HD -- jag har ingen personlig erfarenhet av den, men recensionerna är över lag positiva.

Men som sagts tidigare i tråden, kombinationen O2/ODAC är nog det mest prisvärda du kan hitta. Det är vad jag hade köpt om min budget varit större när jag införskaffade min utrustning, men just då kunde jag inte avvara den extra tusenlappen.

jo o2/odac är lite över mitt pris också, men kanske kan pressa den lite om man blir tillräckligt övertygad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Audioengine D1. Kan jag rekommendera efter att jag själv lyssnat på, dock med mina HD558. Annars har Asus ett nytt externt ljudkort, Asus U7. Kanske kan vara något?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är den intressant, faan vilken jungel det ska vara med saker då;)

Permalänk
Medlem

Även jag kan rekommendera Audioengine D1, perfekt liten pryl om du även har ett par aktiva monitorer. Men annars tycker jag FiiO E10 gör ett grymt bra jobb, har båda två och sitter faktiskt mest med E10 då jag blev lite småkär i bass-boost-knappen FiiO E10 köper man smidigast på amazon.co.uk för runt 600kr inkl. allt.

Kolla på Audinst också. HUD-mx1, -mx2 och -mini.

Har även jag ett par DT770 250Ohm.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har lite samma behov som TS, och bygger gärna själv. ODAC-kombon ser riktig smidig ut.

Går det att klämma in en ODAC i lådan till det färdiga amp-kittet? Eller bör man satsa på större låda?

Hur fungerar det med strömförsörjning? Vågar man ens överväga att plocka ström från USB-porten?

Inser att din fråga aldrig riktigt besvarades.

Jag köpte själv en O2+ODAC kombo från en kille i Lule som bygger dem. Kostade mig ca 1800 kr i standardutförande och fungerar bra. Speciellt ODAC:en har imponerat och gav (enligt mig) ett bra lyft. Förstärkaren gör precis det den ska: förstärker utan att "höras". Bra ljud in -> bra ljud ut.

ODAC:en tar normalt sett den plats i O2:an som du annars skulle använda till batterier. (ingen stor förlust enligt mig) Alla ODAC anslutningar hamnar då på baksidan. ODAC och O2 är ihopkopplade internt. Går du upp till en större låda så kan du säkert ha både batterier och ODAC, men frågan är då om man har nytta av batterier i en så pass icke-portabel enhet. ODAC:en drivs med USB spänningen och du kan använda både den och O2 separat om du vill. O2:an kräver en AC-AC transformator för sin drift om du inte har batterier i den. Jag skulle tro att det blir svårt att försöka driva en O2:a via USB. Den förväntar sig antingen växelström eller 9 V batterier.

Permalänk
Medlem

http://nwavguy.blogspot.se/ där har du han som tog fram o2,odac och det finns mängder med bra info om dessa och andra hörlurar,förstärkare,dacar där.

Och det enda man behöver göra för att sätta i odac i o2 förstärkarens låda är att ej använda batterier (får ej plats då) och att köpa med en annan backplate där minisub hålet för odac finns (om man inte är en dremel proffs).
Samt att löda dit 4 kablar mellan o2 och odac sen kanske kapa två ledningsbanor med en kniv (syns på bild 2,3 i sista blogposten i tidigare länken).

Och det är detta du ska ha om du ska löda ihop skiten själv (odac är dock färdiglött då det är väldigt mycket små skit på den).
1, http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full o2 förstärkaren med låda och allt.
2,http://www.headnhifi.com/diy-kits/odac-board Odac kortet (färdiglött).
3,http://www.headnhifi.com/components/enclosures-panels/o2-odac... odac backplate (om du inte är dremel proffs).
4,http://www.headnhifi.com/components/power-supplies/power-supp... Transformator på 15v 500mA (Den är bra kvalitet med)
Anledningen till att du bör ta med en transformator är att o2 kräver minst 13,5v och gärna lite mer och det man har ligger till övers från all gammalt skräp man en gång köpt är ofta på 5v,9v,12v och ganska sällan över 12v.
Det är i stort sett bara transformatorer till högtalare som brukar vara på mer och då är 18v (men ofta på ganska många mA och är då onödigt stora för o2) ganska vanligt vilket funkar bar till o2 då den ska klara 20v.
Och en sak till det MÅSTE vara en AC transformator DC funkar inte alls och rectifyed AC funkar men ger ljudstörningar.

Och till sist denna blogpost så finner du info om hur du ska bygga skiten och då även i vilken ordning du ska löda dit komponenter för att det ska bli så lätt som möjligt och även hur du gör några enkla mätningar med en multimeter för att kolla så allt är ok INNAN du sätter ström (så det inte säger poff).
http://nwavguy.blogspot.se/2011/08/o2-details.html

Bygget från lule var det en o2+odac för 1800:- är ett jävligt bra pris färdigbyggt och finns det nån hemsida,blog,forum,etc till honom där det går att komma i kontakt med honom?
ALternativt att du kanske kan ge email över pm till dom som är intreserade? (inte jag dock har ju en redan!)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Bygget från lule var det en o2+odac för 1800:- är ett jävligt bra pris färdigbyggt och finns det nån hemsida,blog,forum,etc till honom där det går att komma i kontakt med honom?
ALternativt att du kanske kan ge email över pm till dom som är intreserade? (inte jag dock har ju en redan!)

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det Herr Kalium som gör detta

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Aj fan det hade jag lyckats missa helt (heller glömt bort!) trots att vi disskuterat lite i tråden

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det Herr Kalium som gör detta

Nja, jag bor inte i Luleå. Inte ännu i alla fall Men det stämmer, jag bygger O2+ODAC på beställning och det brukar hamna på ~1650kr inklusive frakt istället för 1800kr.

Vill man bygga själv så har jag en steg-för-steg guide på gång i min blogg i signaturen men den guiden lär nog inte komma förrän i mitten/slutet av sommaren då jag har tid att göra klart den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

På tal om instruktioner.
PCB'n ser ju ut att vara väl uppmärkt, men om man beställer DIY-kit, får man med en tydlig komponentlista och så, eller ska man gräva fram en på obskyra bloggar och passa på när man råkar passera en skrivare?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

På tal om instruktioner.
PCB'n ser ju ut att vara väl uppmärkt, men om man beställer DIY-kit, får man med en tydlig komponentlista och så, eller ska man gräva fram en på obskyra bloggar och passa på när man råkar passera en skrivare?

Nej, du får inte med något sådan om du beställer ett O2-kit. Det du får göra är att leta reda på informationen själv, som finns på NwAvGuys blogg. Där finns schema, komponentlista (inte så jättetydlig dock), mätinstruktioner osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Nej, du får inte med något sådan om du beställer ett O2-kit. Det du får göra är att leta reda på informationen själv, som finns på NwAvGuys blogg. Där finns schema, komponentlista (inte så jättetydlig dock), mätinstruktioner osv.

Idag gick det lättare att hitta på hans blogg. Igår fick jag "access denied" på alla hans google-doc's-länkar, vart lite orolig ett tag då.
Aja, mitt irritationsmoment "leta info på datumsorterad blog" avklarat. Bara att vänta på posten...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*