Varför hackar streaming från Lovefilm?

Permalänk

Varför hackar streaming från Lovefilm?

När jag ska spela upp en film så får jag det här meddelandet.

"Din uppkoppling är för långsam.

För att kunna titta behöver du uppnå en hastighet på minst 2 mbps.

Din uppkoppling uppnåde bara 1.5 mbps."

Om jag väljer att fortsätta och ändå spela upp filmen så fungerar det ändå, men det dröjer inte mer än 10 minuter innan det börjar hacka. Både bilden och ljudet hackar. Det pågår i kanske en minute innan det återgår till normal uppspelning. Men en halvtimem in i filmen så börjar det igen. Och sedan kanske två gånger till under filmens gång.

Jag har 10 Mbit/s (upstream och downstream) Fiber-LAN anslutning från AllTele. Efter att ha tagit mig igenom en film (testade med The Lincoln Lawyer 2011) så har jag nu testat uppkopplingen via Bredbandskollen. Det här är de resultat jag har fått.

Ta emot filer: 9,96 Mbit/s
Skicka filer: 12,34 Mbit/s
Svarstid: 8 ms
Mätserver: Stockholm

Jag förstår att det kan vara annorlunda om man skickar filer till och från datorn, jämfört med att streamad data. Det beror bl.a. på hur stora datapaketen är och vilket protokoll som används. Men å andra sidan, varför ska Lovefilms streamingtjänst vara så mycket sämre än t.ex. Viaplay, Netflix eller HBO Nordic? Ja, datorn är kopplad över WiFi till routern. Men varför ska det spela någon roll? Min router klarar av över 100 Mbps throughput. Det är mer än nog. Och ingen annan dator använde nätet när jag testade.

Jag har alla de nämnda tjänsterna, förutom HBO som jag har sagt upp nyligen för att de inte hade intressant innehåll. Men hur som helst, de månader jag hade HBO så har den tekniska delen fungerat felfritt, och lika så Viaplay och Netflix.

Hur kan man komma fram till endast 1,5 Mbit/s? När Bredbandskollen kommer fram till minst 9,96 Mbit/s? Vem ska jag tro? Lovefilm eller Bredbandskollen? Jag tror faktiskt mer på Bredbandskollen om jag ska välja vem som framstår som mer trovärdig. Det är väl snarare så att Lovfilm inte kan leverera mer än 1,5 Mbit/s.

Jag hade faktiskt förväntat mig bättre prestanda från ett företag som är uppbackat av Amazon. Jag har kontaktat dem angående det här problemet en gång tidigare men ingen märkbar förändring har skett på ett år. Jag kommer att säga upp avtalet inom en månad.

Är det någon mer här som har eller har haft streamingtjänsten från Lovefilm? Hur fungerar det för er, eller hur har det varit?

Är det någon som vet om det är Flash eller Silverlight de använder?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Om det är relevant så får jag ibland det här felmeddelandet när jag ska logga in på sidan, eller till och med när jag bara knappar in adressen www.lovefilm.com coh trycker på Enter.

Citat:

502 Bad Gateway
The server returned an invalid or incomplete response.

Bad gateway?... varför då?...

Är det någon som vet var Lovefilm har sin streamingserver?... säg inte att den ligger i USA eller UK!?

Hur är det med de andra tjänsterna så som Viaplay och Netflix?

Det ser ut som att Lovefilm använder Flash. Viaplay vet jag använder Silverlight. Kan det här vara en viktig skillnad?

Edit:
Okej, nu har jag verifierat att även Netflix använder Silverlight. Så Viaplay och Netflix använder Silverlight och allt flyter på jättebra. Men Lovefilm använder Flash och det suger hårt. Någon som kan fylla på och tala om vad HBO använder? Snälla säg att det är Silverlight! Då skulle det stärka min hypotes om att det har med tekniken att göra.

Okej, nu har jag kollat, HBO använder Flash. Då kanske det inte har med det att göra...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Samma sak varje gång. Fullmåne, då laggar internet. Sjukt!

Permalänk

Jag har skickat ett mail till Lovefilm och här är deras svar.

Citat:

Vi tycker det är jättetråkigt att du har problem med vår streamingtjänst. Streamingen fungerar bra för de allra flesta av våra kunder, men du, och en handfull kunder till har uppenbara problem med uppkopplingen till oss.

Vi vet dessvärre inte vad som orsakar felet, men efter att ha gjort en rad olika förändringar i vår ände tror vi oss kunna konstatera att lösningen ligger i att dela upp vår streamingserver på fler geografiska platser. Vi har påbörjat arbetet med detta, men det är en omfattande och tidkrävande process. Så vi kan i nuläget tyvärr inte lova när det kommer att vara klart

Vi beklagar verkligen att vi inte har någon lösning klar än.

Jag tror ändå att problemet ligger i att systemet rapporterar en hastighet på bara 1,5 Mbps. Min uppkoppling är i snitt tio gånger snabbare än så, men av någon anledning så får jag inte ut mer än 1,5 Mbps. Det är som att någon server på vägen fungerar som flaskhals.

Jag har kontaktat Lovefilm angående det här tidigare och då har vi undersökt hastighet, svarstider och spårat trafiken med tracert, m.m. Men det har inte blivit bättre på över ett år nu. Men nu planerar de alltså att placera ut servrarna på olika geografiska platser. Det återstår att se vad resultatet blir av detta.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Fredrik.:

Samma sak varje gång. Fullmåne, då laggar internet. Sjukt!

Menar du att du också har Lovefilm och att det laggar för dig också? Vilken operatör har du? Vilken hastighet har du?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Samma här, laggar bara vid fullmåne.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Skrivet av JenzA:

Samma här, laggar bara vid fullmåne.

För mig hackar det även vid halvmåne!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111