Rekonditionerad dator för 2000-3000:-
Hej alla!
Introduktion
Jag är på jakt efter en skaplig sekundär dator, en laptop. Jag har redan en stationär för spel och andra tyngre grejer. Jag har idag en gammal Acer Aspire 5100 som inte riktigt hänger med om man vill göra annat är mycket enkel surf och skrivande (dock är den oftast tyst och trevlig att skriva på). Det som gör att jag nu söker en ersättare är att den inte pallar med någon som helst multitasking, och mycket lätt belastas 100%....
Användningsområde
Lite halvtråkig, men kanske nödvändig bakgrundsinfo då mitt användningsområde inte är mainstream...
Det jag kommer använda datorn rätt mycket till är att köra olika mätprogram för strålning. Mätprogrammen använder sig av ljudkortets mikrofoningång och jag använder ett externt USB-ljudkort (Creative X-Fi Surround pro 5.1) som vill ha en "Intel® CoreTM 2 Duo eller motsvarande AMD®-processor, 2,2 GHz eller snabbare" enligt creative. Så den nuvarande datorn har det kämpigt.
Programmet "samplar" kontinuerligt information från ljudkortet (och därmed mätaren) i 96 eller helst 192 kHz, och en mätning kan pågå i flera dygn. Jag vill under tiden även kunna använda datorn till lite annat (slösurf, skrivande etc). Själva mätprogrammen är inte så krävande i sig, min nuvarande bärbara fixar det OK (ett tag) så länge man inte gör annat, och det är en AMD Turion 2 GHz.
Kravprofil
Vad jag behöver:
* Hygglig processorkraft för att kunna köra min mätning och göra annat under tiden
* Inte för liten skärm (14" och uppåt)
* Bra tangentbord för skrivande
* Minst 3 USB-ingångar
* 4 GB ram
* En ganska tyst dator under normal belastning
Vad jag INTE behöver
* Bra batteritid
* Kunna spela spel
* Släpa runt på datorn
* Optisk enhet/diskett
* Minneskortläsare
* Superstor hårddisk
* En sprillans ny dator
Inköpskällor
Efter lite blocket-surfning så halkade jag in på några sidor med rekonditionerade företagsdatorer. Detta verkade ganska attraktivt då det verkar vara bra kvalitet på grejorna, samtidigt som man inte köper mer dator än vad man behöver. Jag har kollat
www.inregodirekt.se (mest datorer med Intel processorer) https://www.inregodirekt.se/begagnade_produkter/barbart/tillv...
www.greentech.se (mest intel) http://www.greentech.se/sv/products/baerbara.php
www.elgreen.se (ASUS och Toshiba, många modeller)
För ca 2500:- verkar man få en C2D på runt 2.4 GHz, 4 Gb ram, skaplig hårddisk samt lite annat matnyttigt. För mitt "hobbybruk" har jag inte lust att lägga ut mer än ungefär detta. Jag vill kunna sitta i soffan med datorn i knät och slösurfa, samtidigt som jag kör min mätning utan att fläkten är störande för mig och min fru som ofta sitter bredvid mig i soffan.
De nya generationernas Intel/AMD-processorer som sitter i bärbara har jag ingen erfarenhet av. Tips mottages tacksamt i denna djungel.
Jag får lite spontant intrycket att en C2D kring 2.4 GHz spöar nyare instegsmodeller från både AMD och Intel när jag kollar lite på www.notebookcheck.net
Så, vad säger expertisen? Var gör man sitt bästa köp?
Tack på förhand!
AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []
Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)