Copyswede stämmer Telia för utebliven kopieringsavgift

Permalänk
Avstängd

Snart får man väl betala för att lägga upp bilder på Facebook när alla struntar i att köpa hårddiskar och sd kort

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött, Sverige, gör något rätt för en gångs skull.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Freezer 36 A-RGB - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

...hur blir det då med dessa undertexter till filmer och serier? Lagligt eller inte? :S

Skickades från m.sweclockers.com

Det faller troligtvis under citaträtten men det är lite oklart. Man får inte kopiera ett komplett skrivet verk ens för privat bruk. Så eventuellt faller det där under. Men det står inget direkt om det i lagtexten så det är lite av en gråzon tills det testats i domstol. Det har varit mycket snack om tabulaturer för gitarrister och basister som också cirkulerat på internet som är liknande koncept. Många sidor stängde ner efter hot om juridiska påföljder och ingen hade pengar nog att faktiskt få det testat i domstol, varken i Sverige eller utomlands.

Så fram tills att någon kan lösa det ekonomiskt för de som driver sidorna kan upphovrsättslobbyn helt enkelt hota bort allt de anser är fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Du får inte privatkopiera filmer, utan bara TV, radio och oskyddade CD-skivor generellt sett. Nu är jag inte så nyfiken, men tror att det sänds väldigt lite i Sverige och dessutom ännu färre av dessa som får frågan av och svarar till SIFO-undersökningen att det är det de spelat av från TV.

Det finns inget som säger att du inte får privatkopiera film hur mycket du vill. Det lagen säger är att man inte får gå runt kopieringsskydd vilket ställer till det lite. Sen finns ett tillägg till den lagen som säger att skyddet inte räknas om det är lätt att gå runt. Vad som räknas som lätt att gå runt vet ingen eftersom det inte provats. För slutanvändaren är ju något av alla de rippningsprogram som finns väldigt lätta så för mig som skulle kopiera är skyddet enkelt att gå runt. Men frågan är om det är det som räknas. Det är därför en gråzon av rang. Personligen tänker jag glatt privatkopiera film eftersom skyddet för mig personligen inte är svårt att komma runt och eftersom jag förväntas betala en ersättning för all lagringsmedia. Jag tänker fortsätta kopiera mina filmer till min NAS fram tills det dyker upp en dom som säger att det är olagligt. Då kanske man kan starta en liten debatt om varför i hela vida världen vi då betalade pengar för DVD-skivor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Fan grabbar, nu får man akta sig.. Stormaffian har visat var skåpet ska stå.

Radiotjänsten och Copyswede in da town.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det faller troligtvis under citaträtten men det är lite oklart. Man får inte kopiera ett komplett skrivet verk ens för privat bruk. Så eventuellt faller det där under. Men det står inget direkt om det i lagtexten så det är lite av en gråzon tills det testats i domstol. Det har varit mycket snack om tabulaturer för gitarrister och basister som också cirkulerat på internet som är liknande koncept. Många sidor stängde ner efter hot om juridiska påföljder och ingen hade pengar nog att faktiskt få det testat i domstol, varken i Sverige eller utomlands.

Så fram tills att någon kan lösa det ekonomiskt för de som driver sidorna kan upphovrsättslobbyn helt enkelt hota bort allt de anser är fel.

Vad konstigt...så man måste försvara sig i rätten fastän det ligger i en gråzon? Man borde ju kunna köra på fram tills att man själv blir placerad i rätten och får det prövat - om man känner att man har råd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Vad konstigt...så man måste försvara sig i rätten fastän det ligger i en gråzon? Man borde ju kunna köra på fram tills att man själv blir placerad i rätten och får det prövat - om man känner att man har råd.

Nej det måste man inte. Det som händer är att ägaren till hemsidan säger att det är lagligt medan, i det här fallet, en intresseorganisation för filmindustrin säger att det är olagligt. Intresseorganisationen hotar med stämning på enorma belopp om inte sidan försvinner. De som äger den typen av sidor har generellt inte råd att riskera de höga skadestånden ifall denne förlorar i rätten. Sen är det ju problemet att en utdragen rättsprocess i sig kostar pengar, tid och energi som då privatpersoner har. Därför väljer de flesta att bara lägga sig varpå det aldrig blir testat i domstol.

Så problemet är det där, ingen känner att den har råd.

Visa signatur

Permalänk

Går det ens att kopiera Något med en iPhone, är vad jag undrar? Hade en 3gs en gång i tiden och tyckte den var motsträvig oavsett vad jag ville göra med den.
CopySwede är det största skämtet sverige skådat sedan polisutredningen av Palme-mordet.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Corsair Cooling Hydro H60 - Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE - Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB Windforce - Corsair AX 750W 80+ GOLD - Corsair SSD Force 3 Series 240GB - 2x 2TB Western Digital Caviar Green - BenQ TFT 24" EW2420 - Fractal Design Arc Svart - M-Audio Audiophile 2496 - KRK Rokit 6 x2

Permalänk

Vad kostar det om jag memorerar en låt?
1 kr per synaps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrikfotograf:

Moderaterna är inte ett bättre parti iaf som jag röstade på sist.

Jag röstade på just Vänsterpartiet, därför jag blir så full i skratt när någon faktiskt tänker rösta på den döda hästen.

Permalänk
Inaktiv

Det enda jag undrar är om FRA har betalat kopieringsavgift för alla hårddiskar de har i sina servrar. Och borde inte vi kunna ansöka om pengar från copyswede med tanke på att de piratkopierat våra samtal och medelanden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leijon89:

Jag röstade på just Vänsterpartiet, därför jag blir så full i skratt när någon faktiskt tänker rösta på den döda hästen.

Vänsterpartiet är väl det mest idiotiska parti som finns? Moderaterna har i alla fall lite halvkoll även om de gör mycket fel. Vänsterpartiet vet ju bokstavligen talat inte ens vad de snackar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Därför finns vänsterpartiet.

Japp, och det finns ett par andra bra partier, som tyvärr inte är med i riksdagen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns inget som säger att du inte får privatkopiera film hur mycket du vill. Det lagen säger är att man inte får gå runt kopieringsskydd vilket ställer till det lite. Sen finns ett tillägg till den lagen som säger att skyddet inte räknas om det är lätt att gå runt. Vad som räknas som lätt att gå runt vet ingen eftersom det inte provats. För slutanvändaren är ju något av alla de rippningsprogram som finns väldigt lätta så för mig som skulle kopiera är skyddet enkelt att gå runt. Men frågan är om det är det som räknas. Det är därför en gråzon av rang. Personligen tänker jag glatt privatkopiera film eftersom skyddet för mig personligen inte är svårt att komma runt och eftersom jag förväntas betala en ersättning för all lagringsmedia. Jag tänker fortsätta kopiera mina filmer till min NAS fram tills det dyker upp en dom som säger att det är olagligt. Då kanske man kan starta en liten debatt om varför i hela vida världen vi då betalade pengar för DVD-skivor.

"Du får inte privatkopiera filmer, utan bara TV, radio och oskyddade CD-skivor generellt sett."

Som är en hänvisning till att man inte får gå runt tekniska åtgärder. Sånt som regionskydd är en flagga och inte ett skydd, och sådana som uppfann formatet t ex Philips sålde regionfria spelare. Rippningsverktygen är definitivt olagligt, i Tyskland får du inte ens länka (i media) och det gäller det relativt svaga skyddet som finns på dvd alltså CSS främst. Det finns en anledning till att piraternas favorit bara går att köpa från ett örike och alla andra verktyg som inte är homebrew av något slag inte går runt kopieringsskydden. Skyddet behöver bara en teknisk höjd, det blir inte irrelevant så fort det är knäckt eller utnyttjas svagheter det är hela meningen med lagen att skydda det. Det ger i praktiken de som inför skydd en ensamrätt och ett förbud mot kopiering utan samtycke. Det enda lagen uppfyller är att kommersiell mjukvara inte får gå runt det i syfte att kopiera. Även om det bara är ett intrång så bör brott inte diskuteras i forumet. Ingen som kör piratkopierat köper DVD-skivor från Sverige med privatkopieringsavgiften för den delen. Därför de jagar nya inkomster hos Copyswede. Du får givetvis kopiera annat oskyddat som kassettband, LP, 8-tracks, ljudrullband osv. Piratkopiering och kopiering av film tillkommer det ingen ersättning för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijon89:

Jonas Sjöstedt besökte min folkhögskolan och efter hans besök ändrade jag min uppfattning av moderaterna rätt fort.
Förövrigt är han en härlig prick

Skrivet av €lysian:

Japp, och det finns ett par andra bra partier, som tyvärr inte är med i riksdagen.

Låt mig gissa, piratpartiet?

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tillbaka till topic tack.

*OT/personangrepp/meme-bilder raderade*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Självklart, finns ju ramdisk

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska se att deras luddiga skrifter gäller säkert det med

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

"Du får inte privatkopiera filmer, utan bara TV, radio och oskyddade CD-skivor generellt sett."

Som är en hänvisning till att man inte får gå runt tekniska åtgärder. Sånt som regionskydd är en flagga och inte ett skydd, och sådana som uppfann formatet t ex Philips sålde regionfria spelare. Rippningsverktygen är definitivt olagligt, i Tyskland får du inte ens länka (i media) och det gäller det relativt svaga skyddet som finns på dvd alltså CSS främst. Det finns en anledning till att piraternas favorit bara går att köpa från ett örike och alla andra verktyg som inte är homebrew av något slag inte går runt kopieringsskydden. Skyddet behöver bara en teknisk höjd, det blir inte irrelevant så fort det är knäckt eller utnyttjas svagheter det är hela meningen med lagen att skydda det. Det ger i praktiken de som inför skydd en ensamrätt och ett förbud mot kopiering utan samtycke. Det enda lagen uppfyller är att kommersiell mjukvara inte får gå runt det i syfte att kopiera. Även om det bara är ett intrång så bör brott inte diskuteras i forumet. Ingen som kör piratkopierat köper DVD-skivor från Sverige med privatkopieringsavgiften för den delen. Därför de jagar nya inkomster hos Copyswede. Du får givetvis kopiera annat oskyddat som kassettband, LP, 8-tracks, ljudrullband osv. Piratkopiering och kopiering av film tillkommer det ingen ersättning för.

Fast det är fortfarande inte definierat vad som är ett lätt skydd att gå runt. Vidare finns det en till friskrivning som säger att skydd får kringås om de hindrar dig från att använda skivan. Det var en del trassel med Sonys skivor ett tag vars kopieringsskydd gjorde att de inte fungerade i alla spelare. Så nästa tolkningsfråga är om det är en rättighet att titta på materialet man köpt i vilket apparat man vill. Copysweden själva säger ju det eftersom de kräver privatkopieringsavgift. De kan ju inte kräva en avgift på något om inte huvudsyftet är privatkopiering eller hur?

Hur som helst är det ingen direkt kontroversiell fråga. Kollar du runt så ska du se att många stora tekniksidor på internet har officiella guider som går igenom exakt hur man gör. Det har som sagt aldrig provats i rätten så då förblir det en gråzon. Antipiratbytån har taktiskt valt att inte skriva något om kopiering av film på sin sida. De listar mängder av exempel med kopiering och avspelning av både film och spel men de nämner aldrig rätten att kopiera filmer man äger. Skulle gissa på att inte ens deras jurister är säkra på att de skulle vinna ett sådant mål så de väljer att ligga lågt. Sweclockers har valt den försiktiga vägen och förbjuder diskussioner om hur man kopierar film för att de inte vill vara i närheten av något som eventuellt kan vara en gråzon. Det är självklart upp till dem att avgöra vad de vill ha på sin sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Copyswede borde gå ihop med Radiotjänst. Tydligen så är det samma typ av idioter bakom de båda >=/

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är fortfarande inte definierat vad som är ett lätt skydd att gå runt. Vidare finns det en till friskrivning som säger att skydd får kringås om de hindrar dig från att använda skivan. Det var en del trassel med Sonys skivor ett tag vars kopieringsskydd gjorde att de inte fungerade i alla spelare. Så nästa tolkningsfråga är om det är en rättighet att titta på materialet man köpt i vilket apparat man vill. Copysweden själva säger ju det eftersom de kräver privatkopieringsavgift. De kan ju inte kräva en avgift på något om inte huvudsyftet är privatkopiering eller hur?

Hur som helst är det ingen direkt kontroversiell fråga. Kollar du runt så ska du se att många stora tekniksidor på internet har officiella guider som går igenom exakt hur man gör. Det har som sagt aldrig provats i rätten så då förblir det en gråzon. Antipiratbytån har taktiskt valt att inte skriva något om kopiering av film på sin sida. De listar mängder av exempel med kopiering och avspelning av både film och spel men de nämner aldrig rätten att kopiera filmer man äger. Skulle gissa på att inte ens deras jurister är säkra på att de skulle vinna ett sådant mål så de väljer att ligga lågt. Sweclockers har valt den försiktiga vägen och förbjuder diskussioner om hur man kopierar film för att de inte vill vara i närheten av något som eventuellt kan vara en gråzon. Det är självklart upp till dem att avgöra vad de vill ha på sin sida.

De tar ingen avgift och fördelar ingen ersättning för kopiering av film hur som helst. Förutom den avspelningen som förekommer från TV. Du kan motivera ditt beteende hur du vill, det har inget med deras fördelning att göra och sådana organisationer är ingen ursäkt. Det är en helt falsk motivering och folk har andra, och för den delen olika motiveringar. Att man inte kan åka dit för något man gör personligen är en annan sak. Du kan fortfarande inte sälja verktygen i västländer. I grannlandet Tyskland är det i media och på nätet förbjudet att länka till verktygen och det är påtvingat av rätten. Eftersom svensk media i praktiken till skillnad från ett svenskt forum är ansvarsfria när det gäller att prata om brott så är det fritt fram för dem, det drabbar aldrig den enskilde skribenten eftersom det är utgivaren som har ansvaret. Anslagstavlor som det så fint heter i lagen har man en skyldighet att moderera däremot. Att torrentsidor aldrig kommer till rätten och de bara använder lagarna för att sno deras servrar är en annan sak. Det är ju för den delen bra för de inblandade att de kan gå vidare.

De jagar för den delen inte de som tillgängliggör mjukvara på nätet heller för de representerar inte de bolagen, där du inte kan dömas till ansvar för kopiering i enskilt bruk enligt lagen dessutom. Det som de gått efter på nätet i Sverige är musik, film och e-böcker främst. Egentligen är det myndigheterna som begår störst brott då du enligt lagen inte kan blanda in polisiära myndigheter. Dessutom ser det ut som det gör eftersom åklagaren inte själv får väcka åtal, det får bara upphovsrättsägaren göra. Därför svårt att sätta dit alla som får svarta pengar för att samla in bevis på andra. Är du upphovsrättsägare som hittar bevis mot dessa är det bara att stämma, jag tror inte på strafflättnader vem som en utför de. De har inte på något sett tillåtelse av ägarna, en olovlig upplaga är alltid olovlig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Nej det måste man inte. Det som händer är att ägaren till hemsidan säger att det är lagligt medan, i det här fallet, en intresseorganisation för filmindustrin säger att det är olagligt. Intresseorganisationen hotar med stämning på enorma belopp om inte sidan försvinner. De som äger den typen av sidor har generellt inte råd att riskera de höga skadestånden ifall denne förlorar i rätten. Sen är det ju problemet att en utdragen rättsprocess i sig kostar pengar, tid och energi som då privatpersoner har. Därför väljer de flesta att bara lägga sig varpå det aldrig blir testat i domstol.

Så problemet är det där, ingen känner att den har råd.

Aha...fan vad ruttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det enda jag undrar är om FRA har betalat kopieringsavgift för alla hårddiskar de har i sina servrar. Och borde inte vi kunna ansöka om pengar från copyswede med tanke på att de piratkopierat våra samtal och medelanden?

Njae, de har ju inte piratkopierat då det är lagligt för de att kopiera våra privata konversationer. Däremot så borde det vara privatkopiering av vår privata korrespondens det handlar om. Så då borde de ju få betala avgifter för lagringen... och vi borde kunna få ersättning... hmmm...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av brajonk:

dessa öststats metoder de håller på med är åt helv***! kan inte EU göra något åt detta vansinne????? vill flytta till finland! pratar de svenska i norra finland? bor i skellefteå så är ju bara tvärt över sjön (havet)

Jakobstad ska du flytta till! Nästan 55% pratar svenska där. Skulle gissa på att det är i samma höjd som Luleå-Skellefteå-Umeå utan att titta på kartan!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperOlsson:

Jakobstad ska du flytta till! Nästan 55% pratar svenska där. Skulle gissa på att det är i samma höjd som Luleå-Skellefteå-Umeå utan att titta på kartan!

Njääää, jakobstad är en ganska tråkig stad...halvdöd, flytta till Vasa lite längre söderut Mer svenskar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Jag kan hålla med dig delvis i det du beskriver, men för vissa är ju musiken det enda som ger dom något. Men att ha en sådan miljardindustri är nog varken rimligt eller hälsosamt. Jag hade personligen tyckt att det var bra om jag kunde klara mig såpass bra på min musik att jag inte hade behövt ha två jobb, för det är inte heller hälsosamt.

Tycker det är där skon klämmer lite. Man kan kalla det kapitalism eller vad som helst men bolagen bestämmer att en liten liten grupp ska ha 99,999% av kakan. Finns bra musik som säljer och ännu mer medioker som trycks in i folks munnar för att de ska känna att de tycker som alla andra medan de ovetande föder den illegala narkotika-industrin. Copy Swede hjälper till, vi hjälper till och folkvalda hjälper till pga av lobbyism.

Enda lösningen är att släp0pa all kultur fri. Visst, de som har läggningen att gå ner sig i träsket gör nog det ändå men inte på grund av oss konsumenter. Jag, vi är inte musik, film och spelälskare. Vi är konsumenter. Jag ser fri kopiering av verk som en god gärning som i längden befriar kulturen.

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Tack, äntligen någon med exakt samma åsikt.

Så en svensk organisation påstår att det är lagligt att kopiera Britney Spears nyaste skiva efter du köpt den och sedan dela den med alla du känner/är släkt med medans om du frågar RCA Records, som ägs av Sony som producerar och tillverkar skivan så klargör dom tydligt att det är ett Federalt brott att kopiera en skiva oavsett syfte och att du är fett rökt om du gör det/blir påkommen.

Fattar inte hur detta går ihop eller hur det kan bli lagligt, kopiera för att dela med vänner eller kopiera för att dela med bekanta eller kopiera för att dela med vem fan som helst är rent juridiskt exakt samma jävla sak.

Har inte läst igenom allt men läste detta och slog upp ordet vän på wiktionary!
"Vän
1. person som en annan person är nära bekant med och vars relation till denna präglas av positiv kontakt, ömsesidig tillgivenhet och tillit
Till festen har vi bjudit in vänner och bekanta."
i rätten när du anklagats för antingen att ha laddat upp eller ner, låt säga en film, så kan man ju bara hävda att man har tillit till de andra 'piraterna' och relationen mellan er präglats av positiv kontakt (i form av t.ex kommentarer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av binnen97:

Har inte läst igenom allt men läste detta och slog upp ordet vän på wiktionary!
"Vän
1. person som en annan person är nära bekant med och vars relation till denna präglas av positiv kontakt, ömsesidig tillgivenhet och tillit
Till festen har vi bjudit in vänner och bekanta."
i rätten när du anklagats för antingen att ha laddat upp eller ner, låt säga en film, så kan man ju bara hävda att man har tillit till de andra 'piraterna' och relationen mellan er präglats av positiv kontakt (i form av t.ex kommentarer)

Du är ett geni "binnen97"!

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Njääää, jakobstad är en ganska tråkig stad...halvdöd, flytta till Vasa lite längre söderut Mer svenskar

Finland är nog helt ok att bo i särskilt om man lär sig språket, men när det gäller denna diskussion så har de privatkopieringsavgift också, likaså de flesta EU-länder. Skulle säga att det är på väg att avvecklas däremot.

När länder med liknande lag har prövats i rätten så har det blivit nedslag på t ex avgift för datorer eller för att utöka avgiften till fler områden. Storbritannien inför i år en snävare rätt till privatkopiering, alltså ren formatskiftning man inte får dela med sig av eftersom de vill legalisera det som de redan anser är okej, men formellt inte varit tillåtet. Utan någon ersättning. Det är helt upp till rätten och i förlängningen lagstiftarna. Med nuvarande lag så kan du inte inkludera allt med digital lagring. Det vore som att klassa en kundvagn ett fordon och börja inkludera det i trafiklagarna, och börja kräva belysning, hjälm osv. Även om lagen hade explicit sagt att det inte är det. Ingen har gått med på nya avgifter och lagen kräver att utrustningen är särskilt anpassad för kopiering t ex ett kassettdäck. Andra länder med samma formuleringar har inte utökat begreppet när det gått till domstol. Inga nya avgifter betalas fören branschen gått med på att betala dem. Det finns inga allmän krav på telefoner att betala eftersom de redan finns i andra rättskonflikter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leijon89:

Det är bra. Rösta på det parti som vill ge mer rätt till staten (läs. Copyswedeanhängare).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om inte jag missminner mig så brukar Telia skicka med typ 6 månader Spotify. Så jag tror hellre deras kunder tar sin musik därifrån än gamla repiga cd skivor och rippa in till en dator, o sen ut till telefon.

Kan man inte ta bort Radiotjänst och Copyswede och förbjuda all privatkopiering? Och göra alla kanaler till betalkanaler? Radio finansieras ju mestadels med reklam numera ändå.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB