Permalänk

Problem WAN på Asus RT-N56U

Hejsan!
Jag tänkte be om tips och råd, då jag kört fast en aning.
Jag har nyligen skaffat mig en ny router (Asus RT-N56U) dock har jag lite problem med att få WAN-porten att reagera.

Jag har stadsnät i lägenheten så jag har ett uttag i väggen kan man säga, så när jag kopplar in det så reagerar inte porten och inga Led-indikeringar tänds ens..
Jag har testat olika kablar, reset av router och även firmwire-uppdatering.
Alldeles nyss var jag tillbaka och fick den utbytt mot en ny då jag trodde det var fel på routern men icke, samma problem även på den nya.

Ringde min leverantör (Bredband2) men enligt henne i telefon kunde dom inte hjälpa till med något. Dom kunde bara se till att anslutningen fram till uttaget i väggen fanns, resten skiter dom totalt i ungefär..

Så vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Funkar det om du kopplar in din PC direkt till bredbandsuttaget?
Får du länk (lyser LED) om du kopplar din PC till WAN-porten?
Har du någon gammal switch liggande? Får du länk om du kopplar den mot WAN-porten?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Funkar det om du kopplar in din PC direkt till bredbandsuttaget?
Får du länk (lyser LED) om du kopplar din PC till WAN-porten?
Har du någon gammal switch liggande? Får du länk om du kopplar den mot WAN-porten?

Nu har jag felsökt ytterligare;

Det funkar om jag kopplar PC till bredbandsuttaget.
Jag får länk när jag kopplar PC till WAN-port.
Sedan testade jag koppla en switch jag hade liggande mot WAN-porten och det funkade.

Jag testade då att koppla
Bredbandsuttag -> Switch -> Router, och nu har routern internet.

Märkligt måste jag säga.. så problemet ligger någonstans mellan uttaget och leverantören då?

Eller kan det vara något med denna modell på router som gör att det inte känner av länk.
Min gamla Linksys E4200 fungerade utan problem och kände av länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder tuppen:

Så vad gör jag nu?

Har inte läst så noga men har du testat:
Uttag (första i lägenheten) - Router - Kabel till dator?

Första gången jag kopplar upp routern till internet så måste datorn vara inkopplad direkt till den och inte via nätverket.

Permalänk

Vill minnas att även min router jävlades under uppstarten av nätet i min nya lgh.
Har för mig att jag fick göra en "första gångs" login med kabeln rakt in i datorn.
Sedan gick det att börja använda routern.

Kan blanda ihop det med föregående lgh, men minns att jag svor över något när jag skulle ha igång nätet i nuvarande lghn första gången.
(Är exakt samma router)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder tuppen:

Nu har jag felsökt ytterligare;

Det funkar om jag kopplar PC till bredbandsuttaget.
Jag får länk när jag kopplar PC till WAN-port.
Sedan testade jag koppla en switch jag hade liggande mot WAN-porten och det funkade.

Jag testade då att koppla
Bredbandsuttag -> Switch -> Router, och nu har routern internet.

Märkligt måste jag säga.. så problemet ligger någonstans mellan uttaget och leverantören då?

Eller kan det vara något med denna modell på router som gör att det inte känner av länk.
Min gamla Linksys E4200 fungerade utan problem och kände av länk.

Jag skulle tro att problemet kan bero på antingen
- dålig auto negotiation i din Asus. Den har svårt att komma överens med din operatörs switch.
- trasigt kablage där inte alla 4 paren fungerar. Autoneg kommer överens om 1000baseT men något av de yttre paren är trasiga.

Prova att ställa i din Asus på 100baseT (ej autoneg).
Ring din operatör igen.

Permalänk
Bredband2
Skrivet av madtop:

Jag skulle tro att problemet kan bero på antingen
- dålig auto negotiation i din Asus. Den har svårt att komma överens med din operatörs switch.
- trasigt kablage där inte alla 4 paren fungerar. Autoneg kommer överens om 1000baseT men något av de yttre paren är trasiga.

Prova att ställa i din Asus på 100baseT (ej autoneg).
Ring din operatör igen.

Hej
Förstår inte riktigt hur vi kan bistå med någon hjälp tyvärr i detta ärende. Vi har inga MAC adress låsningar eller så. Kan dock vara ARPen men tvivlar på det. Vi kan alltid tömma alla leases ifall det är något på porten som inte stämmer.
Mvh
Bredband2

Permalänk
Medlem

Testa låt den sitta inne i 2 min och se om den får upp någon länk. Starta routern med kabeln i redan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

https://code.google.com/p/rt-n56u/

Jag kör denna firmware, den är så mycket trevligare är ASUS's firmware!
Kanske inte löser just detta problem dock.