Flytta Windows från hårdisk till SSD.

Permalänk
Medlem

Flytta Windows från hårdisk till SSD.

Tjena, Jag har en en liten snabb och enkel fråga.

Går det att "klippa ut" Windows mappen från min HDD och "klistra in" den på en tom SSD? Och sedan gå in på BIOS och kryssa i så datorn boot:ar upp på ssdn? Eller kommer jag behöva att installera Windows med skivan på SSDn för att få det att funka?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Ett lika snabbt och enkelt svar är... Ja, det går.
"klippa ut" är dock inte rätt uttryck. Uttrycket du söker är "Klona"!
Favoritverktyget heter HDClone, men då pratar vi betalversioner. Vill du jobba "gratis", föreslår jag en sökning på disk clone

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Eberhart:

Ett lika snabbt och enkelt svar är... Ja, det går.
"klippa ut" är dock inte rätt uttryck. Uttrycket du söker är "Klona"!
Favoritverktyget heter HDClone, men då pratar vi betalversioner. Vill du jobba "gratis", föreslår jag en sökning på disk clone

Här är en lista med alternativ. Kommersiella såsom fria: (Sorterad efter popularitet)
http://alternativeto.net/software/hdclone/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Här är en lista med alternativ.[/url]

Schysst lista!

Permalänk
Medlem

Samsung har sitt egna Data Migration. De flesta tillverkare bundlar någon form av lösning. Så OS ska du få över. Sen är det inte bara att du slipper installera om, eller spar tid utan att du slipper aktivera, ringa in för att få ny nyckel, skapa fysiska recoveryskivor (från din OEM-installation, backup slipper du inte däremot) osv.

Det finns många diskkloningsverktyg. T ex Clonezilla som är måttligt populärt och gratis, där måste du dock krympa partitionen med andra verktyg. Dessa finns också gratis dock, men du kan också köra t ex Gparted direkt. Köpesprogrammen som finns är Acronis (True Image) och Paragon (finns flera olika produkter från dem, från drive copy och uppåt). EaseUS har flera gratis-versioner som är lämpliga för detta. T ex Partition Master eller Todo Backup, dessa klarar att krympa partitionerna också. Macrium Reflect finns också i en gratisvariant som klarar detta. Se till att du inte får några alignmentfel, eller att du kör vidare på sådana utan att veta något av. Du kan förebygga/undvika sådana fel även med verktyg som du kan drabbas av det med. Tänk på att MBR/GPT kan gå åt skogen, men går att reparera. Tänk på att vissa av de här alternativen inte klarar t ex OEM-recoverypartitioner. Så se till att ha backups eller dylikt.

Du kan tom flytta en installation med Windows inbyggda image-verktyg sedan Windows 7 och framåt. Det är bara att du med detta inte kan klona direkt utan får återställa från en image-backup. Sen fixar som sagt många verktyg alignment idag, idag bör alla verktyg från tillverkarna själva fixa det, det är också något du kan testa och fixa i efterhand om det skulle uppstå. Clonezilla och GParted skulle jag inte använda om man inte har koll på dessa dock och de kan ge alignmentproblem, MBR-problem och liknande som måste åtgärdas. Går allt rätt ska det inte vara något problem att klona en GPT/MBR-disk och få allt fungera från början däremot. Samsungs verktyg flyttar inte "gömda" återställningspartitioner. Så nej, finns det anledning till att inte göra en ominstallation pga av media, aktivering eller något som gör det krångligt med din specifika dator så behövs det inte.

Hur du än gör glöm inte att se till att trim är aktiverat.

Permalänk
Medlem

Ja, du kan klona disken om du gillar att din går sönder i förtid. När man installerar på SSD så görs ändringar som förhindrar det.

Det är inte så svårt att installera om Windows osv. Du har fortfarande gamla disken kvar som du kan gå tillbaka till och du kan i lugn och ro kan ladda ned drivrutiner, program osv som ska in efteråt. Ha bara 1 disk/SSD kopplad tills Windows DVD. Alla andra diskar kopplar du in efteråt. Annars använder den eller lägger något på den andra disken som Windows behöver för att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns många diskkloningsverktyg. T ex Clonezilla som är måttligt populärt och gratis, där måste du dock krympa partitionen med andra verktyg[...]

Fr.o.m Windows 7 kan man minska/expandera även C partitionen m.h.a. diskhanteraren.

Skrivet av panpo98:

Ja, du kan klona disken om du gillar att din går sönder i förtid. När man installerar på SSD så görs ändringar som förhindrar det.

Utveckla gärna, annars låter det som kvalificerat skitsnack.

Ändrade "Windows 8" till "Windows 7"
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Ett lika snabbt och enkelt svar är... Ja, det går.
"klippa ut" är dock inte rätt uttryck. Uttrycket du söker är "Klona"!
Favoritverktyget heter HDClone, men då pratar vi betalversioner. Vill du jobba "gratis", föreslår jag en sökning på disk clone

Joh jag menade ordagrant " KLIPP UT ". Högerklicka på Windows mappen i C: och klippa ut den och klistra in den på en SSD. Det var så jag menade.

Tex. Jag vill inte ha den filmen i den mappen längre, Så jag lägger "klipper ut den" och klistrar den på skrivbordet. Det var så jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fr.o.m Windows 8 kan man minska/expandera även C partitionen m.h.a. diskhanteraren.

Utveckla gärna, annars låter det som kvalificerat skitsnack.

Vill du bli övertyga så hittar du säkert själv installera på SSD trådarna med sökfunktionen med detaljer, djupa tekniska termer, antal skrivningar på SSD jämfört med mekanisk disk mm. Det är vida känt att det är en dålig ide att klona från en mekanisk disk till en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Joh jag menade ordagrant " KLIPP UT ". Högerklicka på Windows mappen i C: och klippa ut den och klistra in den på en SSD. Det var så jag menade.

Tex. Jag vill inte ha den filmen i den mappen längre, Så jag lägger "klipper ut den" och klistrar den på skrivbordet. Det var så jag menade

Nej , ett OS består av mer än windowsmappen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Många ssd-tillverkare har verktyg som fungerar med deras ssd:s just i detta ändmål.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dezin:

Joh jag menade ordagrant " KLIPP UT ". Högerklicka på Windows mappen i C: och klippa ut den och klistra in den på en SSD. Det var så jag menade.

Tex. Jag vill inte ha den filmen i den mappen längre, Så jag lägger "klipper ut den" och klistrar den på skrivbordet. Det var så jag menade

Kommer inte att fungera speciellt bra. Speciellt inte om det är Windows-mappen från det Windows som körs för tillfället.
Anledningar:

  • Boot-sektorn är ingen fil som går att klippa/klistra. Det är en speciell sektor i början på disken/partitionen. Kallas för MBR.

  • Flertal filer som hålls exklusivt öppna av Windows kan inte läsas, än mindre flyttas.

  • Vissa vitala filer såsom NT-laddaren, kärnan samt några andra, har "exkluysiva positioner" på diskytan. Flytta/kopiera dessa, och de förlorar sin exklusiva positioner. Det resulterar bland annat i ett felmeddelande: "Cannot find NTLDR" eller liknande när man försöker starta datorn.

  • Många filer hålls öppna och skrivs till hela tiden av Windows. Register-filerna bara för att nämna några. Försöker man "klippa/kopiera" dessa, så resulterar det i regel med korrupta filer.

  • Speciella rättigheter/säkerhetsinställningar på vissa vitala filer för att det inte går att klippa/klistra, än mindre kopiera. Även om det skulle fungera, så förlorar den nya uppsättningen filer den nödvändiga säkerheten.

  • NTFS-filsystemet håller några speciella filer som inte "en vanlig användare" kan komma åt. I alla fall inte utan specialverktyg. Dessa är likaså vitakla för Windows.

Det enklaste är att klona hårddisken med de tidigre länkade programmen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kommer inte att fungera speciellt bra. Speciellt inte om det är Windows-mappen från det Windows som körs för tillfället.
Anledningar:

  • Boot-sektorn är ingen fil som går att klippa/klistra. Det är en speciell sektor i början på disken/partitionen. Kallas för MBR.

  • Flertal filer som hålls exklusivt öppna av Windows kan inte läsas, än mindre flyttas.

  • Vissa vitala filer såsom NT-laddaren, kärnan samt några andra, har "exkluysiva positioner" på diskytan. Flytta/kopiera dessa, och de förlorar sin exklusiva positioner. Det resulterar bland annat i ett felmeddelande: "Cannot find NTLDR" eller liknande när man försöker starta datorn.

  • Många filer hålls öppna och skrivs till hela tiden av Windows. Register-filerna bara för att nämna några. Försöker man "klippa/kopiera" dessa, så resulterar det i regel med korrupta filer.

  • Speciella rättigheter/säkerhetsinställningar på vissa vitala filer för att det inte går att klippa/klistra, än mindre kopiera. Även om det skulle fungera, så förlorar den nya uppsättningen filer den nödvändiga säkerheten.

  • NTFS-filsystemet håller några speciella filer som inte "en vanlig användare" kan komma åt. I alla fall inte utan specialverktyg. Dessa är likaså vitakla för Windows.

Det enklaste är att klona hårddisken med de tidigre länkade programmen.

Men om jag klonar hårddisken följer allt med som ligger på min nuvarande HDD? Det är en 60gb SSD jag har och ska endast ha Windows och BF3 på den.

Permalänk
Medlem

Sedan när jag har Windows på SSD'n, Hur tar jag bort Windows från min vanliga hårddisk då? Räcker det med att ta bort själva Windows mappen eller borde jag göra något mer?

Permalänk
Entusiast

Jag hade gjort följande:

  • Installerat en ny fräsh Windows på SSDn

  • Säkerhetskopierat dokument och personliga filer till en tillfällig mapp på SSDn

  • Formaterat om den gamla disken och partitionerat upp den i två delar. En del för spel och liknande. Den andra delen för alla mina personliga filer, dokument och annat viktigt.

  • Installerat program som vanligt på SSDn

  • Installerat spel och lilnande på hårddiskens nyskapade spel-partition.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag hade gjort följande:

  • Installerat en ny fräsh Windows på SSDn

  • Säkerhetskopierat dokument och personliga filer till en tillfällig mapp på SSDn

  • Formaterat om den gamla disken och partitionerat upp den i två delar. En del för spel och liknande. Den andra delen för alla mina personliga filer, dokument och annat viktigt.

  • Installerat program som vanligt på SSDn

  • Installerat spel och lilnande på hårddiskens nyskapade spel-partition.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tack så mycket för tipsen. Hårddisken har jag haft i ca 2 veckor så någon säkerhetskopiering behövs faktist inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vill du bli övertyga så hittar du säkert själv installera på SSD trådarna med sökfunktionen med detaljer, djupa tekniska termer, antal skrivningar på SSD jämfört med mekanisk disk mm. Det är vida känt att det är en dålig ide att klona från en mekanisk disk till en SSD.

Visst finns det för- och nackdelar med att klona en SSD. Du skrev däremot: "Ja, du kan klona disken om du gillar att din går sönder i förtid.", vilket - om det skall tolkas ordagrant - är rent skitsnack. EN SSD är inte mer benägen att gå sönder vid kloning. Min förhoppning var att vi eventuellt kunde reda ut de olika aspekterna av kloning för att hjälp TS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är nog enklare alla dar i veckan att installera om. Det tar kanske 2-3 timmar, inkluderat installation av program och drivisar. Genom att göra så får du även en fräsch installation som inte tyngs ner av massa skit från förra datorn. Jag gör alltid en selektiv backup och blåser rent om det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Sedan när jag har Windows på SSD'n, Hur tar jag bort Windows från min vanliga hårddisk då? Räcker det med att ta bort själva Windows mappen eller borde jag göra något mer?

Det enklaste är att snabbformatera din HDD, då slipper du eventuella problem med att du saknar filrättigheter. Då kan du behöva s.a.s. ta över rättigheterna, något som görs bäst från felsäkert läge.

Ska du ta bort enskilda kataloger/filer är det bara att ta bort dem på vanligt vis. Det rekommenderas att du slår på visa dolda filer så du får bort allt skräp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Men annars kan man väll bara avinstallera det från hdd och sen välja att boota den från ssd:n och sen installera om det, tar ju max 20 min typ ? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Men annars kan man väll bara avinstallera det från hdd och sen välja att boota den från ssd:n och sen installera om det, tar ju max 20 min typ ? xD

Mjoh har också det i tanken. Denna datorn är bara 2 veckor gammal så jag har ju knappt något på HDD'n.. Att göra alla dessa säkerhetskopieringar och dela upp hårddisken i 2 olika delar osv låter lite väl över gränsen i detta fallet. Det som låter enklast är ju att koppla ur denna HDD'n och koppla i SSDn och installera windows på den. Efter detta så går jag in o raderar windows mappen som ligger inne på C: disken. Om det ligger några små filer kvar är ju inte hela världen. Har 1TB och det är inget jag kommer att fylla dem närmsta 2-3 åren kan jag garantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Visst finns det för- och nackdelar med att klona en SSD. Du skrev däremot: "Ja, du kan klona disken om du gillar att din går sönder i förtid.", vilket - om det skall tolkas ordagrant - är rent skitsnack. EN SSD är inte mer benägen att gå sönder vid kloning. Min förhoppning var att vi eventuellt kunde reda ut de olika aspekterna av kloning för att hjälp TS.

Tolkar man det ordagrant så skrev jag en ospecificerad tidsperiod. Du svarade på en annan SSD tråd idag så du vet mycket väl att jag inte snackade om vid kloning. Tyckte du det kunde missförstås så kunde du enkelt förtydligat exakt vad själv. Dom som inte förstår bruka skiva "Menar ni ... med det ni skrev?" "Nej, vi menade ...".

Skrivet av Dezin:

Mjoh har också det i tanken. Denna datorn är bara 2 veckor gammal så jag har ju knappt något på HDD'n.. Att göra alla dessa säkerhetskopieringar och dela upp hårddisken i 2 olika delar osv låter lite väl över gränsen i detta fallet. Det som låter enklast är ju att koppla ur denna HDD'n och koppla i SSDn och installera windows på den. Efter detta så går jag in o raderar windows mappen som ligger inne på C: disken. Om det ligger några små filer kvar är ju inte hela världen. Har 1TB och det är inget jag kommer att fylla dem närmsta 2-3 åren kan jag garantera.

Missade att SysGhost inte tagit med det i sin lista.

Ja, man bruka göra so du skrev. Koppla ur alla andra diskar. Installera Windows osv. Kopplar in de andra diskarna igen. Förutom sista steget som kan behöva gå vidare. Det bruka också ligga osynliga filer (kan vara många GB) och en liten osynlig partition.

Försöka ta bort så mycket som möjligt som du skrev. Blir du inte nöjd eller behöver mer utrymme så behöver du åtminstone formatera disken. Ännu bättre om du går till diskhanteraren för att ta bort och skapar ny(a) partition(er) den gamla Windows disken.

Diskhanteraren:
Start / Högerklicka på Computer (Dator) / Manage (Hantera) / Diskmanager (Diskhanteraren)
Gör fönstret större så att du ser längst ned.
Ta bort alla partitioner på disken (viktigt att inte välja fel disk)
sen skapar du en ny partition som du formaterar.

Permalänk
Medlem

Kolla innan du raderar det manuellt bara så att det inte finns något sätt att radera det med tex windows skivan eller ngt. Vet inte om du kan formatera hårddisken med windows skivan och sen stänga av datorn. Koppla ur din hdd sen koppla in in ssd:n och boota med cd:n och sen installera windows på ssd:n Men är inte hundra så googla lite på det eller så får vi hoppas att ngn här svarar som vet exakt xD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Visst finns det för- och nackdelar med att klona en SSD. Du skrev däremot: "Ja, du kan klona disken om du gillar att din går sönder i förtid.", vilket - om det skall tolkas ordagrant - är rent skitsnack. EN SSD är inte mer benägen att gå sönder vid kloning. Min förhoppning var att vi eventuellt kunde reda ut de olika aspekterna av kloning för att hjälp TS.

panpo menar antagligen om man klonar från en gammal (t ex XP-) installation där partitionsstarten ligger fel. Då kommer SSDn bli felalignad med överlappande sektorer så att varje skrivning blir dubbel och därmed kan skrivlivslängden förkortas.

Håller vi oss till OS fr o m Vista så ligger partitionerna rätt från början och en kloning till SSD kommer också att bli rätt. Men det har funnits fall där det ändå blivit fel, troligen pga att någon klonat xp-7-ssd, så att felet följt med. AS-SSD visar snabbt om disken är alignad rätt eller inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Tolkar man det ordagrant så skrev jag en ospecificerad tidsperiod. Du svarade på en annan SSD tråd idag så du vet mycket väl att jag inte snackade om vid kloning. Tyckte du det kunde missförstås så kunde du enkelt förtydligat exakt vad själv. Dom som inte förstår bruka skiva "Menar ni ... med det ni skrev?" "Nej, vi menade ...".

Tyvärr skickade mina föräldrar mig inte till en tankeläsarskola när jag var liten så nej, jag kan faktisk inte veta vad du menar och det är tråkigt att du väljer att argumentera istället för att vara saklig. Läs gärna vår konversation så ser du att jag faktisk ger dig en chans att förklara dig redan i början.

Skrivet av MultiMan:

panpo menar antagligen om man klonar från en gammal (t ex XP-) installation där partitionsstarten ligger fel. Då kommer SSDn bli felalignad med överlappande sektorer så att varje skrivning blir dubbel och därmed kan skrivlivslängden förkortas.

Håller vi oss till OS fr o m Vista så ligger partitionerna rätt från början och en kloning till SSD kommer också att bli rätt. Men det har funnits fall där det ändå blivit fel, troligen pga att någon klonat xp-7-ssd, så att felet följt med. AS-SSD visar snabbt om disken är alignad rätt eller inte.

Ja, det är möjligt eftersom han hittar ett inlägg där jag nämner just detta med aligment själv. Men det är inte en regel, utan snarare ett undantag. Fick själv dessa problem när jag klonade min Windows 7 installation från HDD i RAID1 till SSD i RAID1. Efter c:a två år orkade jag justera mina SSD med marginell skillnad vad gäller prestanda och fortfarande över 90% i hälsa. Sensmoral: Livslängden hos en SSD överstiger i många fall vida behovet av att köpa nytt, snabbare och större

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Men annars kan man väll bara avinstallera det från hdd och sen välja att boota den från ssd:n och sen installera om det, tar ju max 20 min typ ? xD

Avinstallera vad? Windows? Det går inte att avinstallera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dr.Mabuse:

Avinstallera vad? Windows? Det går inte att avinstallera.

Joooodå:

dd if=/dev/zero of=/dev/disk/by-label/windows

Skämt åsido.

Det bästa är att bara formatera om hårddisken ifråga. Att bara ta bort \Windows. \Program Files, \Users och så vidare räcker ibland inte. Filer kan vara låsta, och hindra total borttagning. Rester lämnas kvar. Inte för att det kanske stör speciellt mycket, men det är mer städat att bara fomratera disken ifråga, och sedan flytta in filerna man vill ha på den. Använd NTFS som filsystem för bästa Windows-kompatibilitet. FAT och exFAT är för bakåtkompatibilitetens skull, och är bara användbara ifall man vill använda hårddisken med riktigt gamla operativsystem/datorer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Joooodå:

dd if=/dev/zero of=/dev/disk/by-label/windows

Skämt åsido.

Det bästa är att bara formatera om hårddisken ifråga. Att bara ta bort \Windows. \Program Files, \Users och så vidare räcker ibland inte. Filer kan vara låsta, och hindra total borttagning. Rester lämnas kvar. Inte för att det kanske stör speciellt mycket, men det är mer städat att bara fomratera disken ifråga, och sedan flytta in filerna man vill ha på den. Använd NTFS som filsystem för bästa Windows-kompatibilitet. FAT och exFAT är för bakåtkompatibilitetens skull, och är bara användbara ifall man vill använda hårddisken med riktigt gamla operativsystem/datorer.

Som jag tror jag nämnde innan så ligger min nuvarande HDD på 1 TB och jag har en extern hårddisk på 1 TB som jag flyttar över filmer samt musik på ( Så jag har 2 TB att bara leka med.). Så jag tror att jag överlever om det ligger lite filer över på hårddisken. Jag kommer aldrig lyckas fylla denna HDD'n ( om jag ens kommer till hälften på den ). Så jag raderar bara "Windows mappen" och kör på som vanligt. Mappen ligger på 21gb just nu, och det kan ju inte vara en liknande summa som ligger utspritt lite här och där heller. Så jag orkar faktist inte formatera om och ladda ner allt på nytt m.m.

Om detta inte skulle funka i längen så säg till, men i mitt huvud så kan inte detta spela någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Visst finns det för- och nackdelar med att klona en SSD. Du skrev däremot: "Ja, du kan klona disken om du gillar att din går sönder i förtid.", vilket - om det skall tolkas ordagrant - är rent skitsnack. EN SSD är inte mer benägen att gå sönder vid kloning. Min förhoppning var att vi eventuellt kunde reda ut de olika aspekterna av kloning för att hjälp TS.

Jag hade ju redan påpekat att man kan få alignmentproblem, vilket är det som kan dra ner prestandan och sänka levnadslängden men är något som kan åtgärdas och som de flesta verktyg gjorda för detta idag hanterar automatiskt så det inte ska behöva korrigeras i efterhand och de gratisverktyg som inte riktigt gör det går det fortfarande att förbereda så den inte hamnar fel. Därför handlar det bara om kunskap och förberedelser.

Det som SysGhost menar och syftar till är att en sektor för sektor kloning får med MBR/GPT, partitionstabeller och dylikt medan en ren "kloning" i t ex GParted inte kopierar bootflaggan för bootpartitionen i MBR. Det är också några andra saker att tänka på om man går den vägen för att det ska lira ordentligt. NTFSClone eller många andra verktyg för att bara flytta en partition får t ex inte med riktigt all data och du kopierar ju inte heller MBR/GPT/bootsektor/bootpartition när du för över en enskild partition. Många verktyg är smarta nog att klara allt man vill när man väljer kloning däremot. Smarta nog för att partitioner ska vara orienterade ordentligt osv. Många av verktygen kan anpassa kluster/sektorstorlek och rätta in de efter SSD. Blir det fel finns det en stor mängd professionella verktyg för att rätta till det i efterhand, alternativt skapar man en redan orienterad partition i på SSD-disken innan kloningen. EaseUS Todo Backup (gratisversionen) har t ex en checkbox för att anpassa till 4K eraseblock på SSD som kommer upp vid kloning. Acronis och Paragon fixar partitionsorienteringen sedan ett tag tillbaka och vet om 4K. Macrium fixar det, med flera. Om alignment redan är rätt på disken du kopierar så behövs det inga ändringar heller och det fungerar tom med program som inte korrigerar detta. Om alignment inte är rätt så förlorar du mycket prestanda så det är något du kan se utan att kolla på partition alignment om så skulle vara problemet. När det väl är rätt så lirar det på precis lika bra som en ren installation.

Skrivet av Dezin:

Mjoh har också det i tanken. Denna datorn är bara 2 veckor gammal så jag har ju knappt något på HDD'n.. Att göra alla dessa säkerhetskopieringar och dela upp hårddisken i 2 olika delar osv låter lite väl över gränsen i detta fallet. Det som låter enklast är ju att koppla ur denna HDD'n och koppla i SSDn och installera windows på den. Efter detta så går jag in o raderar windows mappen som ligger inne på C: disken. Om det ligger några små filer kvar är ju inte hela världen. Har 1TB och det är inget jag kommer att fylla dem närmsta 2-3 åren kan jag garantera.

Vill du behålla t ex en återställningspartition? Är det ett hemmabygge eller OEM-installation? Är det ett hemmabygge är det ju bara att installera igen på SSDn från skivan/usb-stickan det enda du måste göra är ju att aktivera Windows och installera om grejerna du han installera under 2 veckor. Den gamla disken kan du sen ändra på som att krympa och skapa fler partitioner senare under Windows.

Ta bara backup på det du eventuellt behöver ha kvar, det duger med den inbyggda funktionen. Vill du inte radera innehållet behöver du inte fast det kan vara bra att göra. Formatera kan vara en god idé för att försäkra att du tagit ägarskap över disken och alla filer. Men gör det först när du ordnat allt och har allt sparat som ska sparas. Backup och image-program som använder VSS kan läsa öppna filsystem och filer, så det behöver du inte oroa dig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag hade ju redan påpekat att man kan få alignmentproblem[...]

Ditt inlägg känns lite missriktat, om det inte är så att du har två konton på SweC? Jag kommenterade inlägget av panpo98, inget annat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net