Följ Black Week på SweClockers

Smidigare sätt att göra parenteser?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Jo, fast positionen känns ändå mystisk. Det blir mer av att flytta hela handen än bara ett finger.

Den idén tror jag mera på (om man nu måste använda altgr).

Skumt. Vadå flytta hela handen? Dom alt+gr jag sett har alltid suttit till höger om space. Har i princip alltid tummen där när jag kodar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214934:

Skumt. Vadå flytta hela handen? Dom alt+gr jag sett har alltid suttit till höger om space. Har i princip alltid tummen där när jag kodar.

Fast om man normalt har tummen ungefär under 'n' (nu har jag förvisso inte tittat på mer än ett tangentbord) är det en ganska stor operation att flytta den till altgr. Och skall man dessutom trycka på '.' eller liknande får man nästan anstränga sig för att behålla övriga fingrar på hemtangenterna. Inte lika mycket som när man skriver hakparenteser på standardsätt naturligtvis, men man borde väl kunna hitta något ännu naturligare?

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Inte om man har ett TEK
...
Shit vad jag gillar mitt TEK tangentbord när jag tänker efter.. Är nog ett av de bästa köp jag har gjort.

Jag har funderat en del på att köpa det där tangentbordet, och jag har ett par frågor:

Var köpte du det, fick du beställa det från USA?

Jag tar med mig datorn mellan hemma, kontoret, möten, etc. Hur gör du, tar du med tangentbordet om du rör på dig eller har du flera, t.ex. ett hemma och ett på kontoret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Jag har funderat en del på att köpa det där tangentbordet, och jag har ett par frågor:

Var köpte du det, fick du beställa det från USA?

Jag tar med mig datorn mellan hemma, kontoret, möten, etc. Hur gör du, tar du med tangentbordet om du rör på dig eller har du flera, t.ex. ett hemma och ett på kontoret?

Köpte ifrån deras hemsida, http://www.trulyergonomic.com/. Men blir dyrt då det läggs på tull + moms. Om du vill ha billigare bör du kolla på ebay. Då kan man också komma runt tull + moms om säljaren märker paketet som gåva.

Jag använder bara tangentbordet hemma vid min stationära dator.

Om du vill läsa mer om tangentbordet så har jag och mackansson skrivit ganska utförligt om tangentbordet här.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

Mycket bra tips i den här tråden! Jag har nu flyttat alla parenteser och snedstreck till AltGr+bokstavstangenter. Jag önskar bara att man kunde lägga in piltangenter i MS keyboard layout creator, i så fall skulle jag lagt in AltGr+HJKL som piltangenter á la vi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tufflax:

Jag hade skaffat dåliga vanor. Jag skrev inte med alla fingrar på qwerty. Och det är sjukt svårt att vänja sig av med det om man behåller layouten, så jag bytte. Colemak är nog också en bättre layout om man börjar från 0 så att säga.

Det kan mycket väl vara så att Colemak är bättre för programmering men att en viss tangentbordslayout är generellt bättre än någon annan finns det inga som helst vetenskapliga bevis för. Dvorak-gänget framhåller gärna sin egen (icke vetenskapliga) forskning för att framhäva deras layouts förträfflighet men det har sedan länge blivit motbevisat (till exempel här, 1996). Sen hade det inte spelat någon större roll då i princip hela världen följer en layout så den stora nackdelen med alternativa layouter är att man inte är lika van vid standardlayouten.

Att växla till engelsk layout är en mycket enklare lösning, eller att köra autohotkey och mappa om lite eller kanske investera i en bra IDE med bra intellisense som är korrekt inställd så att man slipper skriva så många parenteser från första början.

Permalänk
Medlem

Beroende på utvecklings verktyg så finns det script som hjälper till så att du slipper skriva {} i de allra flesta fallen.

T.ex. sitter du med Visual Studio så har du bland annat Resharper för ett bra ej gratis och tungt tillägg.

Vill du ha något som är gratis så har du Productivity Power tools.
För att installera Tools -> Extensions and Update i Visual studio, och sök efter den.

Finns fler verktyg som löser detta men dessa är bara några små och väl trevliga plugins.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Beroende på utvecklings verktyg så finns det script som hjälper till så att du slipper skriva {} i de allra flesta fallen.

T.ex. sitter du med Visual Studio så har du bland annat Resharper för ett bra ej gratis och tungt tillägg.

Vill du ha något som är gratis så har du Productivity Power tools.
För att installera Tools -> Extensions and Update i Visual studio, och sök efter den.

Finns fler verktyg som löser detta men dessa är bara några små och väl trevliga plugins.

Jo precis. Jobbar du i SQL så är SQL Complete väl värt sina 800:-, oavsett om du utvecklar i VS eller SSMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan mycket väl vara så att Colemak är bättre för programmering men att en viss tangentbordslayout är generellt bättre än någon annan finns det inga som helst vetenskapliga bevis för. Dvorak-gänget framhåller gärna sin egen (icke vetenskapliga) forskning för att framhäva deras layouts förträfflighet men det har sedan länge blivit motbevisat (till exempel här, 1996). Sen hade det inte spelat någon större roll då i princip hela världen följer en layout så den stora nackdelen med alternativa layouter är att man inte är lika van vid standardlayouten.

Att växla till engelsk layout är en mycket enklare lösning, eller att köra autohotkey och mappa om lite eller kanske investera i en bra IDE med bra intellisense som är korrekt inställd så att man slipper skriva så många parenteser från första början.

Om man bestämmer sig för en definition av bättre så går det nog att få fram några hållbara argument, det måste ju du också hålla med om eftersom du sa "Det kan mycket väl vara så att Colemak är bättre för programmering".

Jag tycker det är bra för att man kan rulla fingrarna inåt när man skriver många ord, som om du rullar fingrarna på "arst" på qwerty. Dessutom sitter de vanligaste bokstäverna i engelska på home-row:n (mittraden). En annan fördel jämfört med dvorak är att zxcv sitter kvar, så man kan använda ctrl+c, osv. 's' sitter också nära, så det är inga problem att trycka ctrl+s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tufflax:

Om man bestämmer sig för en definition av bättre så går det nog att få fram några hållbara argument, det måste ju du också hålla med om eftersom du sa "Det kan mycket väl vara så att Colemak är bättre för programmering".

Jo precis. Det var därför jag sa att det inte finns några belägg för att ett visst tangentbord är generellt bättre än något annat. Skriver man mycket specialtecken, som när man programmerar, så kan det förstås vara fördelaktigt att ha dem lättåtkomliga precis som det är fördelaktigt att ha svenska tecken lättåtkomliga när man skriver på svenska. Men skriver man texter så har layouten ingen klarlagd effekt på effektiviteten och att byta layout minskar skrivhastigheten ordentligt och inget säger att man någonsin kommer att komma ikapp, märk också att jag pratar om olika typer av layouter, inte olika språk.

Citat:

Jag tycker det är bra för att man kan rulla fingrarna inåt när man skriver många ord, som om du rullar fingrarna på "arst" på qwerty. Dessutom sitter de vanligaste bokstäverna i engelska på home-row:n (mittraden). En annan fördel jämfört med dvorak är att zxcv sitter kvar, så man kan använda ctrl+c, osv. 's' sitter också nära, så det är inga problem att trycka ctrl+s.

Jo, men kan du ärligt säga att du har märkt av skillnaden, att du skriver snabbare på den layouten? Och hur mycket tappar du varje gång du måste sätta dig vid någon annans dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men kan du ärligt säga att du har märkt av skillnaden, att du skriver snabbare på den layouten? Och hur mycket tappar du varje gång du måste sätta dig vid någon annans dator?

Går inte att jämföra, för jag bytte delvis för att jag hade dåliga vanor på qwerty och skrev inte så snabbt. Jag tycker Colemak är skönare, men visst, det går att skriva jättesnabbt på vilken layout som helst antagligen.