Permalänk
Medlem

i5 4670K temps

Hoj!

en liten fråga !

Har en i5a 4670k i ett itx chassi med kylaren Corsair H70

Har i idle 35-40 å när jag testade köra något tyngre spel då hamna jag på 55-65

även när jag körde 3d-mark directX 11 demo fick jag runt 55-65 är det ok temps?

Kan dom ta skada av hög värme?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Vilken kylning använder du?
Iaf under 90c är lugnt. Börjar man närma sej det ska man fundera på ny kylning. Men i ditt fall ser det bra ut och du kan säker överclocka den en bit.
Processorer kan ta skada av hög värme (100c+) men stänger av sej innan den når långt över det, så länge man inte fifflat runt i BIOS dvs.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Vilken kylning använder du?
Iaf under 90c är lugnt. Börjar man närma sej det ska man fundera på ny kylning. Men i ditt fall ser det bra ut och du kan säker överclocka den en bit.
Processorer kan ta skada av hög värme (100c+) men stänger av sej innan den når långt över det, så länge man inte fifflat runt i BIOS dvs.

Corsair H70

Nej har inte fifflat något med biosen

Men jag har vänner som säger att dom har 30-35c med orginal kylaren i idle är den så bra?
ok nog för att dom har större chassin men ja ^^

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Corsair H70

Nej har inte fifflat något med biosen

Men jag har vänner som säger att dom har 30-35c med orginal kylaren i idle är den så bra?
ok nog för att dom har större chassin men ja ^^

Jag har också en H70. Jag ligger runt samma temperaturer som du med min 3570K också.
Man kan inte jämföra idle temperatur då den inte spelar så stor roll, utan det är load som är viktig.
Du har bra temperaturer så det är inget att oroa sej över.

Edit. Jag har för mej att vattenkylning kan ge högre idle temperaturer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är helt lugnt.

Skrivet av Berrich:

Corsair H70

Nej har inte fifflat något med biosen

Men jag har vänner som säger att dom har 30-35c med orginal kylaren i idle är den så bra?
ok nog för att dom har större chassin men ja ^^

Det beror på ens cpu, rumstemp och luftflöde i chassit.

OT: såhär ser mina temps ut just nu i idle

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det är helt lugnt.

Det beror på ens cpu, rumstemp och luftflöde i chassit.

OT: såhär ser mina temps ut just nu i idle
http://i.imgur.com/c6idNFO.jpg

Luftflödet är like med noll i mitt chassi http://www.inet.se/produkt/6903519/lian-li-pc-q11b-svart

140mm i fronten å antar att nätagget ska funka som utblåset i detta chassi

H70in la jag i botten av chassit

Min rums temp är på 24 grader =P

Är det bättre med luft kylning ? eller borde jag satsa på ett bättre vatten kylare?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Ligger på runt 30 grader i idle och c:a 70-75 grader när jag kör bf3.
Dock har jag H100i och överklockat till 4.4Ghz just nu och 4st 140mm chassie & 2st 120mm fläktar till H100i
Dina temps låter bra tycker jag och absolut ingen fara förens du kommer uppåt 90 grader som föregående talare.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Min idle ligger på ungefär 30-35. Load beror helt på hur mycket jag vrider upp fläktarna.

Men i vilket fall så tror jag inte du behöver byta något, 55-60 i load är långt ifrån mycket. Om du nu på något sätt tycker det är för mycket så kan du ju alltid skaffa bättre fläktar som blåser mer(och låter mer) eller trycka i fler om det nu skulle få plats.

Vattenkylning brukar nästan alltid vara bäst antar jag? : p
Och bättre vattenkylning.. I det chassit får det knappast plats med så mycket bättre. Om du inte tänkt och skaffa riktig vattenkylning (inte ett slutet färdigbyggt vattensysten som h70, h100 etc..)

Bara min tanke

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Luftflödet är like med noll i mitt chassi http://www.inet.se/produkt/6903519/lian-li-pc-q11b-svart

140mm i fronten å antar att nätagget ska funka som utblåset i detta chassi

H70in la jag i botten av chassit

Min rums temp är på 24 grader =P

Är det bättre med luft kylning ? eller borde jag satsa på ett bättre vatten kylare?

Du behöver inte oroa dig, dem temperaturerna du nämner är inget fel på.

Bara tuta o köra.

Vill du ha lite koll så kan du installera någon temperatur övervakning tex Realtemp så ser du om dina värden är för höga.
Allt under 70 är helt normalt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Har ett ASUS maximus VI impact , när jag gick in i advance så var det nån slags sync all cores på
å massa annat typ som att moderkortet från börjat valt att clocka

ändrade till Auto å fick 5-10 grader mindre

å då försvanna alla dom dära grejjerna där man ställer in
ström å sånt så antar att det var nån slags clock på ?

off topic

är det stor temp skillnad på i5 haswell K och S

kanske bättre att skaffa en sådan ? är ju inte ute efter att clocka å så

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Har ett ASUS maximus VI impact , när jag gick in i advance så var det nån slags sync all cores på
å massa annat typ som att moderkortet från börjat valt att clocka

ändrade till Auto å fick 5-10 grader mindre

å då försvanna alla dom dära grejjerna där man ställer in
ström å sånt så antar att det var nån slags clock på ?

off topic

är det stor temp skillnad på i5 haswell K och S

kanske bättre att skaffa en sådan ? är ju inte ute efter att clocka å så

Tror inte det skiljer i den mån du tänker utan den har samma problem som ivy att ihs "cpu" metall delen på cpu är limmad med för mkt lim så det blir mellanrum mellan kärnan på cpu o insida ihs vilket resulterar i för mkt kylpasta från fabrik. Om du har fått en bra monterad eller dålig märker du om du sk. Delidar din cpu vilket menas att man tar loss ihs rengör på lim o pasta sen monterar om med bättre pasta o skippar limmet. För mig gjorde det över 20 grader mindre temp i 100% load. Obs detta resulterar till garantin försvinner o gör man fel så går din cpu sönder.

Tycker inte du ska fundera så mycket på dina temp då dom är helt ok, har för mig att haswell är lite varmare än ivy pga mindre tillverknings teknik.

Vad du kanske kan göra o testa är att kolla din cpu.s vcore i test program o sen sätta manuell volt , sen sänker du under det du har på auto steg för steg tills den blir ostabil sk undervolta cpu. När du hittat minsta stabila volt så ökar du 1 snäpp o kör där så bär du få mindre temp.

O när du gör detta så testa cpu i prime95 så den är stabil o får du errors så får du ge lite mer volt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

TS: varför vill du sänka redan helt okej temperaturer?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Tror inte det skiljer i den mån du tänker utan den har samma problem som ivy att ihs "cpu" metall delen på cpu är limmad med för mkt lim så det blir mellanrum mellan kärnan på cpu o insida ihs vilket resulterar i för mkt kylpasta från fabrik. Om du har fått en bra monterad eller dålig märker du om du sk. Delidar din cpu vilket menas att man tar loss ihs rengör på lim o pasta sen monterar om med bättre pasta o skippar limmet. För mig gjorde det över 20 grader mindre temp i 100% load. Obs detta resulterar till garantin försvinner o gör man fel så går din cpu sönder.

Tycker inte du ska fundera så mycket på dina temp då dom är helt ok, har för mig att haswell är lite varmare än ivy pga mindre tillverknings teknik.

Vad du kanske kan göra o testa är att kolla din cpu.s vcore i test program o sen sätta manuell volt , sen sänker du under det du har på auto steg för steg tills den blir ostabil sk undervolta cpu. När du hittat minsta stabila volt så ökar du 1 snäpp o kör där så bär du få mindre temp.

O när du gör detta så testa cpu i prime95 så den är stabil o får du errors så får du ge lite mer volt

Vågar inte göra sånt men har sett det dära med värmespridaren verkar vara något men då försvinner garantin å sånt?

Skrivet av simon253:

TS: varför vill du sänka redan helt okej temperaturer?

För att jag vill det ? neh skojja

Tänkte om det är så att det går att få bättre så varför inte ?

Vill bara att inte chassit blir så varmt alla komponenter sitter så nära intill varandra

å sen om det kanske är så att det finns små grejjer som man kan göra för att dra ner värmen lite som att ändra det dära i
biosen till auto tänkt eventuellt om det är så jag har missat något.

Är det bättre att a Push eller Pull på en vatten kylare?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Vågar inte göra sånt men har sett det dära med värmespridaren verkar vara något men då försvinner garantin å sånt?

Är det bättre att a Push eller Pull på en vatten kylare?

Japp garantin försvinner.
Japp det är bättre med Push and Pull, Ingen stor skillnad med det är det iaf skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Luftflödet är like med noll i mitt chassi http://www.inet.se/produkt/6903519/lian-li-pc-q11b-svart

140mm i fronten å antar att nätagget ska funka som utblåset i detta chassi

H70in la jag i botten av chassit

Min rums temp är på 24 grader =P

Är det bättre med luft kylning ? eller borde jag satsa på ett bättre vatten kylare?

Du ska inte satsa på någonting alls, du har jättebra temps nu.

Köp ingen ny processor om du redan har en. Om det skulle vara panik så kan man alltid underklocka sin cpu.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

okej

Sorry för mina paint skills inte är så bra men !
Vilket av dessa alternativ vore det bästa ?

Alternativ A

(klicka på bilden då den inte syns helt )

Med CPU luft kylning Noctua NH-C12P SE14

Får plats då jag har SFX nätagg men dock så får inte fläkten plats så nätaggets fläkt 80mm
drar värmen från kylar blocket - Sen intag i botten 120mm å i fronten 140mm ( fronten drar typ in luft från båda sidorna vid front ).

Alternativ B

(klicka på bilden då den inte syns helt )

intag - CPU Kylare Corsair H90 i fronten då det finns plats för 140mm å får plats med 2 fläktar på radiatorn fronten -
120m intag botten - uttag 80mm nätaggets fläkt.

Alternativ C

(klicka på bilden då den inte syns helt )

intag - CPU kylare Corsair H80i i botten men dock så sitter den väldigt nära grafikkortet -
så får den bara plats med en fläkt Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan 12mm tjocklek - har jag dubbla fläktarna på så får inte grafikkortet plats .
140mm i front (intag) - 80mm Bak (uttag).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så vilket av dessa alternativ borde jag köra på ? skulle kunna gå att ta H80i i front också med 2 fläktar på radiatorn men då måste jag göra hål i 140mm hållaren

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Jag gillar alternativ B. Är dock osäker på hur mycket bättre/sämre H90 är än H80i. men pga den större radiatorn på H90 borde den logiskt sett kyla bättre också

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Alternativ B helt klart och när du sätter om kylpastan på cpu så köp :
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4610246

flytande metall pasta vilket är en av dem bästa kylpastan du kan använda. Se bara till att du inte kladdar utanför och Endast har pasta på IHS då den leder ström o det vill du inte smeta runt där du inte ska ha något

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag gillar alternativ B. Är dock osäker på hur mycket bättre/sämre H90 är än H80i. men pga den större radiatorn på H90 borde den logiskt sett kyla bättre också

Ah är så nöjd med svaren Tackar tackar gillade H90 just för att det är 140mm

å då har jag 2st Corsair Air series AF140 quiet eller 2st Noctua NF-P14 FLX 140mm får titta vidare på vilken som är det bästa valet

men tack !

Skrivet av Mogwaii:

Alternativ B helt klart och när du sätter om kylpastan på cpu så köp :
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4610246

flytande metall pasta vilket är en av dem bästa kylpastan du kan använda. Se bara till att du inte kladdar utanför och Endast har pasta på IHS då den leder ström o det vill du inte smeta runt där du inte ska ha något

uhh Ser ut som en spruta (har fobi för sprutor)

Men duger inte Arctic Silver 5 kylpasta?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Jo AS5 duger gott och väl är inte stora skillnader på de bättre kylpastorna skiljer max någon grad. det viktigaste är att man inte sätter för mycket eller för lite kylpasta.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Jo AS5 duger gott och väl är inte stora skillnader på de bättre kylpastorna skiljer max någon grad. det viktigaste är att man inte sätter för mycket eller för lite kylpasta.

Ska man köra på det hära (riskorn) viset när man drar på kylpastan ?

läste att det ska vara bra

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Ska man köra på det hära (riskorn) viset när man drar på kylpastan ?

läste att det ska vara bra

Japp.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Less is more så ett riskorn är lagom o ang olika pasta så sänkte jag min i5 3570k med 10-15 grader genom att byta från noctua kylpasta som är en av dom bästa , till clu som jag länkade innan.

Den du har är också bra men clu eller clp är helt klart bättre.

Sen ska du inte överklocka din cpu så klarar du dig länge på den pastan du nämde.
Gör det inte jobbigare än vad som behövs

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb