Permalänk
Medlem

Tråkigt, hade varit intressant att se vad Nokia kunnat göra med Android.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Nokia kan väl starta en ny mobil division nu och börja med Android istället, så är dom tillbaka på marknaden.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Jag är inte det minsta förvånad.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Förutom att priset var väldigt lågt så inget oväntat här. Microsoft har gjort en super deal är väl allt man kan säga egentligen. Om detta innebär att uppdateringar till WP8 äntligen sätter fart så utmärkt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag som gått i tankarna på att Nokia skulle bli mitt nästa mobilinköp. Jaja, nu får man se om man kan hitta nåt annat. Kanske återgår jag till iPhone, då Android inte riktigt räckt till i mina ögon.

Kanske en Doro!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Var ju ganska uppenbart att detta skulle hända...

Aktien har sjunkit rätt mycket sen Stephen Elop blev VD i slutet av 2010, och när dem sedan exklusivt började tillverka Windows Phone-enheter.

Stephen Elop var en trojansk häst. Microsoft får en stor del av Nokia's Patent samt Nokia Maps snorbilligt.

Både patenten och kartorna förblir hos Nokia. MS lisenserar ut patenten för 10 år, men det är inte exklusivt (dvs Nokia får sälja lisenserna även åt andra).

En annan intressant poäng: Nokia får inte använda sitt brand på egna mobila enheter före januari 2016. Om Nokia vill kan de alltså komma ut med nya Nokia Android mobiler om drygt två år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Både patenten och kartorna förblir hos Nokia. MS lisenserar ut patenten för 10 år, men det är inte exklusivt (dvs Nokia får sälja lisenserna även åt andra).

En annan intressant poäng: Nokia får inte använda sitt brand på egna mobila enheter före januari 2016. Om Nokia vill kan de alltså komma ut med nya Nokia Android mobiler om drygt två år...

Microsoft äger ju fortfarande patenten även om de licensierar ut rättigheterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Synd för Finland.

Definitivt, och synd för hela Norden, och även Europa. Stora skador hade redan skett, men detta är lite av spiken i kistan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Tycker det känns som ett riktigt ekonomiskt felsteg av M$ att köpa nokia idag. Ska man satsa på något så är det alldeles för sen när andra aktörer som är lika stora redan har ett vinnande koncept. Även som en stor aktör som M$ så ser jag det som att detta är en förlust affär och att dom aldrig kommer att göra någon ordentlig vinst på detta. Enda alternativet att komma i fronten skulle vara något nytt och.,., Vad kan man komma på för banbrytande nytt i dator/mobil världen idag?! Touch finns, Röst automatik finns,. Nä jag kan inte komma på något iafa.

Tror dessutom att enda anledningen till att köpet gått igenom är att Nokias Ledning är fullt medvetna om detta och Gottar sig i att kunna sälja ett sjunkande skepp.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

"Affären måste godkännas av Nokias aktieägare och myndigheter."

http://www.di.se/artiklar/2013/9/3/microsoft-koper-nokias-mob...

Kan ju vara bra att ha i åtanke.

Guldregn väntar Nokias aktieägare

Nokia uppskattar sin nettokassa till 68 miljarder kronor efter affären med Microsoft och flaggar för att det kan bli en riklig utdelning för aktieägarna.

https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=253507

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

"Affären måste godkännas av Nokias aktieägare och myndigheter."

http://www.di.se/artiklar/2013/9/3/microsoft-koper-nokias-mob...

Kan ju vara bra att ha i åtanke.

Så besvärligt kan väl inte det där bli? Några konkurrensproblem är det väl knappast tal om och de stackars aktieägarna borde väl vara sugna på att se pengar igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så besvärligt kan väl inte det där bli? Några konkurrensproblem är det väl knappast tal om och de stackars aktieägarna borde väl vara sugna på att se pengar igen?

Aktien upp över 40%

Permalänk
Medlem

Känns som om ryktena om Elop som trojan besannas nu. Aktien har sjunkit 85% sen han tog över. Ett väldigt bra sätt för Microsoft att köpa Nokia för en spottstyver.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av aliquise:

Kan ju bli bättre också ..

Jag hoppas att det blir bättre. Behövs lite mer konkurrens på mobila operativsystem.

Ska bli spännande att se deras första Nokia telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/06/oh-lor...

Känns som om ryktena om Elop som trojan besannas nu. Aktien har sjunkit 85% sen han tog över. Ett väldigt bra sätt för Microsoft att köpa Nokia för en spottstyver.

Man får inte glömma att Elop äger en stor post aktier som han köpte privat. Det bör rimligtvis ligga i hans intresse att tjäna pengar på det köpet, vilket man redan nu kan säga att han gjort Men han har inte sålt, vilket är bra på många sätt.

Permalänk
Medlem

Se det som en stor satsning på WP från Microsofts håll. Microsoft kan förändra plattformen snabbare och har köpt en stor produktionsapparat av Nokia och samtidigt fått bort den största konkurrenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

En annan intressant poäng: Nokia får inte använda sitt brand på egna mobila enheter före januari 2016. Om Nokia vill kan de alltså komma ut med nya Nokia Android mobiler om drygt två år...

Hur vet du det? Kontraktet till 2016 var väl innan dagens del-köp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Big_R:

Se det som en stor satsning på WP från Microsofts håll. Microsoft kan förändra plattformen snabbare och har köpt en stor produktionsapparat av Nokia och samtidigt fått bort den största konkurrenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det enda företag som levererat hårdvaran och dessutom är i en total beroendeposition en konkurrent ? lite lustig inställning, Android och Ios är väl de stora konkurrenterna på os sidan så MS får köpa Google, Apple eller Samsung om de vill ta kontroll över nått som man kallas största konkurrent, alla övriga är små.
Nokia var tidigare snarare enda underleverantör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Microsoft äger ju fortfarande patenten även om de licensierar ut rättigheterna.

Det var fråga om Nokias patent. Nokia licenserar ut rättigheterna till MS för 10 år, men Nokia äger fortfarande patenten och de har även rätt att licensera ut dem till andra.

Permalänk
Medlem

Jag tror att MS kommer att sattsa hårt på nokias budgetlurar för utvecklingsländer. En superbillig touchscreen med Windows phone kommer nog att komma snart i indien, kina, ect. Mitt intryck är att WP är betydligt bättre optimerat än andriod och iOS och bör därmed vara enklare att sätta in i budgetlurar med låg speccad hårdvara.

MS ser kanske 5-10 år in i framtiden och att göra utvecklingsländerna vana vid WP så kan de bygga upp en otroligt stark kundkrets när de länderna får bra nog ekonomi att titta på de mer avancerade telefonerna.

Detta tror jag är den största anledningen till köpet av Nokia.

Permalänk
Medlem

Värt att notera, affären är inte klar förrän extrastämman i November. Aktieägarna skall säga sitt, bl a.

Permalänk
Medlem

I egenskap av aktieägare är jag nöjd, sålde av hela innehavet och gjorde en vinst på runt 50%. Nokia har haft alldeles för svag utveckling sedan den orättfärdigade bottennoteringen Juli '12, så jag blir mycket förvånad om aktieägarna som vill ut stoppar försäljningen. Alla parter borde bli nöjda egentligen, bortsett från patriotiska finnar.

Som mobilentusiast är jag kluven. Jag ser det inte nödvändigtvis som något dåligt, men inte heller nödvändigtvis något negativt. Hade HTC, Samsung, m.fl. satsat på Windows Phone hade det här förmodligen inte hänt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

I egenskap av aktieägare är jag nöjd, sålde av hela innehavet och gjorde en vinst på runt 200%. Nokia har haft alldeles för svag utveckling sedan den orättfärdigade bottennoteringen Juli '12, så jag blir mycket förvånad om aktieägarna som vill ut stoppar försäljningen. Alla parter borde bli nöjda egentligen, bortsett från patriotiska finnar.

Som mobilentusiast är jag kluven. Jag ser det inte nödvändigtvis som något dåligt, men inte heller nödvändigtvis något negativt. Hade HTC, Samsung, m.fl. satsat på Windows Phone hade det här förmodligen inte hänt.

Du skiter i utdelningen? Ok.

Nokias smartphones heter Lumia och kallas Lumia i folkmun, inte Nokia Lumia, och i fortsättningen kommer de heta Lumia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Du skiter i utdelningen? Ok.

Ja? Nu sticker Nokia därför att man fått en kapitalinjektion av vilken man utlovar en utdelning. Jag antar att Nokia kommer falla i värde efter den utdelningen därför att då är värdet utslussat från företaget till aktieägarna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Värt att notera, affären är inte klar förrän extrastämman i November. Aktieägarna skall säga sitt, bl a.

jag säger JA!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja? Nu sticker Nokia därför att man fått en kapitalinjektion av vilken man utlovar en utdelning. Jag antar att Nokia kommer falla i värde efter den utdelningen därför att då är värdet utslussat från företaget till aktieägarna.

Efter utdelningen? Då blir du utan. Ok. Men jag klandrar dig inte, många småsparare klarar inte av att se en vinst utan cashar in den, men att vara lång är den historiskt i särklass bästa strategin.

Skrivet av issue:

jag säger JA!

Jag med, om det blir ett bra bud och vidare förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Du skiter i utdelningen? Ok.

Sen är inget skrivet i sten heller, så anta att ägarna säger nej till köpet, då får jag varken vinsten på försäljning eller utdelning. Jag hoppas att man nu faktiskt säger "Ei!" till MS och fortsätter själva. Då kan jag köpa in mig igen och både få kakan och äta den.

Skrivet av Telepati:

Efter utdelningen? Då blir du utan. Ok. Men jag klandrar dig inte, många småsparare klarar inte av att se en vinst utan cashar in den, men att vara lång är den historiskt i särklass bästa strategin.

Det är vad jag menar. Jag kan sälja innan och ta vinsten eller sälja efter och ta utdelningen. Jag får inte båda. Sedan så kan jag säga att jag har mitt investerande strukturerat och jag säljer när jag når mina satta mål. Gapa efter mycket och mista hela stycket, som det heter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Hur vet du det? Kontraktet till 2016 var väl innan dagens del-köp?

"Upon the closing of the transaction, Nokia would be restricted from licensing the Nokia brand for use in connection with mobile device sales for 30 months and from using the Nokia brand on Nokia's own mobile devices until December 31, 2015"

http://press.nokia.com/2013/09/03/nokia-to-sell-devices-servi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Sen är inget skrivet i sten heller, så anta att ägarna säger nej till köpet, då får jag varken vinsten på försäljning eller utdelning. Jag hoppas att man nu faktiskt säger "Ei!" till MS och fortsätter själva. Då kan jag köpa in mig igen och både få kakan och äta den.

Haha, kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Efter utdelningen? Då blir du utan. Ok. Men jag klandrar dig inte, många småsparare klarar inte av att se en vinst utan cashar in den, men att vara lång är den historiskt i särklass bästa strategin.

Det beror ju helt på om man tror på aktien på lång sikt. Skulle jag sitta med Nokia idag skulle jag leta efter köpare då jag inte tror att Nokia kommer motsvara mina krav (för långsiktig investering) de närmaste 5 åren. Då är det ett utmärkt tillfälle att sälja, att vänta på utdelning är meningslöst då aktien (i regel) sjunker med motsvarande belopp efter dagen då utdelning fastställs.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare