Permalänk
Medlem

Passet har gått ut

Hej!

Jag och en massa vänner ska åka med tallink om ca 2 veckor, jag såg nu att mitt pass har löpt ut och förmodligen så hinner jag inte få något nytt. Är det okej att åka båten till Tallin med körkortet som ID handling? Förstår om jag inte kan gå i land i Tallin, men själva båtresan borde väl vara ok?

Eller måste jag skaffa ett tillfälligt pass? känns ovärt då de kostar nästan mer än hela resan annars.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Springer du till polisen direkt och fixar pass hinner du få det inom två veckor. Senast tog det 3-4 dagar för mig.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foraek:

Springer du till polisen direkt och fixar pass hinner du få det inom två veckor. Senast tog det 3-4 dagar för mig.

Samma här. I somras skaffade jag pass till mig och sonen (1,5 år). Efter 3 dagar kunde jag hämta ut dem.

Så ta dig till närmsta passadministration så snabbt du kan!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Edit: Dumheter, dags att lära sig läsa.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Estland är med i Schengenavtalet, så körkort går alldeles utmärkt.

Nej, svenskt körkort är endast giltig ID-handling i Sverige.

Permalänk
Medlem

ditt svenska körkort räknas inte som giltig identitetshandling i EU. Anledningen är att det saknar uppgifter om ditt medborgarskap. Körkort räknas därför inte heller som giltigt resedokument inom EU.

De svenska id-handlingar som är giltiga inom EU är passet och det nationella id-kort som Polisen utfärdar. De fungerar som giltiga resedokument för resa inom Schengenområdet. För att resa ut ur Schengen behöver du ett pass.

Det händer att körkort ibland ändå godtas som id-handling men det finns alltså ingen garanti för detta.

Ditt körkort fungerar dock utmärkt som just körkort i andra EU-länder.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaanin:

Nej, svenskt körkort är endast giltig ID-handling i Sverige.

I stand corrected. Läste visst lite väl snabbt på polisens hemsida och råkade missa drygt en halv rad. Så kan det gå.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska springa till polisen imorn och beställa nytt pass, deras telesvar sa att det brukar ta upp till 5 dagar innan man får det, de borde vara lugnt då!

Visa signatur

System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RedFLip:

ditt svenska körkort räknas inte som giltig identitetshandling i EU. Anledningen är att det saknar uppgifter om ditt medborgarskap. Körkort räknas därför inte heller som giltigt resedokument inom EU.

De svenska id-handlingar som är giltiga inom EU är passet och det nationella id-kort som Polisen utfärdar. De fungerar som giltiga resedokument för resa inom Schengenområdet. För att resa ut ur Schengen behöver du ett pass.

Det händer att körkort ibland ändå godtas som id-handling men det finns alltså ingen garanti för detta.

Ditt körkort fungerar dock utmärkt som just körkort i andra EU-länder.

Jag stör mig lite på att de inte bara slänger in den där raden på körkortet så man inte behöver släpa med sig pass inom Shengern. Så svårt kan det väl inte vara? de uppdaterar ju ändå körkortets utseende med jämna mellanrum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Under högsäsong kan det ta längre tid med pass men när mamsen skaffade nytt pass för en månad sen tog det typ en en vecka

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Under högsäsong kan det ta längre tid med pass men när mamsen skaffade nytt pass för en månad sen tog det typ en en vecka

Dom sa max en vecka då jag va förbi på kontoret idag, verkar vara rätt lugnt så här års

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag stör mig lite på att de inte bara slänger in den där raden på körkortet så man inte behöver släpa med sig pass inom Shengern. Så svårt kan det väl inte vara? de uppdaterar ju ändå körkortets utseende med jämna mellanrum.

Vad för rad är det du pratar om?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av glemmy:

Vad för rad är det du pratar om?

En rad med ursprungsland så att körkort hade blivit giltig legitimation inom Shengern och/eller EU. Vore så mycket smidigare på det viset. Om det nu bara är ursprungsland och lite byråkrati som behövs så är det ju egentligen inga problem att lösa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Kollar dom ens pass? Känns som att man klarar sig utan i praktiken.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En rad med ursprungsland så att körkort hade blivit giltig legitimation inom Shengern och/eller EU. Vore så mycket smidigare på det viset. Om det nu bara är ursprungsland och lite byråkrati som behövs så är det ju egentligen inga problem att lösa.

Det vore smidigt, men jag tror lite mer ska till innan det skulle vara möjligt.
Nu utfärdar transportstyrelsen körkort och det är helt andra krav på säkerhet där.
Vidare behöver man inte vara svensk medborgare för att ha svensk körkort och då skulle utländska medborgare behöva ha speciella körkort.
Jag kan också tycka att medborgarskap är onödig information att ha på ett körkort

Men som sagt, det vore grymt om det infördes något gemensamt EU-körkort som gällde som ID-handling i EU.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Kollar dom ens pass? Känns som att man klarar sig utan i praktiken.

Det varierar beroende på var man är i Europa. På de flesta ställen har de helt tagit bort gränsstationerna. Fast på båt mellan Kroatien och Italien fick jag visa pass tre gånger på vägen från båten till bildäcket. Ifall jag hade råkat byta identitet på vägen ner för en trappa. Fast andra kontroller tog bara emot passen och viftade lite med dem innan de lämnade tillbaks dem.

Sen är det bra att ha pass ändå även om man inte behöver visa det. Ifall något skiter sig så kan det vara bra att ha ett pass för livet blir enklare då. Man bör även inte glömma det blå plastkortet från försäkringskassan när man är ute och åker. Det är ju små enkla saker som gör livet väldigt mycket smidigare om något skiter sig.

Skrivet av glemmy:

Det vore smidigt, men jag tror lite mer ska till innan det skulle vara möjligt.
Nu utfärdar transportstyrelsen körkort och det är helt andra krav på säkerhet där.
Vidare behöver man inte vara svensk medborgare för att ha svensk körkort och då skulle utländska medborgare behöva ha speciella körkort.
Jag kan också tycka att medborgarskap är onödig information att ha på ett körkort

Men som sagt, det vore grymt om det infördes något gemensamt EU-körkort som gällde som ID-handling i EU.

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om exakt utformning. Tycker bara det vore smidigt att slå ihop det till ett kort. Det är ju ingen som har någon annan ID-handling på sig om man har körkort så vore trevligt om de kunde slå ihop det. Annars känns ju EU ID sådär lagom användbart i praktiken. Varför krångla ut ett ID-kort istället för ett pass? Ska man ändå hämta ut en ID-handling för utomlands så känns ju pass mycket mer värt eftersom det gäller internationellt och inte bara inom EU.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det varierar beroende på var man är i Europa. På de flesta ställen har de helt tagit bort gränsstationerna. Fast på båt mellan Kroatien och Italien fick jag visa pass tre gånger på vägen från båten till bildäcket. Ifall jag hade råkat byta identitet på vägen ner för en trappa. Fast andra kontroller tog bara emot passen och viftade lite med dem innan de lämnade tillbaks dem.

Sen är det bra att ha pass ändå även om man inte behöver visa det. Ifall något skiter sig så kan det vara bra att ha ett pass för livet blir enklare då. Man bör även inte glömma det blå plastkortet från försäkringskassan när man är ute och åker. Det är ju små enkla saker som gör livet väldigt mycket smidigare om något skiter sig.

Ja isf tycks det vara olika, men det kanske beror på att Kroatien inte är med i schengen? Min smarta kamrat lyckades checka in sitt pass när vi skulle flyga till Frankrike, men det var inga problem.

Givetvis bör man ha pass/giltligt leg. Jag tänkte mer om "helvete jag har ju glömt passet"-situationen skulle uppstå så kanske det är lugnt ändå, iaf till Estland.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Skulle säga såhär alla länder har sina egna regler även fast dem är med i EU eller inte. Vissa länder bryr man sig knappt längre medan andra kan vara väldigt stränga beroende på byråkratiska system som används.

Eftersom du skall till Tallinn så läs det här
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Tallinn/Reseinfo...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Ja isf tycks det vara olika, men det kanske beror på att Kroatien inte är med i schengen? Min smarta kamrat lyckades checka in sitt pass när vi skulle flyga till Frankrike, men det var inga problem.

Givetvis bör man ha pass/giltligt leg. Jag tänkte mer om "helvete jag har ju glömt passet"-situationen skulle uppstå så kanske det är lugnt ändå, iaf till Estland.

Jo antagligen var det därför. Och just Italien är ju lite av en yttre gräns för hela EU när det gäller immigration så de är lite extra hårda.

Nej sannolikheten att man hamnar i den typen av problem då ett pass är bra att ha på Estlandsfärjan är väl minimal. Om man nu inte råkar ut för en olycka eller hamnar i juridiska problem när man går i land. Om man nu går i land. Jag bor på fel sida Sverige för att ha koll på de båtarna.

Visa signatur